شاعر دست دوم (برای خودم)

شاعر دست دوم/ دست دلت رو روکن
موقع کسب و کاره/ مشق شبو شرو[ع] کن
عاشق نصفه نیمه/ عشق یکی دو روزه
خائن پر غرور و/ پر کلک و دو دوزه
جشن و عروسیارو/ پر بکن از ترانت
ذهن سپید عشقو/ لب به لب از خیانت
«شاعر دست دوم/ شاعر نسل سوم»
مرد خطر نباش و/ اهل سفر نباش و
گوشه ی خونه کز کن/ عامل شر نباش و
فکر تو کهنه تر کن/ حرفتو گنده تر کن
شعرتو مبهم اما/ رو دل ما اثر کن
از غم و غصه بنویس/ تار و کبود و بی نور
راهی نباشه غیرِ/ دود و شراب انگور
«شاعر دست دوم/ شاعر نسل سوم»

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

  • خائن پر غرور و/ پر کلک و دو دوزه استفاده از واو عطف اونم به کرات و به شکل متوالی کارو یذره هم از ریتم هم از زیبایی میندازه مرد خطر نباش و/ اهل سفر نباش و گوشه ی خونه کز کن/ عامل شر نباش و اینو دوس داشتم! فکر تو کهنه تر کن/ حرفتو گنده تر کن افرین!کنایه ی شیکی بود!ذهنتو کهنه تر کن حرفاتو گنده تر! شعرتو مبهم اما/ رو دل ما اثر کن اییینم خوبه! در کل ترانه ی خوبی بود به سبک یغما!یا لااقل منو یادش انداخت.دلیلیم شاید نداشته باشه:-) موفق باشید
    • سلام به نکته ی اولی که گفتین خیلی توجه نکرده بودم. واقعا میندازه؟ راه حلش چیه؟ نکته ی آخرم اینکه یغما رو خیلی دوست دارم قبل از اینکه یغمارو بشناسم, ترانه هاشو گوش میکردمو تو گلچین ترانه های دوست داشتنیم بود. فک میکنم یغما همچین حرفاش نرم تر و سبکش شاعرانه تر از این حرفای مستقیم و صاف و پوست کنده ی منه. هرچند نمیتونم انکار کنم تحت تاثیر طرز تفکر یغما و جداگانه فراستی نبودم. شاید بگین فراستی چه ربطی داره؟! که ربطش تو ذهن آدمه. تو طرز نگاهشونه. شاید نباید این حرفو بزنم و از اونا خرج کنم. من تنها کاری که کردم قافیه دار کردن حرفام بود. بلد نیستم شاعرانه بنویسم. کاری که شما و بعضی از دوستان تو آکادمی بلدین. منم همیشه غبطه میخورم بهتون.
      • راه حلش تو ذهن شماست.تو نگاهتون! اما در مورد یغما من نگفتم ترانه تحت تاثیره گفتم شبیهه یعنی تیپ ترانتون منظورم بود وگرنه خود یغما هم همه ی اشعارش مثل هم نیستن! و هیچ شاعریم وجود نداره و نخواهد داشت و وجود نداشته که همه ی کاراش تو یه رنج و یه سطح باشن این لطف شمارو میرسونه که کارای منو شاعرانه میدونید خوشحالم که ترانه هامو می پسندید اما منم چندان شاعرانه نمینویسم. این کارتونو نسبت به کارای قبل بیشتر دوست داشتم
      • نکته اول که واو عطف زیاد ترانه رو از زیبایی میندازه. راه حلش فقط اینه که کاری کنیم که ازش کمتر استفاده کنیم؟ هیچ راه حل دیگه ایم نداره؟ تیپ رو نمیدونم. من که تحت تاثیر بودم. بقیه حرفاتونو قبول دارم. البته من سبک نوشتنتونو بیشتر قبول دارم تا طرز فکرتونو. همونطور که نسبت به یغما همین جوریم. همین فاصله فکری رو دارم. اگه منظورم رو خوب نرسوندم باید بگم روش بیان حرفاتونه که شاعرانست. هرچی که هست شاعرانه تره از من. هرچند گاهی حداقل برای من مبهم میشه. راستشو بخواین خودم الآن دیگه با ترانم حال نمیکنم. خیلی ترانه ی سطح پایینی میدونمش. میترسم بعد یه مدت ازش بدمم بیاد. خخ
  • سلام آقا مصطفی الکی مثلا با توضیحاتی که قبلا بهم دادین قانع شدمو ترانتون رو پسندیدم خخ باورش با خودتون خخ به امید بهترینها
    • سلام خانوم نجفی الکی مثلا؟: خوب قانع نشین. اجباری نیست که. این همه ترانه ی فرد اعلا سرودم. که هممه رو دوست داشتین. هممه هم بی عیب و نقص بود. این یکی رو دوست نداشته باشین و به قول خودتون قانع نشین که زمین به آسمون نمیاد و بالعکس خخ باور هم نمیکنم قول میدم. به امید ترانه هایی که دوست داشته باشین.
      • هه ترانه ی فرد اعلا سرا خخ خوب بود!
  • لایک دوس داشتم موفق باشی یاعلی
  • درود دوست من ترانه ی اجتماعی خوبی بود و مطمئنا با یه ویرایش دیگه بهتر هم خواهد شد سبز بمانی
    • سلام استاد برای ویرایش هم توضیح اگه می دادین خیلی خوب بود. کجاش نیاز به تصحیح داره؟! نه که نداشته باشه. من به ذهنم نمیرسیده که نکردم. اگه اجازه بدین ما همون خاکی بمونیم که خیلی بهتره. در پناه خدا
      • ابتدا درمورد مفاهیم ترانه ت صحبت میکنم شاعر دست دوم شاعر نسل سوم بار معنایی این بیت چیه؟ ایا نسل سومیها شاعر دست دوم هستن؟ مطمئنا خیر پس معناش چیه؟ مخاطب این ترانه کیه؟ شاعری که قلمشو میفروشه واسه عروسیا شعر میگه؟ چنین شاعری چرا باید اهل خطر باشه؟ و باز یک جای ترانه میگی فکر تو کهنه تر کن/ حرفتو گنده تر کن اصولا کسی که اهل خطر نباید باشه دنبال حرف گنده هم نبایست بره و در مصرع اخر هم فک میکنم استفاده از شراب زیاد در ترانه استفاده نمیشه راستی از قافیه ی دودوزه و دو روزه خیلی خوشم اومد موفق باشی دوست من
      • به نظر من که دارم این ترانه رو میگم درمورد خودم بیشتر تو این ترانه صحبت کردم آره شاعر دست دومم. شعر و ترانه های شاعرای بزرگ رو میخونیم و بعد میخوایم یه چیزی شبیه همونا بگیم. ولی چون دنیامون کوچیکه و اهل خطر و سفر نیستیم, دلمون نمیخواد وضع موجود رو به هم بزنیم. در نتیجه شاعر دست دوم میشیم. حرف جدید نداریم. پس میشیم دست دوم. غیر از این گفتم مشق شبو شروع کن. بعد دارم دیکته میگم همچینی. میگم چه مفاهیمی بیار تو ترانت. پس اینم قسمت بعدی دست دوم بودن بود. که شاید تو ترانم نمود نداشته باشه. فقط تو ذهنمه و فقط فکر میکنم که تونستم بیارمش تو ترانم. نصفه اول ترانم که مخصوص ترانه های آبکی دختر پسری و بزن بکوبی و ایناست. قسمت دومشم برای ترانه هایی که ادعای هنر و فکر و سطح بالا بودن و روشن فکرانه بودن دارن. دارم طعنه میزنم که اگه همه این کارایی که گفتم رو انجام بدی رو دل ما اثر میذاری و میگیم به به چقد ترانه ی خوبی. استفاده از شرابم آره به اندازه ی سیگار نیست ولی شاید کم کم به اپیدمی تبدیل بشه. غیر از اینا گفتم اینقد سیاه بساز دنیای ترانتو که راهی نباشه غیر از شراب و دود. شاید هم کم استفاده شده باشه. ولی تنها راهش باشه. لازم نیست همچین زیاد استفاده شده باشه. اینا که میگم به معنی رد شدن کامل حرفای شما نیست. من دارم جوابی که به ذهنم میرسه میدم. باور کنین درمورد حرفای شما گارد نگرفتم. شاید ایراداتتون هنوز با توضیحات من وارد باشه. خیلیا از دوستان رو من بهشون ایراد گرفتم انگار یک بار گردن زدمشون یا ترانشون امکان یک درصد ایراد داشتن رو نداشته. من اینطوری فکر نمیکنم. پس اگه جواب دادم منتظر جواب بعدی شما هستم. حتی اگه حوصلشو نداشته باشین, آمادگی پذیرششو دارم. آمادگی قبول کردن ایرادات ترانمم دارم. البته من بیشتر از اینکه اهل ترانه باشم اهل سینمام. بیشتر از سینما سر در میارم تا ترانه. نمونه های زیادی دیدم و شنیدم که حرفای کوچیک رو اینقد گنده کردن که بزرگتر از حد خودش دیده بشه و چشما رو کور کنه. بعضی حرفای ساده ای که نیاز به ساده گفتن داشته رو اونقد پیچوندن که خیلیا نفهمیدن و آخرم اکثرا گفتن به به و چه چه. چقد فیلم خوبی بود یا ترانه ی خوبی بود. قافیه سازیم برعکس خیلی چیزایی که برای ترانه سرای خوب شدن خوب لازمه و من ندارم تنها کاریه که تو ترانه گفتن خوب بلدم. شما هم موفق باشین.