راهِ باطلِ مریض

رو شونه های سردِ تو  /  همیشه درد آماده بود
برقِ رو گونه های تو / چشمِ ماهو کور کرده بود

اون وقتی که بچه بودی / قشقرق هرشب توو خونه
وقتی ام که بزرگ شدی / دیدی شدی یه دیوونه

دیگه خونه ساکت ولی / توو مغزِ تو صدا میکرد
دردو با صدای زیاد / از خاطرات نگا میکرد

اون بچه ی نابغشون / حالا شده یه گوله درد
تفنگِ دعواشون اونو / به تاریکی شلیک میکرد

نشه جاشونو بگیری /  توو خونت هی دعوا باشه
که بچه تَم حقیقتو / نخواد و توو رویا باشه

با خانومت سرِ فامیل / یا هرچی کوفت و زهرِ مار
هرشب فیلمِ دعواتونو / هی پخشش کنی و تکرار

شاید اونام بچگیشون / مثِ تو بودن و اینن
یه “نقش”ه که جای تو هم / یه روز بچه هات بشینن

یه راهِ باطلِ مریض / یه نسلِ سوخته تا ابد
عقده هایی که جمع میشن / توو خونه ها سبد سبد

تقدیر که میگن همینه / ولی بیا عوض کنش
یکم صبر و محبتو / خرجِ همین مرض کنش

یه خطِ پر نورو بساز / ازین مسیرِ سرنوشت
نذار خونه ت جهنم شه / بذار بشه مثِ بهشت

مهدی کامرانی

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

  • سلام آقا مهدی عزیز ممنونم که به خواندن این ترانه دعوتم کردید مضمون ترانه اگه نگیم تک بود میتونیم بگیم کمتر به این موضوع پرداخته شده بود و این خیلی عالی بود که به یه موضوع اجتماعی که درد بزرگی هم هست پرداخته اید که در نهایت این رو میرسونه که کودکان امروز که در خانواده ای پر تنش زندگی میکنند با وجودی که خودشون از این رفتار رنج میبرن و آسیب میبینند همون الگو رو در آینده فرزندانشون پیاده میکنند و این درد بزرگی هست درود به شما که این آسیب رو به زیبایی نقش زدید =D> @};-
  • آقا من نتونستم بفهمم ریتمش چی بود...اما کار خوبی بود از نظر معنایی...
  • به قول معروف ..خوشمان آمد. ;)) موفق باشید آقای کامرانی گرامی @};- @};- @};-
  • سلام. منو رسمن شطرنجي كنين چقد دير رسيدم ;)) ;)) خب چي بگم والا :-S :-S :-S من ترانه هاتونو دوست دارم... اينكه شاعر بتونه انديشه ي خودشو در راستاي اون چيزي كه ميخواد هدايت كنه و فضاي جديد بسازه خيلي خوبه :-) نقدم كه در حدش نيستم فقط با اون مشكل كوچيك وزن موافقم :"> خدا....سايبون تموم ترانه هاتون.... @};- @};- @};-
  • مهدی جان من کارات و البته در اولویت سوژه هاتو دوس دارم . یه راهِ باطلِ مریض / یه نسلِ سوخته تا ابد عقده هایی که جمع میشن / توو خونه ها سبد سبد اصن کلا اجتماعی رو شدید دوس دارم @};-
  • سلام مهدي جان سوژه ي خوبي به ذهنت رسيده اما خوب پرداخت نشده(حداقل از نظر من!) شايد اگه وزن رووني مي داشت راحت تر مي شد باهاش ارتباط گرفت اما متأسفانه اين طور نشده. بارها و بارها شاهد كم و زياد شدن هجاها بودم مثل اين قسمت: دردو با صدای زیاد / از خاطرات نگا میکرد صداي زياد اصلا تو وزن ننشسته! و مثل اين مورد تا انتهاي ترانه ت زياد به چشم مي خوره. چند مورد قافيه ي اشتباه هم داشتي مثل آماده و كرده! كه فكر نمي كنم درست باشن. با توجه به اين كه سوژه و اصل ترانه قابل تأمله بهت پيشنهاد مي كنم يه دور ديگه اديتش كني تا كار جون دارتر بشه و تأثير بيشتري روي مخاطب بذاره. @};-
  • موضوعش خيلي لايك داره =D> =D> =D> @};-
  • آفرین .خوبه که به مضامین اجتماعی علاقمند هستید اکه یه کم بیشتر به پرداخت و پرورش موضوع و وزن و ریتم توجه کنید خیلی بهتر می شه .براتون آرزوی موفقیت دارم .با سپاس =D> =D> =D> =D> @};- @};- @};-
    • ممنون خانوم فریبای عزیز و بزرگوار به ریتم و وزن باید بیشتر دقت میکردم ولی پرداخت و پرورش موضوع هم بازم دقت میخواست واقعن؟! ینی مثلن کجاش پرداخت بیشتری میخواست و یا چه چیزی یا چطوری گفته میشد بهتر بود؟! هر ترانه ای میتونه بهتر بشه ولی دلیل پرداخت رو با مورد لطفن بفرمایین الان من پرسیدم شما ک فک نکنم برگردین جواب بدین بهم و رفتین :) @};- @};- @};-
  • سلام دوست عزیز ترانه تون جذاب بود وکشش خوانش ُ داشت چند جا رو که دوستان اشاره داشتند من درستش کردم اگه خواستید بگید براتون بفرستم براحتی اصلاح شد با یه حذف و جابجایی انتخاب با شماست چون ترانه ترانه ی شماست .به هر حال این کار رو امیدوارم دوستان با ذوق خواننده مون اجرا کنند .من پسندیدم این از من.موفق باشید =D> @};-
    • ممنون از شما آزاده خانوم من همینطوری کارمو دوس دارم ایراد قابل تغییری توش نمیبینمم ضمنن دوستان بجز قافیه "اشاره" ای نداشتند :) و واقعن ایراد قافیش اونقد نیست ک اصلن ایراد به حساب بیاد و ویرایش بخواد ممنون @};- @};-
  • درود جناب کامرانی موضوع جالبی رو انتخاب کردین، به قول جناب دهقانی شما انسان خلاقی هستید و خلاقیت برای یه آدم هنرمند خیلی مهم و با ارزشه. ترانه رو می پسندم. @};- پیروز باشید
  • ترانتون جالب بود خیلی خوبه که واسه موضوعات جالب و تازه ترانه بگیم آفرین @};-
    • ممنون خانوم صفری مچکر از خوندن ترانم و لطفتون فک کنم تازه به آکادمی اومدین قبلن افتخار آشنایی نداشتم به نوبه خودم(که خیلی وقت از اومدنم نمیگذره :) )بهتون خوش آمد میگم @};- @};-
  • تفنگِ دعواشون اونو / به تاریکی شلیک میکرد اقای کامرانی اول ترانتون رو نپسندیدم اما بیت بالایی رو که خوندم نظرم عوض شد وبرا ی دلچسب بودن ترانه ی شما کافی بود.به شخصه اولویت برام خلاقیت هست و بعد عروض و قافیه.تو چندتا از ترانه هاتون نشون دادین که خلاق هستین. پیروز و سربلند باشید.
    • ممنون آقای دهقانی لطف دارین مچکر چون میدونم با کمی حوصله یا توو خوندن با آهنگ میشه وزن رو درست کرد متاسفانه انرژیمو رو معانی و پرداخت و موضوع میذارم و توو وزن کمی غیرعادی میشه کارم @};- @};- @};-
  • مهدی عزیز درود و سپاس از دعوتت والله دیگه می ترسم نقد کنم !!! ;)) بعضی از دوستان گویا ناراحت شدن . اما حسب وظیفه چند نکته ای که هنگام خوندن ترانت به ذهنم رسید می گم : 1- در کل مضمون جالبی انتخاب کردی که زیبا و کم توجه بوده و ژانر خوبی می تونه باشه برای تکرار و امضاء خودت . 2- در طول ترانه بارها وزن از دست رفته و کار یه جورایی روون نیست . 3- چندین قافیه استفاده کردی که یا قافیه نیستند ( مثلا : " آماده و کرده " یا " صدا و نگا " ) یا کلمات زیبایی از لحاظ خوانش ( البته شاید در زبان روزمره بارها این کلمات استفاده بشه اما در اینجا جالب نیست و تو ذوق می زنه . برای مثال " کنش " ) فکر می کنم اگر یک ویرایش و تجدید نظر یکنی در کار ، ترانه ی خوبی بشه مانا باشی @};-
    • ممنون آقای تهرانی اختیار دارین راسش صدا و نگا قافیه هست چون به تلفظش ک در رورمره هم هست برمیگرده و دیدین حتمن توو کار ترانه سراهای معرف مثلن شروع و فرو رو قافیه میگیرن البته نمیگم چون استادان ترانه اشتباه کنن(نمونش از استاد صحرایی "خودم" و "میتونم" قافیه دیدم) ما هم باید اشتبا کنیم ولی یه قافیه مرسوم هست نگا و صدا خصوصن وقتی میگیم نگا میکرد ,نمیگیم نگاه میکرد , و ه تلفظ نمیشه, کرده و آماده هم ک نه اینکه حرف اشتراک نداشته باشه و قافیه نباشه ایرااد داره و کلن بحث قافیه بحث پایینی هست توو ترانه مگه اینکه فاحش باشه کُنش(بکنش)هم ک یه کلمه متداول در عامیانه هست و فک نکنم توو ذوق زده باشه اگه شما میفرمایین خوب نبوده ک فک کنم کمی سلیقه ای باشه شایدم اینطور باشه و بنظرم نیومده ممنون از وقتی ک گذاشتین وزن رو هم ک دوستان گفتن ظاهرن بی دقتی کردم @};- @};- @};-
      • مهدی عزیز درود مجدد در مورد قافیه بنده هم معتقدم در ترانه قافیه می تواند سماعی باشد و زمانی که کار بصورت موزیکال شنیده می شود مشکل قافیه حل خواهد شد اما در اینجا ترانه بصورت مکتوب است و مکتوب بازبینی می شود . باید بگم "نگاه " اگر " نگا " هم نوشته شود باز همان " نگاه " است و در صحیحی یا غلط بودن قافیه ها باید به ریشه ی کلمه رسید تا از صحت یا عدم صحت قافیه مطلع شد مثلا : " چشمات " و " صدات " . آیا این قافیه هست ؟ ... در نگاه اول و در ترانه ی موزیکال بله . قافیه ی سماعیست اما در ترانه ی مکتوب خیر چرا که " چشم هایت " و " صدایت " است پس اگر حروف اضافه حذف شوند می شود " چشم " و " صدا " که این دو قافیه نیستند اما باز هم تاکید می کنم در ترانه این قافیه مجاز است ( البته به نظر من ) به شرط آنکه موزیکال باشد . در نهایت به قول شما سلیقه ها متفاوت است . پایدار باشید @};-
      • آقای تهرانی عرض کردم توو محاوره چی میگیم؟میگیم مثلن "نگا کرد" توو محاوره ما کلماتی مثل "اصن" بجای "اصلن" میگیم پس ینی اصلن خونده باید بشه؟!چون اصل نوشتارش اینه؟! در مورد چشمات و صدات هم مثال خوبی نزدین هم بازم موافق نیستم باهاتون چه ربطی به ریشه نوشتاری کلمه داری آخه ؟! مثال زدم مث همین "اصن" که باید موقع قافیه پیدا کردن به این چیزی ک نوشته و خونده میشه دقت کنیم ترانه مکتوب هم به چیزی که نوشته میشه و خونده میشه هست نه ریشه کلمات نوشتاریش که این در تتضاد با ترانه هست حرفی که زدین فک کنم خیلی اشتباه بود مثلن شما گفتم همین"اصن" رو ک اصلش"اصلن" هست رو با کلمه ای ک به ل و ن ختم بشه هم قافیه میکنین؟! این سلیقه نیست جناب تهرانی و اگرم باشه ک نظر و نقد سلیقه ای خوب نیست ممنون از شما @};- @};-
      • مهدی جان من نمی دونم که چه کسی " اصلا " را " اصن " می خواند یا می گوید از طرف من سلام برسون و بگو که " فارسی را پاس بدارید !!! " صمنا برای پیدا کردن قافیه که نباید دو حرف آخر را در نظر گرفت . اگر دو حرف یا هر چند حرف آخر عینا" یکی باشد به آن " قافیه " نمی گویند و " ردیف " می گویند . برای پیداکردن قافیه باید آخرین کلمه ی مصرع اول را در نظر گرفت و به جای صامت ابتدایی آن از حروف دیگری استفاده کرد . در مورد " نگا " و " صدا " هم هر وقت رَوی را در این دو پیدا کردید و ثابت کردید که یکسان هستند من این دو کلمه را قافیه میشناسم و در جمع آکادمی هم اعلام ندامت و پشیمانی می کنم . مهدی جان ما با هم دوستیم و آمده ایم از هم چیز یاد بگیریم ، نه دشمنیم و نه نارفیق ، دوستان و رفیقانی هستیم برای رقابت سالم و یادگیری . بهرحال اگر اینگونه کامنت ها باعث دلخوری شما می شود : " از دوستی ما برای شما خیری نیست ، شــَــر مــَــرسان ... " جاوید باشی =((
      • آقای تهرانی از شما سنی گذشته این حرفا چیه :) ما داریم بحث میکنیم و هرکدوم دیدگاهی داریم شما دید محض و سخت و من دید کاربردی و نرم که در ترانه ها بکار میره و نمونش در ترانه های استادان ترانه سرا بکار میره و منتقدین بهش ایرادی نمیگیرن و ایراد نمیدوننش(همین نگا و صدا) شما ظاهرن خیلی خشک نگاه میکنین و فک کنم همه فرق قافیه و ردیف رو میدونن و فک کنم بحث بیشتر جایز نباشه نگا و صدا مختوم به "آ " هستن اینم روی ممنونم از شما و افتخار آشنایی با شما رو دارم کمی هم نرم باشین و ناراحت نشین من فک نکنم چیز تندی گفته باشم @};- @};- @};-
  • سلام اقاى كامرانى عزيز سپاس @};-
  • یه خطِ پر نورو بساز / ازین مسیرِ سرنوشت نذار خونه ت جهنم شه / بذار بشه مثِ بهشت ترانه زیبایی گفتید لایک
  • درود مهدی جان سوژه ی جالبی بود و با لغات ساده پرداخت خوبی داشتی =D> =D> البته گاهی گرفتن وزن برای من سخت بود که حتما تو به عنوان شاعر وزن درستی در ذهنت داشتی که من نتونستم بگیرم موفق باشی دوست خوبم @};-
  • مهدی جان ترانه با درون مایه زیباا بود . با توجه به خوانشی که داشتم دریافت من از این ترانه از یه خانواده مشکل داره که همیشه درگیر مشاجره و بحث و جدل هستند . پرداخت میتونست قوی تر باشه. @};- @};- @};-
    • ممنون حسین جان ولی با یه خانواده شروع کرده و یه راه باطل و مریض رو نشون داده که بچه خونواده هم یه روز بچه هاشو اذیت میکنه شاید با بهم زدن آرامش خونه و همینجوری این راه پیش میره @};- @};- @};-
  • سلام مهدی جان چند بار خوندم تا تونستم ریتم و وزنش رو پیدا کنم ولی بازم با این یه قسمت مشکل داشتم زیبا بود می پسندم دوست خوبم
  • سلام اقاي كامراني ترانه تون موضوع جالبي داشت زيبا بود موفق باشيد @};-
  • مهدی جان خسته نباشی ترانه زیباتو دوست داشتم @};-