ماهی

ماهی بگو توو چشم کی خاک رفت،
وقتی که دنیای تو خاموش شد؟
قصه مرگت واسه کی مهمه…
وقتی که زندگیت فراموش شد؟

زود گرفتنت ولی می دونم…
ته جهان جایی که بردنت نیست
توو نفس تموم ما زنده ای…
کوری ما که حکم مردنت نیست

سایه اگه هست نه که نور نیست…
ابر جلو مونده و خورشید، پشت!
بادو نمیشه توو قفس نگه داشت!
یا آسمونو با گلوله ها کشت!

پیام امواج جهان همینه:
واسه منافع خودت کار کن
عشقو به آسونی نمیشه فهمید…
هر چی نمی فهمیو انکار کن

توو عمق دریاها که جای ما نیست…
ما، که خیالمون خوشه رو اوجیم
نمیشه بچه ماهیا رو فهمید،
وقتی که تا ابد سوار موجیم

سایه اگه هست نه که نور نیست…
ابر جلو مونده و خورشید، پشت!
بادو نمیشه توو قفس نگه داشت!
یا آسمونو با گلوله ها کشت!

پ.ن. برای ۱۷۵ ماهیِ زنده به گور

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/92780کپی شد!
1050
۳۲

  • مسیح صالحی سلام اولا که پ.نه احتیاج نیست،حداقل برای من مشخص بود با توجه به تازه بودن خبر حادثه...روایتی توی ترانه اتفاق نمی افته،ماهی آب و مرگ مدام از، زوایای مختلف تصویر میشن و جذابیت آنچنانی برای من حداقل نداشت،علاوه بر این ترانه موفق ترانه ایه که تو سطر آخر هر بند ضربه بزنه،که توی این کار اتفاق نیوفتاده بود... توی مطلع شما از ماهی دو تا سوال یک سان می پرسی که در اصل سوال هم نیستن و بیشتر وجه کناییشون و اون مرثیه خوانی مد نظر... توی بند دوم بهتره زود "زووود" نوشته بشه تا توی خوانش مشکل به وجود نیاد،اما بازم همین زود چه کارکردی داره؟اون دیر گرفتن چه خاصیتی داشت که الان زود گرفتن داره؟تو نفس تموم ما زنده ای خیلی شعاریه...ارتباط کوری با حکم مردن وله،در اصل وجود نداره،در هر حال اون غواص شهید شده چه ما ببینیم یا چه ما خاک تو چشممون رفته باشه چه نرفته باشه... توی بند سوم،نسبتا اتفاقای بهتری می افته ولی سمبل سازی آزار دهنده س،سایه یه خودی خود یه نشانه منفی نیس و بعد سایه مقابل نور قرار نمیگیره،تاریکی مقابل نور قرار میگیره...بادو نمیشه تو قفس نگه داشت تصویر بکریه،آفرین...توی سطر بعد مجدداً آسمون و کشته شدن توی وجه عینی هیچ تصویری نمیده... بند چهارم بند خوبیه،ایهام که توی موج هست و اون کنایه انکار چیزایی که نمیفهمیم...خوب بودن بند پنجم هم تلاشای خوبی شده ولی باز یه چیزایی مث رو اوج بودن که باید تو اوج بودن باشه و بچه ماهیای که اشاره به شهیداس که قبلا ماهی خطاب شدن،توی ذوق میزنه و در با توجه به اینکه مجدداً خواستید بی خیالی مردم رو بگید دوباره به تکرار رسیدید موفق باشید
  • بانوی ترانه های عاشقانه-ژیلاقنبری سلام همیشه منتظر دیدن کارای تازه شما رو صفحه هستم جناب میرزایی عزیز خیلی خوب بود لذت بردم
  • محمد قربانپور سلام اقای میرزایی.کارتون از لحاظ حس و پرداخت زیبا بود.اما با وزن کار ارتباط برقرار نکردم
  • mohamad hosein rajabi parsa سلام .. درود برشما جناب میرزایی... ترانه ی زیبایی بود.... من شمارو به خوندن امواج احساس دعوت می کنم ... موفق....
  • فاطمه محاسن درود بر شما، من واقعا با وزن مشکلی نداشتم و خیلی راحت خوندمش همون بار اول. زیبا بود، اولش فک کردم انگار یه کوچولو کار دچار شعار زدگیه اما قافیه های خوب، خوب عمل کردن و جلوی شعارزدگی رو گرفتن...واقعا زیبا و دلنشین بود. موفق باشید
    • حسین میرزایی سلام خیلی ممنون که خوندید جلوگیری از شعارزدگی خیلی دقت می خواد. سعی خودمو کردم که شعار ندم و زیاد هم احساسی نکنم قضیه رو. این کارو مشکل تر می کرد. این که چقدر موفق بودمو شما باید بگین :) خوشحالم به دلتون نشست. برقرار باشید
  • nazanin zahra nazarlou سلام آقای میرزایی ترانه ی زیبایی بود کلیت کار رو دوست داشتم وتبریک میگم بخاطر احساستون نسبت به اون ۱۷۵ ماهی موفق باشید وسربلند
  • وحیدی(سورمه) سلام آقای میرزائی ترانتونو خوندم و از خوندن ترانتون واقعا لذت بردم
  • سعیده پورمحمد واقعا جای تعجبه که دوستان با ریتم به این روونی مشکل دارن و می گن وزن ایراد داره!!! متاسفانه از بس به مفاعیلن مفاعیلن و این قسم اوزان دست مالی شده عادت کردیم در مواجهه با ریتم های کمتر شنیده شده ای مثل این (مفتعلن مفتعلن فاعلن) ، دچار چالش می شیم و فکر می کنیم حتما ایراد وزنیه! من که جسارت شما رو برای انتخاب این وزن تحسین می کنم و خوشحالم که با قلمتون آشنا شدم. این اولین کاری بود که ازتون خوندم و به دلم نشست. :-) موفق باشید.
    • حسین میرزایی سلام خانم پورمحمد خیلی ممنون از حضورتون خوشحالم که کارمو خوندید و به دلتون نشست :) حرفاتون هم درسته. تا وقتی دنبال فضاهای جدیدتر و دست نخورده تر نرفتیم، فکر می کنیم لابد یه ایرادی دارن که هیچکی سمتشون نمیره. اما همین باعث شده این همه تکرار شیم. همه مون یه سری نسخه ی تکراری شدیم از بزرگترای ترانه. کار آخرتون رو خوندم: «ابر آواره». فقط می تونم بگم من هم خوشحالم که با قلمتون آشنا شدم :) موفق باشید
  • nassim beyranvand سلام آقای میرزایی. اعتراف میکنم که اولش فکر کردم ایراد وزنی داره...ولی وقتی با وزن: ای همه هستی ز تو پیدا شده خوندمش متوجه شدم کاملا روو وزنه و هیچ ایرادی نداره. زیبا بود بخصوص این بند: سایه اگه هست نه که نور نیست… ابر جلو مونده و خورشید، پشت! بادو نمیشه توو قفس نگه داشت! یا آسمونو با گلوله ها کشت! موفق باشید:)
    • حسین میرزایی ممنون که خوندید شاید چون ایراد وزنی نداشت و بچه ها تاکید می کردن داره، در مقابل حرفشون از کوره در رفتم. واقعا حساسم که بدون دلیل، رو درستی حرفامون تاکید کنیم. حداقل کسی که با دلیل هر چند نادرستی، داره تبادل نظر می کنه، یه اصولی رو رعایت کرده و میشه باهاش بحث کرد. اما می دونم که تند رفتم. باید خودمو کنترل کنم :))) دوست داشتم صدای یه نمه گوش خراش خودمو ضبط کنم، و این کارو با آهنگ و ریتم درست برای بچه ها بخونم، تا متوجه شن چقد روون میشه خوندش. چون نمی شد، به جاش یه کم حرصم گرفت. فکر که کردم دیدم اونقدر موضوع مهمی نیست که خودمو به خاطرش خراب کنم، که فکر کنم دیگه کار از کار گذشته خخخخخ هر کی کم و کاستی هایی دارم. مال منم اینه دیگه. به بزرگی خودتون ببخشید. :) موفق باشید :)
      • nassim beyranvand اختیار دارید...شما بزرگوارید. من که تونستم خیلی روون بخونمش... کاش بشه دوستان صداشون و ضبط کنن..حتی دکلمه با یه آهنگ پس زمینه ی زیبا. به هر حال ترانه ی زیبایی بود. شما هم موفق باشید:)
  • حمزه شربتی سلام حسین جان ترانه ی بسیارز جالب و زیبایی بود وزن زیبا و ضربی( مفتعلن مفتعلن فاعلن). تصاویر دو پهلو و اسعاره ی ماهی( که مرا به یاد ماهی سیاه کوچولو) انداخت .و البته ضربه ی نهایی قافیه ها تمامی از عناصر برجسته ترانه تان بود. موفق باشی
  • hamed shaabani سلام..من با نظر علی موافقم...تقطیع همیشه هم وزن ترانه رو روون و زیبا نمیکنه...راستش منم خیلی از این ترانه تون لذت نبردم..ترانه منم دنبال کن..سبز باشی کاکو
    • حسین میرزایی سلام حامد جان نظری که واسه علی نوشتمو بخون. همین طور حرفام تو کار قبلی خودم (جنون مادری) در مورد تقطیع. فکر کنم سوتفاهم شده که من برای همه ی کارام، تقطیع انجام میدم. نه عزیزم. همونطور که تو نظرا گفتم برای این که در مورد وزن حرف بزنم و نظری بدم استفاده اش می کنم. من هم دقیقا عین بقیه ترانه می نویسم. فقط ایراد وزنیو بهتر می تونم تشخیص بدم. بعد هم، من کی ادعا کردم که وزنو اگه رعایت کنی کارت درسته. وزن بدیهی ترین قاعده اس تو ترانه. الفبای این حرفه است نه تهش. کارای من هم قرار نیست همیشه دلنشین باشه. من هم یکی مثل شما. ایراد می تونم داشته باشم. از هیچ ایرادی هم خودمو مبرا نمی دونم، حتی ایراد وزنی. پس خواهشن قضیه عروض و تقطیعو تو صورتم نکوبید. (گر چه من هنوز هم تو این کارم ایرادی نمی بینم، اما ادعایی هم ندارم) این کار هم روونه و هم روی وزن. اگه دلنشین نیست، ایراد توی انتخاب وزنه که دلایلمو براش گفتم. (حامد جان...گلوو.... کاکو :))))، دقت کردی دوباره جوری نظر دادی که کار ایراد وزنی داره و روون نیست، یه درصد احتمال بده اشتباه از خوانشته و با اعتماد به نفس تمام نگو: «تقطیع همیشه هم وزن ترانه رو روون نمی کنه». من همچین ادعایی نکردم که تو الان بخوای علیه خودم ازش استفاده کنی.) توضیح بدیهیات خیلی انرژی می خواد. این که به بقیه بفهمونی نه تنها منظورت اون چیزی نبوده که اونا برداشت کردن، بلکه کاملا مخالفشه. گویا منم اشتباه کردم که نقد کردم و دارم به نتیجه گیری مسیح و خانم بیرانوند می رسم :) اگه فکر می کنید کسی که نقد می کنه باید همه کاراش دلنشین باشه و موفق، امیدوارم این منتقدو پیدا کنید :) موفق باشی
      • علی یاری درسته وزن بدیهی و همه باید بلد باشن و الفبای ترانس ولی وقتی میتونی ب رو بنویسی که الف رو یادگرفته باشی این ترانه برای من روون نبود کسی که نقد میکنه لطف میکنه امیدوارم لطفتون شامل من هم بشه و نقدم کنید ولی یه منتقد اول منقد کاراهای خودشه تا بهترین رو ارایه بده ما نیومدیم با هم بحث کنیم اومدیم باهم تباددل نظر کنیم تا بیاموزیم همونطور که من از شما میاموزم موفق باشید
      • حسین میرزایی ﻋﻠﻲ ﺟﺎﻥ ﻭاﺳﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻴﮕﻢ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺑﺪﻳﻬﻴﺎﺕ ﻣﻦ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻧﻘﺪاﻱ ﺗﻮ اﻳﻦ ﺣﺮﻓﺎ ﺭﻭ ﻧﺰﺩﻡ, ﺷﻚ ﺩاﺭﻱ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺨﻮﻥ. و ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺩﻗﺖ ﻛﻦ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺧﻮﺩﻣﻮ ﻣﺒﺮا اﺯ ﻧﻘﺪ ﻧﻤﻲ ﺩﻭﻧﻢ. اﺯ اﻳﻦ ﺗﻌﺠﺐ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺣﺎﻣﺪ ﺟﻮﺭﻱ ﺣﺮﻑ ﺯﺩ ﻛﻪ اﻧﮕﺎﺭ ﻣﻦ ﺑﺎﻳﺪ اﻳﺮاﺩ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ. اﺻﻼ ﻣﻦ اﺯ اﻳﻦ ﺷﺎﻛﻲ ﻫﺴﺘﻢ ﻛﻪ ﭼﺮا ﺫﻫﻨﻴﺘﺶ اﻳﻨﻪ ﻛﻪ ﻛﺎﺭاﻱ ﻣﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻲ ﻧﻘﺺ ﺑﺎﺷﻪ ﭼﻮﻥ ﭘﺎﻱ ﻛﺎﺭﺵ ﻧﻘﺪ ﻧﻮﺷﺘﻢ. ﻣﻦ ﺩاﺭﻡ ﺩاﺩ ﻣﻲ ﺯﻧﻢ: ﺁﻗﺎ, ﻣﻨﻲ ﻛﻪ ﻧﻘﺪ ﻛﺮﺩﻡ, ﻟﺰﻭﻣﺎ ﻛﺎﺭﻡ ﺑﻲ ﻧﻘﺺ ﻧﻴﺴﺖ.اﻭﻧﻮﻗﺖ ﺗﻮ ﭼﺠﻮﺭﻱ اﺯ اﻳﻦ ﺣﺮﻑ اﻳﻦ ﺑﺮﺩاﺷﺘﻮ ﺩاﺷﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻧﻘﺪﺗﻮ ﻧﭙﺬﻳﺮﻓﺘﻢ, ﻧﻤﻲ ﺩﻭﻧﻢ. ﺩﺭ ﺛﺎﻧﻲ ﻣﻴﮕﻲ ﺭﻭﻭﻥ ﻧﻴﺴﺖ, ﻣﻦ ﻣﺘﻮﺟﻬﺶ ﻧﻤﻴﺸﻢ, اﺻﻼ اﻳﺮاﺩ اﺯ ﻣﻨﻪ, ﺑﻬﻢ ﻧﺸﻮﻥ ﺑﺪﻩ ﺑﮕﻮ ﻛﺠﺎﺵ ﺭﻭﻭﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﺩﺭﺳﺘﺶ ﻛﻨﻢ. ﺑﺎ ﻫﻴﭽﻜﺴﻢ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻧﺪاﺭﻡ ﻣﻦ. ﻓﻔﻄ ﺣﺮﻓﻤﻮ ﺭاﺣﺖ ﻣﻲ ﺯﻧﻢ. ﺷﺎﻳﺪ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﺳﻮﺗﻔﺎﻫﻢ ﻣﻴﺸﻪ
      • hamed shaabani خداوکیلی تو چطور از نظر من اینو برداشت کردی که من فکر میکنم تو باید توو ترانه بی نقص باشی...من فقط گفتم با نظر علی راجبه تقطیع موافقم که همیشه تقطیع وزن ترانه رو روون نمیکنه...نه اینکه بخوام از تقطیع تو ایراد بگیرم و در ادامه گفتم که از محتوای ترانه تون لذن نبردم..خب باب میل من نبوده...همه رو که نمیشه راضی کرد..منم یه ترانه میزارم یکی میگه قشنگه یکی میگه تعریفی نداره...خب سلیقه ها با هم فرق میکنه... من هیچوقت حرفمو با کنایه نمیزنم..اصلنم بابت نقدایی که پای کارام میکنی ناراحت نمیشم حتی اگه بگی مزخرف بود.. میگی[ﺣﺎﻣﺪ ﺟﻮﺭﻱ ﺣﺮﻑ ﺯﺩ ﻛﻪ اﻧﮕﺎﺭ ﻣﻦ ﺑﺎﻳﺪ اﻳﺮاﺩ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ. ]...یعنی برداشتت این بود از نظرم؟؟فکر کنم سوءتفاهم شده از حرفم...اگه حتی من پای کار شما نظری بدم که نظرم حتی علمی و درست هم نباشه...شما لزومی نداره اینقد تند جبهه بگیری..بقیه بچه ها چشم دارن خودشون متوجه میشن که مثلن حق با شماست و من از نادانیم نادرست نقد کردم و نظر دادم...من فقط واسه بهتر شدن ترانه هامو اینجا میزارم..نکات ریزی هم از نظرات بچه ها یاد گرفتم..واقعا کمکم کرده..نظرات شما و خانم بیرانوند و مسیح صالحی و یاری..به هرحال من دنبال بحث نیستم...حوصله شم ندارم..فقط واسه یادگیری اومدم..شما هم خیلی سخت گرفتی کاکو..بچه ها خودشون متوجه میشن حق با کیه..اگه من از رو جهلم نظر چرتی بدم بقیه میفهمن که من ادم بیسوادیم...گرفتی چی شد.. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است...
      • حسین میرزایی ﻣﻦ اﺯﺕ ﻣﻌﺬﺭﺕ ﻣﻲ ﺧﻮام ﻋﺰﻳﺰﻡ. اﺯ ﺻﻤﻴﻢ ﻗﻠﺐ (ﮔﻞ) ﺣﻖ ﺑﺎ ﺷﻤﺎﺳﺖ.اﮔﻪ ﺗﻨﺪ ﺭﻓﺘﻢ ﺑﺒﺨﺸﻴﺪ. اﻳﺮاﺩ اﺯ ﻣﻨﻪ.
  • علی عزیزی سلام حسین جان زیبا می نویسی دوست من "سایه اگه هست نه که نور نیست… ابر جلو مونده و خورشید، پشت! بادو نمیشه توو قفس نگه داشت! یا آسمونو با گلوله ها کشت!" توجهت به این موضوع خاص هم برام خیلی ارزشمند بود شاد و موفق باشی
  • علی یاری سلام آقای میرزایی ترانه زیبایی بود فقط من با وزنش مشکل داشتم و یجوری دلنشین نبود شما وزنو با تقطیع درست میکنید ؟؟؟/ شاید دلیلشم همینه هجای مساوی نمیتونه وزن درست کنه خیلی از ترانه های معروف هجای مساوی ندارن ولی خیلی روون تر و خوش آهنگ تر از این ترانه ان من یک نظر شخصی گفتم علم و سواد نقد ادبی ندارم وزنامم به صورت گوشی درست میکنم که رازی کنندس برام ترانتون برای من دلنشین نبود موفق و پیروز باشید
    • حسین میرزایی سلام آقای یاری ممنون که خوندید در مورد وزن گفتید، نمی دونم دلنشین نبود براتون یا این که تو خوانشش مشکل داشتین. اما چیزی که مطمئنم اینه که کار ایراد وزنی نداره. من هم وزنو مثل شما سماعی رعایت می کنم. یعنی موقع شعر و ترانه، نمی شینم دست به کاغذ بشم و چک کنم که کار رو وزنه یا نه. در مورد تقطیع و کاربردش تو ارسال قبلیم با خانم بیرانوند و وحیدی، حرفامو زدم، می تونید مراجعه کنید به اونجا. من هم مثل شما بعد یکی دو تا کار اول، وزنو به صورت سماعی رعایت می کنم. از تقطیع و عروضی که می دونم، فقط برای تبادل نظر و انتخاب وزن درست برای کار استفاده می کنم (دومی رو تو ادامه توضیح دادم). وزن این کار «مفتعلن مفتعلن فاعلن» هست: نمونه ی بارز استفاده ش: «ای همه هستی ز تو پیدا شده» با صدای محمد اصفهانی به عنوان یه اصل کلی، کارهای با نسبت هجاهای کوتاه به بلند زیاد (مثل مف(بلند)/ت(کوتاه)/ع(کوتاه)/لن(بلند) که نسبت هجای کوتاه به بلند توش یک به یک هست، یا مفاعلن) مناسب فضاهای غمگین نیستن. برای فضاهای غمگین، وزن هایی مثل مفاعیلن مفاعیلن فعولن (همیشه بغض تو دنیامو لرزوند) مناسب هستند. این جوری بگم که با دومین مثال اگه دقت کنید، سخت بشه به طرب افتاد!!! :) با این تفاسیر، می رسیم به این که پس چرا این وزنو برای همچین مضمونی انتخاب کردم؟ اول این که قاعده ای که گفتم، یه قانون صد در صد نیست و گاهی میشه نادیده اش گرفت، اما نه همیشه. دلیل اولم: من می خواستم در مورد موضوع ناراحت کننده ای حرف بزنم، اما در عین حال، نمی خواستم، فضای غالب کار، غم و اندوه باشه. می خواستم خواننده به حرفی که می زنم بیشتر دقت کنه تا به احساسی که تو کار هست. دومین دلیلم هم اینه که: من دارم میگم، مرگ ماهی، برای کسی اهمیت نداره. پس با انتخاب این وزن، به صورت غیرمستقیم طعنه ای هم به این موضوع می زنم. من هم ترانه رو با هدف اجرا ننوشتم که بگم تو ترانه های معروف، از این وزن ها استفاده ی کمتری شده. گاهی فقط برای جنبه ی نوشتاری ترانه، دست به قلم میشم و اجراشو کامل بی خیال میشم. شاید توجه به ترکیبایی که استفاده کردم این نکته رو برسونه: «پیام امواج جهان همینه» تو اجراهای معمولی که می شنویم (نه کارهای رپ و امثالهم) اصلا قشنگ نیست. دلنشین بودنو نخواستم. هدفم این بوده یه تلنگر به مخاطب بزنم. این که چقدر موفق بودمو شما باید بگین. ممنونم از حضورتون برقرار باشید