واگیر (!!)

هر روز کشته میشم و فریاد میزنم ، این کوچه از وجود یه اسطوره خالیه
از «قاف» رد شدم که به دنیا نشون بدم، سهرابی‌و که مرده رو دست شوالیه

مثل بلوط پیر پر از زخم کاریَ‌م ، مثل یه کودتا توی شبهای قونیه
مثل یه جنگ که واگیر داره و ، از لیبی و عراق رسیده به سوریه

از روزمرگیِ زمین رد شدم ولی
باید جهانمو یکبار دیگه نو کنم
باید رویِ کلاویه تاریخو شوک بدم
نُت های دردِ یه قرن و تَـتـو کنم

دنیام شبیه آب گل آلوده جا گذاشت ، ناخالصی‌شـو رو تـنِ بی رحم صا‌فیا
باید خودم رو از همه پنهون کنم درست ، مثل یه دانِ مرده تو بازیِ مافیا

قطبی که باز یــخ زده با بغض آدماش ، داره زمینـو با گِـلـه هـمـدســت میکنه
دنیایی رو ببین که با عرقِ رنجِ مردمش، هرروز تا حریم جنون مست میکنه

از روزمرگیِ زمین رد شدم ولی
باید جهانمو یکبار دیگه نو کنم
باید رویِ کلاویه تاریخو شوک بدم
نُت های دردِ یه قرن و تَـتـو کنم

https://www.academytaraneh.com/20026کپی شد!
1805
۱۰۷

  • نسرین نصیری سلام آقا عماد سروده ت کاملا غنی و زیبا و دلنشین بود لذت بردم @};- @};- @};- @};-
  • محمد عتیقی دادا اصولا موقه‌ی ترانه سُرایی میزنی تو خط موزیکای راک و متال و هیوی متال و اینا؟ :))
    • عماد بهاری ولله تا الان تو این وادی ها نبودم محمد @};- .. قبلا هم یکی از دوستان دقیقا همین سوال رو ازم پرسیده بود .. باید یه تحقیقی بکنم در موردش ;)) افتخار دادی مهندس
  • نرگس بیگدلی @};- زیبا خواندم به وبلاک من هم سربزنید sayehroshanhayedelam.blogfa.com
  • سعیده یادگاری salaam...Aaliiii @};-
  • احسان ابوالحسنی سلام و آرزوهای خوب . جناب بهاری کار با صلابتی بود و ترجیح بند چند درجه بالاتر از کل کار بود . بنده در یکی از کارام بدون اطلاع از کارهای یغما از "‌دریاچه ارومیه " استفاده کردم که کاملن عمومیت داره و برخی دوستان همکلاسی کلیت شعر مرا زیر سوال بردند و من هم مثل شما اون شعر رو از وبلاگ یغما گلرویی پیدا کردم و در قسمت کامنت هام گذاشتم که البته کمی متفاوت از این شعری بود که شما قرار دادید . باید بگم به صرف استفاده از چند واژه نمی شه کل شعر رو زیر سوال برد . حضور واژه های یکسان باعث خلق معانی و افکار و اتفاقهای همسان نمی شه . مانا باشید ///
    • عماد بهاری سلام احسان ابوالحسنی عزیز مطمئنا همینطوره که گفتید و مشخصا یک نظر شخصی نمیتونه دیدگاه مخاطبین رو تغییر بده ترانه ی شما رو خوندم و واقعا از جزمیت و قطعیت بعضی دوستان در نظراتشون متعجم! بااحترام
  • فرشاد بای قطبی که باز یــخ زده با بغض آدماش ، داره زمینـو با گِـلـه هـمـدســت میکنه دنیایی رو ببین که با عرقِ رنجِ مردمش، هرروز تا حریم جنون مست میکنه @};- زیبا بود @};-
  • اسدسیاح عماد جان نظرمن اینه که واو که بعد سهراب اوردی حذف شه قشنگتره
  • علیرضا روشنی شاهکار بود عماد عزیز. تو کارای اخیرت احساس میکنم از یغما تاثیر میگیری و این کاملن محسوسه. این بد نیست ها ولی برای آغاز. سعی کن بعد یه مدت خودتو پیدا کنی و عماد بهاری باشی تا یه تاثیر پیذری از یغما و یا هرکس دیگه. تو قابلیتشو داری. و این موضوع در آینده مشکل ساز میشه.... قلمت نویسا دوست شاعرم.... @};-
    • عماد بهاری ممنون علیرضا جان سعیم بر اینه که کسی برداشتی که شما داشتی رو نداشته باشه و بازهم در آینده برای اینکه چنین برداشتی از کارهایی که بعضا یک ماه برای یکیشون وقت میگذارم نشه تلاشم رو میکنم. قربانت
  • علی رضا مرتضی قلی سلام لذتش بردم خیلی زیاد
  • مرتضی مهرعلیزاده زیبا بود و لذت زیادی بردم....دوست دارم سبک کاراتو..از شعرنو تا اینجا همیشه دنبال میکنم ترانهه هاتو..
  • مهدي ا. هومن درود به شما =D>
  • علی قانع سلام.....واقعا عالی بود =D> =D> =D> =D>
  • سعید ابطهی درود خواندمت برقرار باشی @};-
  • داریوش قاسمی درود آقای بهاری دنیایی رو ببین که با عرق رنج مردمش،هر روز تا حریم جنون مست میکنه تعبیر شاعرانه و زیبایی بود آفزین =D> =D> =D>
  • میترا باقری درود عالی بود مثل همیشه =D> =D> =D> =D> لایک @};-
  • سامان حافظی کار خوبیه وقت گذاشتی لذت بردم فهمیدمش
  • محمد بسطامی هر روز کشته میشم و فریاد میزنم ، این کوچه از وجود یه اسطوره خالیه - -------خودت اسطوره این کوچه باش :-)
  • علی ادریس زاده سلام و درود عماد عزیز.بی شک نگاهت و سواد و شاعرانگیت ستودنیه و خوشحالم که کاره شاعرانه و بکرت و خوندم و یاد گرفتم.شاد باشی @};- لایک کمترینه واسه این کاره قوی =D> =D>
  • ستاره فرهمند ممنون از ترانه فوقالعاده ت
  • مهدي دمي‌زاده سلام دوست من... يكي از شاخصه هاي كارات پاگرديه كه ميذاري و اين دست آهنگساز رو باز ميذاره تا كار ا يكنواختي در بياد در بندهاي كارات هم ميشه كشف شاعرانه ت رو ديد
  • شهره مهستان آفرین این ترانه از معدود کارهای خوبی بوده که اینجا خوندم .
  • محمد چابک سلام و عرض ادب مجدد به دوستان عزیزم از شما خواهشمندم قبل از ارسال هرگونه نقد اول ترانه را خوب بخوانید و شروع به نوشتن کنید چرا که با ارسال نظر یکی از دوستانمون در همین ترانه من را هم به شک برد و مجبور کرد که این ترانه..... را دوباره خوانی کنم (( و باید به عرض برسانم این ترانه بسیار شیک و کامل است ))) و اینگونه نظرات باعث میشود ترانه نویسان نو پا که اطلاعت کمی دارند طبق نوشته ی شما دوست عزیز اقدام به ارسال نظر کنند و بی هیچ علتی نه از ارزش ترانه بلکه از ارزش سایت گرفته شود اگر روزبه بمانی....اهورا ایمان...مریم اسدی... را بیاوریم باز نظر شما را دارند ؟؟؟ یا با تفکر بیشتری اقدام به نقد میکنند؟ و اینگونه نظرات سبب خواهد شد ترانه نویسان خوب فعالیت خود را کم و کمتر کنند و یا اگر ترانه ای ارسال میکنند ترانه ای را ارسال کنند که خود هم دوست ندارند چرا که اگر قرار باشد ترانه بیهوده لگد مال شود چه فرقی میکند ؟؟؟ من به شخصه نه در این سایت و نه هیچ سایت دیگری به همین دلیل ترانه های خوبم را منتشر نخواهم کرد لازم به ذکر است مشکل از سایت و یا مدیریت نیست مشکل از ماست که بر ....... بنده به شخصه از عماد بهاری پوزش میطلبم یا علی مدد @};-
    • عماد بهاری سلامی دوباره جناب چابک ممنونم از همراهی مجدد شما ، با آرزوی سلامتی با احترام
    • حسین فلاح فرد دوست عزیز به شما پیشنهاد می کنم اگر خیلی نگران محبوبیت و ارزش این سایت هستید به جای به به و چه چه گفتن و تعریف کردن بدون دقت ابتدا ترانه را بخوانید و بعد نقد کنید چون وجود این سایت و سایت هایی از این دست فقط برای تشویق و دست زدن و روحیه گرفتن و دوست یابی نیست تعریف کردن راحت ترین کار است ولی نقد کردن و حتی فهمیدن آن کار هر کسی نیست عماد بهاری اگر توهینی در کامنت من می دید خودش به آن اشاره می کرد خود او همیشه از نقد من و امثال من استقبال کرده وبه آن ها پاسخ داده است شما هم اگر از نقد کردن کسی از کس دیگر ناراحت می شوید بهتر است اصلا نقد را نخوانید فقط گل ها و به به و چه چه ها را ببینید تا خدای ناکرده ناراحت نشوید
  • حسین فلاح فرد سلام عماد عزیز بعضی مصرع ها ایراد وزنی داشت خصوصا تو ترجیع ترانه ت که مطمئنا خودت بهتر باید بدونی برای این میگم ایراد وزنی چون بیشتر ترانه ت وزن عروضی داره وگرنه به نظر شخصی من با رد شدن از وزن هم میشه ترانه خوب نوشت این ترانه رو ملودی نوشته شده؟ یا چیز دیگه ایه ؟
    • عماد بهاری درود جناب فلاح فرد خیر ، ترانه روی ملودی نوشته نشده همه ی اشعار به جز شعر سپید وزن عروضی دارند، حتی اشعار نیمایی! دقت بفرمایید: تورا من چشم در راهم شباهنگام که می گیرند در شاخ تلاجن سایه ها رنگ سیاهی وزآن دلخستگانت راست اندوهی فراهم تورا من چشم در راهم «نیمایوشیج» وزن شعر: مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن فعولن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن فعولن مفاعیلن مفاعیلن پس منظور شما از داشتن وزن عروضی ، قواعد عروض برای اشعار کلاسیک با قواعد خاص خودش و اختیارات شاعری و.. هست نه صرف داشتن وزن عروضی؟(شبیه موردی که بالا مثال زدم) ترانه ی من در تمام ابیات از نیم مصرع های 14 هجایی تشکیل شده تا صرفا در هنگام خوانده شدن ، در خوانش مساوات داشته باشه هر چند باوجود داشتن وزن عروضی خاص ، پیرو قواعد عروض در اشعار کلاسیک نیست همونطور که اشعار نیمایی با وجود داشتن وزن عروضیِ خاص، پیرو قواعد عروض در اشعار کلاسیک نیستند ترانه هم میتونه وزن عروضی خاص داشته باشه، گاهی به واسطه ی ملودی و گاهی مختارانه و خودآگاه ممکنه ترانه هایی هم بر اساس قواعد عروض در کلاسیک سروده بشوند این موارد حالاتی هستند که در ترانه ی امروز متصور و موجودند ، طبیعتا نمیشه برای بعضی از این موارد تابلوی ورودممنوع تعبیه و فقط یکی رو تجویز کرد.. همونطور که تا الان هیچ منبع و مرجعی در ترانه ی معاصر این کار رو نکرده البته این مسائل در موازات کامنت شما مطرح شد نه در مقابل اون ، چون سوال آخرتون (این ترانه رو ملودی نوشته شده؟ یا چیز دیگه ایه ؟) به خودی خود موید حرف های بنده در مورد محصور نبودن ترانه در یک سری قواعد تعریف شده ی وزنی ست
      • حسین فلاح فرد عماد بهاری عزیز نکاتی که به آن اشاره کردی را همه می دانیم ولی به این نکته هم باید توجه داشت که منظور از وزن عروضی صرفا وزن کلاسیک نیست بلکه وزنی است که گوش آن را می شناسد و نبود آن باعث به هم ریختن ریتم کلام است مشکل این ترانه این جاست که 80 در صدش وزن عروضی و کلاسیک دارد و 20 درصدش فاقد وزن است و این یعنی ایراد وزنی و به هیچ وجه قابل توجیه نیست چون در شعر و ترانه فارسی چیزی تحت عنوان شعر وجود ندارد که قسمتی از آن وزن عروضی داشته باشد و قسمتی از آن وزن عروضی نداشته باشد شعر یا باید فاقد وزن عروضی باشد یا باید دارای وزن عروضی باشد و از این دو حالت خارج نیست برای این که بهتر توانسته باشم منظورم را برسانم چند بیت از این ترانه را با تقطیع هجایی بررسی می کنم و برای مصرع هایی که فاقد وزن هستند پیشنهادهایی می دهم تا همزمان وجود و عدم وجود وزن در این ترانه مشخص شود امیدوارم دیگر توسط کسی به درست نخواندن ترانه متهم نشوم هر روز کشته میشم و فریاد میزنم دارای وزن(مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعول) این کوچه از وجود یه اسطوره خالیه دارای وزن(مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعول) از «قاف» رد شدم که به دنیا نشون بدم دارای وزن(مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعول) سهرابی‌و که مرده رو دست شوالیه دارای وزن(مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعول) مثل بلوط پیر پر از زخم کاریَ‌م دارای وزن(مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعول) مثل یه کودتا توی شبهای قونیه دارای وزن(مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعول) /مثل یه جنگ که واگیر داره و/ (فاقد وزن) پیشنهاد: مثل یه جنگ هست که واگیره داره و دارای وزن(مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعول) از لیبی و عراق رسیده به سوریه دارای وزن(مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعول) از روزمرگیِ زمین رد شدم ولی دارای وزن(مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعول) /باید جهانمو یکبار دیگه نو کنم/ (فاقد وزن) پیشنهاد: باید جهانمو یه بار دیگه نو کنم دارای وزن(مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعول) باید رویِ کلاویه تاریخو شوک بدم دارای وزن(مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعول) نُت های دردِ یه قرن و تَـتـو کنم دارای وزن(مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فعول) دنیام شبیه آب گل آلوده جا گذاشت ، ناخالصی‌شـو رو تـنِ بی رحم صا‌فیا باید خودم رو از همه پنهون کنم درست ، مثل یه دانِ مرده تو بازیِ مافیا قطبی که باز یــخ زده با بغض آدماش ، داره زمینـو با گِـلـه هـمـدســت میکنه دنیایی رو ببین که با عرقِ رنجِ مردمش، هرروز تا حریم جنون مست میکنه از روزمرگیِ زمین رد شدم ولی باید جهانمو یکبار دیگه نو کنم باید رویِ کلاویه تاریخو شوک بدم نُت های دردِ یه قرن و تَـتـو کنم
  • محمد چابک سلام عماد عزیز بسیار محکم و ستودنی بود آفرین @};-
  • امیر اسدالهی عالی @};- @};- @};- لایک
  • محمد رضا باغیشنی "باید رویِ کلاویه تاریخو شوک بدم" سلام بر عماد عزیز این ترانت زیبایی خاص خودش شو واسم داشت. خوشحالم فرم نوشتنت روز به روز بهتر میشه تقدیم به احساست =D> @};-
  • محسن رمضانی با احترامی که برای شما، دانش ادبیتون و کارهاتون قائلم، الهام گرفتن تا این حد از یه کار فکر نمیکنم درخور بچه های قوی آکادمی از جمله شما باشه. کارهای قبلی شما رو عماد جان دنبال میکردم و هرکار حرف های خوبی برای گفتن داشت که متاسفانه توی این کار تاثیرپذیری از یه ترانه سدی رو روی برداشت مخاطب ایجاد کرد. امیدوارم صادقانه حرفم رو بیان کرده باشم و موجب رنجشت نشم عماد جان. با احترام فراوون. موفق و پایدار باشی
    • عماد بهاری ممنونم محسن عزیز کامنت های قبل رو به خاطر این پاسخ دادم که به کامنت شما برسم. همه ی ما روزانه با ترانه های زیادی سروکار داریم که ناخودآگاه تصاویر یا الفاظ خاصی از اونها در مخیله ی ما نقش میبندن و ممکنه خواه ناخواه در آثارمون تاثیر بگذارند به شخصه بارها تصاویری که خاص ترانه های خودم بودن رو بعد از انتشار کارهام در ترانه های دیگه دیدم،این یک مطلب.. مساله ی دوم اینکه اگر به ترانه های اول من در همین سایت مراجعه کنی ترانه ای رو با نام «چند تا اسکناس سبز!» می بینی که در پانوشتش ذکر کردم این ترانه ملهم از ترانه ی «سپور» است چون محتوای اون ترانه بعد از خوندن یک اثر دیگه به من الهام شد و بر خودم لازم دونستم مطرحش کنم با این حال کنجکاوم بدونم این ترانه دقیقا ملهم از کدام ترانه است؟ چون لااقل من به یاد ندارم ترانه ای رو که از : شوک دادن تاریخ بر روی کلاویه ، دان مرده و بازی مافیا ، واگیر دار بودن جنگ های دنیا و ذکر مصداق های اون (لیبی و عراق تا امروز جنگ سوریه) و... حرف زده باشه ممنون میشم روشنم کنی
      • محسن رمضانی عماد عزیز، با سپاس از توضیح خوب و درستی که دادی، این رو هم باید به عرض برسونم که اگه تا اونجایی که چند تعبیر و ترکیب رو نام بردی ترانه ای ملهم از کاری باشه دیگه الهام وازه ی جالبی برای توضیحش نیست. ترانه ی سگ هار از یغما گلرویی که در آلبوم هیچ هیچ هیچ اجرا شده مد نظرم بوده.گرچه موافق نام بردن این کار نبودم اما با خوندن این کار به الهامی که گرفتی پی خواهی برد!! سربلند و پایدار باشی عزیزم.
      • علی رضا مرتضی قلی فکر کنم گاهی مخاطب در ذهنش با دوکار ارتباط یکسان برقرار میکنه و این رو به حساب شبیه بودن دوکار از دو شاعر تعبیر میکنه........اینجا از اون موارد فکر میکنم
      • عماد بهاری لطف کردی دوست من ترجیحا متن ترانه ی سگ هار از یغماگلرویی عزیز رو میگذارم تا بقیه مخاطبین نظرشون رو اعلام کنند و اگر الهامی در ساختار ، وزن ، محتوا و تصاویر می بینند متذکر بشن نظردهی در این مورد برای دوستانی که مجددا به این صفحه مراجعه میکنند آزاد است حال و روزم مثِ سگِ هاره که فقط پارس هاشو میشماره زخم دستاشو گاز می‌گیره جیغ ترمز رو آرزو داره شکل پرسه رو فرشی از پوکه توی یه سرزمین متروکه مشت میشم روی کلاویه‌ی این پیانو که دیگه ناکوکه گریه تو وزن مفتعل فعلن واژه با طعم .... توی دهن فکر تو چارچوبِ چَک خوردن شعر تو وزن مطلقا قدغن قدغن مثل شَک تو سوریه مثل یه تانگو توی قونیه خشک می‌شم ولی نمی‌میرم مثل دریاچه‌ی ارومیه مثل حرفی که صد دفعه خط خورد مثل برگی که سبز موند و مُرد دل خنک می‌کنم تو میدون با فحش دادن به عکس رو بیلبورد غرق می‌شم تو برکه‌ی الکل توی میکس سن‌ایچ با اتانل روی فرش سرنگ می‌رقصم با جوونای مُرده زیرِ پُل من یه مَردم تو گوشه‌ی تابلو با دوتا چشم باز مونده به تو که داری ضجه می‌زنی دائم نعشٍ معصومِ آرزوهاتو حال و روزم مثِ همون مَرده که زمین خورده روی اون پرده با یه شمشیرِ مُرده تو دستش می‌گه از راه برنمی‌گرده.
      • امیررضا طالبلو راستش من هیچ شباهتی ندیدم جز دو سه تا کلمه که نمود و کارایی شون هم در دو ترانه متفاوته :-?
      • شهره مهستان آقای رمضانی من فکر میکنم بیش از حد در نظری که نوشتید وسواس و سختگیری به خرج دادید . به صرف شباهت سه چهار کلمه در دو ترانه نباید یکی رو متهم به ملهم بودن کرد ضمن اینکه کسی هم صاحب واژه ها نیست . اگر بخواهید اینطور نگاه کنید واقعا سنگ روی سنگ بند نمیشه و باید بعضا ترانه های خود جناب گلرویی رو هم ملهم از آثار اردلان سرافراز بدونید و همینطور بخشی از ترانه های روزبه بمانی رو ملهم از کارهای یغما
      • عماد بهاری ممنون از همه ی دوستان
  • میثم بخشی عماد عزیز سلام درود... @};- کار خوبی بود مرسی
  • فریبا سید موسوی سلام عماد عزیز آفرین ترانه متفاوت و جالبی بود مملو از تشبیهات زیبا و تازه لذت بردم و می پسندم =D> =D> @};- @};-
  • مجید صادقی عالی بود عماد عزیز کلی چیز قشنگ تو ترانتون بود که یاد گرفتم مرسی
  • مریم جلائی قطبی که باز یــخ زده با بغض آدماش داره زمینـو با گِـلـه هـمـدســت میکنه دنیایی رو ببین که با عرقِ رنجِ مردمش هرروز تا حریم جنون مست میکنه.... ---------------------------------------------- عزیزم تو فوق العاده ای...همین. هر بار که قلم به دست میگیری... قوی تر و متفاوت تر از همیشه ظاهر میشی. بهت افتخار میکنم... برات بهترین هارو از خدا میخوام. @};- @};- @};- @};-
  • ديانا ادريس زاده anx @};- like & perfect =D> =D> =D>
  • مریم آرام واقعا که دستتون درد نکنه ! ترانه ی خیلی محکمی بود ! لذت بردم و پسندیدم =D> @};- @};-
  • آناهیتا بنی اسدی از روزمرگیِ زمین رد شدم ولی باید جهانمو یکبار دیگه نو کنم باید رویِ کلاویه تاریخو شوک بدم نُت های دردِ یه قرن و تَـتـو کنم درود داداش عماد عزیز قلمت ستودنی و تفکرت ناب است... باعث افتخار هستی شاد باشی و پیروز @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
  • سوگند انصاری عالی بود عماد عزیز
  • زهرا غفاری خوندم
  • زهره محمدی سلام ترانه زیبایی بود موفق باشید @};-
  • محسن کرد =D> مرسی عماد جان
  • سمیه احمدی @};- @};-
  • گیتا سلطانی درود ... موفق باشید ...
  • سامان جاويدان سلام دادامثل همیشه عالی .لایک
  • عليرضا عباسي سلام جناب بهاري من هم مثل باقي دوستان فقط تنها ميتونم بگم عالي بود =D> =D> =D>
  • سهیل پیلتن درود جناب بهاری ترانه ی بسیار زیبایی از شما خواندم و از خواندنش لذت بردم قلمت پرمهر سپاس @};-
  • رسول آدینه چیزی نمیتونم بگم جز عااااااالی فقط کلاویه دوستان میتونن بگن چیه؟
  • امیررضا طالبلو سلام عماد عزیز کار زیبایی رو ازت خوندم و پسندیدم به امید پیشرفت روز افزون برای شما و ترانه های قویتون. شادزی. @};- @};- @};-
  • مرضيه عارف عالي بود
  • هادی صمدپور سلام عماد خان عزیز عالی بود یاد میگیرم از کارات مرسی @};- لایکی @};- @};- @};- @};-
  • معصومه قریشی هر ترانت یه کلاسه درسه ، فوق العاده بودید مثل همیشه =D> =D> می پسندم شدید @};- @};- @};-
  • موسی صادقی سلام عماد عزیز استادانه بود مثل همیشه عالی بود قطبی که باز یــخ زده با بغض آدماش ، داره زمینـو با گِـلـه هـمـدســت میکنه =D> @};- لایکی شدید @};- @};- @};-