کابوس تلخ

((کابوس تلخ))
یه دنیا به من زل زده بعد تو
که آشفتگیمو تماشا کنه
ببینه چجوری یه تردید سرد
میتونه یه احساس و حاشا کنه

یه دنیا به من زل زده بعد تو
یه دنیا پر از خاطرات قدیم
میون نگاه یه کابوس تلخ
به دستای سنگین شب میرسیم

دو تا دست از هم جدا شد که هیچ
دو تا قلب از هم جدا میشدن
ته قصه ی ما به جایی رسید
که لبخند ها ب ی صدا میشدن

تو باور نکردی صدای منو
صدایی که گرم از هوای تو بود
یه قانون شده بی محلی به من
منی که دلش زیر پای تو بود

یه دیوار از جنس ابر سیاه
تو اطراف رویای من ساختی
منو حبس کردی میون شبی
که قرضت رو به ترس پرداختی

غرورم کنار سکوتت شکست
زمانی که پرسیدم از بودنت
مثه ابتدای یه تبعید سخت
به من زجر میداد دلکنت

دو تا دست از هم جدا شد که هیچ
دو تا قلب از هم جدا میشدن
ته قصه ی ما به جایی رسید
که لبخند ها ب ی صدا میشدن

https://www.academytaraneh.com/30684کپی شد!
1390
۴۸

  • محمداحسان بهزادی نیا =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
  • حمید رضا نجفی سلام علی جان .ترانه به نسبت خوبی رو خوندم ازت . شروع کار بسیار عالی بود . یه بیت قوی واسه شروع همیشه باعث میشه مخاطب جذب بشه که تا پایان کار رو بخونه . با نظر دوستمون که گفتن تردید سرد و گرم ! مخالفم . سردی تردید به نظرم خیلی جالب اومد و اون حسی که بایدبرسونه رو رسوند و عالیه آفرین اما با نظر دیگه که گفته شده بود چه تردیدی موافقم به نظرم بهتر بود یه جوری تو بیت دوم این تردید رو میگنجوندی و اینکه به بیت 6 ارجاع دادی یکم از نظر من درست نیست . ما تو ترانه هایی میتونیم از این روش استفاده کنیم که از اول بخوایم سوالی رو توی ذهن مخاطب یه عمد ایجاد کنیم و در پایان بهش جواب رو برسونیم اما این ترانه فضاش متفاوته و بهتره همون اول دلیل این تردید و آشفتگی و ... مشخص بشه . اما بیت دوم : ارتباط خوبی بین قسمت اول این بیت و قسمت دومش نمیبینم . و دستای سنگین شب چه کارکردی تو این بیت داره و منظورت از دستای سنگین شب چیه ؟ تا اینجای کار ما از زبون یه نفر صحبت میکردیم اما الان شد جمع " میرسیم " و... فک میکنم تنها وزن و قافیه رو اینجا ملاک کارت قرار داده باشی . ترجیع بند : همیشه قبل از ترجیع بند سعی کنید ضمینه ذهنی رو برای مخاطب ایجاد کنید نه اینکه یهو چیزی بگید که مخاطب نفهمه از کجا اومده . این مشکل میشه گفت تو کار خیلی از ترانه سراهای مطرح کشور هم هست متاسفانه . از طرفی ته قصه اتفاق ناگوارتری میفتاد بهتر بود به قول رسول ما منتظر شوک بودیم که .... لبخند همیشه بی صداس بیت چهارم . تو مصرع اول از گذشته حرف میزنی و الان از حال که یه "قانون شده " . ترانه شما داره از گذشته حرف میزنه پس از فعلهایی که بر گذشته دلالت دارن استفاده کنید . از طرفی "منی" که در اینجا "منی که دلش ..."استفاده شده به نظر من درست نیس و بهتر بود بیشتر فکر میکردید و یه مصرع بهتر انتخاب میکردید . بیت پنجم . من پرداختن قرض به ترس رونتونستم با بیت های بالاش ربط بدم . بیت ششم / بیت ششم از همه بیت ها زیباتره . و البته مشکل کوچیک وزنی داره که شاید با ملودی محسوس نباشه . به من زجر میداد دل کدنت / یه مقدار دلچسب نیست و زجر کالا نیست که بدن به من یا به تو دجر کشیدنیه و "منو" زجر میدن . ما مفعولیم تو زجر کشیدن اما وقتی شما میگید "به من زجر میداد " زجر مفعوله . نمیدونم منظورموگرفتید یا نه ! در کل از این ترانه فهمیدم قلم خوبی داری . این مشکلاتی که ما اشاره میکنیک در ترانه همه هست . حتی بزرگان ترانه سرایی . و اشاره به این جزئیات تنها به جهت پیشرفت خود شماست . یچیزایی هم که گفته نمیشه واسه اینه دچار سردرگمی نشید . همین راه روادامه بده من مطمئنم ترانه ی بعدی که از شما بخونم خیلی قوی تره . سعی کن از قافیه های قابل حدس استفاده نکنی و نوآوری داشته باشی. جملات رو از لحاظ معنایی بسنج . ارتباط عمودی بیت ها و مصرع ها رو حفظ کن و در کل سعی کن چیزی بنویسی که هر کی از راه رسید نگه اینجاش مشکل داره ! گاها بعضی ها فقط دنبال ایراد هستن . البته اینجا آکادمیه و همه به دنبال کمک کردن به همدیگه هستن . موفق و موید باشی عزیز @};- @};- @};-
  • مریم جلائی یه دنیا به من زل زده بعد تو که آشفتگیمو تماشا کنه ببینه چجوری یه تردید سرد میتونه یه احساس و حاشا کنه!! ----------------------------------------- درود جناب قانع از دعوتتون متشکرم.. ترانه ی بسیار زیبایی ازتون خوندم..عالی بود. با آرزوی بهترین ها @};-
  • موسی صادقی سلام دوست عزیز ترانه عالی بود از خوندنش حسابی لذت بردم خیلی دوسش داشتم... ممنون از ترانه علی جان @};- دو تا دست از هم جدا شد که هیچ دو تا قلب از هم جدا میشدن ته قصه ی ما به جایی رسید که لبخند ها بی صدا میشدن @};- می پسندم @};-
  • زهرا خیراللهی سلام علی عزیز من با ترانت ارتباط برقرار کردم حس خوبی داری فقط "که لبخند ها بی صدا میشدن" ضربه ی خوبی واسه مصرع آخر ترجیعت نبود منتظر ی ضربه محکمتر بودم موفق باشی @};- @};-
    • علی قانع سلام .... درسته خودمم متوجه این اشکال شدم البته به کمک دوستان و یه کم دیر :-) اگه خدا بخاد درستش میکنم ممنون که قابل دونستید
  • سامان جاويدان سلام داداش کارت خیلی قشنگ بود لایکی =D> @};-
  • احمداکملی سلام دوست گلم واقعاخوشحالم که شعرتو خوندم و انقدر لذت بردم پاینده باشی @};- @};- @};- @};- =D> =D>
  • مجید صادقی =D> =D> =D>
  • عماد کریمی درود گفتنی ها رو دوستان گفتن من نقدی نمی کنم اما در کل زیبا بود
  • زهرا ذوالقدر چقدر غلط املایی!!!!!!!!!!!!!!!! لایک
  • زهرا ذوالقدر سلام سپاس از دعوتتون ترانه شروع خوبی داشت اما مفهوم و نمیرسوند/من متوجه تردید سرد نمیشم /کدوم تردید?ایا تردید میتونه سرد باشه/اصن تردید سرد با گرم چچه فرقی داره?بعد هیچ زمینه ای واسه نچیدین اصن از ترجیع بند سر در نیاوردم و به نظرم پرداخت ضعیفی داشت/گویا شما میخواستیم بگین غیر از اینکه دو تا دست از هم جدا شدن دو تا قلب هم از هم جدا شدن(پس میشدن اینجا چی میگه?) یا هر دو میشن یا شدن بیت بعد خیلی خوب بود*افرین=D>
    • علی قانع سلام خانم ذوالقدر اول یه سوال؟ مطمعنین تا آخرشو خوندین؟؟ :-) اون تردید سرد تو بیت ششم توضیح داده میشه والبته جدا شدن 2تا قلب هم به همین تردید ربط داره(ترجیع) و اصلا نشونه ی بی علاقگی نیست احتمالا نتونستم منظور شعرو برسونم ایراد از منه ممنون از حظورتون
      • زهرا ذوالقدر من ترانه رو چند بار خوندم من از شما پرسیدم تردید سرد با گرم چه تفاوتی داره و راجع به ترجیع من مفهوم دوست داشتم اما پرداخت و ضعیف دیدم در کل گفتم ترانتون ترانه خوبی بود
  • فریبا سید موسوی سلام جناب قانع عذر می خوام بابت تآخیر توو خوندنم ...آفرین خیلی دلنشین و با احساس بود پرداخت قوی و کویایی داشت فقط چند نکته کوچیک رو با اجازه عرض می کنم توو مصراع (که قرضت رو به ترس پرداختی ) حس می کنم یه هجا کم داره که باعث ناموزونی مصراع شده واگه به جای قرض که توو ترانه ظاهر تلفظی زیبایی نداره از بدهکار استفاده می کردی بهتر می شد مثلا (من و حبس کردی میون ِ شب و.....بدهکاری از ترس و پرداختی ) توو مصراع (زمانی که پرسیدم از بودنت ) با توجه به مفهوم چهار پاره و تبعید و دل کندن حس می کنم اگه به جای بودنت از (رفتنت ) استفاده می کردی بهتر می شد یه قانون شده بی محلی به من منی که دلش زیر پای تو بود...این بیت عالیه آفرین در کل خیلی عالی بود وجسارتمو بابت نظراتم ببخش .می پسندم =D> =D> @};- @};-
    • علی قانع سلام خانم سید موسوی...... ممنون که دعوتمو قبول کردین در مورد نقدتون باید بگم بگم اون مصراع میشه گفت یه هجا کم داره که البته ترجیح میدم با یه مکس ادامه پیدا کنه و نقصش رفع بشه درکل حرفتون کاملا درسته ولی خب یه جاهایی سلیقه کار خودشو میکنه در مورد بودنت باید بگم مطابق با موضوع کل بیته... واگه رفتنت بزارم جالب نمیشه بازنم این سلیقمه معذرت میخام نظرتون خیلی برام مهم و قابل احترامه سعی میکنم توترانه های بعدی جبرانش کنم :">
      • میلاد نمکیان سلام علی جان درود بر تو احساست رو خیلی دوس داشتم ولی رعایت کردن هجای ترانه حتمن باید صورت بگیره چون چیزیه که اصلن نمیشه ازش گذشت جزء قانون های ابتداییِ ترانه س @};- @};- :-x ولی واقعن احساس خیلی قوی و قشنکی داری
  • عاطفه صائب یه دنیا به من زل زده بعد تو که آشفتگیمو تماشا کنه ببینه چجوری یه تردید سرد میتونه یه احساسو حاشا کنه درود بر شما شروع فوق العاده ای داشت کار @};- نواقص جزیی رو هم دوستان مطرح کردن ..در کل زیبا بود لایییییک @};-
  • مسعود شهبازی سلام علی اقای عزیز باید بگم که خیلی خوب بود ! بیشتر مواردی که برای گفتن ترانه باید رعایت بشه توو ترانه ی شما رعایت شده ! گرچه با عجله تایپ کردی ولی سرودن ترانت اصلن با عجله نبوده و کاملن فکر شده روش ! از جمله ترانه هایی هست که من دکمه ی " می پسندم " رو زدم موفق باشی با احترام @};-
  • احسان ابوالحسنی سلام دوست عزیز بهتون صمیمانه تبریک می گم . ترانه تون بسیار زیبا بود . و من از خوندنش به وجد اومدم. ابتدای بسیار با صلابت و چند بند درخشان در ادامه کمی از ریتم افتادید و انتها رو خوب چیدید.به نظر من زبان شما قدرت اینو داره که یکم در بعد موضوع و سوژه جاه طلبی کنه و امیدوارم موفق باشید . لایک هستید و شاد باشید. یه دنیا به من زل زده بعد تو که آشفتگیمو تماشا کنه ببینه چجوری یه تردید سرد میتونه یه احساس و حاشا کنه
  • الهه صادقي خيلي زيبا بود....درود بر احساستون @};- @};- @};-
  • ديانا ادريس زاده سلام دوستم :-) ممنون بسيار زيبا سرودي =D> =D> =D> @};- @};- @};- @};- یه دنیا به من زل زده بعد تو که آشفتگیمو تماشا کنه ببینه چجوری یه تردید سرد میتونه یه احساس و حاشا کنه لايك***
  • میترا باقری درود عالی بود.عالیییییییییییییییییییییییی =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> دست مریزاد.شاعربمانید =D> =D> =D> =D> =D> می پسندم @};- @};- @};-
  • عليرضا عباسي علي عزيز كار زيبايي بود فقط يه قسمت رو احتمالن تند نوشتي كه بايد اصلاح شه دلكنت كه دلكندنت بوده لايكي =D> =D> =D>
  • حسین خزایی حس زیبایی داشت .. لذت بردم @};- @};-
  • احسان نوری علی جان سلام بسیار خوشحالم که ترانترو خوندم . واقها زیبابود کمی توی ضرباهنگش مشکل داشتم. البته کارت رو بسیار پسندیدم @};-
  • رضا حبیب پور لذت بردم ترانه روون و ریتمیک و و با احساسی بود =D> @};-
  • رسول آدینه علی جان =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> تو بودی میگفتی نمیتونم احساسم رو روی کاغذ بیارم :-? خیلی زیبا بود جدا حظ کردم فقط یه مشکل معنایی ریز که اتفاقا تو یکی از اصلی ترین بخش ها اتفاق افتاد(ترجیع) کارمون به جایی رسید که لبخند ها بی صدا میشدن منتظر یه شوک بودم که یه قید حالت اوردی که تعجب برانگیزم نبود خوب لبخند معنی اش باهاشه لبخند که صدادار نمیشه این مشکل حل بشه واقعا زیبایی کارت انکار نشدنیه همین طور ادامه بده =D> =D> @};-