واکنشِ ایوبی به حواشی جشنواره و بهروز افخمی؛ تهمتِ دوتابعیتی بودن و ترس از منافقان را چطور جبران می‌کنید/موضع یکسان برنامه هفت باالعربیه/هیچ کمیته‌ای برای دخالت در داوری‌ها تشکیل نمی‌شود

حجت‌الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) که شامگاه چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه در برنامه هفت حاضر شده بود؛ درباره سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: من خودم بیشتر فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را دیده‌ام. هیات داوران امسال چهره‌های بنامی هستند و تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند و اینکه بگویم هیات داوران تحت تاثیر قرار بگیرند؛ یک نوع توهین است.

وی با انتقاد از برنامه هفت گفت: برنامه هفت مورد علاقه من نیست. تمام پیش‌بینی‌های برنامه هفت برخلاف واقعیت بود. چرا باید این برنامه با رویکرد منفی به جشنواره فیلم فجر وارد شود؟ من نقد به خودم را می‌پذیرم و فقط در جایی وارد می‌شوم که به سینما حمله شود.


وی خطاب به افخمی گفت: من به شما علاقه و ارادت دارم اما رویکرد برنامه‌تان را درباره سینمای ایران نمی‌پسندم و حتی به شوخی می‌خواستم به آقای پورمحمدی بگویم که حقوق شما را ندهند. رسانه ملی حزب نیست بلکه ملی‌ست. باید آموزش بدهد و توضیح بدهد. باید آموزش بدهد که همگان قواعد داوری را بپذیرند.

ایوبی افزود: هر سال در جشنواره فیلم فجر حدود ۷۰۰ اسم سینماگر داریم که حدود ۱۰۰ نفر آنها به بخش مسابقه راه پیدا می‌کنند. طبیعی‌ست که ۱۰ نفر هم معترض باشند. امسال یکی از بهترین دوره‌های جشنواره فیلم فجر بود و داوران بسیار خوبی هم داشتیم. اطمینان می‌دهم داوران همه فیلم‌ها را با دقت دیده‌اند. امسال فیلم‌های خوب زیاد داریم و مردم در سال ۹۶ می‌بینند که اکران خیلی خوبی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما ۶ کارگردان خانم داریم و ۱۲ فیلم اولی. برخی می‌گویند فیلم‌ها تلخ بودند…! فیلم تلخ یعنی چی؟ جشنواره و سینمای ایران در سال اخیر به دغدغه کشور، نظام و مقام معظم رهبری پاسخ مثبت داد. به نظرم باید به سینمای ما جایزه داد. در همین سال که می‌گویند فیلم‌ها تلخ بوده، فلم «فراری» و «تابستان تلخ» به چه زیبایی یک بحران و مسئله اجتماعی را امیدوارانه به تصویر کشیدند. این میزان فیلم دفاع مقدسی خوب داریم….!

ایوبی افزود: شما داوران را متهم کردید که به دلیل دوتابعیتی بودن و ترس از منافقین؛ به فیلمی رای نمی‌دهند. این تهمت را چگونه می‌خواهید جبران کنید؟ شما منافقین این انسان‌های حقیر را چنان بزرگ کردید…. این جمله ترسناک است. دیگران می‌شنوند و این بد است. شما با این جمله، کل سینما را می‌زنید. ما باید مراعات کنیم. چه بسیار کسانی که دوتابعیتی هستند اما دلبستگی به این کشور ندارند.

وی خطاب به افخی افزود: من در فرانسه چندین سال دانشجو بودم و خیلی از بخش‌های انجمن اسلامی فرانسه را تاسیس کردم. واقعا منافقین در مرکزشان که فرانسه است؛ هیچ نیستند. به نظرم شما خیلی ترسو هستید. ما به هیچ وجه داوران دوتابعیتی نداریم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به کلیپی که برنامه هفت پخش کرد، گفت: اگر قرار بود شبکه العربیه نماهنگی را پخش کند؛ قطعا مانند این کلیپ را پخش می‌کرد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای بررسی داوری جشنواره فیلم فجر گفت: اصلا قرار نیست کمیته‌ای تشکیل شود تا در کار داوری‌ها دخالت کند بلکه قرار است کمیته‌ای تشکیل شود تا بعداز جشنواره فیلم فجر، جشنواره را آسیب‌شناسی کند. همچنین من از آقای حیدری خواستم حتما یکی از داوران را به برنامه شما بیاورد تا پاسخگوی سوالات شما باشند.

ایوبی ادامه داد: سینمای امسال و فیلم‌های امسال محصول دوران ماست و این فیلم‌ها نشان از تحقق سینمای امید است و سال آینده مردم درباره فیلم‌های قضاوت می‌کنند. من همه تلاش خودم را کردم تا سینما را از حالت گلخانه‌ای خارج کنم و فیلمسازی که فیلم می‌سازد؛ نه برای فارابی و نه برای جشنواره کارش را بکند.

وی با اشاره به گله سعید ملکان نیز گفت: آقای ملکان سال قبل جوایز بسیاری را برای فیلم ابد و یک روز کسب کرد و امسال نیز در هفت بخش نامزد شده است. من از او انتظار رفتار دیگری را داشتم نه اینکه گله کند.

وی در پاسخ به سخنان ساره بیات درباره ارسال کارت کاندیداتوری برای وی نیز گفت: درباره کارت دعوت ارسال شده برای خانم بیات، باید بگویم دبیر جشنواره علاوه بر کاندیداها از ۵۰ نفر از هنرمندان دیگر برای مراسم جشن کاندیداها دعوت کرده بود که خانم ساره بیات نیز ازجمله همین مهمانان بود و موضوع پیش‌آمده یک سوءتفاهم بوده است.

وی ادامه داد: من فیلم ماجرای نیمروز را دوبار دیدم و آن را دوست داشتم. فیلم ویلایی‌ها را نیز دوست داشتم. من به همه اهالی سینما اطمینان می‌دهم که با عشق آمده‌ام تا به سینما خدمت کنم.

بهروز افخمی نیز در همین برنامه خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفت: آقای ایوبی من دلم می‌خواهد شما تا هر زمان که دوست دارید صحبت کنید تا حرف‌هایتان شفاف شود. البته این به معنای آن نیست که من قبولشان دارم.

وی افزود: شما به گونه‌ای درباره برنامه هفت صحبت می‌کنید که گویی ایدئولوژی دارد و برنامه‌ریزی شده حرف می‌زند. حال اینکه اینطور نیست. ما برنامه به برنامه باتوجه به مشاهدات تغییر رویکرد داده‌ایم. من سال گذشته از شما به خاطر آن جشنواره خوب تشکر کردم و آن را موفقیت‌آمیز خواندم. یک سال و ۳ ماه من در کانادا زندگی کردم آنهم با اجازه کار! هیچگاه هم درخواست اقامت نکردم. دقیقا بعد از اتمام کارم از کانداد خارج شدم. الان خیلی‌ها این شایعات را پخش می‌کنند که من اقامت کانادا دارم. اما داورانی که اقامت یا تابعیت کشور دیگری را دارند؛ چگونه می‌تواند بدون ترس داوری کنند؟ مسئله من این نیست که دوتابعیتی هستند یا خیر. مسئله این است که این داوران بسیاری‌شان در آنسوی مرزها خانه و زندگی و اقامت دارند.

افخمی اظهار داشت: بی‌اعتبارتر از داوری این دوره در تمای این ۳۵ سال در جشنواره فیلم فجر نداشته‌ایم. کسی را کاندیدا می‌کنند، کاندیدایی‌اش را پس می‌گیرند. مرحله انتخاب کاندیداها مرحله تخصصی است و ما می‌توانیم با دیدن آن به قضاوت درباره کار داوران بنشینیم.

https://www.academytaraneh.com/106748کپی شد!
560
۱