اردکا

توی پارک اردکا دل اردکی شکست /

پال و پر نزد دیگه توی دریاچه نشست/

بالاش و بریده اند دلش و شکسته اند/

به دلش نمک زدنند توو قفس نشونده اند/

هرکسی که میرسه میزنه نمک به زخم/

نمکای سنگ تلخ  می پره توو اشک چشم /

نه میتونه پر زنه نه میتونه بمونه/

مونده تو دوراه بغض نمی تونه بخونه/

توو دلش بجای عشق لخته های خون پره /

بوی داغ حنجرش روی ابرای تره /

قصه ی اردک غم قصه ی من و توهه /

ما اسیر برکه ایم که تو دریای غمه /

برکه ی قشنگ ما مدتی حال نداره /

مثه مرداب اجل گل بی تو میکاره/

تو که توی مردابی شبیه نیلوفری/

با گل چشای خود دلای ما می بری/

افق نگاه تو از ازل سر زده ناز

تو ی پارک جنگلی میون درختا باز/

—— ———————

شبیه بلوط عشق لب به لب رسیده ای

تو شدی چه پخته تر لابه لای این غروب

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

  • درود بر شما...آقای خلیفه...یک نکته عرض میکنم خدمت شما دوست من... در ترانه ای ما با ایرادات قافیه و وزن عروضی سر و کار نداریم که حتما و حتما و حتما با ملودی همراه باشه...شما حتی اگر یه ملودی پیش زمینه برای این کار بگذارید و کار رویش بخوابد من تمام حرف های شما را با آغوشی باز قبول خواهم کرد.مرسی از شما.با مهر.پهلوان @};-
    • سلام مرسی خدمتتان عرض نمایم در حوزه من نیست که در مورد ملودی نظر بدم چون نمی دانم اما چرا باید همیشه شعر تابع ملودی باشه ؟ ملودی چرا خودش با شعر هماهنگ کته ؟ خرسند میشم جوابم بدین
      • من مطمئنم گروهی که عمو پورنگ داره ،می تونه ملودی خوبی روو ترانه تون بذاره برای مثال باید این کار رو گوش داده باشید: اردک تک تک، اردک تک تک ،تک اردک ... خیلی زیبا آهنگسازی و تنظیم شده خانم پهلوان بیش از حد دارن خرده می گیرن آفرین به احساس پاکی که در درونتون نهفته ست.درود @};-
      • سلام انقدر ترانه ها کوچه بازاری گوش کردیم که اردک در شعر عمو پورنگ و با اردک در شعرم که مظهر تنهایی وشکستگی ادمهاست یکی گرفته میشود واین نشانه این است که ما فقط به فرم در ترانه کار داریم نه محتوا کامروا باشین @};-
  • سلام اینو هم قبلا خونده بودم بازم منتظرم تا ترانه هاتونم مثه شعرای سپیدتون بترکونید :-) @};-
    • سلام سرکار خانم یوسفی من کارم ترانه نیست اما از انجا که می خوام تجربه سرودن ترانه هم داشته باشم به اینجا سرکی کشیدم من بعد از بیست سال خودم از تنگها ی قافیه و عروض رها کردم اما باز در این تنگناها اسیر هدفم از حضور در اینجا انتقال تجربیات چند ساله ام از شعر است چه از کلاسیک و آیینی وسپید وغیره است چون باز معتقدم ترانه ها باید صاحب اندیشه باشنذ واز بازاری وتاریخ مصرفی دور باشند تا ماندگاریشان بیشتر باشه البته با کمک شما ودوستان دیگه امیوارم که در ترانه هم همچون شعر سپید لایق مهربانی های شما ودوستان دیگه باشم مانا باشین
      • سلام واقعا از جسارتتون خوشم میاد و با نظرتون موافقم منم دوست دارم همهی سبک ها رو امتحان کنم جسارتا من خودمو شاعر نمیدونم ولی به نظرم یه شاعر نباید خودشو محدود به سبک خاصی بکنه حتی اگه تو یه سبک توانا تره وگرنه تکراری میشه امیدوارم موفق باشید @};- @};- @};-
  • ترانه ی زیبا و با مفهومی بود که دردی آشنا را زمزمه گر بود متشکرم.... =D>
  • سلام آقای خلیفه ی عزیز در ترانه ی خونه ی ما از تمام قافیه های بنده به جز دو بند آخر ایراد گرفته اید گل نداره-پل نداره(گل و پل)@آب نداره-خواب نداره(آب و خواب)@پنجره ها-خدا می بافه-می لافه@سو نداره- خو نداره(سو و خو)@تر نمیشه-سر نمیشه(تر و سر) خونه -می مونه اگه ممکنه بگین کدومشون ایراد داشت؟ در ضمن اگه امکان داره در مورد از چپ به راست نوشته شدن ترانه و عدم یکدستی توضیح بدین :"> فقط یه نکته:شعر من سیاسی بود و خورشید و ماهی و جغد و عنکبوت نماد افراد بودن متشکرم از شما!
    • سلام سرکار خانم میری ایراد قافیه از لحاظ حروف نداشتین همانطوز که خودتان نبز بازگو نمودین قافیه ها درست بودنند مشکلی که من مطرح کردم این بود که در قافیه ها شعر شما در بیشتر موارد منفجر نمیشن در بیت شعر باید در انتهای شعر ودرست در قافیه به دل بشینه از چپ براست منظورم اینکه گاهی شعری با قافیه تنگ سروده میشه وشاعر در مصرعهای بعد مجبوره اول قافیه پیدا کنه بعد شعرش تکمیل جسارت منو ببخشین
  • سلام نوشتتون بیشتر شبیه یه قصه کودکانه بود تا ترانه جسارتا وزن هم ایراد داشت
    • سلام در ترانه ادعایی نداریم اما کاش همراه نقدتان راهکاری ومعایب گویی میکردین خوشحال میشدم این کلی گویی ها هیچ کمکی به ترانه وشعر نمیکنه در وزن شاید در تقطیع بعضی هجاها کشیده یا کوتاه شده اند که حق باشماست به ندرت اما توصیه من به شما دوستان ترانه سرا اینه که ترانه را محدود نفرمایید وقتی حتی می توان بر شعر سپید ملودی گذاشت اینقدر در بحث قافیه ووزن دچار نشیم به روح ترانه شعر توجه کنیم واحساساتی که در هر شعری نهفته است شاید این شعر در حد مهد کودک باشه اما گاهی بچه های مهد کودک بیشتر از ما برزگان از شعر لذت می برند مانا باشین وسرافراز ممنون از نقدتان وتشریف فرمایی شما بزرگوار @};-
      • درود جناب خلیفه با نظر شما کاملا موافقم نظر این دوست عزیز فقط یک نظر کلی بود وبه هیچ وجه ملاک های نقد ادبی را در خود نداشت . دوستان لطفا یا نقد نکنند یا به تمام نقاط تاریک و مبهم تصریح نموده و مطالب خود را به صورت جزیی به رشته ی تحریر در آورند
  • درود جناب خلیفه ترانه ی زیبایی بود با تصاویر قشنگ موفق باشید @};-
  • سلام مشکل قافیه ای داره ولی خوب بود @};-
    • سلام لطفا مشکل قافیه رو برام توضیح دهید ممنون میشم
      • شکسته اند/ نشونده اند/ زخم/ چشم / پره / تره / توهه / غمه / رسیده ای غروب وزنها هم ایراد داشتند.
      • سلام در بیت اخر در مورد قافیه توضیح دادم اما در مورد قافیه ها شکسته اند با نشونده اند ته اند قافیه ده اند زخم و چشم و....... همه هم قافیه اند اما در شعر کلاسیک شاید خیلی سخت گیرانه قافیه بحساب نیاوریم در در بحث ترانه حتی یک حروف هم قافیه میگیریم در ضمن شاید به اندازه سن شما من قافیه و ردیف کار کردم نزدیک به بیست سال اصلن شعر کلاسیک به خاطر همین گونه بهانه جایش را به شعر نیمایی وبعد سپید ومدرن وپست مدرن داد ترانه را در تنگناهای قافیه اسیر نکنیم مرسی از نطراتتان وسپاس بیکران @};-
      • بیست سال خیلی خوبه و اینکه استاد عزیز و خوبم آقای رئوف اشاره داشتند که استادانی در دانشگاه ها داریم که ادبیات را تدریس میکنند و اما در سرودن دچار ضعف هستند... به هر حال موفق باشید :-)
  • دوست خوبم پيشنهاد ميكنم كار رابراي عمو پورنگ ارسال كنيد؛البته اگه ايرادهاي قافيه رفع شد؛ ناراحت نشیدا شوخي نبود دوست من @};-
    • عمو پور رنگ؟ نمی شناسمش من کلا ادمها را کم می شناسم وگاهی قصه هایشان می فهمم از بادهای سرگردان بجز در بیت اخر که انهم بعمد بود مشکل قافیه ندیدم یا نمی دانم شاید اشتباه میکنم اما مهم نیست بیست سالست که مفتعلن مفتعلن کشت مرا مانا باشین
      • مجید بعضی وقتا یه نظرایی می ده که آدم از خنده روده بر میشه دوست عزیزم کارت خوب بود اما دوگانگی زبان درونش مشهود بود حتما کار بعدیتو به نظاره می شینم @};-
  • سلام... ترانه تونو خوندم... از خوانش احساست لذت بردم @};-
  • سلام خواندم زیباست نقد به عهده ی دوستان می سپارم =D>