یه مرد

کنار خیابون یه تنهای داغون
با دنیا غریبه پر از بوی بارون
قدم میزنه تا غماشو بریزه
با پاهای خسته تنی که مریضه
حرفایی که عمری تو قلبش سوزونده
سری خم نکرده دلی رو نرونده
یه مرده یه مردی که سنگ صبوره
یه کوه غصه داره شباش سوتو کوره
سوالای قلبش همه بی جوابه
روزایی که رفته شبیه سرابه
جوونیشو برده سفیدیه موهاش
غباره خزونه روی آرزوهاش
کناره خیابون یه مرد داره میره
یه مردی که رویاش تو بارون میمیره
قدم میزنه تا غماشو بریزه
با پاهای خسته تنی که مریضه
یه مرد یه مردی که سنگ صبوره
یه کوه غصه داره شباش سوتو کوره
… حامی عاشوری…

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

851
۶
۳

  • ممنون از شما و رضای عزیز بابت ترانه و نقد خوبتون. استفاده کردیم.
  • درود بر شما دوست عزیز و نقدتون این ترانه رو اهنگ نوشته شده اما پر از بوی بارون یعنی دارای حال و هوای ناراحت افسرده البته در ترانه اصلی قافیه چیز دیگه ایبود اما به تقاضای خواننده تغییر کرد در خصوص داستان ترانه از تشابهات زیاد استفاده شده که این هم به درخواست خواننده بود این ترانه روی هماهنگی کلمات تمرکز کرده تا قافیه و وزن چون سفارشی نوشته شده اکثر ترانه هایی که به این شکل از بنده میبینید چون روی اهنگ مینویسم و بعد از بارها ویرایش. تا با اکوردها و ریتم اهنگ جور شه گاهی وقتا از وزن خارج میشه و گاهی اوقات هم داستانش جوری میشه که متاسفانه از نظر فنی اسولش بهم میریزه اما بازار موسیقی همینه متاسفانه منم چون ترانهمو بعدا کسی به نام خودش ثبت نکنه وقتی یک خواننده میخونه باید تو سایت هابذارم تا مشخص شه که مال منه وگرنه مطمئن باشید در کتاب ترانه هام گلچینی از کار های بدون نقص خودم رو جمع اوری کردم. باز هم ممنون از نقد زیباتو و وقتی که برای من گذاشتین اما بهم حق بدین با خواننده هایی که نمیخان اسول ترانه سرایی رو قبول کنن نمیشه بیشتر از این انتظار داشت موسیقی ما داره به سمت جدیدی از اهنگ و ترانه پیش میره که دیگه مرزهای قافیه و وزرن متاسفانه داره بهم میرزه مثل ترانه های غربی شاید خوب باشه شاید هم خیلی بد در اهنگهای خوانندهای مطرح کشور هم این مسائل. به وضوح دیده میشه به هر حال چه میشه کرد اگر شما ترانه اصلی این کارو ببینید تعجب میکنید خیلی با این ورژنش فرق داره
  • درود دوست من.کارتون رو خوندم و چند تا نکته دم که بهشون اشاره میکنم با اجازه شما و البته پیشاپیش رک بودن و فقدان تعارف رو جمله بندی هام به بزرگی و مهر خودتون ببخشید _______________________ کنار خیابون یه تنهای داغون با دنیا غریبه پر از بوی بارون»»» ببینید شما دارید ترانه رو مینویسید.تقریبا سالم هم مینویسید.ولی من متوجه نمیشم چرا جمله ی بی ارتباط پر از بوی بارون رو تو این بند گذاشتید.صرفا اینطور به نظر میاد که جز بارون قافیه ای به ذهن شاعر نرسیده در اون لحظه.معنی هم نمیده.یه غریبه داره کنار خیابون راه میره که پر از بوی بارونه!میشد بگید بوی بارون میده.که حتی من بوی بارون رو هم نمیتونم درست و حسابی لمس کنم. قدم میزنه تا غماشو بریزه با پاهای خسته تنی که مریضه حرفایی که عمری تو قلبش سوزونده سری خم نکرده دلی رو نرونده»»»ر از کلمه حرفایی از وزن خارجه و برای خوندنش مجبوریم که تند بخونیمش و لحن کار به هم میریزه.بعدم حرفایی که تو قلبش سوزونده چی؟جمله به نظر ناقص میاد.مگر اینکه موقوف المعانی در نظر بگیریم با بند قبلیش که به نظرم در ترانه خیلی تکنیک خوبی نیست اگر مبنا رو اجرای ترانه قرار بدیم.اگر هم مبنا اجرا نباشه که هیچ.در ادامه گفته شده سری خم نکرده دلی رو نرونده.اون ی نکره هیچ احتیاجی به بودنش نیست مگر التزام وزن.کلا هم صحیحش اینه که بگیم سر خم نکرده.ولی اینکه جلوی کی سر خم نکرده کماکان مجهوله. یه مرده یه مردی که سنگ صبوره یه کوه غصه داره شباش سوتو کوره»»»یه مرده که سنگ صبوره.مردی باز هم نکره میشه و اشتباه به حساب میاد.تکرار اون دوتا مرد رو هم من به شخصه دوست ندارم که این قسمت صحبتم سلیقه ایه.ه از کلمه ی کوه هم خارج از وزنه. سوالای قلبش همه بی جوابه روزایی که رفته شبیه سرابه»»»روزایی که رفته چرا عین سرابه؟اول که معمولا سراب پیش رومونه اگه بخوایم سخت گیرانه نگاه کنیم.بعدم دلیلی برای توجیه این سراب نیومده.سوم اینکه این دو نیم بند هیچ ارتباطی با هم ندارن.قلبش پر از سواله که جوابی براشون نیست و همه ی گذشتش مثل سرابه.این دو با هم ارتباطی ندارن جوونیشو برده سفیدیه موهاش غباره خزونه روی آرزوهاش»»»اول که جابجایی ارکان بدی داره.سفیدیه موهاش جوونیشو برده.دوم اینکه وقتی جوونی بره پیری میاد و این جمله هیچ توجیهی نداره.غبار خزون رو هم نمیتونم باهاش ارتباط بگیرم.این جمله ی آخری که گفتم سلیقه ای بود کناره خیابون یه مرد داره میره یه مردی که رویاش تو بارون میمیره»»»دال از مرد تو خط اول این بند از وزن خارجه.کلا هم پایان بندی اصلا به یاد موندنی نبود. قدم میزنه تا غماشو بریزه با پاهای خسته تنی که مریضه یه مرد یه مردی که سنگ صبوره یه کوه غصه داره شباش سوتو کوره ____________________ خب مهمترین نقدی که به این کار وارده اینه که هیچ اتفاقی توش نمی افته که من مخاطب بتونم باهاش دچار هیجان احساسی بشم.اتفاقی نداشت.آنی نداشت. باز هم عذر خواهی میکنم از اینکه انقد بی پرده و رک صحبت کردم پیروز باشید دوست عزیز
    • درود بر شما دوست عزیز و نقدتون این ترانه رو اهنگ نوشته شده اما پر از بوی بارون یعنی دارای حال و هوای ناراحت افسرده البته در ترانه اصلی قافیه چیز دیگه ایبود اما به تقاضای خواننده تغییر کرد در خصوص داستان ترانه از تشابهات زیاد استفاده شده که این هم به درخواست خواننده بود این ترانه روی هماهنگی کلمات تمرکز کرده تا قافیه و وزن چون سفارشی نوشته شده اکثر ترانه هایی که به این شکل از بنده میبینید چون روی اهنگ مینویسم و بعد از بارها ویرایش. تا با اکوردها و ریتم اهنگ جور شه گاهی وقتا از وزن خارج میشه و گاهی اوقات هم داستانش جوری میشه که متاسفانه از نظر فنی اسولش بهم میریزه اما بازار موسیقی همینه متاسفانه منم چون ترانهمو بعدا کسی به نام خودش ثبت نکنه وقتی یک خواننده میخونه باید تو سایت هابذارم تا مشخص شه که مال منه وگرنه مطمئن باشید در کتاب ترانه هام گلچینی از کار های بدون نقص خودم رو جمع اوری کردم. باز هم ممنون از نقد زیباتو و وقتی که برای من گذاشتین اما بهم حق بدین با خواننده هایی که نمیخان اسول ترانه سرایی رو قبول کنن نمیشه بیشتر از این انتظار داشت موسیقی ما داره به سمت جدیدی از اهنگ و ترانه پیش میره که دیگه مرزهای قافیه و وزرن متاسفانه داره بهم میرزه مثل ترانه های غربی شاید خوب باشه شاید هم خیلی بد در اهنگهای خوانندهای مطرح کشور هم این مسائل. به وضوح دیده میشه به هر حال چه میشه کرد اگر شما ترانه اصلی این کارو ببینید تعجب میکنید خیلی با این ورژنش فرق داره
  • سلام ترانتون زیبا و خوش وزن بود فقط مصرع پنجم کلمه اولش یه خورده کارو از وزن انداخته.به جای ,حر,از یک هجای کوتاه استفاده کنی ترانتون زیبا و حتی قابلیت اجرا هم پیدا میکنه.البته فک کنم واسه کارتون ملودی خاصی در نظر دارین.پایدار باشید.