خیریه_اف بی_شب عید

چقد پُستای خیریه رو دیدیم / که “نوییم خیلیا چه بی لباسن”
خدایی اون همه لایک کو نتیجش؟ /مگه کم توی این “اف بی” پلاسن؟!
لباسِ نخِ اصل توو تنِ ما و / اونا چن ساله پیرهن نخریدن
لباس هیچی جای خواب چه داغونه / یا حتی رنگِ آجیلو ندیدن
بجاش خوابای مغزِ پسته ای رو / دارن شبا با کلی ذوق میبینن
ولی اونجا هم امکانات ندارن / پرِ برفکه خوابا ساختِ چینن!
فقط لایک نزنیم دس(ت) بره توو جیب / یه دوره قبضو اونجا خرجش کنیم
چی میشه خطِ انسانیتو پس / کمی مایه بدیم و شارجش کنیم
برا یه بار بیایم این شبِ عیدی / فراموش نکنیم دستای سردو
کمک بدیم بگیریم دستشونو / یبار بشه نبوسن روی دردو

مهدی کامرانی

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

  • سلام... =D> =D> =D> =D> =D> خوشم اومد زیااااااااااااد
  • درود جناب کامرانی ترانه ی زیبایی بود ، با توضیحاتی که دادین ، فقط می تونم بگم خوشحالم که همچین ترانه ای از شما خوندم. =D> =D> =D> =D> پیروز باشید
  • مهدی عزیز سلام به نظرم خیلی خوب رسول عزیز تفسیر کرده فقط میتونم بگم زیبا بود لذت بردم @};-
  • خیلی خوب بود مهدی جون. فقط ما هم امسال قرار نیست رنگ آجیلو ببینیم اگه خدا قبول کنه
    • ممنون آیدین جان راستش من عهد کردم پسته نخورم شاید مسخره بنظر بیاد ولی باید یاد بگیریم هرچیزی گرون شد نخریمش و مصرف نکنیمش تا درست بشه و بشه یه فرهنگ ولی مطمئنا پدر و مادرا به حرفمون گوش نمیدن و ندادن :) ولی ما کار خودمونو میکنیم و نمیخوریم تو مهمونیا و خونه خودمون ایشالا کم نیاریم :) و فرهنگش جا بیفته @};- @};-
  • سلام مهدی جان خوبی داداشم اول نیتت رو خیلی ستایش میکنم این دم عیدی خیلیا با دغدغه های انسانیشون درگیرن واین باعث خوشحالیه که هنوزم دلی مونده برای عده ای دستت رو میبوسم =D> =D> =D> ----------------------------------- تلفیق یه نیت انسانی با مدرنیته پیشنهاد خوبیه برای یک ترانه ولی بنظر حقیرم باید یک مرجع در نظر گرفت برای این کار یا ما زبون ترانمون پست مدرنه ویا خیر اگه دقت کنی مهدی موسوی هم اگه پست مدرن مینویسه ولی روون بودن کارش مشهوده نوع تالیف و وزنی که کارش رو مینویسه آهنگ داره البته منظورم این نیست مثل ایشون باش واز ایشون بعنوان یک مرجع استفاده کن بلکه نظرم اینه توجه کن کدوم خط رو میخوای پی بگیری پست مدرن که باید اون حالت آهنگین رو داشته باشه حداقل ------------------------------------- کار قبلیت و ببین که منم خیلی دوسش دارم فیلمِ ما حرفای دردِ / دلیِیه نه واسه گیشه دارای آهنگِ هم کوتاهِ هم معنی داره تنوع خوبه ولی بنظر من سعی کن این تنوع به مرور باشه نه اینکه مرتب زبان و وزن عوض کنی این کار بنظرم ضعف تالیف و جابجایی ارکان زیادی داشت وبه تکست های رپ شبیه شده بود داداشم هرچند بازم میگم سوژه خوب بود -------------------------------------- لباسِ نخِ اصل توو تنِ ما و / اونا چن ساله پیرهن نخریدن دغدغه ها عالی ان ولی ترکیبات قابل هضم نیستن داداشم لباس نخ اصل خواب مغز پسته ای برفکِ چینی مهدی جان نمیگم نامانوس که اگه نامانوس بود به مرور میشه باهاش ارتباط برقرار کرد نامفهومن تا حدودی البته بنظر من مهدی عزیزم تا همین جا کافیه داداش ببخشید اینبار زیادی ایراد گرفتم قصدم فقط انتقال صادقانه ی برداشتم از کار وکمک ناچیز بود داداشی قربونت برم ----------------------------------------------------
    • ممنون رسول جان (تو تلویزیون رو آخرم نقد نکردیا) :) ولی مرجع لازم نیست که میشه تقلید و من اصلا از سبک مهدی موسوی خوشم نمیاد که درگیر تکرار هم شده و کلیشه ای میگه دیگه :) و همینطور بابا دمت گرم دیگه زیبایی اگه داشت ترانم به همون خواب مغزپسته ای و برفک خواب و ساخت چین و اینا بود دیگه که کاملا مانوسه خدایی دیگه اذیت نکن :) نامانوس ینی چی؟ینی نفهمیش یا ابهام داشت باشه,اینا ابهام داشتن واقعا؟!یا همچین ترکیبایی چون ندیده بودی گفتی؟پس جدید بودن نه نامانوس :) اگرم میگی زیبا نیست که احترام میذارم به نظرت(به نامانوس گفتنتم احترام میذارما نقده دیگه بهرحال) بعدم تکست رپ رو قبول نمیکنم چون من خودم رپ گفتم و وزن یه رپ کاملا با این ترانه و حرفای یه رپ با ترانه کلا فرق داره اتفاقا پرداختم بهتر بود از سوژه که سوژه تکراریه اصلش و فقط بخش فیس بوکش تازگی داره تا حدی فقط ایراد اصلیشو نگفتین من خودم میگم کلیشه ای بود تهش مثلا که بیایم دست بگیریم و این حرفا که خودم خواستم زبونش اینطور باشه و وزن و زبان همیشه برای ترانه سرا و شاعر و درخدمتشن که حرفشو بزنه و میتونن نغییر کنن زبان و وزن قراره وسیله باشن در همین حد که خوب استفاده بشه ازشون مهمن نمیگم ترانه خوبیه اصلا که شاید سطح پایین هم باشه چون تهش به کلیشه "متوصل" شدم میگم فقط حرف دلو با یه قالب خودمونی و وزن خوب تونسته بگه با مزه های شعری و تصویرسازی که داشت همین ضمنا ترانه ها رو با هم مقایسه نکن یا زبون ها رو هر ترانه مجزاست "فیلم ما" یچی بود و این یچی دیگست و "اتاق" و "تلویزیون" یچی دیگن میدونی که میخوامت و قبولت دارم و واسه همین باهات راحت تر میحرفم @};- عیدتم مبارک پیشاپیش داداشم
      • مهدی جون اول من تو رو یه مهدی کامرانی میدونم با اندیشه ها سلایق وزبون ترانه ی خاص خودت و مهدی موسوی هم در جای خودش یه انسان با عقاید و زبون خودش واصلا به مهدی موسوی یعنوان مرجع نگاه نکردم مثالی از پست مدرن اوردم مهدی داداش میخواستم بگم پست مدرنم بالاخره اون آهنگین بودن رو داره چه برسه به ترانه که باید اونجور باشه داداشی خدا رو شکر که رپ هم نوشتی وبه این مقوله بیشتر از من آشنایی مثلا همین قطار خوشبختی که از لحاظ وزنی هیچ مشکلی نداشت ولی از لحاظ ریتم خوندن که باید باهاش سازگار میشدیم بچه ها سختشون بود...ولی قول میدم همون قطار خوشبختی رو که من تونستم آهنگ آروم و ملایمی براش متصور بشم البته خیلی سخت بود بصورت رپ میخوندم اینقد سختم نمیشد "چشامو این قطارِ خوشبختی زده" مهدی جون نمیدونم چطور بگم احساس میکنم زبان نوشتنت یه چیز تازه ایه که من جایی ندیدم(پیش داوری نکنی داداش اصلا منظورم خوب یا بد بودن کار نیست) البته این با پرداخت درست وحساسیت یه امتیاز خیلی خیلی خوب میشه حاشا نمیکنم که صمیمیت خاصی در کلام هست ولی از نوع دیگه ای که روایت کننده گی جالبی داره -------------------------------------------------------------- در مورد آخر این کارم کلیشه نشده بنظرم شاید نبوسن روی دردو یکمی پیش پا افتاده بود ولی اتفاقا احساس خوبی داشت پایانش راستی مهدی عزیزم من اون ترکیباتو یادمه توی یک کار دیگه هم اختلاف نظر داشتیم داداشی یه خواهشی دارم میخوام ریزتر بشیم شاید مشکل من حل بشه مهدی جون توضیحی چند جمله ای برای هر کدوم از ترکیبات بده من دوست دارم زودتر و زودتر باهاشون ارتباط برقرار کنم لباس نخ اصل خواب مغز پسته ای برفکِ چینی مهدی من مفهوم ترکیب رو میدونم ولی دنبال اون اصول منطقی هستم که ترکیبات ازش نشات گرفته مثلا یه ترکیب سر دستی برای مثال: "شبِ سیاه پوش" روابط منطقی بین اجزای این ترکیب وجود داره و بعد این ترکیب رو میتونی ارتباط بدی به سوژه های کارت مثلا به یه مردِ عزادار ومفهومش هم که غمگین شدنِ شب لباس سیاه بپوشه هم خودش شاعرانگی داره دنبال اینم این موضوع حل بشه من مشکلی با ترکیبات تازه ندارم داداشم --------------------------------------------------------- راستی مهدی دیگه این چه حرفیه طلا :-? من اگه گفتم رپ میخواستم از نظر ریتم و نوع ضربه ی موجود در کلمات یه نگاهی بکنیم ونه مفهوم در ضمن داداشم اتفاقا مفهوم این کارت خودِ موضوع اصلی یه تکست رپِ چطور میگی مفهوم کارت با رپ فرق داره!!! مگه نه رپ نقد اجتماعیِ،ویه جور اعتراض به مسایلی که حالا توضیحات خاص خودش رو داره البته تو ایران مثل هرچیز وارداتی دیگه دچار معضلاتی شده که موضوع ما نیست ----------------------------------------------------- خوب معلومه ما با هم راحتیم @};- @};- @};- هدف پیشرفتِ وتو این مسیر باید از رودر بایستی پرهیز کرد ------------------------------------------------- مهدی جان خیلی عزیزی @};- @};- @};-
      • رسول من گفتم "حرفای این ترانه با رپ فرق دارن"منظورم جنس و نوع حرفاش بود نه مفهومش دقیقا رسول ضرباهنگ رپ خیلی فرق داره با ترانه و این ترانه و اون قطار رو نمیشه رپ خوند چون میدونی رپ یجور شکسته شکسته باید خوندنش ولی ترانه مثه منحنی و نرم خونده میشه :) مثلا توو همون "چشامو این قطار خوشبختی زده حالم از دوریه ریلاش چه بده" توو رپ میشه(با فرم رپ بخون) : چشامو این قطار , کور کرده ریلاشم حالمو بد جور کرده" ولی حالا همون بیت ترانمو ینی "چشامو این قطار خوشبختی زده حالم از دوریه ریلاش چه بده" اینو نمیتونی شکسته و مدل رپ بخونی درسته؟ بخاطر تو توضیح میدم گرچه واضحه بنظرم لباس نخِ ِ اصل که یه ترکیب اضافی و وصفیه چیز خاصی نیست یه ترکیب معمولیه که روزمره هم بکار میره خواب مغز پسته ای که حس آمیزی داشت و اشاره به قضیه پسته (و کمی گرونی پسته و این حرفا)ایهامم داشت مغزپسته ای هم رنگش مد نظر بود هم خودش بجاش خوابای مغزِ پسته ای رو / دارن شبا با کلی ذوق میبینن ولی اونجا هم امکانات ندارن / پرِ برفکه خوابا ساختِ چینن! دقت کن!داره میگه تو واقعیت که نه توو خواب میبنن!پس مثِ یه فیلمه(فیلمو توو تلویزیون میبینن لبتاب که ندارن) براشون و یه رویا که من گفتم اونجا هم ینی توو خوابم شانس ندارن(طنز سیاه و تلخ) که تصویری که میبینن "پره برفکه" چون تلویزیونشون و فیلمشون ساخت چینه(ینی تقلبیه) میگیم دیگه جنس تقلبی رو چینی ,یه واژه ی عرف شده درمورد زبون هم منظورت لحنه یجورایی که خب مثلا ترانه های "اتاق" یا "فیلم ما" یا "دردسر" و "منو تنها نذار" طبق یه زبون و لحن متعارف بوده قبول نداری؟ (گرچه فیلم ما یکار خاص با واژه های خاص و تخصص بود و منو تنها نذار هم که قبلا صحبت کردیم ترکیبای تازه داشت) کلا درکل هم من دوست دارم متفاوت بگم و تازه :) اگه بازم قبول نکردی که حرفی نیست و میگم که بازم میخوامت و استادمی :) @};- @};-
      • اختیار داری مهدی جان با ترکیبات وتوضیحاتی که در موردشون دادی تا حد زیادی قرابت پیدا کردم @};- فکر میکنم با گذشت زمان این نوع ترانه راحت ترم بشه باهاش ارتباط برقرار کرد داداش با اجازه خواستم بگم قانع شدم اصلا دلیل اصلی بحثم باهات برای این بود که قانع بشم والان میگم خوشبختانه به اشتراک رسیدیم تو این قضیه =D>
      • خدا رو شکر :) فدای تو رسول جان لطف کردی وقت و دقت صرف کارم کردی @};- @};- @};-
  • سلام زیبا بود منتظر نظرتون هستم 8->
  • سلام.فکر زیبایی دارید جناب کامرانی.لذت بردم از خوندن ترانتون.سپاس @};- @};-
  • سلام مهدي عزيز ممنون از اين همه زيبايي و احساس قشنگ كاش همون جوري بشه كه شما گفتي برا یه بار بیایم این شبِ عیدی / فراموش نکنیم دستای سردو کمک بدیم بگیریم دستشونو / یبار بشه نبوسن روی دردو
  • کاش که بشه..... :-) سپاس از اينکه فکر بچه هاى "دم خطين".... ولو با چند بيت درد-ترانه..... @};-
  • واقعا متاسفم برای ادبیات ... که هر چیزی به هر شکلی اسمش شعره ... اما واقعیتش نیست ... اینها برای کامنت بازی توو همون افی بی به درد می خوره نه چیز دیگه یی !!! من هیچی در این نوشته ندیدم که مایه یی از شعر در خودش داشته باشه و واقعا دلم سوخت ... و ادبیات از حسین منزوی رسید به افرادی چون منو شما !!! به نظرم فعلا ننویسید و فقط مطالعه کنید ... در غیر اینصورت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد ... با سپاس آرش توفیقی " دادا "
    • آقای آرش "دادا"ی عزیز شما هم اول بقیه ترانه های من رو مطالعه بفرما بعد کلی نظر بده و دلسوزی و توصیه بفرما این هم ترانه بود نه شعر و بری بینی ترانه هامو میفهمی که دارم به مدلای مختلف حرفام و دغدغه هام و دردهامو میزنم فیس بوک بخشی از زندگی روزمره ماست که وقت زیادی صرفش میکنم و پست های خیریه ای فراوون شده توش که همه لایک میزنن و در عمل هیچی و من به عینه دیده بودم میخواستم این دم عیدی یچیزی توو این مایه ها با همون زبونِ توی کامنتا و پستا بگم که نزدیکی بیشتری بشه و همینطور میگم متفاوت از کارای قبلیم باشه خصوصا زبونش کاش نقدت طوری بود که چیزی داشته باشه و حرفی و بمن کمک بکنه چون شنیدی که میگن نقد باید سازنده باشه رو نقدت که گفتی هیچی ندیدی و مایه ای نداشت هم سکوت میکنم و قضاوت با بقیه دوستان چون نقد هست و من هم اهل توضیح دادن ترانه هام زیاد نیستم ضمنا مطالعه برای همه لازم و خوبه
  • درود جناب كامراني @};- @};- اين ترانتونو بي نهايت دوست داشتم بدون هيچ حرفي.... :"> 8-> اول نيت ترانه به دلم نشست و بعد پرداخت زيبايي كه نسبت به ترانه هاي قبلي خيلي منسجم تر بود =D> =D> =D> =D> احسنت به قلم تواناي شما....موفق باشيد.... @};-
    • ممنون الهه خانوم لطف دارین همیشه @};- @};- @};-
    • آن روزها ی خوب که دیدیم، خواب بود آواز عاشقانه ی مادر در گلو شکست حق با سکوت بود، صدا در گلو شکست دیگر دلم هوای سرودن نمی کند تنها بهانه ی دل ما در گلو شکست سربسته ماند بغض گره خورده در دلم آن گریه های عقده گشا در گلو شکست ای داد، کس به داغ دل باغ، دل نداد ای وای، های های عزا در گلو شکست آن روزها ی خوب که دیدیم، خواب بود خوابم پرید و خاطره ها در گلو شکست «باد...ا» مباد گشت و «مبادا»به باد رفت «آیا» ز یاد رفت و «چرا» در گلو شکست فرصت گذشت و حرف دلم ناتمام ماند نفرین و آفرین و دعا در گلو شکست تا آمدم که با تو خداحافظی کنم بغضم امان نداد و خدا...در گلو شکست "قيصر امين پور" با آرزوی سالی سرشار از مهرورزی و سلامتی برای شما و عزیزانتان .. درود بر حس همدلی شما. @};- @};-
      • ياد قيصر بخير.... افسوس که براى فهميدنش زود دير شد....
      • ممنون حسین عزیز سال نوی خوبی داشته باشی @};- @};-