مرگ

آهنگساز و خواننده : امیدرضا رهبر
تنظیم : سینا ملکی
میکس و مستر : حسین کلاته
با نوای ویولون : دکتر بهروز کافی
***
کسی مثل ما فکر مردن نبود
کسی سنگ قبری سفارش نداد
کسی تو خیالش کفن تن نزد
کسی لحظه ی آخرو کش نداد
*
به غسلی که با آب سرد می دنت
به سدر و به کافور و عطرای بد
به قبری که سایزش هم اندازه ته
به سنگینی سنگ سخت لحد
*
به متن دل آشوب یک تسلیت
به ژست غم انگیز چشمای خیس
به چن تا گلایل که رو قبرته
نگاه کن که این بار دیگه کادو نیست
*
تو خاکی که مثل قفس تنگ شده
تو از وحشتش تیکه ای یخ شدی
خوش آمد میگه هر فرشته بهت
که تو وارد شهر برزخ شدی
*
شناسنامه ای که دیگه باطله
و این خونه سمفونی گریه هاس
تو خوابیدی آروم و دلتنگت ان
ملاقات فقط عصر پنج شنبه هاس
*
به سوم به هفتم به شبهای بعد
به دنیایی فک کن که پوشالیه
روزایی که نیستی و معمولی ان
کسی حس نکرده که جات خالیه
*
به تنهائی ات توی ناباوری
که کم کم فراموش مردم بشی
به دنیا که بی تو بازم پر شد از
ترور، انفجار، جنگ و آدم کشی
*
بخواهی نخواهی همینه که هست
همیشه میاد وقت رفتن چه زود
نترسیدیم از مرگ چون عاشق بودیم
کسی مثل ما فکر مردن نبود
*
*
*
 فایل صوتی

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

درباره‌ی احسان ابوالحسنی

دختران شهر به روستا فکر می کنند / دختران روستا در آرزوی شهر می میرند / مردان کوچک به آسایش مردان بزرگ فکر می کنند / مردان بزرگ در آرزوی آرامش مردان کوچک می میرند / کدام پل در کجای جهان شکسته است که هیچکس به خانه اش نمی رسد ...

  • @};- به غسلی کهبا آب سرد میدنت به سدر و به کافور و عطرای بد به قبری که سایزش هم اندازته به سنگینی سنگ سخت لحد @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
  • =D> =D> =D> @};-
  • =D> =D> =D>
  • سلام واقعا لذت بردم. بسیار زیبا بود. کلاس درسی شد برای ما @};- @};- @};-
  • @};- =D>
  • سلام امیدواحسان عزیز @};- =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> ترانه ی زیبایی بود و لایک @};- صدای خواننده و آهنگ بسیار زیبا و دلنشین بود =D> =D> =D> =D> اما میکس ترانه ,صذای خواننده و آهگ اون بازدهی که باید رو نداشت :-/ ترانه که عالیییی بود و حرف نداشت بجز کلمه سایزش-سمفونی که توو کار آدمو از عمق حس دور میکرد آهنگ سازی هم عالی بود و حقیقت تلخ کارو همراه داشت و صدای پر سوز و قاطع خواننده هم عالی بود اما احساس کردم این کار به تنظیم دوباره نیاز داره :-? یه جورایی کار خیلی پشت سر هم و یک نواخته انگار داره روزنامه وار یه ترانه رو با آهنگو صدای خوش میخونن و خبری رو گوش میدیم این حس کارو ضعیف میکنه برای اجرا بهتون تبریک میگم دوستای گلم@};-
  • سلام دوست من خیلی از کارتون لذت بردم ترانه ی زیبا یی بود. حس وحشت نداشت ولی عمیق بود @};- @};-
  • درود جناب ابوالحسنی ترانه زیبایی سرودید عاقبت همینه . . امیدوارم تاپایان عمر طولانیتون شاد باشد و با سلام خدمت آقای رهبر @};- با توجه به زحمات زیادی که دست اندرکاران متحمل شدن . . .جسارتن بنظر حقیر رابطه ایی بین شعر و موسیقی ( تلفیق شعر و موسیقی ) وجود نداره و ضمن احترام به آقای ملکی تنظیم هم نتونسته کمکی بکنه بلکه بر عکس . . براتتون بهترینها رو آرزومندم @};- @};- @};- @};-
  • احسان ابوالحسنی عزیزم... مرسی برادر. مثل همیشه خوب...
  • سلام آقای ابولحسنی شما فوق العاده این! @};- @};- @};- خیلی حالی عجیبی پیدا کردم از خوندن این کار.. هم به خاطر این موضوع تامل برانگیز هم به خاطر قلم توانای شما.. @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
  • سلام جناب ابوالحسنی ترانه بسیار زیبایی از شما خوندنم و تبریک میگم بابت اجرا =D> @};-
  • ترانه زیبایی بود =D> @};- اما یه جا میشد بهتر کار کرد: به متن دل آشوب یک تسلیت به ژست غم انگیز چشمای خیس به چن تا گلایل که رو قبرته "نگاه کن که این بار دیگه کادو نیست" این مصراع خیلی طولانی هست میتونست کوتاه تر باشه که با ریتم همخونی بهتری داشته باشه. البته این نظر شخصی بنده هست عیب نیست
  • نترسیدیم از مرگ چون عاشق بودیم کسی مثل ما فکر مردن نبود شروع تلخ و پايان زيبايي داشت،در كل كار تأمل برانگيزي بود. ممنونم آقاي ابوالحسني. استفاده كردم. @};- @};- @};-
  • خیلی عبرت انگیز بود منقلب شدم . موفق باشی دوست عزیز @};-
  • سلام. چنتا نکته رو میگم در شروع کار مولف زبان حال دو یا چند نفر رو میگه و از ضمیر ما استفاده کرده پس باید فهمید که اثر برای یک نفر و شرح زندگی یک آدم نیست کسی مثل ما فکر مردن نبود نمونه مشهود حرف من اما از چهار پاره ی دوم شرح کار میاد روی دوش یک نفر و ضمیر دوم شخص در اثر ریاست میکنه تو خوابیدی.سنگ قبرته و . . . یعنی زاویه دید و غیر از اون کلا مسیر داستان از ما به تو تقلیل پیدا میکنه بدون مقدمه سازی این بزرگترین اشتباهه یک شاعر که مسیر اثر از دستش خارج بشه اگر مطلع کار وجود نداشت این نقد من وارد نبود درجایی از کار میگید به سدر و به کافور و عطرای بد تناسب بین این سه کلمه که مد نظر شاعر بود اتفاق نیوفتاده چون سدر و کافور اصولا بوی بد رو از بین میبرن و هیچ تناسبی با عطرای بد ندارن که با این ترکیب هم نشین شدن به یک مشکل قافیه برخورد کردم که غیر قابل چشم چوشی بود برای گریه و پنجشنبه در پایان بندی از کلمات بخواهیی نخواهیی استفاده میشه که بسیار خوب نیست چون زبان کار رو مختل میکنه در محاوره از واژه های بخوای نخوای استفاده میشه و در این بند مولف به ضرورت وزن زبان رو عوض کرده کلیت اثر رو متوسط دیدم موفق باشید
    • جواد عزیز ممنون از نظر شما @};-
      • امیدرضای عزیز از اینکه همقدم و هم شونه با من حضور داری ازت خیییلییییی ممنونم . به این میگن شریک ... دمت گرم التماس دعا ...
    • درود بر جواد پوران عزیز بسیار خوش آمدی ... و ممنونم بابت نقدهات و نظراتت . بطور خلاصه باید بگم در مورد تغییر ضمیر باید بگم ابتدا از ما استفاده شده و عنوان شده ما برای مرگ اهمیت قائلیم و بهش فکر میکنیم و بعد برای توضیح بیشتر و باز کردن قضیه یک مکالمه صورت میگیره و هی یادآوری و تصویرسازی از مرگ و جزئیاتش و این به فکر بودن رو القا میکنه . در مورد کافور و سدر و عطرای بد هم حق با توئه و من هم همین نظر رو داشتم شاید نتونستم توو جمله بندی این مفهوم رو برسونم . در مورد بخواهی نخواهی حق باتوئه ولی هرگز به دلیل وزن نبوده .من حس کردم باید آخر کار که کمی نتیجه گرایی کنم حتا با علم اینکه آخرش مرگه و در هز صورت مرگه . در مورد قافیه کاملن مبرهنه و این بند و بعضی بندها بارها تغییر کرد و شاید اگر این کار اجرا نشده بود این اتفاق نمی افتاد ولی چون اجرا شده با این مشکل (تعمدی و به ضرورت ) همراه بود متن رو بی تغییر نوشتم . و در پایان برات بهترین آرزوها رو دارم . خیالت راحت .
  • احسانِ عزیزم تبریک به شما و آقای رهبر عزیز بخاطر این همکاری دو طرفه و من اسمشو میزارم عمیق....عمق بخاطر ترانه و همچنین عمق بخاطر دغدغه ی جناب رهبر عزیز @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
  • تا قبل از شنیدن کار برای نظر دادن جراتی نداشتم... خب کار رو شنیدم... در زیبایی متن ترانه هیچ شکی نیست... به قبری که سایزش هم اندازه ته سایز؟! اقای رهبر ای کاش از اقای ابولحسنی میخواستید در بازنگری نهایی جایگزینی برای این واژه قرار میدادن به این دلیل.. سایز واژه ای به دور از فرهنگ لغت زبان پارسیه...بی رحمانه تو ذوق میزنه... از طرفی هم(ترور)و(ژست) این نظر رو از این روی میگم که...تم کار...موسیقی و سبک اجرا کاملا اصیل و ایرانیه...حتی اکورد چینی و سازهای مورد استفاده در اهنگ... در متن ترانه...یه جای خالیه بزرگ به چشم میخورد...امید... افق خوشایندی نداشت و ترانه فقط روایت پیش امدهاییست که همه نسبت به اون اگاهی داریم...بی اونکه پس از شنیدن کار حس خوبی رو در دل زنده کنه.خیال انگیز هست اما...نور این چراغ محیطی رو روشن نمیکنه... به چن تا گلایل که رو قبرته نگاه کن که این بار دیگه کادو نیست کادو دادن گل...جا افتاده ی زبان عامیانه ی ما نیست...گل رو تقدیم میکنن... کمی ضرب اهنگ تند بیان کلمات در اهنگ حصاری شده تا فراتر از زیبایی واژگان پیش نریم در اجرای اثار مفهومی جای تامل بیشتری هست تا حق مطلب به شکلی تاثیر گزار ادا بشه... استفاده از سازهای زهی انتخابی هوشمندانه بود...ولی ناله ساز با ترانه همگام نبود...اگر متن ترانه کمی کوتاه تر میشد...به شکل بهتری میشد واژگان رو سوار بر ملودی کرد... در هر صورت این نظرات شخصیه من بود /احترامی ویژه برای اثر و عوامل سازنده دارم... تبریک در پناه حق @};- @};- @};-
    • محسن عزیز ممنون از شما امیدوارم بتونیم تو کارهای بعدی بهتر و قویتر باشیم @};-
    • سلام دوست عزیز بسیار خوشحالم که در این منزل حضور داری و وقت گذاشتی برای نقد . حرفات واقعن متین و ریزبینانه ست و امیدوارم یه منتقد به جمع منتقدان این آکادمی اضافه بشه . باید خدمتت عرض کنم در مورد واژه هایی که گفتی من شخصن وقتی به دودلی در مورد "سایز" افتادم که کار رو شنیدم و به جناب امیدرضای عزیز هم پیشنهاد دادم ولی امکان اصلاح نبود چون 70 درصد کار انجام شده بود ولی در مورد "ترور" و "ژست" باید بگم اینها در کار من وجود این واژه ها عادی ان و در موسیقی هم این نوع واژه ها حضور پررنگی دارن . که اگر بخوام با توجه به نوع موسیقی مثال بزنم میتونم به کارهای یغما گلرویی در ترانه های سیاوش قمیشی عزیز نام ببرم .((ديگه حتي صاحب اون خونه نيستيم/بيرون خونه ميگن ما ترويستيم )) درباره "امید"‌من انتظار این حرف و از شما که کارهامو دنبال می کنید نداشتم ! من اصولن شاعر امیدها نیستم و در اکثر کارهام اعتراض میکنم یا هدفم دادن امید و نیست و به نسبت به آرمان بیشتر اهمیت میدم و در این کار هم جای امیدی رو مدنظر نگرفتم چون برای امید گرفتن شما میتونید ساعتها شعر یا روزنامه بخونید ، تلویزیون ببینید و یا رادیو گوش کنید و ... ! کوتاهی متن ترانه هم که دراین باب نظر خواننده اس و من فقط میگم اگر اشتباه نکنم یکی دو بند هم حذف شده ... و بقیه ی نکات به نظر جناب امیدرضا مربوطه . از حضور قشنگت متشکرم ... @};-
  • هر چند این موضوعات از موضوع های مورد علاقه من نیست اما جدا از برداشت سلیقه ای باید بگم قدرت ترانه سرایی شما خیلی بالاست جناب الوالحسنی و بابت این موضوع بسیار به شما تبریک میگم =D> در مورد اجرا هرچند نا آگاه از موسیقی نیستم و با سازها آشنایی دارم اما بهتر میدونم نظر خواستی ندم و خدمت دوسته عزیز آقای رهبر هم تبریک و خسته نباشید عرض میکنم موفق باشید هر دوی شما دوستان هنر مند @};- @};- @};-
  • سلام احسا ن ع ز ی ز ت ک ان د ه ن د ه ب و د ب ع ض ی ج ا ه ا م ث ل : شناسنامه ای که دیگه باطله و این خونه سمفونی گریه هاس تو خوابیدی آروم و دلتنگت ان ملاقات فقط عصر پنج شنبه هاس * به سوم به هفتم به شبهای بعد به دنیایی فک کن که پوشالیه روزایی که نیستی و معمولی ان چپ سلام احسا ن ع ز ی ز ت ک ان د ه ن د ه ب و د ب ع ض ی ج ا ه ا م ث ل : شناسنامه ای که دیگه باطله و این خونه سمفونی گریه هاس تو خوابیدی آروم و دلتنگت ان ملاقات فقط عصر پنج شنبه هاس * به سوم به هفتم به شبهای بعد به دنیایی فک کن که پوشالیه روزایی که نیستی و معمولی ان چپ
  • سلام استاد @};- :-) 8-> ترانه ترسناکی از شما خوندم :-S :-S استاد بسیار زیبا سرودید مثل همیشه شاد باشید @};- @};-
  • سلام احسان جان استاد خوبم آفرین خیلی زیبا بود چندین باره که دارم این کار رو گوش میکنم واقعا زیبا بود مرسی
  • سلام احسان عزیز بسیار خوشحالم از اجرای ترانه ی زیبات امیدوارم بیش از پیش ازت بخونمو بشنوم چون لایق بهترینهایی ببخش که دیر به دیر میام خیلی ارادت @};- @};-
  • همه از من مرگ می ترسند من از زندگی سمج خودم. - صادق هدایت - زنده به گور
  • میشه با واژه واژه این اثر زندگی کرد.. واقعا حسی عمیق و تاثیر گذار .. تبرک بابت اجرااا @};- @};- @};-
  • سلام بسیار زیبا و مفهومی، لذت بردم. @};- @};- @};-
  • بسیار زیبا دست مریزاد جناب ابوالحسنی عزیز . اجرا هم زیبا بود . میپسندم @};-
  • آفرین تو فوق العاده ای مرد... بابت اجرای این کار باز هم بهت تبریک میگم... مخصوصن با صدای امیدرضا رهبر @};- @};- @};- @};-
  • الان یکی بیاد چک کنه ببینم زنده ام ؟ یا ... مرسی احسان . کار امضای خودت رو داره. بدون اسم میگفتم که این کار کیه!! این هندلی همت کنه اجراش رو هم می شنویم و برمی گردیم. @};- @};- =D> =D>
    • کار وگوش کردم. ترانه خیلی خیلی بهتر از اجرا . ملودی مونوتون ، خسته کننده . سیکل آکوردا بدون تغییر.
      • در این زمینه تخصص ندارم و جناب امیدرضا باید جواب بدن @};-
      • آیدین عزیز سلام ممنون از اینکه کارو گوش کردی خوشحال میشم بیشتر درباره کار باهم صحبت کنیم و از نقطه نظراتت استفاده کنم
      • امید جان خیلی خوشحالم از آشناییتون . سوادم به نقطه نظر نمی رسه ولی دوست دارم در مورد موسیقی حرف بزنیم. از اون حرفای ناگفته @};- @};- صدای خوبی دارین تبریک
    • سلام آیدین دوست داشتنی ... بسیار خوش آومدی... نظر لطفته اخوی.
  • دوست من ترانه با اجراش زمین تا آسمون اختلاف داشت....ترانرو همینجوری متنشو بخونی بیشتر ازش لذت میبری....موفق باشید :-)
    • سلام دوست عزیز. ممنون که بودی. برقرار باشی//
    • دوستت عزیزم ممنون از نظر شما امیدوارم تو کارهای بعدی بتونم نظر شما رو جلب بکنم @};-
      • حتمن همینطور خواهد بود...ترانه و موسیقی کلن سلیقه ای هم هست.شما حتمن نظر مثبت خیلی از مخاطبای خودتون رو تو همین کارم دارید.به امید کارهایی جهانی @};- به شما و دوست عزیزم جناب ابوالحسنی خسته نباشید میگم و بهترینارو واستون آرزو دارم :-)
    • با تشکر از همه دوستانی که درباره این ترانه ونحوه اجرا نظر دادن لازم میدونم به چند نکته اشاره کوتاه بکنم:اولین نکته اینه که ترانه مرگ به خاطر موضوعی که داره نمی خواستیم زیاد تو موزیک بهش رنگ و لاآب بدیم و کار بیشتر به ترانه پرداخته تا موضوع ترانه رو به مخاطب برسونه دومین موضوع از لحاظ موسیقی متن این ترانه رو نیمشه رو هر نوع موزیکی قرار داد هم بخاطر معنی کار هم بخاطر نوع ابیات و سوم اینکه متاسفانه تو این بازار اشفته موسیقی کمتر کسی مثل دوست عزیزم احسان ابوالحسنی و این بنده به این جور موضوعات می پردازه مخصوصا برای اجرا . در آخر از همه شما عزیزان سپاسگذارم و امیدوارم از کل کار لذت برده باشید و با راهنمایی های سازنده ی خودتون به من و دوست خوبم برای کارهای بهتر کمک کنید یا علی
  • سلام جناب ابولحسنی @};- سوژه ی ناراحت کننده ای بود و همین طور واقعیتی که پشت هر بند نشون دادین تو خاکی که مثل قفس تنگ شده تو از وحشتش تیکه ای یخ شدی خوش آمد میگه هر فرشته بهت که تو وارد شهر برزخ شدی @};- شناسنامه ای که دیگه باطله و این خونه سمفونی گریه هاس تو خوابیدی آروم و دلتنگت ان ملاقات فقط عصر پنج شنبه هاس @};- برای ترانه و اجرا صمیمانه تبریک می گم :-( @};- اما برای اجرا با نظر خانم بنی اسدی موافقم سربلند باشید @};-
    • خوشحالم که مثل همیشه هستید . در مورد اجرا باید بگم جناب رهبر با ریزبینی و سخت گیری بسیار زیاد این کار رو ساختن و اجرا کردن و برای بنده راضی کننده بوده ولی باز هم توضیحات بیشتر رو باید خودشون بدن . ممنونم که همواره به حقیر لطف دارید.
      • ترانه که جای خود دارد برای هنرجناب رهبر هم هیچ بحثی نیست @};- این نظر بر حسب سلیقه ست، و دلیل بر بد بودن کار نیست با آرزوی بهترین ها برای شما
    • ممنون از همراهی شما @};-
  • سلام خیلی قشنگ بود @};-
  • درود جناب ابوالحسنی @};- ترانه های شما همیشه برای من "فوق العاده" بوده و هست .. بسیار زیبا و قابل تامل .. مرگ" رو باید عمیقا اندیشه کرد .... میپسندم چندین و چند بار @};-
  • سلامی مجدد متاسفانه اجرا برعکس ترانتون روح و دغدغه ای نداشت... سبک ترانه های شما مثلا با صدای آقای یاسین صفاتیان و دیگر خواننده هایی که اجرایی مشابه دارند میتونه بسیار عالی بشه...البته این یک نظر شخصیه... موفق باشید.
  • سلام آقا احسان!بازم تشکر میکنم بابت... ;)) داداش ترانت خیلی خیلی برام تازه بود.مرگ واقعیته که خیلیا ازش غافلیم و اصلا بهش فکر نمی کنیم.البته ظالمانه ترین نوع فراموش شدن نیست... از نظر ساختار و بکر بودن که مثل همیشه با یک شاهکار طرف بودم =D> در مورد اجرا هم....راستش زیاد اطلاعات ندارم ولی خب به دلم ننشست.به نظرم در اندازه های این ترانه نبود. آبی باشی @};- @};-
  • همیشه دوس داشتم اجرای ترانه های متفاوت شما و دوستانی که این شکل کار می کنند رو بشنوم.به همه خسته نباشید می گم.اما سورپرایز نشدم و بنظرم آهنگساز با ترانه سرا دغدغه مشترکی از حیث ارائه کاری متفاوت نداره و به راحتی میشه روی این کار ترانه ای از جنس ترانه هایی که احیانا مورد علاقه شما نیست گذاشت.با احترام @};-
  • به غسلی که با آب سرد می دنت به سدر و به کافور و عطرای بد به قبری که سایزش هم اندازه ته به سنگینی سنگ سخت لحد * =D> =D> =D> @};- @};- @};- @};-
  • درود عالی بود ..فضاسازیها بکر و زیبا بودند موفق باشید.
  • سلام جناب ابوالحسنی. بسیار از مفهوم کارتون لذت بردم،واقعا قابل تامل بودمرسی،اما اجراش رو دوست نداشتم،شاید سلیقم خوب نباشه. @};- @};-
  • سلام جناب ابوالحسنی!بسیاااااااااااااارزیباوتکان دهنده!تبریک =D> =D> =D> =D> =D> @};-
  • بسیار زیبا و قابل تامل بود احسان جان @};- دارم دانلود میکنمش امیدوارم اجرا هم به همین اندازه تاثیر گذار و خوب باشه @};- @};- @};- موفق باشی
  • بله باید هراز گاهی یه چیزایی رو گوش زد کرد با قلم خوبتون خیلی خوب همه چیز رو به تصویر کشید زیبا سرودید و تلخ =D> =D> =D> =D> @};- @};- @};- @};- @};-
  • بسیار ترانه ی پر مفهوم و قوی بود :) تبریک می گم بهتون :) @};- @};- @};- @};- @};- =D> =D> =D> =D> =D> راستی این لینک رو توضیح می دین چه جوری باید گذاشت ؟
  • درودی مجدد... کارو گوش دادم.... تبریک....حق ترانه تون ادا شده @};- @};- @};- @};-
  • درود بر احسان عزیز.... کار شما همیشه خوبه ولی من شخصا کارای قبلیتون رو بیشتر دوست دارم...کارهایی مثل : ... من که تسلیم رنده ی دردم / تیکه هام توی تابه میسوزه ... پاینده باشی و پر ترانه @};- @};- @};-
  • بسیار عالی @};-
  • درود جناب ابوالحسنی چه حقایق تلخی رو ، به رومون آوردید هنوز تو هضم ترانه گیرم :-S خدااااااااااااااااااااا :-S دانلود کردم بعد گوش میدم نظرمو می گم ، فعلا الفرااااااار :-S پسندیدم @};- @};- @};-
  • our de force @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> زنده باد جناب ابوالحسنی @};-