خاطره

صب تا شب کنار عکست میشینم
از چشات ماه وستاره می چینم
تو که از حال دلم بی خبری
من سراغتو از ابرا میگیرم

دفتر خاطرمو وا میکنم
صد تا نامه از تو پیدا میکنم
لابلای صد تا شعر و خاطره
دروغای تو رو رسوا میکنم

شب …دوباره عکس ماه وپنجره
خیس چشمام و دلم منتظره
تا یه آشنا بیاد و با صداش
منو از سکوت اینجا ببره

اومد از شعرای “بی اجازه”خوند
از ترانه های ناب و تازه خوند
از یه شهری گف(ت)که دیوار نداره
از درایی که همیشه بازه خوند

میون دستای ما یه دیواره
در و دیوار باشه فرقی نداره
چشاتو ببند و دستامو بگیر
نگو این فاصله ها نمی ذاره

کاش میشد دفترمو ببندمو…
تو خیال خنده هات بخندمو…
دستامو بگیری از اینجا بریم
کاش دوباره چشمامو ببندمو…

اما نه چشمامو بستم یه روزی
به هوای اینکه اینبار بسوزی
تو ولی گولم زدی قایم شدی
لای این خاطره های کاغذی!

یه روز از همین روزای دربدر
سمت چشمای تو میکنم سفر
موندن اینجا مث مردن میمونه
مث تنهایی تو دالون خطر!

چشمامو میبندمو یه بار دیگه
به خودم میگم شاید دروغ نگه
یا بگیر دستامو با خودت ببر
یا دعا کن که بیدار نشم دیگه!

(با علم به تکرار قافیه در بند آخر)

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/3834کپی شد!
1124
۳۴

  • سید مهدی موسوی شب... دوباره عکس ماه و پنجره...
  • امیر حسین فلاحی جدال سخت و دشواری بود میاد دو استاد. @};- خدارو شکر آخرش به صلح انجامید. بابا من قلم ضعیفه (افتادگی میترال) نمیتونم تحمل کنم این تند خویی بین دو استادم رو.کاش اصلن نمیخونم.وای خدا اشکم در اومده :-S :-S :-S :-( ترانه رو که نمیتونم نقد کنم.حداقل نظراتو نقد میکنم.یکمی تو همین کار هم میشه کوتاه اومد حامد جان.ببخشید دخالت کردم.اومده بودم بخونم و لذت ببرم این شد.... سپاس @};- :-x لایک
  • حمزه زارعی سلام کار قشنگیه اما واسه خوندن و ساخته شدن خیلی طولانیه ... در کل کار بدی نیست ... لایک
  • عابد صالحپور سلام فهیمه جان فک کنم اولی باریه که ترانه هاتون رو میخونم کار خوبی بو درود نقد رو عزیزان کردند @};-
  • صدیقه میری سلام خانم حسین زاده ترانه ی بااحساس و زیبایتان را خواندم شما روی وزن شعر کاملأ تسلط دارید فقط بعضی جاها کار از نظر مفهوم از دستتون در رفت در مورد قافیه هم حتی اگر از نظر ادبی هم ایراد داشته باشد با احترام به نظر دوستان با شما موافقم روی هم رفته ترانه ی خوبی بود و منتظر کارهای بعدی شما هستم با آرزوی بهترینها... @};-
  • فهیمه حسین زاده جناب تقی خواه خواهش میکنم من خوشحالم از توجهات دقیقتون و واقعن ممنونم @};- میپذیرم .(چه میشه کرد همیشه خانوما کوتاه میان [-( ) @};- من در ترانه سابقه زیادی ندارم و در حد همین چند کاری که در آکادمی گذاشتم ترانه گفتم.و معتقدم هنوز باید در جهت مضمون آفرینی وخلاقیت تلاش زیادی بشه.راه طویلی در پیش داریم.با آرزوی بالیدن مداوم.
  • حامد تقی خواه خانم حسین زاده ببخشید اگر عصبی شدم نینا دلسوزی همونجا بهم گوشزد کرد که تند رفتم اما دست خودم نیست وقتی بحث کار میشه جدی میشم.. دوست عزیز نمیخوام بحث به درازا بکشه اما اون o و wo هست که اختیار هست نه o و oo بگذریم بازم اگر عصبی شدم ببخشید @};-
  • فهیمه حسین زاده سلام جناب تقی خواه پاسخ شما را میدهم حتی اگر نخوانید چون من برای نقد ونظر شما ارزش قائلم.کوتاه وبلند خواندن هجاها خصوصن در مورد صامت"و"از اختیارات شاعریست. ودر مورد مضمون اتفاقن در دنیای واقعی بین در ودیوار تفاوت زیادی ست اما در عالم خیال که فضا نامحدود است وفاصله بی معنی.منظورم دقیقن وصالی ورای وصال جسمانیست @};- خانوم جلائی وحیدری عزیز سپاس از نظرتون @};- @};- جناب قاسمی از شما هم ممنون @};- فهیمه عزیز تو لطف داری ولی اینهمه تعریف میکنی دوستان فکر میکنن چه خبره سختگیر میشنا ;)) شوخی کردم مرسی عزیزم لطف داری :-x سختگیری رو با صمیمیت می پذیرم زیرا راهیست به سوی تعالی =D> دوستتان دارم. :-x
  • فروغ حیدری سلام عزیزم اولین ترانه ای که ازت خوندم و به دلم نشسته از نقد های دوستان هم استفاده کردم باشی و بسرایی @};- @};-
  • بهروز قاسمی(رها) كارت قشنگ بود @};-
  • فهيمه فيروزيان عزيزم خوشحالم كه ترانه جديدي ازت ميخونم لايكككككككككككككك.. لذت بردم ممنون @};-
  • فهيمه فيروزيان توجه ........................توجه خانم حسين زاده يكي از شعراي زبده هستند ايشون استاد منه و باعث افتخارمه :-x
  • مریم جلائی درود فهیمه جان ترانه ی خوب و دلنشینی ازتون خوندم.... با مهر @};-
  • حامد تقی خواه پس کلا وزن رو بیخیال شیسد هرجا دوست داشتید رو بکشید کی به کیه تاریکیه میون دستای ما یه دیواره در یا دیوار باشه فرقی نداره واقغا بین دستای دو نفر در باشه یا دیوار باشه هیچ فرقی نداره ؟ بیخیال نرود میخ اهنی در سنگ ضمنا درباره سخت گیری هم خدمت تون عارضم همه این ها تجربس و این هم تجربه شد که دیگه توی ترانه های شما نظر ندم همین که یه کارشناس ارشد ادبیات نتونست پاسخی قانع کننده برای اختیارات وزن بده خیلی خوبی لطف کنید پاسخی ندید به این پیام من چون سر نمیزنم به این صفحه و بی پاسخ میمونید برای چشم هام احترام قائلم و ترجیح میدم هرچیزی بهشون برخورد نکنه @};-
  • فهیمه حسین زاده سلام با تشکر وعذرخواهی از دوستان که بعلت قطع بودن سایت دیر پاسخ میدهم @};- واقعن از دقت وتیزبینی دوستان متشکرم که من را وادار به مطالعه مجدد و بازنگری کردند.در مورد تکرار قافیه هنوز هم معتقدم در ترانه دو بار تکرار چندان هم غیر شاعرانه و اشتباه نیست ما حتی در غزل امکان یکبار تکرار را داریم @};- در مورد قافیه کردن "میسوزی"و"کاغذی"تنها ایراد وارده را از نظر هجاها میپذیرم که در دو قافیه قبل 3هجای کشیده دارم اما در کاغذی 2هجای بلند و یک کوتاه.البته به قول استاد وحیدیان کامیار در ترانه میتوان تغییر وزن در مصراع ها یا کمبود هجاها را با بالا وپایین کردن تن وآهنگ موسیقی جبران کرد.ترانه من یک کار کاملن حسی ست برای همین زیاد در بند قافیه و وزن درگیر نشدم .اما بهرحال نظرات شما عزیزان رو صمیمانه میپذیرم وسعی میکنم در کارهای بعدی دقت کنم. @};- در مورد تغییر ضمیر که خانوم اکبری عزیز فرمودن هم باید بگویم چون کارم مرور خاطره و امتداد اثر آن تا حال بود در جاهایی که مربوط به حال میشد وعدم حضور مخاطب حتمی بود ضمیر از مخاطب به غایب تغییر میکرد(استفاده از صنعت التفات) @};- جناب تقی خواه کی گفته "یا"بین دو چیز مشابه میاد!!!!شما نشنیدید:شب یا روز...سیاه یا سفید...خوب یا بد.... :-? در مورد وزن هم اگه "رو" را کشیده بخوانید با"یا"جایگزین میشود.چقد شما سخت گیرید! [-( @};- از دیگر دوستان هم متشکرم.چشم. اشتباهات رو میپذیرم وبه آغوش میکشم :-x @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- یک سبد گل وترانه تقدیم همه دوستان @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
  • سحر دهقان فهیمه ی عزیز قشنگ بود اما به مطالعه ی بیشتری نیاز داری تا بتونی سوژه ی موردنظرتو خوب پردازش کنی یکمی هم طولانی بود
  • مهسا پهلوان سلام خانومی...کار طولانی بوود.چند جا ایراد قافیه داشتی.در پاره اول و هفتم...تکرار قافیه هم در پاره ی ششم و آخر داشتید.اما در کل زیبا بود.ممنونم.بامهر.مهسا @};-
  • ودیعه عزیزدوست کار زیبایی بود بندای دو، سه ، چهار، و هشت بدون هیچ ایرادی واقعا زیبا بودند و دلنشین. رسوا کردن دروغ با دوره کردن شعرا و خاطرات قدیمی خیلی خیلی زیباست بند 3 هم انتظارو زیبا به تصویر کشیده. در بند 4 هم که ردیف و قافیه انقد استادانه کنار هم نشستن که واقعا آدم لذت می بره. در بند 8 هم سفر به سمت چشم زیباست. اما باقی بندا به نظرم نیاز به باز نگری دارن تا زیباتر بشن. تو بند اول می گیرم با می چینم و می شینم هم قافیه شده که کار درستی نیست. در مورد بند پنج توضیحی که برای جناب تقی خواه نوشتید رو خوندم و هنوزم اون قسمت رو گنگ می بینم. تو بند 6 هم منم مثل جناب شمس تکرار قافیه رو نمی پسندم. و در مورد بند 7 بازم با جناب شمس موافقم. به نظرم کاغذی با می سوزی و یه روزی، قافیه ی قشنگی نمی سازه. در بند اخر هم با وجود توضیحتون باز هم تکرار قافیه رو دوس نداشتم. در کل کار زیبایی بود. و از خوندنش لذت بردم.
  • میلاد زمانیان سلام فهیمه جان......نقد با بچه ها....ممنون @};- لایک @}; @};- -
  • امیر علیزاده سلام خانم حسین زاده..تران ی زیبایی بود.. ممنونم +لایک @};-
  • حامد تقی خواه راستی... تکرار فقط در قصیده محاز هست و در غزل عده ای مجاز میدانند ان هم با فاصله ای زیاد و یا در بند پایانی بجای فرار از اشتباهات اشتباهات را در آغوش بگیرید @};-
  • حامد تقی خواه در و دیوار دو مفهموم کاملا متضاد هستند و اون بند از نظر معنا کاملا اشتباه است دیوار نا امیدی ودر امیده و اگر در یا دیوار میبود بیش از پیش اشتباه میشد چون یا بین دو چیز مشابه میاد و نه دو چیز مخالف از طرفی اگر در و دریوار میشد در یا دیوار به وضوح وزن ایراد پیدا میکرد حرف از اختیارات زدید کاری به کل ترانه ندارم اما در باره همون مصراع طبق کدوم یک از اختبارات شما این حق رو دارید که در و دیوار باشه رو تبدیل کنید به در یا دیوار باشه ؟ کدوم اختیار اجازه ی تبدیل فاعلاتن رو به مفعولن فع میده ؟ اگر مفتعلن میبود اجازه داشتید تبدیل کنید به مفعولن اما فاعلاتن اصلا اون هم در اغاز بیت درود منتظر خوانش ترانه های دیگری از شما هستم (خصوصی)
  • سید حامد سید کریمی سلام زیبا بود گفتنیارو دوستان گفتن من لذت بردم موفق باشی @};- @};- @};- @};-
  • اعظم اکبری @};- @};- @};- @};- @};- سلام خانم فکر میکنم قالب ترانه چهار پاره بود درسته؟ کار خوبی بود که اتباط رعایت شده بود عزیزم کارت یه ادیت کوچولو میخواد تا بی نقص بشه چیزی که همه بچه ها رو اینجا به ولولا انداخته سرگردون بودن ضمیراست البته نه همشون خودت به بند اخر تو جه کن برا نویسنده قابل فهمه اما باید این درک انی رو به مخاطب هم انتقال بدید لایک و با احترام هر چه بیشتر کار قشنگنو دوست داشتم =D> =D> =D> :-x
  • فهیمه حسین زاده جنابان شمس و صادقی سلام وسپاس بابت خوانش ونقد @};- جناب صادقی خودم رو در حدی نمیدونم که بیاموزم. تواضع شما ستودنیست @};- شاد باشید ومانا @};- و اما جناب شمس که همیشه با دقت می خوانند ونقد میکنند بسیار ممنونم. @};- در مورد تکرار قافیه در ترانه نباید زیاد سختگیر بود زیرا اصولن ترانه بر تکرار که مهم ترین رکن ایجاد موسیقی ست استوار است مثل تکرار در بندها،ردیف ها وقافیه ها. در ضمن از شما و دوستان دیگر خواهش میکنم پاسخی که به نقدهای دیگر دوستان داده میشود را مطالعه کنید شاید پاسخ شما هم باشد. در مورد "کاغذی"در عروض جدید مهم شکل شنیداریه واژه هاس نه نوشتاری .پس در این مورد میتوان از این قافیه ها استفاده کرد. خصوصن در ترانه که مهم ریتم واحساس است.فکر میکنم برای محدود نکردن حس در بند وزن وقافیه ،میتوان از اختیاراتی که در عروض جدید داده میشود سود جست.مشتاقانه منتظر نگاه نافذ شما و دوستان دیگر هستم.پایدار باشید @};-
    • مجید شمس خانم حسین زاده گرامي يعني اگه من دریك بند چن بار تكرارواژه داشته باشم؛اصول را رعايت كردم؟ قانع نشدما دوست عزيز واقعا به نظر شما ميسوزي و كاغذی درشنيدار هم آوا هستن؟ اينكه شما گفتيد بد جا افتاده ؛ مثال سبز و مرز در شنيدار هم قافيه هستن اما در نوشتار نه :-) ولي كاغذي و ميسوزي :-? به هر حال شايد اشتباه ميكنم :-) موفق باشيد
  • موسی صادقی سلام در اون حد نیستم انتقاد کنم ترانه تون رو خوندم لذت بردم وکلی ازتون یاد گرفتم سپاس فراوان =D> =D> @};- @};- @};-
  • مجید شمس سلام خانم حسین زاده گرامی ترانه ای خوب و روون بود و دوست داشتمش @};- @};- @};- خب من هم با این بند نتونستم ارتباط برقرار کنم میون دستای ما یه دیواره در و دیوار باشه فرقی نداره :-? .......................................... کاش میشد ((دفترمو)) ببندمو… تو خیال خنده هات بخندمو… دستامو بگیری از اینجا بریم کاش دوباره ((چشمامو)) ببندمو… (این جا هم در بند آخر قافیه ای نمیبینم :-? حتی از نظر آوائی هم از هم دورن. ......................................... اما نه چشمامو بستم یه روزی به هوای اینکه اینبار بسوزی تو ولی گولم زدی قایم شدی لای این خاطره های ((کاغذی!)) خب این قافیه نا صحیح هم آگاهانه بود ؟ :-) ....................................... در کل نیمه اول ترانه رو خیلی بهتر دیدم از نیمه دوم و انگار در دو زمان متفاوت و با حال و هوای متفاوت نوشته شده @};- @};- @};- موفق باشید و ماندگار
    • مجید شمس عذر ميخوام ؛ در مورد ببندمو بخندمو و باز ببندمو ؛ قافيه داشتيد؛ دقت نكردم اما خب محدود شديد و از قافيه تكراري استفاده كرديد @};- @};- @};-
  • فهیمه حسین زاده سلام ممنون از دوستان ونظراتشون. جناب تقی خواه وعلیزاده فک میکنم با توجه به بندهای قبل و بعد ومضمون کلی ترانه مفهوم کاملن مشخصه:شاید بهتر باشه بجای "و".."ی"بذارم:در یا دیوار باشه فرقی نداره ضمنن بند 6 به این صورت اصلاح میشود:کاش میشد بار سفر ببندمو پابپای خنده هات بخندمو........ و خوشحال میشم بجای نظر کلی جزئی نظر بدید وایرادات رو بیان کنید باسپاس واحترام @};- @};- @};- @};-
  • محمد علیزاده مرسی...جای کار خیلی داره...حامدم درست میگه..منم نفهمیدم
  • حامد تقی خواه سلام زیبا بود اما این رو خوب درک نکردم : میون دستای ما یه دیواره در و دیوار باشه فرقی نداره
  • سجاد یزدانی لایک شد...