باید از دست تو فرار کنم

میخوام از دستِ تو فرار کنم

شاید این بار به خودم برسم

تو جوونی میرم یه روز، ‌شاید

به تو وقتی که پیر شدم برسم

بودنم دردی از تو چاره نکرد

شاید این رفتنم به کار بیاد

عمریه از خیال تو رفتم

با خیالت به من فشار میاد

روی اسمم شبونه خط زدی و

روز به روز از چشات افتادم

واسه عشقی که هیچوقت نبود

چقدر به دست و پات افتادم

چند بار التماستو کردم؟

که به حرفام یه بار گوش بده

تو عوض کردی حرف و هر دفعه

یه لیوان لطفا آب جوش بده !

روی میز آب جوش و قهوه و من

گوش به حرفت که ظاهرا تلخه

فکر من رفت پیش فنجونت

فکر فالی که غالباً تلخه

باز تو فالم یه دست افتاده

دستی که قلبمو با سنگ زده

دستی که با چشام یه شب دیدم

عاشقونه موهاتو چنگ زده

تو به فال اعتماد میکنی و

باز سراغ طرف رو میگیری

ساده از گریه هام رد میشی

دست ِ اون بی شرف رو میگیری…

باید از دست تو فرار کنم

جای زخم‌ِ‌ تو رو تنم باشه

تو که،‌خوبی بزار این گناه

تا قیامت به گردنم باشه

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/62922کپی شد!
1513
۲۴

  • صادق شيخي سلام.كار زيبايي بود.توضيحاتودرمورد وزن داديد..موفق باشيد @};-
  • سهیل پیلتن درود جناب مهابادی عزیز ورودتون رو به اکادمی ترانه تبریک عرض میکنم ترانه زیبایی از شما خواندم خیلی خوب داستان رو از ابتدا تا انتها پیش بردین سپاس موفق باشین @};-
  • میلاد ماهیار درود بر شما خوش اومدین به امید خوندن کارهای بهتر و قوی تر از شما @};-
  • حسین خزایی میخوام از دستِ تو فرار کنم شاید این بار به خودم برسم تو جوونی میرم یه روز، ‌شاید به تو وقتی که پیر شدم برسم ترانه زیبایی . البته جسارتا فقط دوستانه از دیدگاه یه مخاطب نوعی یه چند نکته اشاره می کنم .: شروع ترانه خوب بود ولی خیلی راحت و ساده حستو بیان کردی . 1...2 .. 3 و به مخاطب اجازه دادی بدون هیچ ضربه یا شوک حسی در شروع ترانه 1 ... 2 ... 3 ... 4 باهات همراه بشه و ( یه وقتایی این چهار همون شوک هست)این ممکن برای مخاطب خاص جالب و مقبول نباشه . استفاده از کلمات و واژه های سنگین تر یا اضافه کردن یکی یا دوتا واژ اضافه می تونست این فضا برای این قسمت ایجاد کنه . می خوام از دست تو من فرار کنم . ( چون با بیان این جمله می خوای به مخاطب بگی که به دنبال یه تحول اساسی هستی پس بهتر در قسمت دوم از شاید که به نوعی نشانی از شک و تردید به میون نیاد . ) می خوام این بار به خودم برسم : حس میکنم یه مقدار از زبان شاعرانگی کم برخوردار باشه... یادت نره شروع خیلی مهمه . چون چیدمان و انتخاب نوع کلمات در شروع وزن و در واقع شالوده ترانه ایی که می خوای بنویسی رو پایه ریزی میکنه . معمولا ما با توجه شروع کلام به روایت قصه می پردازیم و تا پایان . زنده باشی قلمت نویسا. @};- @};- @};-
    • رضا مهابادي سلام حسین جان و ممنون از وقتی که گذاشتی از قدیم بزرگانه به ما یاد دادن که شاعر حق نداره درباره شعرش توضیح بده و معنیش کنه چون حرفاش رو باید تو دلِ اثرش بزنه و منم شدیدا موافقم با این تفکر اما یه چیزِ کلی بگم درباره اینکه راحت و ساده بیان شده در بند اول یا در هر جای دیگش، اصولا این مورد از نکاتِ قوتِ هر ترانه ای هستش که ساده بیان کنه منظورش رو و میتونم بگم افتِ شعرِ امروز ما همین هستش که به قول معروف عزیزانِ ما دوست دارن به قولِ خودشون شعرشون رو پیچیده کنند در حالی که به علتِ ضعفِ مطالعشون و دانش و ادبی و دایره واژگانشون پیچیدگی شعرشون به اونجا ختم میشه که که چند تا کلمه رو کنار هم میزارن و یه ترکیبی میسازن که نه خودشون معنیش رو میدونن، نه مخاطب میفهمه و اگر کسی هم بهشون نگه فکر میکنن که شاهکار خلق کردند. بهتر اونه که با کلماته ساده فضای پیچیده ای خلیق کرد که مخاطب عام هم درک کنه و این مطلب تو ترانه نمود بیشتری داره چون ترانه برایه قشره عامه جامعه هستش اون ضربه ای هم که شما فرمودین اصولا ضربه رو با بیت اخر باید زد که تو ذهنه مخاطب بمونه و اول شعر یه مقدمس و باید طوری باشه که مخاطب رو با خودش درگیر کنه، من خودم به شخصه اینطوریم و فکر کنم اکثرا همینطور باشند که یه ترانه ی اجرا شده رو وقتی گوش میدم اگر اولش ببینم که طرف سعی کرده خیلی با کلمات بازی کنه خیلی راحت میرم ترَ کِ بعدی! ضربه و شوک در شعر مهمترین بخشش قافیهابیات هست و من بیشترین وقتم رو قافیه اثر میزارم، امکان نداره اگر قافیه ای به نظر خودم اون ضربه رو نزنه تو کار بیارم و اگرم مصرع و بیت خیلی هم عالی باشه ولی قافیش حرفی برای گفتن نداشته باشه کلا حذف میکنم اون بیت رو و نشونه ی این امر هم این هستش که مخاطب نتونه وقتی شما مصرع اول رو میخونید خودش مصراع دوم رو تو ذهنش بیاره و یه چیزه جدیدی باشه، به تمام دوستان هم توصیه میکنم بحث قافیه رو خیلی جدی بگیرند و ساده از هیچ بیتی رد نشن در کل من با استفاده از واژه های سنگین در شعر کاملا مخالفم، شما اکثره ترانه های ماندگار رو هم نگاه کنید خیلی ساده است کلماتشون و فضاسازیش یه جوری هست که هم مخاطب رو درگیره خودش میکنه هم باعث همزاد پنداریه اون میشه که بیشترین لذت رو میبره از ترانه. من کلا کارم ترانه نیست و بیشتر غزل کار میکنم و تو غزل که زبانش شکسته نیست، خیلی سخت تره از ترانه که بخوای واژه های سنگین به کار نبری شعرت هم عمیق و دارای لایه های متعدد باشه و تو اون غالب خیلی تلاش کردم و عرق ریختم که بتونم به این هدفم برسم و این امر قطعا تو ترانه سرایی کارم رو راحت تر میکنه و واژه ها به قوله معروف خودشون میان. قرار شد درباره این اثر صحبت نکنم و الا بیشتر میتونستم لایه ها و داستانه کار رو بیان کنم ولی قول میدم اولین کاره جدیدی که نوشتم سعی کنم اولش هم ضربه ی ملموس تری داشته باشه تا نظر شما رو هم جلب کنه @};- باز هم ممنون از وقتی که گذاشتی دوسته عزیز @};-
  • مجید صادقی عالی بود رضا جان کار قشنگی بود
  • آرمان علیا عاشقتم. فوقالعاده بود... لایک! @};- =D>
  • مسعود خلیق اخلاقی درود زیبا بود @};- @};- =D>
  • رشید رزین قلم سلام آقای مهابادی ترانه زیبایی سرودید جسارتن ... چند بار التماستو کردم .. ...............چند بار بتو التماس کردم.. جهت راهنمایی بنده چرا از دومی استفاده نکردید .سپاس
    • رشید رزین قلم ببخشید من فراموش کردم براتون گل بذارم @};- @};- @};- =D>
    • رضا مهابادي سلام بر شما ممنون از نظر لطفتون عرضم به حضورتون به دو علته مهم اول اینکه وزن و اهنگه کار حفظ بشه دوم اینکه به نظر خودتون اولی زیبا تر و اهنگین تره یا دومی؟ مورد دوم بیشتر تو صحبته روزمره و نثر کاربرد داره باید تا اونجایی که میشه با کلمه بازی کرد تا روون تر و با مفهوم تر تو شعر گنجانده بشه ممنون از اینکه اومدین @};-
  • الوان شریفی نیا تو به فال اعتماد میکنی و باز سراغ طرف رو میگیری ساده از گریه هام رد میشی دست ِ اون بی شرف رو میگیری =D> @};-
  • موسی صادقی سلام دوست عزیز ترانه زیبایی بود @};- @};- می پسندم @};-
  • محسن سلج محمودی کارخوبی بود با کمی تمرکز بیشتر روی بیان منظورتون میشه کار بهتری ارائه داد واژه های خوبی به کار بردی...اما چینش اونها به طوری خارج از وزنه که خوانندرو از لحاظ اوایی دچار مشکل میکنه... منتظره کارای دیگت هستم
  • رضا مهابادي سلام بر شما و ممنون از اينكه خوندين شعرم رو فكرتون كاملا درسته تا حدودي مثلا اين دو مصراع که به حرفام یه بار گوش بده چقدر به دست و پات افتادم اين نوع خودندنشون بايد طور خاصي باشه و قبل از اجرا بخواي به عنوان شعر بخوني امكان داره مثل شما به نظر بياد كه سخت خونده ميشه مثلا مثلا اول بايد گوش رو كشيده بده كلمهي گوش رو بايد كشيده بخوني يا مصراع دومي چقدر به رو بايد كاملا با هم بخوني انگار كه يه كلمه هستن كلا ترانه سبك پاپ راك هستش و خونشش سخته كمي باز ممنون از نظرتون @};-
  • فروغ حیدری سلام ترانه ی خوب شما رو خوندم فک می کنم ی جاهایی کمی سخت خونده میشه یا شاید من ریتم خوندنشو پیدا نکردم شاعرانگیتون در تعالی @};-