« بعضی ها »

تا ابد حکم به حبسِ ابدن … بعضی ها
خوبِ خوبن، بهترن، خیلی بدن، بعضی ها

نمره ی بیستو دیگه بچّه زرنگا ندارن
صفرِِ صفرن، نودن، حتّی صدن، بعضی ها

بعضیا پول ندارن تا که حساب کار بکنن
توو حساب همیشه گیجِ عددن، بعضی ها

اون یکی جون میکَنه از گشنگی تلف نشه
راه و رسمِ کاسبی رو بلدن، بعضی ها

دستایی به جرمِ پاکی رنگ تاول می گیرن
دستاشون توو جیبشون، «بیضا یدن»، بعضی ها

دستاتو بذار توو دستاش، تو چرا شک می کنی؟
واسه ی نجاتِ مردم اومدن بعضی ها

چشاتو باز کن و معیارِ قضاوت رو ببین
خودشون قبول و چشم بسته ردن بعضی ها

واسه برهم زدنِ عدالتِ علی پسند
یا علی و یا ابوالفضل مددن، بعضی ها

حق گرفتنش شیرینه، حق آخه دادنی نیست!
حقّشو دارن که حقّت رو ندن بعضی ها؟

توی بازارِ عدالت با کلک می خرنت
بخدا که پوزِ شیطونو زدن بعضی ها

اگه خواستی بگو تا یواشکی برات بگم
واسه کشتنِ صدا در صددن … بعضی ها!

https://www.academytaraneh.com/115652کپی شد!
241
۵
۲

درباره‌ی حمید اسم خانی

https://www.academytaraneh.com/author/takderakht/ /یک زمانی بود خودهای حقیقی در دل خود داشتیم بس به ذهن خویش کدهای مجازی کاشتیم.. .... این دومین پروفایل بنده است، چرا که رمز و راز پروفایل قبلی ام را فراموش کردم و پیدا نشد که نشد... https://www.adinehbook.com/gp/product/6009030163 https://www.aparat.com/v/ia2SO .

  • حامد تقی خواه سلام بسیار زیبا و دلنشین بود اما نمیتونم از گفتن این ایراد بگذرم ، "تا ابد حکم به حبس ابدن بعضی ها" بی ایراد معنایی نیست و مثلا اگر میشد " گاه محکوم به حبس ابدن ... " چون درسته حکم فرد و محکوم میکنه ولی نمیشه بدیل هم استفاده بشن باید از محکوم یا چیزی جایگرین استفاده میشد، موفق باشید در کل کار خوبی بود ، حتی از خوب هم بهتر بود .
    • حمید اسم خانی ممنون از نظر سازنده تون و وقتی که منت گذاشتید و صرف کردید. جالب بود چون روی این واژه خیلی زمان و انرژی و...صرف کردم و گیر کردم. البته که نکته و نوشته ی شما خیلی بهتر شد، ولی درنهایت من «حکم» رو بجای «گاه» ،باز طبق آنچه در نظرم مجسمه و در سرم چرخوندمش، ترجیح میدم. گفتنش جایز نیست چرا که نباید شاعر توضیح بده. ولی منظور از کلمه ی «حکم» علاوه بر اشاره به وجه قانونی اون، اینجا معنای «امر»و «دستور»و«صورت جبری یک مسئله» و یک مجازات غیر قانونی و بدون بند قانونی بود..
      • حامد تقی خواه متوجه هر دو وجه حکم بودم عزیز ، اونم یه پیشنهاد کارگاهی نبود یه چیز برای رسوندن منظور بود ساعت ۴ صبح توقع بیشتری نیس از بنی بشر ...😁در کل کار خوبیه دوس دارم بیشتر ازت بخونم
  • gelauol2005 درود بر شما جناب اسم خانی و چقدر زیبا نسبت داده اید چه طعنه و چه کنایه ای من که لذت وافر بردم از زهرِ کلام دل نشین شما ! آفرین