یخ بستم

تو بودی ساحل دریا قشنگ تر بود … منم از وقتی که رفتی کم آوردم
بهاری رو که باهم خلق کردیم شد … زمستونی که ازش پشت پا خوردم
شکستم، یخ بستم، وا نرفتم … تو این سالا دیگه دریا نرفتم
خودم رو حبس کردم توی خونه … حتی تو فکرتم تنها نرفتم
تو بودی حوصلم کی سر میرفت؟ … کجا تو صورتم پژمردگی بود؟
توی دستم کجا به جای کادو … یه مشت دارو واسه افسردگی بود؟
بدون از وقتی رفتی کم شد عمرم … میان سالی بمن نزدیک تر شد
جای اینکه امید تو خونه باشه … فضای زندگی تاریک تر شد
نمیدونم که این زندگی تا کی … همین جوری که هست ادامه داره
نمیدونم که تقدیر و جدایی … تا کی برای من برنامه داره
نمیدونم تا کی میشه فریب داد … دلی رو که واست بیتاب میشه
نمیدونم زمستون کی تموم شِ … ولی هر یخ یه روزی آب میشه

۹ خرداد ۹۴

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/93025کپی شد!
1209
۵۲
۱

  • محمد قربانپور سلام رضا جان.عالی بود داداش.انشالله کارای بیشتری ازت بخونم
  • رحیم ممبنی گرمسیری سلام موفق باشید
  • حمزه شربتی سلام آقای زال نژاد. عذز می خوام . باید ساده تر توضیح می دادم. دوست خوبم تو بودی ساحل دریا قشنگ تر بود ( مفاعیلن مفاعیلن فعولن فع) دو بیت اول با این وزن نوشته شده ولیکن از (شکستم، یخ بستم، وا نرفتم ) تا انتها ( به غیر از مصراع هایی که گفتم وزنشان شکسته) با وزن(مفاعیلن مفاعیلن فعولن)است. یعنی... اصلا بگذارید مصراع به مصراع خدمت تان بگویم : تو بودی ساحل دریا قشنگ تر بود … ( مفاعیلن مفاعیلن فعولن فع) منم از وقتی که رفتی کم آوردم بهاری رو که باهم خلق کردیم شد … زمستونی که ازش پشت پا خوردم *** شکستم، ی......خ بستم، وا نرفتم …( شکست) تو این سالا دیگه دریا نرفتم...( مفاعیلن مفاعیلن فعولن) خودم رو حبس کردم توی خونه … حتی تو فکرتم تنها نرفتم تو بودی حوصلم کی س......ر میرفت؟ …( شکست) کجا تو صورتم پژمردگی بود؟ توی دستم کجا به .......جای کادو … ( شکست) یه مشت دارو واسه افسردگی بود؟ بدون از وقتی رفتی کم شد عمرم … میان سالی بمن نزدیک تر شد جای اینکه امید تو خونه باشه … فضای زندگی تاریک تر شد نمیدونم که این زند.......گی تا کی … (شکست) همین جوری که هست ادامه داره نمیدونم که تقدیر و جدایی … تا کی برای من برنامه داره نمیدونم تا کی میشه فریب داد … دلی رو که واست بیتاب میشه نمیدونم زمستون کی تموم شِ … ولی هر یخ یه روزی آب میشه
    • حسین میرزایی مفاعیلن مفاعیلن فعولن فع !!!!؟؟؟؟؟ خوب چرا نگفتید مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن!!؟؟
      • رضا زال نژاد سلام و بنده همچنان منتظر معرفی منبعتون هستم
      • حمزه شربتی سلام حسین جان چون وزن پایینش مفاعیلن مفاعیلن فعولن بود. میخواستم اشتراک و تفاوتش بهتر دیده شود.
  • میلاد بانی سلام و درود کاشکی تو انتخاب فعل هاتون بیشتر دقت میکردید.فعل هایی مثل: رفت,بود,شد,داد,هست اینا ترانه رو از ریتم میندازه جابه جایی ارکان هم تو ترانتون زیاد دیده میشه که مخاطب رو گنگ میکنه. ایرادهایی هست که میتونید رفع کنید به نظر من.کارتون کار خوبیه روش کار کنید.موفق باشیذ
    • رضا زال نژاد سلام آقای بانی یعنی چی از ریتم میندازه؟ هر مصرعی که منطبق با وزن باشه موزونه حالا میخواد فعلش هرچی باشه. ترانه سرا به فراخور زمان گذشته، حال و یا آینده ای که داره روایت رو بر مبنای اون مینویسه مجبوره فعل رو بر مبنای همون زمان انتخاب کنه. شما یه وقت می بینید زمانتون گذشتست باید از افعال ماضی رفت یا سایر صیغه ها استفاده کنید. بله درسته. لطف میکنید بخش هایی که جابجایی ارکانش برای شما ناخوشایند بود رو برام مشخص کنید؟ مباحث خوبی رو مطرح کردین، تشکر میکنم و خیلی ممنونم (گل)
  • amir mohamad panahie سلام ودرود خدمت شما .....جناب زال نژاد..... ریبا سرودید .....آفرین....لذت بردم از خوندن ترانه ی احساسی شما.... بدرود.
  • ناشناس سلام آقای زال نژال اشکالای وزنی خیلی زیادی به چشم میخوره تو کار حتما روی وزن ترانه مطالعاتیو داشته باشید موفق باشید
  • حسین موسوی سلام آقا رضا جدا از شکست های وزنی با نکته شماره ۶ آقای شربتی موافقم و اینکه در ۴بیت آخر ترانه به وجود که وکی های اضافه میشه اشاره کرد که میشه بعضی هاشون رو حذف کرد امیدوارم در ترانه بعدی بیشتر و دقیق تر به این مسیله توجه کنی رضا جان بهترین باشی
    • رضا زال نژاد سلام حسین عزیز ممنونم از حضورت بله آقای شربتی منت بر سر بنده گذاشتن به نکته خوبی اشاره کردی...خودم هم روی "کی" ها یکمی حساس شدم. به نظرم تو ذوق میزنه ولی اضافه نیست. هر کدوم رو که حذف کنیم مفهوم از بین میره! این طور نیست؟ انشالله، حتما نکته ای رو که گفتی مد نظرم قرار میدم لطف کردی.
      • حسین موسوی سلام رضا جانم نمیدونم که این زندگی تا کی حالا که رو حذف می کنیم نمیدونم این زندگی تا کی نمیدونم که تقدیر و جدایی حذف که نمیدونم تقدیر و جدایی نه به مفهوم آسیب رسوند نه به وزن نظذت چیه؟بهتر نیست؟
      • رضا زال نژاد سلامی دوباره چقد زود جواب دادی:-) که رو اره موافقم ولی من "کی" هایی رو که گفتی رو میگم
      • حسین موسوی با عرض سلام مجدد درباره کی ها هم میشه حذف کرد و با یه کلمه مناسب که مفهوم رو از بین نبره خلا موجود رو پر کرد مثلا به جای کی تو این مصرع بنویسیم تا چه روزی واسم برنامه داره و یا کل مصرع رو پاک کنم و یه جور دیگه بیان کنیم منظورمون رو راه زیاده داداش در ضمن خوشحال میشم اگه به ترانه من سر بزنی و منو از نظر ارزشمندت مستفیذ کنی
      • رضا زال نژاد حرفات بجاست ممنونم که نسبت به من و ترانه لطف داشتی (گل)
  • علی یاری سلام رضا ی عزیز ببخشید دیر رسیدم شرمندتم شدید راستش یکم شوکه شدم چون توقع بیشتری ازت هست جدا از ریتم که برام سخت بود گرفتنش و شکست های وزنی خیلی نتونستم باهاش ارتباط بگیرم ریتمیک نبود به نظر . به امید بهترین ها موفق باشی چراغ امید تو دلت روشن
    • رضا زال نژاد سلام علی جان دشمنت شرمنده...نقد که دیر و زود نداره:) بزار خیالت رو راحت کنم؛ تو بین بچه هایی که اینجا فعالیت دارن من از همه کم سواد ترم، برای همین زیاد ازم توقع نداشته باش:-) ایشالا (گل)
  • حمزه شربتی سلام دوست فرزانه... ۱- زمستونی که ازش پشت پا خوردم( شکست وزنی داره قربان)البته اگر عمدی نباشه یا به قول عده ای از دوستان روی ملودی ننوشته باشید ۲-شکستم، یخ بستم، وا نرفتم ( شکست وزنی) ۳-تو بودی حوصلم کی سر میرفت؟ ( شکست وزنی) ۴-توی دستم کجا به جای کادو( شکست وزنی) ۵-نمیدونم که این زندگی تا کی( شکست وزن) ۶-نمیدونم زمستون کی تموم شِ … ولی هر یخ یه روزی آب میشه( زمستون کی تموم شه؟؟؟؟ به جای میشه ( ش) آوردن بجز ضرورت وزن چیز دیگری نیست) ۷- تو بودی ساحل دریا قشنگ تر بود ( مفاعیلن مفاعیلن فعولن فع) دو بیت اول با این وزن نوشته شده ولیکن از (شکستم، یخ بستم، وا نرفتم ) تا انتها با وزن(مفاعیلن مفاعیلن فعولن) بدون این که فضا و زمان و مکان عوض بشه وزن رو تغییر دادید. که نمیدونم خواسته انجام شد یا ناخواسته. که در هر صورت باید دلیل منطقی یا حداقل زیبا شناسی داشته باشه. ۸- شکستم، یخ بستم، وا نرفتم … تو این سالا دیگه دریا نرفتم خودم رو حبس کردم توی خونه … حتی تو فکرتم تنها نرفتم نمیدونم شاید دیدگاه بنده را قبول نداشته باشید اما به نظر من ابیات بالا بیشتر شبیه قصه موزون است تا ترانه!! دوست گرانقدر پس شاعرانگی چه می شود؟ ۹- مخاطب برای اتفاقاتی که خصوصی است و فقط برای شاعر افتاده چه کار کند؟ مخاطب دو گوش شنوا نیست و دوره ی پیغمبر بودن شعرا و رعیت بودن مخاطب گذشته است . من به عنوان یک مخاطب دوست دارم شعری را بخوانم که به من اجازه دهد که در متن آن و حوادث آن شریک باشم و یا حادثه ای مشابه را به خاطرم بیاورد. قرار نیست که مخاطب فقط شنونده باشد.
    • رضا زال نژاد سلام آقای شربتی ممنونم از حضورتون نقد خیلی خوبی بود منتها چند تا سوال! شما فرمودین از بیت سوم وزن عوض شده و تا انتها بر روی (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) هستش اما قبلش چندین مصرع رو مشخص کردین که شکست وزنی دارن، میشه بفرمایید بالاخره چندجا وزن تغییر کرده و چندتا وزن تو این ترانه داریم؟ سوال بعدیم در مورد فرمایش شما در خصوص عوض شدن وزنه؛ شما فرمودین تغییر وزن زمانی توجیه داره که یا فضا یا زمان و یا مکان عوض بشه، میخواستم بدونم استناد به کدوم منبع هستش. لطف میکنید برای مطالعه بر روی نکته ای که فرمودین منبعی بهم معرفی کنید. متشکرم بابت وقتی که گذاشتین بسیار سپاسگذارم (گل)
  • حمید محمدی سلام.دوس داشتم حس و فضای کارتو اما بعضی جاها روون نبود.سکته ی وزنی داشت.یکم رو وزنش کار کنید خیلی بهتر میشه
  • مرسده (زهرا) عباس زاده سلام ترانه ی خوبی بود اما خیلی جاها مشکل وزنی داره قافیه بندیها خوب بود.
  • بهزاد صنعتی سلام و درود رضا جان،ترانه زیبایی بود لذت بردم موفق باشی
  • hamed shaabani سلام رضا...خوبی کاکو..؟؟ بچه ها نظراتشون رو گفتن ..کم و بیش باهاشون موافقم...اما بیت اخری بنظرم خیلی جالب نبود..اما درکل دوسش داشتم...همیشه سبز باشی(من از تو یه نکته ریز توو قافیه یاد گرفتم و همین برام کافیه کاکو)
  • علیرضا کنعانی هرندی سلام آقای زال نژاد کارتون زیباست اما به نظر من هم یه کم از نظر وزنی بعضی جاهاش جای کار داره موفق باشید
  • مسعود حسنی سلام خدا رو شکر میکنم که توو بند وزن و قافیه نیستم. چون اگه در بند وزن بودم نمیتونستم از کارتون لذت ببرم. ولی واقعا لذت بردم درود به احساستون
    • رضا زال نژاد سلام مسعود خان:) من جای شما باشم به کارهای بی وزنی روی میارم. وقتی قلبا به وزن و مقفی بودن اعتقادی نداری پتانسیل اینو داری که تو بی وزنی پیشرفت های خوبی بکنی.
  • بابک آرمانی سلام جناب زال نژاد ترانه زیبایی بود با آرزوی بهترین ها..
  • یسنا امیری سلام اقای زال نژاد ترانتون خیلی خوب بود موفق باشید
  • محمد قاسمی سلام جناب زال نژاد عزیز. کار خوبی بود اما نمی دونم چرا ریتمش بالا پایین داش یا شایدم من اشتباه میکنم؟ نمیدونم زمستون کی تموم شِ … ولی هر یخ یه روزی آب میشه موفق باشی دوست عزیز.
    • رضا زال نژاد سلام محمد عزیز وزن تو بند دوم تغییر میکنه. اون بالا پایینی که شما احساس کردی تو بند دوم بود یا قسمت دیگری؟ سلامت باشی
      • محمد قاسمی بله دقیقا راستی خیلی دوس دارم همیشه نقدهای جذابتو پای کارام ببینم.
      • رضا زال نژاد باعث افتخاره محمد جان با ترانه زیبای ازدحام عشق خودتو بهم ثابت کردی. کششی در من به وجود آورده که نمیشه از کارات گذشت؛ میام، میخونمت که چیز یاد بگیرم ازت.
  • Bahar khalili سلام آقای زال نژاد.کاره زیبایی بود،اگر کمی وزن و ریتم ترانه بیشتر حفظ بشه
  • نرگس حفیظی سلام کار به نظرم از نظر وزنی اشکال داره. این مصرع راحت خونده نمیشه. فکر کنم اگه بیشتر وقت بزارید بهتر از این بشه. با آرزوی بهترین ها بهاری رو که باهم خلق کردیم شد … زمستونی که ازش پشت پا خوردم
  • بانوی ترانه های عاشقانه-ژیلاقنبری سلام جناب زال نژاد خیلی وقت بود کار تازه ای ازتون نخونده بودم شایدم من به ترانه های تازه شما برنخوردم و میدونید که همیشه نقدهاتون رو دوست دارم کار زیبایی بود