ترانه

تکیه گاه

آدم واسه یه تکیه گاه جونشو میده

برای پیمودن راه جونشو میده

تا وقتى آروم بگیره خیال یارش

چه درست و چه اشتباه جونشو میده

میدونه حتى یه خطا تاوان میاره

نمیتونه همدمشو تنها بزاره

نه میشه ولش کنه به امون خدا

نه میتونه این سختیو طاقت بیاره

با وجود سختیاش قلبم به روت بازه

رفت و آمدت به دل هرلحظه مجازه

همه ى عالم مات و مبهوتن ولى

یه انسان عاشق به معشوقش مینازه

هروقت هرجا رونده شدی من اینجا هستم

مهمون ناخونده شدی من اینجا هستم

دست تو رو میگیرم و میبرم اینبار

هرکجا درمونده شدی من اینجا هستم

واسم که حرف این و اون معنى نداره

تموم هم و غم من کمک به یاره

کنایه ها و طعنه ها فایدش چیه

برا کسى که جونشو وسط میزاره

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/114219کپی شد!
208
۱۱

  • مصطفی رضاوند سلام این قلبم به تو بازه یعنی چی اما درخصوص وزن بنده بیشتر تو ترانه از ریتم استفاده میکنم تا وزن که البته خود ریتم هم از دل وزن بیرون میاد توی اشعار نمیشه وزن رو در نظر نگیری اما تو ترانه میشه مثلا از تعداد هجاهای برابر در هر مصراع استفاده کرد ترانتون خیلی روان نوشتی من دوست داشتم احسنت
    • سپيده رحمت خواه درود جناب رضاوند... ممنون از توضيحات كامل و دقيقتون و همينطور وقتى كه گذاشتين... لطف دارين نسبت به بنده... منظور از قلبم به تو بازه يعنى مي پذيرمت كه البته اگر مينوشتم (قلبم به روت بازه) رايج تر و قابل درك تر بود كه شما دقيق و زيركانه به اين مسئله اشاره كرديد و حتما ويرايش خواهم كرد و من از اين جنس انتقادها كه به من كمك ميكنه رو خيلى ميپسندم... پايدار باشيد?
    • امیررضا سلام و درود دست و پای ترانه بهم وصل نبود، ابتدای ترانه باید به قدری قدرت داشته باشه که خواننده رو ترغیب کنه تا دنبال ضربه ی نهایی ه ترانه سرا باشه،پیوستگی ترانه، استفاده از واژه های بکر و تازه،ایده و خلاقیت داستانی،دوری از کلیشه، روان نویسی و ... نکته هایی هستن که می‌تونه یه ترانه رو زیبا تر بکنه. با شور و اشتیاقی که دارید، با تلاش بیشتر میتونید پیشرفت های بیشتری کنید. موفق باشید.
      • سپيده رحمت خواه درود فراوان... ممنون از نظرتون و وقتى كه گذاشتيد... بله همه اينها و گاهى هم ساده نويسى... پايدار باشيد??
  • سپيده رحمت خواه بله منم با حرفتون موافقم جناب مقدم
  • ali.amirazodi سلام و احترام خانم رحمت خواه بزرگوار ... ترانه زیبایی سرودید ، بهتون تبریک میگم ... فقط یه نکته ای که بهتره بهش توجه بشه اینه که اگه وزن کلی کار رعایت بشه ، ترانه پختگی و بلوغ بالایی پیدا می کنه ، هر چند شکست وزن در ترانه یه امر طبیعیه که نمیشه بهش خرده گرفت ... در مجموع کارهاتون پر احساسه ، امیدوارم که همیشه موفق باشید
    • سپيده رحمت خواه سلام جناب اميرعضدى عزيز، ممنون از حسن توجه شما و وقتى كه گذاشتين... بله درسته من يه شيطنت هايى در وزن دارم كه قبلا خيلى بيشتر بود و الان تبديل به شيطنت ريز شده كه البته اعتقاد دارم شيطنت ريز لازمه... پايدار باشين???
  • عباس مقدم و این موضوع خیلی کمک میکرد به دوستان پیشنهاد میکنم برای هر چه بهتر شدن آثارتون از این روش استفاده کنین. و البته همه اینجاییم تا از همدیگر بیاموزیم و یاد بگیریم.سبزبمانید دوست من
  • عباس مقدم درود سپیده بانوی گرامی خوشحالم که باز حضور دارین در آکادمی،سوای از بایدها و نبایدها اینکه پشتکار دارین و کارهای دوستان رو میخونید همین دلگرمم میکنه که در آینده ترانه های بمراتب بهتری از شما خواهم خوند،و اما یک پیشنهاد:در سالیان پیش توی آکادمی رسم خوبی بر پا بود به این شکل که دوستان تازه وارد ترانه هاشون رو اول برای یکی از دوستان قدیمی تر میفرستادندو بنوعی رفع اشکال میشد و کار زیباتری بوجود می امد
    • سپيده رحمت خواه درود جناب مقدم عزيز ... نظر لطف شماست... خيلى رسم جالب و خوبيه بنظرم... البته اگر همينجا هم نقدى نسبت به ترانم بشه گوش ميكنم و در صورت نياز ويرايش ميكنم... انشالله كه بتونم ترانه هاى بهترى بگم???
      • عباس مقدم ببینید بانو تمام صحبت من بخاطر اینه که با توجه به استعدادتون ترانه های بهتری بگید،در سالهای پیش شاهد منتقدان خوبی در اکادمی بودیم امامتاسفانه فعلا نقدهای خوب و منصفانه رو بندرت میبینیم،وبیشتر یا تمجیده و یا سکوت! از همه مهمترکمک گرفتن شما از یک دوست باعث میشه نیازی به ویرایش مجدد نباشه.و در ضمن این کمک گرفتن قرار نیست دایمی باشه و فقط بنوعی حکم یک معلم خصوصی رو خواهد داشت.و قطعا بعد از مدتی نیاز به اینکار نخواهد بود