برپایی سالن ناشران بین‌الملل زیر چادرها خجالت‌آور است

داود موسایی (مدیر کمیته ناشران بین الملل سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در توضیح میزان خسارت وارد شده به ناشران بخش بین‌الملل بر اثر باران اثر جمعه در شهر آفتاب گفت: ناشران در بخش عربی بین‌الملل مقداری خسارت متحمل شدند که در حال بررسی و جمع‌آوری مستندات آنها هستیم تا برای دریافت خسارت به بیمه ارائه شود و مبلغی که باید به آنها پرداخت شود را کسر می‌کنم. حدود ۲۰ غرفه هر کدام به شکلی در بخش عربی آسیب دیده‌اند.


وی ادامه داد: برخی تنها نم باران روی کتابهایشان نزول کرده اما برخی دیگر که باران زیر کتاب‌هایشان رفته بود؛ خسارت جدی‌تری دیدند متاسفانه اکثر غرفه‌های بخش عربی بر اثر باران دچار مشکل شدند و خوشبختانه در حال حاضر مساله برطرف شدند.

مدیر کمیته ناشران خارجی سپس با انتقاد آماده نبودن فضاهای دائم برای تمامی بخش‌های نمایشگاه در بخش آفتاب گفت: مساله‌ای که الان باید تاکید شود این است که واقعا خجالت‌آور است نمایشگاه بین‌المللی کتاب آن هم بخش ناشران خارجی در فضای غیرفضای مسقف و زیر چادرها برپا می‌شود. این مساله مایه خجالت ماست و ناشران خارجی در دلشان به ما می‌خندند. با برخی از ناشران عرب که صحبت کردم و از آنها می‌پرسیدم چرا غرفه شکیل‌تر و آماده‌تر مهیا نکرده‌اند؛ پاسخ می‌دادند در این وضعیت سالن‌ها و چادرها چرا برای غرفه‌های شیک هزینه کنیم. وقتی انتظار داریم ناشران خارجی با تمام توان و ظرفیت خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شرکت کنند باید زیرساخت‌های لازم برای آن را فراهم کنند..

او در پاسخ به این سوال که وضعیت آمار بازدید و فروش در بخش ناشران خارجی را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا همچون بخش‌های دیگر خلوتی در بخش ناشران خارجی هم احساس می‌شود، گفت: بله در بخش بین‌الملل هم ازدحام جمیت را شاهد نیستیم من شخصا انتظار داشتم جمعیت بیشتری در سالن‌ها در حال رفت و آمد باشند ولی آنچنان ازدحام جمعیتی ندیدم. البته این مساله هست که احتمالا در حال حاضر بازدیدکننده‌ای که به نمایشگاه می‌آید کمتر گردشگر است و بیشتر یک اهل کتاب واقعی است. کسی که این راه را به جان می‌خرد بیشتر اهل کتاب است تا یک گردشگر و بازدیدکننده از نمایشگاه به نظرم دیگر ازدحام پیک نیکی نداریم و نمایشگاه محلی است برای اهل کتاب‌های واقعی که می‌توانیم این مساله را به فال نیک گرفت و چندان هم منفی نیست.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم در سال‌های آینده با تکمیل و احداث سازه‌های مسقف دیگر شهر آفتاب وضعیت بهتری برای نمایشگاه را شاهد باشیم و از شرایط خجالت‌بار فعلی خارج شویم.

https://www.academytaraneh.com/107673کپی شد!
1425
۱