.:|| نقطه چین ||:.

گناهی نداره اگر زندگی
از اون روز اول بهش پُشت کرد
همه آرزوهاشو دنیا گرفت
به روش دستِ آرامشُ مُشت کرد

تا چِش باز کرد بَختَکش فقر بود
نمیشد تو شادی معطّل بشه
تو بازیِ تحمیلیِ روزگار
از آخر نمیخواست اول بشه!

به جرم نداری جوونی نکرد
ولی هرگز از پا نیوفتاده بود
به این فکر میکرد بعضی شبا
چی میشد اگر که یه خانزاده بود

میدونست اقَّلَن جای خواب داشت
شبا دیگه دنبالِ کارتون نبود
روزا تو امامزاده ی شهرشون
برای غذاش دنبالِ بُن نبود

میونِ شبِ شعرِ دنیاش یه عمر
فقط شعر بیچارگیشو سرود
گناهی نداره اگر … (نقطه چین)
که میراث اجدادشون فقر بود

__________________

پانوشت : با سلام به دوستان جدیدم ، قبل از هر چیز خوشحالم از اینکه در جمع دوستان اهل قلم و هنرمندی هستم که مدت هاست دورا دور کارهاشون رو در این سایت دنبال میکنم و امروز به این نتیجه رسیدم که این فضا ارزش وقت گذاشتن رو داره ، در مورد خودم هم برای شناخت بیشتر باید عرض کنم از تمام نقدهای اصولی حتی نقدهای به شدت تند : ) استقبال میکنم . ممنونم

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

  • ریحانه محمدی خیلی دیر خوندمش ولی لذت بردم @};-
  • شيوا دياني از نظر شعري زيبا و از نظر انساني خيلي تلخ بود... آفرين =D>
  • عباس اسماعیل زاده خوبی هارو اکثر دوستان گفتن، من هم باهاشون هم عقیده ام که شعر زبان جالبی داشت و خوب بود اما یه نکته که کمی اذیت کرد شکست وزنی بعضی مصرع هات بود مثل: "تا چِش باز کرد بَختَکش فقر بود" و تا حدی "میدونست اقَّلَن جای خواب داشت" اگه یه کم بیشتر با کلمات بازی کنی حتماً میتونی با این یه کم نابسامانی وزنی هم کنار بیای و کارای فوق العاده بهتری بگی... لایک @};- =D>
  • مهربان آقایی منم موضوعات اجتماعی رو خیلی دوس دارم
  • رضا بندانى شهاب خيلى زيبا بود؛فقط نوشته بودى از آخر نميخواست اول بشه؛به نظرم بيشتر به ضرورت قافيه بود؛بهترش از اول نميخواست آخر بشه است به نظرم؛يكى هم اينكه زياد از"كه" استفاده ميكنى؛در كل خيلى خوب بود @};-
  • فریبا رئیسی درود ترانه ی واقعا زیبایی رو خوندم واقعا به دلم نشست آفرین بر قلم توا نایتان . =D> =D> =D>
  • نبی سروی فکر میکنم اولین ترانه ی شما رو خوندم . یه کار اجتمایی با بسیاری حرف و مایه ی شاعرانه ... کار اجتماعی کم و سخت نوشته میشه چون ترس از سبک بودنش پیش میاد ولی شما عال ظاهرش کردی .. خسته نباشی . ایک
  • سامان سعیدی آفرین دوست من خوب بود.......
  • ساحل صالحي سلام آقا شهاب ترانه تون به معني واقعي " ترانه " بود آفرين به اين نگاه جستجو گر و ريز بين منم اولين حضورم توي اين سايته و خوشحالم كه شانس خوندن ترانه ي شما رو داشتم يه پيشنهاد : " همون روز اول بهش پشت كرد " و اينكه به نظرتون " شب شعر " خيلي بي مقدمه وارد ترانه نشده ؟ در حالي كه صحبت از كارتن و بدبختي و گرسنگيه "شب شعر " بدون زمينه چيني وارد ميشه اگه جسارتي شد ببخشيد خودتون صاحب نظريد @};- + لايك
  • سحر دهقان وش اومدین ترانه هم بسیار زیبا بود =D> لایک @};-
  • نرگس بیگدلی درودبر آقاي حامدي ترانه زيباي بود با حس قشنگ شما منتظر كارهاي بعدي شما هستم @};-
  • مرضیه لیان سلام خوشحالم که فرصت خوندن این ترانه رو دادید، علاوه بر همه ی خوبی هاش که دوستان اشاره کردن، اینکه علی رغم اکثر ترانه هایی که در این زمینه نوشته میشن به دام شعارزدگی نیفتاده خیلی خوب بود موفق باشید
  • پرویز کدخدایی سلام... بسیار عالی... خیلی ترانتونو دوس داشتم و پسندیدم @};- براتون آرزوی موفقیت می کنم... بدرود @};-
  • مهسا پهلوان درود دوست من...کار زیبایی رو ازتون خوندم...کار اجتماعی تا حدی مختصر و کامل اما من به شخصه با ردیف بود و نبود که در دو پاره پست سر هم آورده شده خیلی رابطه برقرار نکردم.میشد از ردیف بهتری استفاده کرد...و حتی اینکه بود در مصراع آخر هم به کار برده شده.در کل دست مریزاد و ورودتان را به آکادمی خوش آمد میگویم..بامهر.مهسا @};-
  • مرتضي شيخ الاسلامي سلام از کارت لذت بردم ولایک واسه احساس زیبات
  • سید حامد سید کریمی سلام دوست عزیزم منم خوش آمد میگم معلومه که پشتوانه ی قویی داری فدا مدا @};- @};-
  • فرزانه كمالوندي لايك شد @};-
  • فرزانه كمالوندي سلام شهاب جان خوش اومدي دوست عزيز...بسيار زيبا سرودي خوشم اومد...منتطر كاراي بعديتون هستم @};-
  • نینا دلسوزی سلام خوش اومدي @};- @};- چقدرخوبه كه همچين ترانه هايي به گوش مردم برسه خسته نباشي مثل هميشه نقدبادوستان عزيز @};-
  • امیر علیزاده سلام دوست عزیزم..ترانه ی بسیار زیبایی بود..منکه واقعاً لذت بردم و ممنونم... +لایک @};-
  • اعظم اکبری سلام به اکادمی خوش اومدین @};- ترانه از یک رئال تلخ پلان میخورد که برا همه ی ما ملموس و عینی بوده نوستالزی مخصوص به خودشو به مخاطب منتقل کرده بود زبان ترانه رو دوست داشتم با احترام لایک @};-
  • مهدیه فراهانی سلام شهاب عزیز ورودتونو تبریک می گم با یه کار فوق العاده و قوی اومدی لذت بردم فضای کار خیلی قوی بود و خوب ارتباط گرفتم . موفق باشید @};- لایک @};-
  • مسعود داشی سلام دوست عزیز در این بابا و مضوع زیاد نوشته شده ولی ترانه شما تازگی داشت چون با دید متفاوتی بیان شده بود و البته دایره واژگان شما در این تازگی بی تأثیر نبود. کار زیبایی بود ولی من از نقطه چین انتهایی چیزی نفهمیدم و ای کاش بتونید برای من توضیح بدید
    • مسعود داشی اصلاح می کنم: در این باب و موضوع.....
      • شهاب حامدی سلام مسعود عزیز در مورد نقطه چین در جواب دوست عزیزمون جناب صفا توضیحاتی را عرض کردم که میتونید مراجعه کنید . همراهیتون ارزشمنده و نگاهتون روشنی بخش . تقدیم @};- @};- @};-
  • مـیــنا ملکی به آکادمی خوش اومدین @};- ترانه فوق العـــــــــــــــــــــــــــــــاده ای بود....همین. @};- @};- @};-
  • فروغ حیدری سلام دوست عزیز ترانه تون رو تحسین می کنم بی نهایت جای این سوژه ها تو ترانه ی امروز ما کمرنگه و چه خوبه که شما به این زیبایی بهش پرداختین کمی کلی گویی در کار بود که با سلیقه ی شخصی من جور نیست و پرداخت به جزییات می تونست به نظر من به این ترانه پر و بال قوی تری بده منتظر ترانه های خوب بعدیتون هستم شاعر @};- @};- @};-
    • شهاب حامدی سلام فروغ عزیز از اینکه بودید خوشحالم و امیدوارم بتونم در معدود ترانه هایی که در آینده برای سایت ارسال میکنم رضایت تون رو بیشتر جلب کنم . به نگاه مهربونت : @};- @};- @};-
  • آنیتا نجفی سلام شهاب جان!اول اینکه به آکادمی خوش اومدین.بعداینکه موضوع ترانه تون بسیارعالی بودممنون ازنگاه دقیق وشاعرانه تون درکل پرداختش فراز وفرودایی داشت که بیشترنقاط قوت بود.ممنون ولایک شدین @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
  • روشا آقایی سلام... @};- @};- فكر ميكنم همون عكسي كه گذاشتيد گوياي اين بود كه ترانه مخاطبش يه آدم مسن هستش... 8-> 8-> متاسفانه اين صحنه هاي دلخراش به فراواني ديده ميشه و از شما تشكر ميكنم كه يه گوشه از اونرو به قلم اورديد... =D> =D> =D> به اميد روزي كه كردم عزيزمون از فقر فاصله بگيرن... [-( [-( لايك..
  • فرشاد محمدی ترانه خوبی خوندم ازتون.. موفق باشید @};- @};-
  • مجید شمس سلام آقا شهاب خوش اومدین به آکادمی ترانه @};- @};- @};- همه چیز ترانتون دلنوازه و هیچ حرفی ندارم ، وقتی عزیرای دلم گفتنی ها رو به خوبی بیان کردند @};- @};- @};- @};- امیدوارم موفق باشید و شاهد ترانه های زیباتون بازهم باشیم @};- @};- @};- :-)
  • ودیعه عزیزدوست سلام کار فوق العاده زیبا و دلنشینی رو ازتون خوندم و بسیار لذت بردم انقدر خوب بود که دوستان به یه زیبا بود بسنده نکردن و تمام نقاط برجسته ی کارو برشمردن. خوشحالم که این ترانه ی زیبا رو گذاشتین تا هم از اثر زیبای شما و از کامنتای دقیق دوستان یاد بگیریم و لذت ببریم. @};- @};- @};-
  • مریم جلائی درود جناب حامدی حضورتون رو در آکادمی ترانه خوش آمد عرض میکنم... از ترانه ی اجتماعی شما بی اندازه لذت بردم...امیدوارم بیشتر ازتون بخونم. با آرزوی بهترین ها @};-
  • زهره راد خوش اومدید منم مثه جناب تقی خواه ترانه های اول فقط میخونم ونقدی نمیزارم ولی حیفه که پای ترانه ی خوب بشینی و براش وقت نزاری و نقد نکنی واقعا همونطور که جناب بهاری اشاره کردن من اضافه میکنم که تمامه معیارهای یک ترانه ی اصولی و حرفه ایی رو داشت : -بند اول و آخر ترانه خیلی مهمه و کلید کار ترانهست و شما با درک این موضوع خیلی خوب کار و استارت زده بودید و خوبم به سرانجام رسونده بودید -مفید و مختصر گویی در زبون ترانه قابل اهمیت است چون انسجام و زیبایی ترانه رو حفظ میکنه و حوصله مخاطب و سر نمیبره ، این که شما به 5 بند بسنده کردین نشون میده کار بلدین و زیبایی ترانرو درک میکنید ، شاید اگه یه بند دیگه اضافه میشد به دید مخاطب بهتر بود ولی از نظر من همین کافیست چون شما تمامه حرفتون رو در همین بندها زدید و خلاصه کردید -استفاده از قافیه های ناب و تصویرهای نو واقعا قابل تمجید بود -شعر زبون استعاره و تشبیه و کنایه و.... است ، هر کس برداشتی داره و تصویری میسازه و همین است که به شعر و ترانه زیبایی و عینیت میبخشه ، مهم اینه که هدف و حرف ترانه مشخص باشه و در این ترانه هم موضوع فقر بود و دیگه مهم نیست که شخص خاطی مرد یا زن ،پیر یا جوون !!!!!!!!!!!!!!! چون ما داریم از شعر و ترانه حرف میزنیم نه از یه جمله ساده یا عبارت خبری -بقییه مواردم جناب بهاری اشاره کردن بنابراین تکرار مکررات نمیکنم خوشحالم که پای ترانتون نشستم و مرسی از این کار زیبا @};-
    • شهاب حامدی سلام خانم راد عزیز ممنونم به خاطر وقتی که برای این ترانه گذاشتید و با حوصله برام نوشتید / خوشحالم که در جمع دوستای خوبی مثل شما هستم . متشکر @};- @};- @};-
  • حامد تقی خواه افرین معمولا رو تران هاول نظر نمیدم و بیشتر خوش آمد میگم و به همین بسند همیکنم ک هبا عماد دوست داشتنی و مهدی س صفای نکته سنج و فهیم موافق تر بودم ... چشم به راه ترانه های بعدیت هستم دوست جدید و عزیزم @};-
  • مهدی صفا سلام دوست عزیز شعری که اندیشه نداشته باشد شعر نیست /شعری که شمارا نگریاند/نخنداند/امیدوارتان نکند و دردهای جامعه را به تصویر نکشد شعر نیست/ من شخصن اشعاری که از نقطه ای شروع میشه که انتظار نمیره رو میپسندم و کلید دریافت مفهوم یک شعر را در ابیات اول نمیجویم / اقای حامدی در بیت اول شروع به اماده سازی تصویری کرده که در بیت دوم به جواب رسونده و فقیر و مستمند که پیر و جوان نداره که اگر هم داشت و ما در بیت سوم به نتیحه میرسیدیم باز بری از هر ایرادی بود/ درحالی که حتی بیت سوم هم هرگز نمیتونه به ما مسن بودن و یا جوان بودن شخصیت قصه رو اثبات کنه/ اگر بشنویم کسی جوانی کرده یعنی جوان است؟ و جوانی نکرده یعنی پیر؟ اما همین مصرع ....به جرم نداری جوونی نکرد ولی هرگز از پا نیوفتاده بود و مصرع اول از بیت دوم ارتباط ضعیفی دارند و هرقدر مصرع های مکمل این دو قوی هست این ها ضعیف هستند. اما هرگز از پیام و ارزش کلام شاعر نمیشه کم کرد و برای 5 بیت ایجاز شکل گرفته. و در مصرع اخر گناهی نداره اگر … (نقطه چین) که میراث اجدادشون فقر بود ما نقطه چینی داریم که میشه 3 هجا را دران قرار داد خیلی مایلم بدانم چه واژه ای در ان قرار دارد تا به (که) وصل شود/ ضمنن وزن هر نیم مصرع در این شعر برابر ااست با وزن 1 مصرع از شاهنامه فعولن /فعولن /فعولن/فَعل //برایم جالب بود .خسته نیاشید اقای حامدی و اندیشه تان پر دوام باد
    • شهاب حامدی سلام دوست من خوشحالم که دوستان مسلط و صاحب نظری در این مجموعه هستند که میشه به تیزبینی شون مطمئن بود . در مورد مصرع گناهی نداره اگر نقطه چین ، بعد از اگر لفظ «نقطه چین» جای سه سیلاب دیگه رو پر میکنه (نق - طِ - چین) که مخاطب میتونه جای این نقطه چین هزاران جمله و عبارت در ذهن خودش بسازه و اون رو مطابق با دغدغه های خودش تصویر سازی کنه . تقدیم به نگاه ارزشمندتون @};- @};-
      • مهدی صفا سلام جناب حامدی عزیز شاید مناسب ترین گزینه همین نقطه چین باشد /البته ذهن من این روز ها بسیار درگیر است با این حال ساعتی به واژه ای که مناسب اتصال به که باشد گشتم اما موفق نشدم و نظر شخصی من همین اجرای نقطه چین است /مغزم خواب است و کمتر از 6 هجا نمیتوانم واژه ای پیدا کنم تا اغاز گر مصرع اخر شهید نگردد/شاید هم روزی (که) را تغییر دادید../ طبعت روان
  • محمد علیزادگان سلام. خیلی عالی بود. آفرین. =D> @};- @};-
  • مهتا حسینی چقدر زیبا سرودید لذت بردم این ترانه قلبم و لمس کرد و چقدر دردناک بود :-< گناهی نداشت @};- @};- @};- لایککککککککککک
  • نازنين محمدي سلام قشنگ بود موفق باشید @};-
  • میلاد زمانیان سلام شهاب جان...خیلی خوشم اومد...ازاین قافیه های جدید..ازاین موضوع جدید....واقعا بهت تبریک میگم. @};- خوشحال میشم به ترانه های منم سر بزنی.....ممنون @};- لایک @};-
  • عماد بهاری سلام شهاب عزیز ، خوش آمدی و واقعا لذت بردم . عالی ، عالی و باز هم عالی - انتخاب موضوع اجتماعی و نو - پردازش مناسب - قافیه های دستِ اول - گویا و ملموس بودنِ موضوع و هدف ترانه سرا - بیان و لحن دلنشین - استفاده از وقایع عینی در ترانه (مثل بیتی که اشاره به امامزاده و بُن غذای رایگان در امامزاده دارد) - عدم اطاله ی کلام و بیان هر آنچه لازم بود در قالب 5 بیت همه از نقاط قوت ترانه ی ارزشمندت بود دست مریزاد و همیشه شاد @};- @};- @};- @};- @};- @};-
  • آرزو منتظر سلام دوستِ عزیز ترانه ی زیباتو خوندم ... همه چیز خوب بود فقط: فکر میکنم یکی دو بیت اون اول میخواست ! که توش یگی داری در موردِ کی حرف میزنی ...چون اگه عکس نذاشته بودی یه کم سخت بود فهمیدنش ;)) موفق باشی @};-
    • عماد بهاری ضمن عرض سلام خدمت خانم منتظر به نظر من این ترانه با نگاهی اجتماعی به مساله ی «فقر» پرداخته است و تمام بخش های ترانه حولِ همین محور می چرخد و این مفهوم در همان ابتدای ترانه در مصرع زیر به وضوح بیان شده است (حتا اگر عکسِ مرتبط هم نبود ، مخاطب با خواندن مصرع زیر و در ادامه بقیه ی ابیات به مقصود ترانه می رسید) : تا چِش باز کرد بَختَکش فقر بود ...
      • آرزو منتظر درود عمادِ عزیز حرفِ شما درسته ولی ببینین یکی به عنوانِ خواننده ِ این ترانه تا یکی دو بیتِ اولو که میخونه میتونه برداشتای مختلفی از همین موضوعِ فقر که فرمودین داشته باشه ...مثلا تصورش یه پسر ِ گل فروش باشه ! و این ذهنیت درش شکل میگیره ولی به بیتِ 3 که میرسه(به جرم نداری جوونی نکرد) میفهمه که نه خوب! برداشتش اشتباه بوده و در موردِ فردِ مسن تری صحبت میشه ... در صورتی که شهابِ عزیز میتونست خیلی راحت اون اول کاری کنه که خواننده دچار اشتباه نشه ... :-)
      • عماد بهاری ممنون بابت توضیح دوبارت متوجه منظورتون شدم اما اگر قراره در یک ترانه از ابتدا تا پایان یک مجموعه تصاویر در ذهن مخاطب نقش ببنده باید مقدمات تفهیم شون به مخاطب در همه ابیات پخش شوند چون با یک بیت نمیشه تمام آنچه ترانه سرا میخواد تا انتها بگه رو به مخاطب فهموند . ضمن اینکه اگر ترانه تمام میشد ولی هنوز نقطه ی گنگ و مبهمی در مورد موضوع بود نظر شما کاملا درست بود ولی همونطور که گفتید در بیت سوم مشخص میشه که نقش اول این ترانه یک فرد مُسّنه . ضمن اینکه به نظر من این هنر ترانه سراست که همون اوله ترانه ش همه چی رو واضح بیان نکنه و بعد از اینکه ذهن مخاطب رو درگیر کرد حل معما کنه . @};-
      • آرزو منتظر باز هم با حرفتون موافقم ولی در یه شرایطی ، وقتی که ضربه به کار نزنه لزومی نداره در همه ابیات بخوایم مفهوم حرفمونو برسونیم ولی اصولا بیتای اول خیلی تاثیرگذاره ... با یه سری تغییرات اگه بیتِ 3 اون اول جا داده میشد کار حل بود آخه کلا این ترانه 5 بیت داره .اونم 5 بیتِ خوب حیفِ 2 بیت یه جورایی فدا شن تا یه وقت واضح منظورِ ترانه سرا نخواد همون اول بیان شه در موردِ اینکه آخرِ کار تمامِ حرفا گفته شده هم موافقم ...و من مشکلم شروعِ کارِ البته با تمامِ این حرفا ، این نظر منه و شهاب عزیز و یا بقیه میتونن نظرِ دیگه ای داشته باشن :-) مرسی عمادِ عزیز @};-
      • محسن صدیق سلام ضمن تشکر از شهاب بخاطر ترانه ی خوبش و همینطور آرزو خانم بخاطر دیدگاه انتقادیشون و عماد گرامی بابت توضیحات کاملش بنده در مباحث مطرح شده با نظرات عماد عزیز موافقم و معتقدم ایرادی از این جهت به ترانه وارد نیست ، نظرات دیگه هم محترمن :-) =D>
      • شهاب حامدی سلام به دوستای نازنینم عماد ، محسن و آرزو ممنونم که وقت گذاشتید و نظرات تون رو با سخاوت نوشتید ، از بابت وقتی که صرف کردید ممنونم . تقدیم به نگاه های مهربون تون @};- @};- @};-
    • آرزو منتظر سلام دوست عزیز من یک عذر خواهی به شما بدهکارم راستش دیشب یکی از دوستانم با نام کاربری من وارد سایت شده و این پیام و حتی یکی از شعرهای پر ایراد اولم را هم گذاشته ... نمیدونم چی بگم ...شعرتون حرف نداشت باز هم شرمنده
  • شیما طالبی پاریزی یکی از بهترین هایی بود که امشب خوندم @};- لایک @};- @};-