خط مرگ”فاصله”

هنوزم تو تن جنگل وحشی
به روی هر درخت اسم ماپیداست***بروی هر درخت اسم ما پیداست(پیداس)
میون اسمامون یه خط فاصل
با یک خط عمودکشیده برجاست***با یه خط عمود کشیده بر جاست(جاس)

خطهائی که جدائی رو بریدن ****خطائی(خطهائی)که جدائی رو بریدن
نبودن رو به خاموشی سپردن***پرای حسرت دلارو (دلهارو) چیدن

یادم میاد توو برگ دفترامون
یه نقش قلب بودو توش یه تیر بود
یه قلب خونفشان بود و یه زخمی***یه قلب خونفشون بودو یه زخمی
که تو عمق نگاهمون اسیر بود

کتاب زندگی رو باز کردیم
دلامونو با هم همساز کردیم*****توو برگاش پر زدیم پرواز کردیم

یه روز یه فاصله مثل خط مرگ
حسودی کردو حال مارو هم زد
نمیدونم چی شد از کجا اومد****با یه رنگ سیاه سردو غمگین
جدائی رو میون ما رقم زد

نتونستیم که خطی روش بیاریم***نتونستیم تا خطی روش بیاریم
نبودن رو به خاموشی سپاریم***حسودو توو حسودیش جا بزاریم

خط مرگ حس ماهو بردو دزدید
منو از گرمی خورشید جدا کرد
همین یک فاصله دنیای خوبو***همین یه فاصله دنیای خوبو
گرفتو توی غربتم رها کرد

****************
مسعود خلیق اخلاقی

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/54808کپی شد!
924
۳۸

  • علی ادریس زاده درود.در کاره دیگتون هم اشاره کردم.زبان و کلام و نوع نوشتارتون خاص و اصیله.کمی تو وزنها گم میشم.گاها تفاوت زبانی هم حس میکنم.جسارتم رو ببخشین.ممنون از دعوتتون .شاد باشید @};-
    • مسعود خلیق اخلاقی سلام وسپاس جناب ادریس زاده از اینکه وارد نقد من شدید بسیار سپاسگزارم بله اقرار میکنم که مقداری پیچیدگی خاص خودش رو داره اما این پیچیدگی رو به حساب سبکی از نوشتاری که عرضه کردم میگزارم. توی اکثر ترانه های من این تغییر وزن و خارج شدن از یکنواختی (و البته تغییر وزن همراه با تغییر قالب) مشاهده میشه و هر کذوم از این تغییر فالبها و تغییر وزنها نشان دهنده حس سراینده به هنگام سرودن ترانه است و سعی بر انتقال اون حس دارم. در باره دو گانگی زبان تا جائی که میشد اصلاح کردم همونطور که گفتید کمی کلمات اصیل تره که خوب این اصالت رو از بینش خودم نیاز امروز و فردای جامعه میبینم که منه ترانه سرا باید به حکم مسئولیت جهت دهنده باشم و اون مقدار از دو گانگی زبان هم که البته به صورت بسیار کم باقی مونده از روی جبر بوده. و سعی کردم به حس ترانه لطمه نزنه. پایدار باشید
  • سید ایمان پورحسینی سلام... ترانه رو خوندم ولی نتونستم وزن کار رو پیدا کنم...واژه های استفاده شده برای یک ترانه اندکی سنگینند... در پناه خدا @};- @};-
    • مسعود خلیق اخلاقی سلام سپاس از وردتون به نقد من در باره بعضی از واژه ها درست گفتید. که البته ترانه رو بر اساس بعضی از نقد دوستان و همچنین بر اساس نقدی که خودم بر خودم داشتم ویرایش کردم. اما در باره وزن سبک ترانه های من از یک وزنی گریزونه و در واقع خودش میخواد برای خودش آهنگ رو مشخص کنه به همین منظور در ترانه های من شاید شما با دو و یا چند قالب شعری برخورد کنید و با دو و یا چند وزن مختلف که البته این وزنها در قالبها ثابت هستن. ولی پیدا کردن وزن ترانه هام زیاد مشکل نیست فقط کافیه کمبی از حالت فکر شعری بیرون بیایم و با فکر ترانه ای بخونیمشون. انشالله در ترانه های بعدی بیشتر آشنا میشیم. پایدار باشید
  • میلاد ماهیار درود بر شما انتظار کارهای قوی تری از شما دارم به امید خوندن بهترین ها @};-
  • عباس غلامی مقدم درود بر مسعود عزیز خوش امد میگم حضورت رو در اکادمی ترانه و امیدوارم لحظات خوب و پرباری رو اینجا تجربه کنی پاینده باشی برادر @};-
  • سعیده پورمحمد سلام دوست عزيز @};- هم ترانه ي شما رو خوندم و هم كامنت هاي عزيزانم رو و بايد بگم من هم با بچه ها در مورد نقاط ضعف كارتون موافقم. دوگانگي زبان و وجود سكته هاي وزني از جذابيت و تأثيرگذاري كلامتون كم كرده. سعي كنيد در ترانه هاي بعدي به اين موارد توجه بيشتري داشته باشيد.
    • مسعود خلیق اخلاقی سپاس از ورودتون به نقد من از اینکه دیر پاسخ دادم منو عفو کنید. مشکلی برای ورود به محیط سایت داشتم. بعضی از نقد دوستان رو قبول داشتم و بعضی رو براشون دفاع داشتم ولی به هر حال ویرایشی کردم و باعث شدم ندانسته مدیران عزیز سایت زحمتی رو متقبل بشن که از ایشون عذر خواهی میکنم. پایدار باشید.
  • احمد احمدی از محوریت ترانه حول محور خط فاصله لذت بردم
  • فریبا سید موسوی درود بر شما ..حس ترانتون خوب بود علاوه بر نکاتی که دوستان به درستی اشاره کردن بعضی جاها از و.زن خارج می شدببینید بعضی از دوستان صرفن فقط هجاهای یک مصراع رو در نظر می گیرن و فکر می کنن با پیاده کردن این موضوع ترانشون بی نقصه ولی ریتم و روونی هم اهمیت زیادی داره وباید در نظر گرفته بشه مثلن توو مصراع ..یه نقش قلب بودو توش یه تیر بود...شاید هجاهای درستی داشته باشه ولی موقع خوندن سکته کاملن محسوسه یا توو مصراع ..خطهائی که جدائی رو بریدن...اینجا هم فقظ به هجاها توجه کردید ولی ریتم روونی نداره وروی کلمه ی (خطهایی ) سکته کاملن محسوسه ..گاهی یه حرف اضافه ( را ، به ، از و...) کلی به روون شدن و ریتمیک کردن یک مصراع کمک می کنه مثلن همین مصراع اگه می شد ...(با خطهایی که دوری رو بریدن ) خیلی راحتتر و بهتر خونده میشه ..که این مسئله کم و بیش تا انتهای ترانه هست ..امیدوارم شاهد کارای بهتری ازتون باشیم @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
    • مسعود خلیق اخلاقی دزود بانو موسوی گرامی منت بر من گذاشتید و حضور بر نقد من یافتید. هر جا سخن از نقد میشود طبیعتا نقد شونده باید چتر خود را به همراه داشته باشد تا زیر بارانش خیس نشود. اگر اجازه دهید چتری همراه خود آورده ام شاید که محافظتم از باران کند پایدار باشید
  • مجید صادقی سلام آقای اخلاقی ترانه ات رو خوندن و استفاده کردم به آکادمی خوش اومدین به امید بهترین ها
  • محمد ثلاثی سلام دوست عریز کار خوب و متفاوتی بود به امید پیشرفت بیشتر @};- @};-
  • مجید قیطانی سلام مسعود جان زیبا بود به امید روزای پیشرفت شما دوست عزیز =D> =D>
  • روشا رمضانی ترانا باشید
  • مینا کاشانی درود بر شما جناب خلیق اخلاقی از ترانه ی زیباتون لذت بردم متاسفانه توانایی نقد کردن ندارم سپاس گذارم @};-
  • سهیل پیلتن درود جناب خلیق عزیز ورودتون رو به اکادمی ترانه تبریک عرض میکنم کارتون رو خواندم و لذت بردم جناب رمضانی عزیز به نکات خوبی اشاره فرمودن علاوه بر دوگانگی زبان که بهش اشاره شد احساس کردم بعضی جاها قافیه به بیان حس ارجعیت داشته جسارت بنده رو به بزرگی خودتون ببخشید موفق و پیروز باشید @};-
    • مسعود خلیق اخلاقی جناب پیلتن تشکر از شما و من هم خوشحالم از اینکه جمع دوستانی چون شما وارد شدم. و سپاس از ورودتون به نقد من. اگر محبت کنید و زحمتی نباشه اون موارد ارجهیت قافیه بر حس رو مشخص کنید. خیلی ممنون میشم. طبیعتا یک ترانه سرا در یک حسی ترانه رو شروع و به پایان میرسونه و تحت تاثیر همون حس ممکنه بر داشت و احساس دیگران رو فراموش کنه. و با توجه به نقد شما فکر میکنم که شاید این موضوع در این ترانه هم اتفاق افتاده باشه. بنابر این مصمم به رفع اون هستم. منت بر من گذاشته و میگذارید سپاس
      • سهیل پیلتن درود مجدد جناب خلیق عزیز اشاره بنده در ارجعیت قافیه در اون قسمت کار بود که فرمودین : نتونستیم که خطی روش بیاریم نبودن رو به خاموشی سپاریم خب این قسمت به نظرم میتونست خیلی بهتر باشه احساس کردم سپارم صرفا جهت تکمیل قافیه بکار برده شده البته بازم عذر خواهی میکنم برای جسارتم برقرار باشید @};-
      • مسعود خلیق اخلاقی جناب پیلتن دوست بزرگوار تشکر با تظرتون کاملا موافقم و انشاالله در دوباره نویسی که خواهم داشت حتما اصلاح میکنم.
  • مسعود حسنی ترانه تون زیباست و تنها نقد من به همون کلمه ی سپاریم هست که دوستان هم اشاره کردند . آهنگ ترانه تون به نظرم از نقاط قوت ترانه تونه . از اون آهنگ هاییه که با اکثر ترانه هایی که سروده میشه کمی متفاوته و به همین خاطر رغبت بیشتری رو تو دل یک آهنگساز ایجاد میکنه . من ترانه تون رو پسندیدم و از دعوتتون سپاس گذارم .
    • مسعود خلیق اخلاقی جناب حسنی گرامی تشکر از قبول زحمت ورود به نقد من هر لحظه که میگذره با نقد دوستان به اهمیت تغییر اون کلمه بیشتر واقف میشم. خوشحالم از اینکه تونسته نظرتون رو جلب کنه. و باز بسیار سپاسگزارم
  • پریسا عبداله زاده سلام آقای اخلاقی به آکادمی ترانه خوش اومدین @};- ترانه ی خوبی بود. موفق باشید @};-
  • ازاده ربانی سلام و خیر مقدم به شما ترانتون با مضمونی خاطره انگیز دلنشین بود در جاهایی البته فرم گفتار یکدستی لازم رو نداشت من شخصا" از تعبیر دوگانگی زبان که سروران عزیزم استفاده میکنند پرهیز دارم بیشتر یکدست بودن رو بکار میبرم چون گاهی در حد یک واژه ایرادی در آراستگی متن ایجاد نمی کنه .بله در جاهایی این مورد به چشم می خورد و در یکی دو جا هم میباست حذف و اضافه ای برای اصلاح وزن صورت بگیره ولی آقای اخلاقی گرامی از لابلای همین بافت کلام هم احساس و استعداد قلمتون بیرون زده امیدوارم بزودی کم وکیف کار بیش از پیش دستتون بیاد و شاهد شکوفایی قلمتون باشیم با احترام وسپاس از حضورتون منتظر کارهای بعدیتون هستیم @};- @};-
    • مسعود خلیق اخلاقی بانو ربانی گرامی سلام سپاس از پذیرفتن و قبول زحمت نقد بسیار زیبائی بر کار حقیر داشتید . درست فرمودید. من هم از دوگانگی بجز در موارد خاص و برای هدف خاص استقبال نمیکنم. در مورد این ترانه هم انکار نمیکنم که وجود ندارد و نیز انکار نمیکنم که اکنون با نقد شما متوجه شدم و فکر میکنم که قابل اصلاح باشد. آن یکی و یا دو مورد در ورد اصللاح وزن رو هم اگه بیان کنید. بر من منت میگذارید سپاس
  • جعفرزاده |فــاتــح| درود جناب اخلاقی ورودتون رو به آکادمی خوش آمد میگم و از این بابت بی نهایت خوشحالم @};- @};- @};- ترانه خوبی بود . . . ممنونم از شما @};- @};- @};-
  • امید رمضانی درود. ترانه زیبایی بود ولی به کار بردن کلماتی همچون سپاریم که جزو بیان محاوره ای نیست به ترانه ضربه میزنه. البته کاملا مشهوده که برای سرودن این ترانه شدیدا وزن عروضی و قافیه دست و پا گیر شما شده. موفق باشید @};-
    • مسعود خلیق اخلاقی سلام جناب رمضانی بزرگوار بایت ورود به نقد از شما بسیار سپاسگزارم دقیقا به همین صورت هست که فرمودید. در مورد سپاریم بازهم همین طور بود. چون باید همگونی با اولین ترکیب بند ایجاد میکردم بنابر این مجبور به استفاده از آن شدم . اما باز سعیم بر اینه که اصلاح بشه. سپاس