سلفژ چیست ؟

سلفژ چیست ؟
با سلام و درود خدمت هم ترانه های عزیز مقدمه ای کوتاه در مورد سلفژ برای سروران عزیز قرار دادم امیدوارم دوستانی که دوست دارند در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنند به کتاب های خوبی که در این مقوله چاپ شده و مبحث سلفژ و اهمیت اون در خوندن و یادگیری علم موسیقی هست مراجعه کنند در صورت درخواست میتونم کتاب هایی رو که مختصر و مفید در این مبحث چاژ شده و از اساتید خوب کشورمون هست به دوستان معرفی کنم .

با تشکر
گرد آورنده :امیرعلی تاج

مهمترین عاملی که به معنای اعم ، پایه و اساس جدی در اموزش موسیقی به شمار میرود سلفژ است که از دو قسمت عمده تشکیل میشود : نظری و عملی

سلفژ در موسیقی چیست؟

سلفژ به فرانسوی Solfège در موسیقی، تکنیکی آموزشی برای آواز خوانی است که در آن هر نت میزان با سیلاب خاصی که سیلاب سلفژ ( یا سلافا سیلاب) نامیده می‌شود، خوانده می‌شوند. هفت سیلاب که عملاً استفاده می‌شوند
عبارت‌اند از : دو، ر، می، فا، سل، لا، سی

سلفژ (یا سلفاژ) چیست؟

سلفژ در تعریف متعددی بیان می‌شود. سلفژ را می توان خواندن یک سری نت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم و با رعایت قوانین نت ها و سکوت ها و … معرفی کرد. پایهء یادگیری سلفژ دانستن ارزش زمانی هر نت است و در کنار این باید ارزش زمانی هر سکوت را نیز بدانیم.

۱- قسمت عملی

۲- – قسمت نظری

علم سلفژ در موسیقی

به طور خلاصه؛ خواندن و نوشتن نتهای موسیقی را که اغلب با آموزش تئوریک همراه است « سلفژ » می گوییم. ۳ رکن اساسی را می توان در آن تفکیک نمود که عبارتند از: خواندن ( نت خوانی ) نوشتن ( دیکته موسیقی) تئوری موسیقی که مفهوم سلفژ را می توان به مورد اول نزدیکتر دانست.سلفژ از دروس مهم و همیشگی هنرستان ها، دانشگاه ها و کنسرواتورهای موسیقی دنیا می باشد و تمام نوازندگان، خوانندگان، آهنگسازان، تنظیم کنندگان موسیقی و رهبران ارکستر و تمام فعالان عرصه موسیقی باید تسلط کامل بر روی این درس داشته باشند. قسمت عملی شامل خواندن و تلفظ نتها به شکل اوازی و به شکل وزن خوانی است و قسمت نظری شامل شناخت کلیه علامتها و قواعدی است که در طی قرنها به منظور اجرای دقیق موسیقی به تدریج ابداع شده و تکامل یافته است تا بتوان شناخت هنری را که واقعیتی درونی است و بیشتر جنبه عاطفی دارد با این علامتها و قواعد به شناخت علمی تبدیل کرد

در سلفژ سه مبحث به طور متناوب و جداگانه آموزش داده می شوند:

صدا خوانی به ایتالیایی : CANTATI کانتاتی
وزن خوانی به ایتالیایی : PARLATI پارلاتی
دیکته موسیقی به انگلیسی MUSIC DICTATION

۱- کانتاتی CANTATI : کانتاتی به معنی خواندن صدا و فرکانس نت ها به شکل صحیح و دقیق است. دراین درس هنرجو این توانایی را پیدا مکند که صدای هر نت دقیقا آن گونه که هست بخواند.یعنی به طوری که اگر نت دو به همراه پیانو خوانده شود، صدایی که از حنجره فرد خارج می شوددقیقا با پیانو یکسان است. در نهایت هنرجو در این درس توانایی خواندن انواع نت را به طور دقیق و در گام های مختلف پیدا میکند.

۲- پارلاتی PARLATI وزن خوانی جهان را ریتم به نظم کشیده و موسیقی بدون ریتم حکم نقاشی بدون قلم و رنگ رو دارد.از این رو مطالعه ی انواع وزن ها و الگوهایی ریتمی برای هر علاقه مند به موسیقی بسیار مهم و ضروری می باشد. وزن خوانی(پارلاتی) در واقع همان خواندن کشش نت هاست .

۳ – دیکته موسیقی MUSIC DICTATION: در دیکته، دیکته ریتم و دیکته صدا به طور متناوب کار می شود و هنر جو با ممارست و تمرین فراوان توانایی نوشتن نت موسیقی که می شنود را پیدا می کند.

صداهای انسان را بر اساس نوع آن بم یا زیر بودن و … به موارد زیر تقسیم بندی کرده اند :

۱- سوپرانو :صدای زیر زنانه
۲- متسو سوپرانو : صدای متوسط زنانه
۳- -کنترالتو : صدای بم زنانه
۴- تنور : صدای زیر مردانه
۵- باریتون : صدای بم یا صدای متوسط مردانه
۶- باس : صدای بم مردانه و بهترین صدای مردانه

https://www.academytaraneh.com/88769کپی شد!
2032
۱۶