بهانه ی ترانه ام..

من حرفی ندارم واسه تو که رفتی

همه حرفام اینجاست دلی که شکستی

من حرفی ندارم واسه با تو گفتن

*

همش یک ترانه ست هنوز عاشقانه ست

*

میدونم تو بودی به هر سمت وسویی

واسم شونه بودی ولی خسته بودی

میدونم دیگه تو صدایی نداری واسه هیچ سوالی جوابی نداری

واسه موندنم , نه تو نایی نداری

همش یک بهونه ست همونم نداری….

*

حالا روی لبهات باید خنده باشه

تا رسمی که داشتیم هنوز با تو باشه

تا من بی بهانه شبیه ترانه

ولی بی صدا ……دور…. عین ِ ستاره

تا حس ِ یه پرواز تا لمس ِ یه دیدار

واسه دیدنت ….. خواب … یا شاید که بیدار

بمونم به یادت به یاد ِ نگاهت

همون خاطراتت قدمهای ِ نازت

همین یک ترانه ست اینم صادقانه ست

واسه از تو گفتن

همینم بهانه ست

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

  • سلام فرشاد عزیز @};- ببخش دیر رسیدم ---- از احاظ فنی نظر خاصی ندارم @};- با دوستان برای قافیه و وزن موافقم اما احساس ترانت خوبه @};- @};- -----به دلم نشست یکم روی ریتم و آهنگ کارات بیشتر تامل کنی موقع نوشتن کارات از اینی که هست بهتر هم میشه @};- منتظر ترانه های بعدیتم ---لایک @};-
  • سلام. اواخرش بیشتر دوست داشتم @};-
  • سلام زیبا بود فقط قافیه ها یه کم .... @};-
  • آفرین دوست من خوب بود.......
  • جناب محمدی عزیزسلام / اولن عذر خواهی میکنم اگر روی ترانه ی خیلی از دوستان نمیرم که شما هم یکی از همین دوستان هستید. در بیشتر موارد با اجازه ی نویسنده برای شعر هاشون مطلب مینویسم.خوب این اجازه رو از شما تاحالا نداشتم. معدود کار هایی هم بودند که سرزده و ناخوانده وارد شدم و چون موضوعی نظرم رو جلب کرده بود دست به نوشتن برای اثر کردم.الان هم در نوشته ی شما این اتفاق افتاده و نظر من جلب شد و بدون اجازه وارد شدم/ کارهای قبلی شما رو نخوندم چون احتمالن فرمی بهتر از این نداره. اما فرم یکی از اجزاع شعر هست.اولین نیاز برای سرودن فاکتور احساس هست .شما دارید. طبع ؟فکر میکنم بشه در شما فعالش کرد چون هنوز پیداش نکردید. اگاهی های ادبیاتی این هم با مطالعه بدست میاد. تا حس ِ یه پرواز، تا لمس ِ یه دیدار واسه دیدنت ، خواب ، یا شاید که بیدار همین یک بیت رو من از نوشته ی شما برمیدارم و سعی میکنم ازش یه الگو بسازم ما همه در اول ابتدایی بخش کردن رو یاد گرفتیم با یک بخش+با یک بخش بابا=2بخش درواقع مصرع ها اینطور خونده میشن تا حسِ یه پرواز/ =اگر بخش کنیم میبینیم که 6 بخشه تا لمسِ یه دیدار/=این هم 6 بخشه واسه دیدنت خواب/=واین 6بخش / یا شاید که بیدار/=و این 6بخش بیت شما از 4 تکه تشکیل شده که هر تکه 6 بخش و هر دوتکه یک مصرع هست در این فرم که بیت شما درش نوشته شده اصطلاحن کار سیلاب دار/سنکوپ دار/یا سکته دار میگن و تکه ها با ویرگول از هم جدا میشن/اگر قبول کنیم که هر مصرع ممکنه نوعی جمله باشه هر بیت باید جمله ای کامل باشه چون مبنا در شعر بیت هست .با این احتساب من برای شما یک الگو مینویسم 1+1+1+1+1+1=1+1+1+1+1+1 و 6=6 ممکنه 7 هم بشه 7=7 یا 8 پس 8=8 تا 11 هم دیده شده اون مساوی رو ویرگول در نظر بگیر. جمله سازی رو شروع میکنی حالا 6 بخشی تا 11 بخشی به خودت بستگی داره اما 8تایی برای شروع پیشنهاده من هست / سمت راست ویرگول جمله ای بگو که 8 بخش باشه و برای سمت چپ همینطور. مثل کفه های ترازو بهش نگاه کن 8 کیلو یک طرف و 8 کیلو سمت دیگه. برات مثال میزنم از آدمای قصمون /=8 کی زد به ریشم تبری/=8 که تُویِ دلواپسی هام=8 نگیرم از تو خبری=8 از آدمای قصمون ، کی زد به ریشم تبری که تُوی دلواپسی هام ، نگیرم از تو خبری ... از امشب هر چیزی رو که داری مینویسی با شمارش انگشتهات بخش کن فقط به اون ویرگول به چشم دیوار نگاه کن چیزی رو ازش زد نکن که بیشتر از 8 باشه و سر 8 تموم بشه جمله /اگر جمله ای ساختی که یک سمت 8 بود و یک سمت 7 ایراد نداره فقط از 8 رد نشه قافیه هم از ساده ترین ها شروع کن دار/کار/مار/بار/یار/سار در /بر/تر/گر/فر/ اصلن مهم نیست که چی مینویسی فقط میخام که اهنگ رو در وجودت قرار بدم بعد به مضمون میرسیم/ هرچی تا امروز یاد گرفتی رو درگیر به الگوی من نکن .اگر شده 3بیت برام امشب بنویس و میتونی بنویسی چون بیتی که برای نمونه از کارت اوردم در این ارسال میگه میتونی منتظرم و ببخش اگر کم توجهی کردم که نکردم من در اولین یا دومین ارسالم نوشتم تا کسی نخواد نمیتونم کمکش کنم. اگر ارسالها رو میدیدی مطمئنن زود تر از این میامدم روی نوشتارت.منتظرم
    • با سلام آقای صفای عزیز. خیلی خوش آمدید.بی نهایت خوشحالم کردید با حضورتون.. کاملآ مشتاقه حضورتون بودم که افتخارش رو نداشتم. آقای صفا در موردِ نقاطه ضعفِ زیادی که اشاره فرمودید موافقم. چشم. تمام سعیمو میکنم که با تمرین و مطالعه و این راهنمایی و نقدِ خوبتون اصلاحشون کنم. از توضیح عالی که دادین هم متشکرم. در کامنتی جدا تمرینی که بم دادین رو براتون ارسال میکنم.منتظره توضیح و راهنمایی گرمتون هستم...درود @};- @};-
    • انگار امشب آسمون هم , داره از بغضت میباره من همینجام هم ترانه , بزار آسمون بباره قسمم به آسمونه , که دلم یه همزبونه واسه حرفای ِ نگفته , که صداش مثله قدیمه حتی امشبم میباری , شبه آغازه صدامون شبه عشقو شعرو شبنم , شبه شین های شبامون آره خیس میشن دلامون , تویه بارونه بیابون ( معذرت میخوام اگه ضعیفتر بود و طولانی تر از انتظارتون) @};-
      • چرا این ارسال رو خصوصی انجام دادی؟ بذار همه ببینن که در عرض چند ساعت چه تغییری داری/ فعلن با مضمون اصلن کاری نداریم اما با قافیه داریم انگار امشب آسمون هم , داره از بغضت میباره // بغضت و غصه تفاوت این دو رو درک کن یعنی الان با بغضت هست بخون و یکبار هم با غصه بخون من همینجام هم ترانه , بزار آسمون بباره///// میباره در مصرع قبل ار بارش میاد باریدن و اینجا هم بباره از بارش و باریدن میاد درواقع باره و باره رو تکرار کردی حالا اگر که میگفتیم من همینجام هم ترانه ، اگه اسمون بذاره =قافیه مصرع اول =باره. و مصرع دوم= ذاره بهتر شد درسته؟ قسمم به آسمونه , که دلم یه همزبونه ///هم زبونه نه واسه حرفای ِ نگفته , که صداش مثله قدیمه//// قدیمه مه ... نه=نِ و مه = مِ م و ن قافیه نیستن خب ببینیم چطوری میشه درستش کرد.. قدیمه رو نگه میدارم قسمم به اسمونه، که خدا خیلی کریمه واسه حرفای نگفته، که صداش مثلِ قدیمه کریم . قدیم = قافیه سالم حتی امشبم میباری , شبه آغازه صدامون.... قافیه - دااااامون شبه عشقو شعرو شبنم , شبه شین های شبامو ...قافیه... باااامون / دامون و بامون =قافیه سالم افرین آره خیس میشن دلامون , تویه بارونه بیابون ////// این مصرع تنها مونده البته مهم نیست و اینکه لازم نیست شما در نیم مصرع ها قافیه بسازی بیابون کافیه و بهتره اون دلامون رو نگهداری برای انتهای مصرع بعد/ تمرین /تمرین/تمرین . این هفته برنامه همینه
      • خیلی خیلی ممنون.. کاملآ موافقم.. درسته. در موردِ قافیه ها باید تمرین کنم. خیلی خوشحالم از حضورتون. بیشتر سعی کردم اون 8 رو حفظ کنم که کمی از قافیه جا موندم. @};- درود به شما. چشم. دوباره ارسال میکنم که توضیحاته شما برای دوستان عینی تر باشه. امیدوارم بازم بخونم این راهنمایی و آموزشه شیواتونو
      • انگار امشب آسمون هم , داره از بغضت میباره من همینجام هم ترانه , بزار آسمون بباره قسمم به آسمونه , که دلم یه همزبونه واسه حرفای ِ نگفته , که صداش مثله قدیمه حتی امشبم میباری , شبه آغازه صدامون شبه عشقو شعرو شبنم , شبه شین های شبامون آره خیس میشن دلامون , تویه بارونه بیابون
      • فرشاد عزیز.....وقتی میتونی اینقدر زیبا بنویسی چرا کم دقت میکنی......... از راهنمایی های آقای صفا منم استفاده کردم..انتظارم ازت خیلی رفت بالا @};- @};-
  • سلام فرشاد عزیز........ایندفعه اومدم که چندتا نکته بهت بگم.........البته من شاگردو کوچیک شمام ولی درمورد این ترانه چندتا مشکل اساسی بود که باید بهت بگم...... ترانتو چندبار و بادقت خوندم ولی من تو این ترانه وزن خاصی و ثابتی رو ندیدم......همچنین ترانت خالی از هرگونه قافیه ای ....عزیزم تو از چهار چیز مهم ترانه دو چیز رو داری.....احساس و تصویر سازی........ومهمترین اصلهای ترانه رو فدای احساست واین که میخواستی حرفات رو بیان کنی کردی.....ببین بعنوان مثال اگه یه فرد عادی بیاد و ترانت رو بخونه به دلیل اینکه نمیتونه با وزن خاصی این ترانه رو بخونه این ترانرو رها میکنه...در ضمن برای مردم عادی یکی از چیزهای مهم قافیه ست و جورشدن کلمه ها در آخر دوبیته....من پیشنهادی بهت میدم که واسه آیندت خیلی مهمه.......ازاین فضاها دور شو...منظورم این فضاهای عاشقانه ست یا قهر کردن عشقت....چون به تدریج با ثابت شدن این موضوع برات از ترانه خسته میشی و دیگه نمیتونی ترانه ای زیبا با موضوعاتی جدید رو بنویسی........وتنها پیشنهاد من برای رهایی از این مشکلات خوندن بادقت کارهای ترانه سراهای دیگه ست و دقت به موضوع . وزن و قافیه های استفاده شده در ترانه هاشون.......امیدوارم این نکات به دردت بخوره و تو ترانه ی بعدیت سربلند بیرون بیای..... مهم این نیست که ترانرو زود بنویسی...مهم اینه که ترانرو زیبا بنویسی...ممنون @};- البته این نکاتی که گفتم نظر منه و هیچ اصراری برای صحت اینها ندارم.....ولی گفتم شاید بتونم کمکی بهت کرده باشم @};- @};-
    • ممنون داداش میلاد. خیلی خوبه ک میگی. در موردِ وزن باهات موافقم. اما چند مشکل دارم: یکی اینکه من سعی میکنم قافیه رو رعایت کنم. چند ساعت از روز تو سایت هستمو میخونم کارایِ دوستانو و خیی از کارا کمتر از این ترانه , بی قافیه هستنو خیلیا لایک میکنن که من گیج میشم در موردِ قافیه .. به نظرم کارِ ِ خوبی میکنی که چند بار میخونی چون وزن اینجوری به دست میاد برای خواننده اثر. اما من نوشتنو با داستان نویسی و نثر در موردِ موضوعاتِ اجتماعی شروع کردم و الان برای نوشتن ترانه به کمکِ راهنمایی شما دوستم نیاز دارم و دیگران. و اینکه ملودی روی ترانه بشینه واسم مهمه که فک میکنم مشکلِ ِ من همینه که چون اینجا فقط نوشتارِ که مهمتره این فاکتو هم مهم نیست هم به وزن آسیب میزنه. ئر موردِ موضوع باهات موافقم و فقط سلیقه منه که اینم درست نیست.. چند ترانه دارم که در موردِ موضوعاته اجتماعی و جنگو فقرِ که به دلیلِ همون موضوعه نبوده ملودی احساس میکنم موفق نباشن و ضعیف باشه. در مورده احساس و سریع سرودن هم ] یله درست میگی. من متاسفانه همین ترانه رو تو کمتر از 10 دقیقه رو موبایلم تکس کردم با وزنی که تو ذهنم بود. خوشحال میشم در مورده قافیه بیشتر راهنماییم کنی دوسته من. @};- @};-
      • فرشاد عزیز....من کسی نیستم ولی هر کمکی از دستم بر بیاد واست انجام میدم چون میدونم میخوای پیشرفت کنی..........خب اگه موافق باشی بیا یه کاری کنیم.....از الان شروع کن درمورد فقر بنویس و البته دقتتو خیلی بالا ببر چون انتظارم تو کار بعدی خیلی ازت بالا میره ...میدونم فقر خیلی موضوع سختیه ولی تموم تلاشتو بکن عزیزم........و منم تا اونجایی که بتونم کمکت میکنم.......بیشتر ازهمه رو وزن و قافیه دقت کن.....یه راهنمایی کنم هر ترانه ای که دوست داری و سعی کن روی همون ملودی ترانتو بنویس با رعایت کردن قافیه.....البته بازم میگم من کمم و در حدی که بتونم کمکت میکنم....قبوله؟؟؟؟؟؟/ @};-
      • قبوله. در مورده موضوع سعی میکنم یه موضوعه متفاوتی باشه.. خیلی لطف داری. @};- @};-
    • مثلآ ترانه ی دوستمون خانمه مینا یوسفی(با تو) ..چند دفعه خوندم.. و وزنشو یه جایی به دست مساوردم اما بعد میرفت. در موردِ قافیه با چیزه کمی که ازش میدونم اما چیزی ندیدم. چطور بود؟ شاید من متوجه نشدم. میشه برای ِ مثال در مورده وزن یا قافیه ش راهنمایی کنی؟ کامنته دوستانو میخونم تو خیلی ترانه ها واسه کمک. اما خیلی جاها اصلآ انگار کسی نقد نمیکنه ..که کسی یاد بگیره و بهش کمک بشه.
      • من قرار شده پای ترانه ای نقد نذارم ولی در حدی که بتونم توضیح میدم....... . در مورد قافیه خانم یوسفی از قافیه های تکراری استفاده کردن و در یک مورد مشکل داشتن که اونم شدم با شدن قافیه نیست.......ودر مورد وزنش :: این ترانه.ترانه ی روونی بود وخواننده با مشکلی مواجه نمیشه و تا اونجایی که من دیدم برای مردم عادی هم مشکلی پیش نمیومد و تنها ایرادی که من میتونم از این کار بگیرم همون مشکل قافیه و یکی دیگه استفاده از کلمات تکراری بود...یک ترانه سرای خوب کسیه که بتونه با کمک آرایه ها و استفاده از کلمات تازه و تصویر سازی خوب بتونه خواننده رو جذب کنه..........و ببخشیدا تو تواین ترانه نتونستی این کار رو انجام بدی.......امیدوارم پیشنهادم رو قبول کنی و منتظر یک شگفتی تو ترانه ی بعدیت هستم دوست خوبم...ممنون @};-
  • نقد بادوستاي عزيز اسم ترانه تو دو دارم واحساست زيباست @};-
  • سلام نسبت به کارهای قبلی حسم اینه که خیلی بهتر شدین قافیه ها رو اگر بیشتر دقت کنین و روی موضوعتون با وسواس بیشتری کار کنین مطئنن زیباترینهارو ازتون خواهیم خوند. @};- @};- @};- @};- @};-
  • سلام... ترانه زیبا تونو خوندم و احساس تونو دوس داشتم... بنده هم از لحاظ فنی با آقای علیزاده موافقم @};- یزدان نگهدارتان بدرود @};-
  • سلام ترانه تون ایراد وزنی و قافیه ای داره ولی چیزی از احساسش کم نمیشه لایک @};-
  • سلام فرشاد عزیز....قراره دیگه پای هیچ ترانه ای نقدی نذارم..... احساستو تحسین میکنم... لایک @};-
    • چرا میلاد جان؟ ممنونم که هستی همیشه @};- @};-
      • به دلیل مشکلاتی که پیش اومده.......خیلی ها فکر میکنن به دلیل اینکه سن کمی دارم چیزی از ترانه نمیدونم...خوب منم قبول کردم و دیگه نقدی نمیکنم.....در ضمن اگه خواستی جوابی به این کامنت بدی ....لطفا خصوصی بزار چون نمیخوام بقیه چیزی بدونن.......خواهش میکنم @};- @};- :-x
      • نه داداش شما بزرگ مایی. این حرفا چیه؟ من از مشکلات خبر ندارم.اما انقدر میدونم که دونستن ربطی به سن نداره. اینجا خیلیا سنن بزرگن اما بهتر نیستن.از جمله من @};-
      • شما که استاد مایی داداشی.......ولی چه کنیم دیگه شایدم حق با اوناست....ایندفعه فقط میام از ترانه ها تعریف میکنم و میرم....ولی تو جای خود داریا .....فکر نکن از دستم میتونی فرار کنی... @};- @};-
      • من منتظر ِ نقدات هستم.دیگه نمیدونم ... @};- تو کارتو بکن.. به این حرفا اهمیت نده
  • ممنون از حضورت امیر جان. حق با شماست در مورد وزن. یه جاهارو ویرایش کردم. اما نمیدونم چرا انجام نشد. . @};- @};-
  • سلام دوست من..حست موضعت خیلی خوبه فقط وزن و قافیه هات خیلی از چیزی که من توقع دارم دورن..می تونی پس تلاش کن..ممنونم @};-