♜قصر شنى♜

اینجا غروبش ساکتـــه ، هیشکی نمی پرسه چتــه

آتیشِ توو خاکستــرم، خوبـــــم ولی باور نکــــن!
ناخن به احساســـم نزن! دلتنگیـــــو بدتر نکـــــن!

من خنده هام مصنوعیه ، فکرم، یه بمب ساعتــــــی
هی به خودم،زخـــــم می زنم، از شدّتِ ناراحتــــی

زنده به گورِ غصّـــه هام، حالِ منــــو توو این غروب
اون بچّه که،قصرِ شنیش ،ویرون شده، می فهمه خوب!

دارم تصــــوّر می کنـــــم، الآن تو اینجـــــا پیشمی
می خندیـــو ، می بوسمت، نشستــــی توو آغوشمی

دارم تصــــوّر می کنـــم چشمــــاتو تووی غربتــــم
دارم تصـــــوّر می کنــــم، گرمـــاتو روی صـــورتم

اون حلقــــه ی دست منو، دورِ تنت،حس می کنــــی؟
نزدیکــــــــیِ چنگِ منو، رو دامنت،حس می کنــــی؟

شوقِ منـــــو، هُرمِ منو،رو گونه هات حس می کنی؟
یه کّم تو هم،دلتنگیو، رو شونه هات حس می کنـــی؟

سختـه بگم بی تو چقــد ، این روزگارم بـــــد گذشت!
از عشقـــق…میشه دل برید، از جون ولی باید گذشت

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

  • سلام و عرض ادب بر استاد پورجمالی سال نو شما مبارک هرچند دیر رسیدم اینجا ولی قبلا نظرمو راجع به ترانه تون گفتم. هیچی دیگه. موفق باشید و پر از ترانه منتظر ترانه های زیبا و خاص تون هستم.
  • سلام عقیل جان،خوندن ترانه هاتو دوس دارم.فکر میکنم مثنوی مولوی رو میخونم.
  • با سلام و احترام سال نو مبارک ترانه زیبائی بود بهره مند شدم
  • سلام و درود بر شما ترانه ی خوبی رو خوندم. زیبا و روون بود. برقرا باشید
  • سلام آقای پور جمالی همیشه ترانه هاتون رو دوست داشتم و دنبال می کنم این ترانتون هم به نظرم بسیار زیبا بود موفق باشین
  • درود عقیل جان مثه همیشه عالی بود موفق باشی رفیق
  • سلام آقا عقیل. بهترین بند ترانه فکر می کنم همین باشه: زنده به گورِ غصّـــه هام، حالِ منــــو توو این غروب اون بچّه که،قصرِ شنیش ،ویرون شده، می فهمه خوب
    • خانم جزایری عزیز سلام ممنون از محبتتون ..وو البته حسن انتخابتون..خودم هم این بند رو بیشتر دوست دارم..و به این دلیل اسم ترانه رو از این بند انتخاب کردم
  • نشستی تو اغوشمی به نظرم زیاد خوب نبود یه کّم تو هم،دلتنگیو، رو شونه هات حس می کنـــی؟ افرین!اینو دوست داشتم فکر میکنم ضعف بزرگ کارتون استفاده از کلمه ی این برای پر کردن وزنه تو بیت اخر.اخه روزگار که این و اون نداره!داره؟ و شاید ضمیر اون تو بیت اون حلقه ی دست منو هم اینطور به نظر برسه. و در اخر میفهمه خوب جابجایی ارکان ناموفقی داره که بازم به کار لطمه زده ولی به جز این موارد من باقی ترانه رو درست مثل ترانه های قبلیتون دوست داشتم قلمتون سبز باشه و مثل همیشه نترس باشید!این ویژگی بارز و مورد توجه ترانه های شماست
    • خانم پهلوانی عزیز سلام از وقتی پای ترانه ی ناقص بنده گذاشتین، بی نهایت ممنونم..نقدتون رو می پذیرم ..یه جاهایی بلاغت کلام رو قربانی مفهوم مورد نظرم می کنم..که البته به توانایی محدود بنده بر می گرده..سال خوبی رو براتون آرزو می کنم!
  • سلام. مصرع دوم جا مونده یا عمدا جا انداختید؟ پیش و آغوش هم قافیه نیستند...اگر چه بعد از بعد از اینکه تبدیل به "پیشمی" و "آغوشمی" میشن، اینطور به نظر میرسه که هم قافیه اند اما در واقع اینطور نیست... ترانه سرای خوبی هستید.آفرین..فضای ترانه تون رو دوست داشتم...خیلی با احساس بود. سختـه بگم بی تو چقــد ، این روزگارم بـــــد گذشت! از عشقـــق…میشه دل برید، از جون ولی باید گذشت احسنت..
    • سلام و سپاس! ممنون از دلگرمی تون! بله حق با شماست..آغوش و پیش قافیه نیستن..اما با اضافه شدن "می" به این واژه ها قافیه ای از نوع موصوله بوجود میاد که یکی از اختیارات شاعریه ..ااما استفاده ی زیاد از این اختیار توی یه شعر جالب نیست..سال خوبی داشته باشید!
      • در مورد مصرع دوم هم نیازی به تکمیلش ندیدم..مفهومی رو که مد نظرم بود با همین تک مصرع یا بهتره بگم تک بیت کامل میشه و ادامه ش باعث پراکنده گویی میشه
      • سلام جناب پور جمالی عزیز شرط قافیه موصوله اینه که اول باید دوکلمه باهم ، هم قافیه باشند و با اتصال روی به حرف وصل ، روی متحرک بدست می آید ولی در این بند شما آغوش و پیش اصلا قافیه نیستند که که با اضافه کردن ( می ) آن را جزو قافیه موصوله و از اختیارات شاعری قلمداد بفرمایید. در مورد بیت اولتون هم باید عرض کنم این ابتکار شما کاملا تازه س و هرگز تران یا شعری بدین صورت زیبایی نداره و اگر از نظر شما مفهوم مورد نظر با همین مصراع کامله ولی فرم کامل نیس و هیچ شعری بدون فرم زیبایی خاص هنری نداره . این نظر شخصی شماست و جای هیچ بحثیی نیست ولی از نظر درست یا نادرست بودن ، این کار درست نیست . طبق این فرمایش شما ، باید در بندهای بعدیتونم که معنی با یک مصراع کامل شده نیازی به مصراع دوم وجود نداره . ولی اینطور نیست و هر بیتی نیاز به دومصراع داره اگر ناقصه برای کامل شدن معنی و اگر کامله برای تاکید .. در پناه حق
      • خانم غلامی عزیز سلام از حضورتون پای خط خطی حقیر تشکر می کنم..و همین طور از دقت نظر و پیگیریتون..که صفت ارزشمندیه و به پیشرفت و یادگیری بنده و دیگران کمک می کنه در مورد قافیه موصوله بنده اینجوری یاد گرفتم که دو واژه برای قافیه بودن علاوه بر یکسان بودن حرف رویشون، باید مصوت قبلشون هم یکسان باشه..ولی اگه دو واژه دارای یک حرف مشترک باشن و مصوت قبلشون یکسان نباشه، با اتصال این واژه ها به واژه ی دیگه، این حرف روی متحرک به حساب میاد و از نوع متحرک موصوله به حساب میاد..و شرط لازم برای چنین قافیه هایی اینه که مصوت قبل از حرف روی ، مصوت کوتاه باشه..اما حتی در این مورد هم بعضی از صاحب نظران عروض اتفاق نظر ندارن و مصوت بلند رو هم مجاز می دونن ..ببعنوان مثال "دیدم" و "دادم" رو هم قافیه از نوع موصول به حساب میارن..ااگه دو واژه قبل از اتصال قافیه باشن، دیگه اختیارات شاعری معنا نداره و قافیه ها نیازی ندارن که منت کش واژه ی بعدی که در واقع ردیف هست، باشن .. در مورد تکمیل نکردن قالب ترانه..فکر می کنم کمی سوء برداشت صورت گرفته. ...ااینکه بنده این سبک از قافیه دهی رو تایید کنم، به معنی نفی قافیه گذاری کلاسیک نیست..مصرعی که مورد بحث قرار گرفت در واقع خودش یه بیته و کامله..نکته ای که مورد فراموشی قرار گرفته اینه که ترانه کمی با شعر متفاوته و معمولا طوری سروده میشه که روی موسیقی مورد نظر اجرا بشه..وو این ترانه هم یه ترانه ی هشت هجایی هست که تقریبا یه وزن پرکاربرد و رایجه از اینکه سرتونو درد آوردم عذر میخوام سال خوبی رو براتون آرزومندم!
  • همیشه کاراتو دوس دارم عقیل...همیشه.. کارات باید تو سبکای جدید اجرا شن...