جاده تقدیر

جاده تقدیر
من توی جاده تقدیر رو به عشق دس می کشم
اما جاده منو با خود می بره، میگه این سهم تو نیست
میدونه که دل اسیره ، ولی میگه آخه تقدیر تو نیست

من نمی رم اما جاده منو با خود می بره
منو تا اوجه یه غربت می بره
آره این جاده همون جاده تقدیر منه
که منو تا اوجه غربت می بره!

اون نمی دونه چه چشمی به دره
واسه عشقش همیشه منتظره ، دربدره
می خواد عاشق اون از یاد ببره
ولی هرگز نمی دونه که عاشق با غمش همسفره
نمی تونه اونو از یاد ببره!
نمی دونه اون شده یه خاطره!
*
من توی جاده تقدیر رو به عشق دس می کشم
اما جاده منو با خود می بره، میگه این سهم تو نیست
میدونه که دل اسیره ، ولی میگه آخه تقدیر تو نیست
من نمی رم اما جاده منو با خود می بره
من می میرم ، اما اون منو تا اوجه غربت می بره!
من نمی رم اما جاده منو با خود می بره
میگه حالا دیگه وقت رفتنه
آره این تقدیر آخر منه
جاده اسم منو فریاد می زنه!
*
من مسافرو غریب و در بدر
با غم دنیا همیشه همسفر
خودمو به دست تقدیر می سپارم
به خودم میگم که من رفتنیم
من دیگه رفتنیم، من دیگه رفتنیم!
حالا روبرم همه درای بسته
پشت سر پل شکسته
راه برگشتی نمونده واسه این تن خسته!

ترانه سرا : سید هادی سجادی

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/78555کپی شد!
1034
۹

  • امین بهاری زاده سلام تولدتون مبارک... @};- @};- @};- @};- @};- @};-
  • علی یاری سلام آقای سجادی خوش اومدید نقد با اساتید ولی با این همه سابقه حداقل قافیه هارو رعایت میکردید @};- @};- @};- @};- @};- @};-
    • سید هادی سجادی [جناب آقای یاری عزیز : با سلام ، همونطور که می دونید این یک ترانه است و قطعا با یک مدل خوندن و آهنگ خاص ساخته شده و قطعا بدونید که سعی کردم تمامی نکات رو برای ریتمیک بودن اون بکار ببرم ، از نقد شما متشکرم ولی قطعا بدونید توی کار اجرا خیلی خوب در میاد.
    • سید هادی سجادی بعضی به اشتباه ترانه را معادل شعر می دانند. حال آنکه شعر چه در قالب شعر کلاسیک و چه در قالب شعر آزاد یک اتفاق ادبی صرف است که احساسی را با کمک کلمات و خیال پردازی به خواننده منتقل می‌کند که در هر دو سبک کلاسیک و آزاد مقتضیات و قواعد خاص خود را دارد.اما ترانه سروده ای است که به هدف هم آغوش شدن با موسیقی نوشته می شود. این نوشته باید بتواند برای قالب موسیقایی مدّ نظر سراینده یا آنچه با هماهنگی آهنگساز تعیین می شود، کارکرد مناسبی داشته باشد. شعر می تواند به عنوان ترانه هم استفاده شود( مانند شعرهای حافظ در موسیقی سنتی) اما ترانه محدود به شعر نیست. در ترانه الزامی به رعایت پارامترهای شعری نیست و مهم این است که ترانه بتواند با موسیقی مورد نظر یک ترکیب دلنشین ایجاد کند. به این ترانه توجه کنید: گل گندم مال من/ هر چی که دارم مال تو-- یه وجب خاک مال من / هر چی می کارم مال تو یا این ترانه: باز ای الهه ناز/ با غم من بساز-- کاین غم جانگداز/ برود زبرم و ترانه‌های دیگری که ماندگار شده اند. خود متن ترانه از ارزشی ادبی متفاوت از شعر برخوردار است. ترانه راوی إحساس صرف ترانه سرا ولی شعر حاوی نتیجه گیری های عقلی شاعر است. ترانه‌ها به خصوص در کارهای جدید مانند رپ یا راک و کارهای مدرن دیگر حتی از اول تا آخر یک ترانه می تواند با تغییر ریتم و وزن همراه باشد یا حتی در مواقعی بدون وزن باشد و یا هر نوآوری که ترانه سرا و آهنگ ساز برایش در نظر بگیرند مهم این است که مجموعه کار یک اثرِ قابل قبول از آب در بیاید.):
  • پگاه دهقاني خوش اومديد آقاي سجادي @};- @};- @};-