نقد آقای بابک سلیم ساسانی بر ترانه ی آقای حسام الدین تابش

بی تو شدن یعنی
بارون بی معنی
دنیای تکراری

یعنی که پاییزه
چشمات لبریزه
اما نمیباری

یعنی دلت قرصه
هیچکی نمیپرسه
حالت خوشه یا نیس

درده ببینی اون
بی تو زیر بارون
خوشحاله،تنها نیس

بیچاره من بیچاره اون قابی که توش بودی
بیچاره اونی که تو تنها آرزوش بودی
هرکی میگه تنهایی آسونه خیال بافه
بیچاره اونکه بغض داره و هوا صافه

این روزها دارم
دردامو میشمارم
خیلی غم انگیزه

این بی قراری ها
مخصوص روزای
نامرد پاییزه

عاشق شدن سخته
وقتی که خوشبخته
اما کنارت نیس

توو ایستگاهی و
خیره به راهی و
توو انتظارت نیس

بیچاره من بیچاره اون قابی که توش بودی
بیچاره اونی که تو تنها آرزوش بودی
هرکی میگه تنهایی آسونه خیال بافه
بیچاره اونکه بغض داره و هوا صافه

۱۵-۱

با درود
خوشحالم که نقدی بر ترانه ی حسام تابش دوست عزیزم و ترانه سرای مستعد می نویسم

در نگاه اول ویژگی مثبت این ترانه توجه ترانه سرا به بحث اجرایی کار و تلفیق ترانه با موسیقی هست

چرا که از دو وزن خوب و متناسب با مضمون استفاده کرده
همچنین چیدمان مصرع ها و قافیه بندی ها هم نسبت به خیل آثار موجود تازه و متنوع هست
که این مسئله کمک زیادی به آهنگساز میکنه تا با دست بازتر و قدرت مانور بیشتر ملودی کار رو بسازه

زبان و واژگان ترانه هم به گونه ای است که اون خاصیت زمزمه پذیر بودن رو داره

بر خلاف فرم این ترانه که با تازگی و تنوع همراهه خیلی اتفاقات ناب و تصاویر بکر شاعرانه (به جز یکی دو مورد که در ادامه اشاره میکنم ) دیده نمیشه
امیدوارم حسام عزیز در ادامه مسیر رو به رشدش بتونه هر دوی این ویژگی ها رو در کنار هم استفاده کنه تا آثار درخشانی رو در آینده خلق کنه

روایت این ترانه به جز چند مورد سهل انگاری روایت یکدست و خوبی است و تناقضی در روند اتفاقات ترانه نمی‌بینیم

با نگاهی دقیق تر به بررسی ترانه می پردازم

بی تو شدن یعنی
بارون بی معنی
دنیای تکراری

یعنی که پاییزه
چشمات لبریزه
اما نمیباری

ترانه سرا با استفاده از دو بند سه مصرعی، قافیه بندی خوب، ترکیب زیبای بارون بی معنی، و تصویر خوب «چشمات لبریزه اما نمیباری » شروع موفقی رو رقم میزنه و با ایجاد فضای حسی مخاطب رو به خواندن یا شنیدن ادامه ی ترانه ترغیب میکنه

یعنی دلت قرصه
هیچکی نمیپرسه
حالت خوشه یا نیس

درده ببینی اون
بی تو زیر بارون
خوشحاله،تنها نیس

متاسفانه این دو بند به قدرت دو بند قبل نیس
به عنوان مثال عاشقی که از رنج های نبود معشوق حرف میزنه چطور میتونه دلش قرص باشه

اما در ارتباط با مصرع بعد شاید منظور ترانه سرا اینه که مطمئنه که کسی حالش رو نمی پرسه اگر اینطور باشه این بند دچار ضعف تألیف هست و مفهوم به درستی انتقال داده نشده

در بند بعدی مشکلی که وجود داره اینه که « زیر » بارون از وزن خارج شده و به نظر نمیرسه با خوانش هم این مشکل برطرف بشه و قطعا خواننده رو در زمان اجرای ترانه اذیت میکنه

بیچاره من بیچاره اون قابی که توش بودی
بیچاره اونی که تو تنها آرزوش بودی
هرکی میگه تنهایی آسونه خیال بافه
بیچاره اونکه بغض داره و هوا صافه

دو بیت مثنوی برای ترجیع انتخاب شده که بیت اول ضعیف و بیت دوم قوی هست و متاسفانه فاصله زیادی از نظر قدرت با همدیگه دارن

بیچاره من بیچاره اون قابی که توش بودی

این تصویر جالبی نیس چراکه عکس رو تو قاب میذارن نه خود شخص رو
اگر هم منظور همین عکس معشوق باشه که با رفتنش چیزی عوض نمیشه عکس که توی قاب می مونه

«بیچاره اونی که تو تنها آرزوش بودی»

ترانه سرا در مصرع اول میگه بیچاره من اما در مصرع دوم میگه بیچاره اونی که… ، انگار راجع به شخص دیگری صحبت شده و این به روانی و انسجام کار لطمه زده

بیت دوم ترجیع بند به نظرم بهترین بیت این ترانه ست هرچند ارتباط دو مصرع ضعیفه اما به صورت مجزا هر دو مصرع بکر و شاعرانه و تازه هستن
هرکی میگه تنهایی اسونه خیال بافه و بیچاره به کسی که بغض داره و هوا صافه خیلی زیبان

این روزها دارم
دردامو میشمارم
خیلی غم انگیزه

دردهارو شمردن چون خیلی انتزاعی هست برخلاف گفته ترانه سرا در مصرع بعد، خیلی غم انگیز نیس و بهتر بود از تصویر حسی تری استفاده بشه

این بی قراری ها
مخصوص روزای
نامرد پاییزه

فقط تو این بند هست که بر خلاف تمام بند های سه مصرعی دیگه مصرع اول و دوم هم قافیه نیستن و این به فرم کار آسیب میزنه

نکته ی دیگه این که در این دو بند یک بار «روزها» استفاده شده یک بار «روزا» و این رو میشه سهل انگاری زبانی دونست.

عاشق شدن سخته
وقتی که خوشبخته
اما کنارت نیس

بند روان و زیبایی ست
اما بهتر بود به جای عاشق شدن، عاشق موندن استفاده میشد

توو ایستگاهی و
خیره به راهی و
توو انتظارت نیس

در انتظارت نیست که به زبان رسمی تعلق داره با عوض کردن « تو »به جای «در » ترکیب جالبی رو نساخته
تو انتظار کسی بودن نمیتونه معادل خوبی برای منتظر بودن باشه.

در مجموع این اثر رو متوسط ارزیابی میکنم
قطعا این ترانه نتونسته تمام توان حسام تابش عزیز رو به نمایش بذاره و به شخصه منتظر شنیدن و خواندن آثار زیباتری از دوست عزیزم هستم و براش آرزوی موفقیت دارم

https://www.academytaraneh.com/105683کپی شد!
1371
۱
۱

  • آزاده ربانی سلام و سپاس از نقد خوب جناب سلیم ساسانی عزیز بر ترانه ی جناب تابش و بسیار هم ممنون از جناب تابش بخاطر تکست ترانه شون که پیشنهاد کردند نکات خوبی رو جناب سلیم ساسانی اشاره کردند امیدوارم دوستان نقدها رو ونکات رو بادقت بخونند و استفاده ببرند موفق باشید و لایک