جانی

» جانی
» خواننده : داریوش اقدامی
» ترانه سرا : علیرضا مرتضی قلی
________

این یه حقیقته که من جانی ام

با عکس و سیگارو یه چاقو خوشم

این یه حقیقته که تا زنده ام

هر کسی عاشقت بشه میکُشم

 

وقتی تو نیستی همه چی وحشیه

می اُفتن این ثانیه ها به جونم

سر میکنم شبام و با خاطره

من یه روانی اَم خودم میدونم

 

قرارِ دارَم بزنن میدونم

میگن یکی از عاشقاتو کشتم

هیشکی نمیدونه چرا با گریه

عکستو پنهون میکنم تو مُشتم

 

خوب میدونم تو هم میگی دیوونم

خوب میدونم دیگه دوسم نداری

خوب میدونم کنار چوبِ یه دار

چارپایه رو خودت برام میاری

 

این یه حقیقته که من جانی ام

با عکس و سیگارو یه چاقو خوشم

این یه حقیقته که تا زنده ام

هر کسی عاشقت بشه میکُشم

__________

دانلود فایل صوتی

 

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/10966کپی شد!
6107
۴۵
۱

  • سید محمد موسوی از این ترانه ات خیلی خوشم اومد.مرسی =D> @};-
  • سامان جاويدان سلام کاربسیارزیبایی بود خسته نباشید.لایک
  • زهرا خیراللهی =(( =(( =(( =(( =(( =D> =D> =D> =D> @};- @};- @};- فقط تبریک می گم چون عاشق شخصیت پردازیتون شدم ت این ترانه البته شنیده بودمش قبلن اما دیدن خود ترانه ی لطف دیگه داره
  • فروغ تاجيك دوس داشتم كارتونو موفق باشيد @};-
  • میترا باقری ترانه زیبا بود ومتفاوت =D> =D> =D> لایک @};-
  • مریم اصلانی درود و پوزش بابت تاخیرم ترانه ی زیباتون رو خوندم و دوستش داشتم چون دلچسب بود =D> =D> =D> موفق و پیروز باشید @};-
  • مینا کاشانی درود بر شما هم ترانه وهم اجرا رو خیلی دوست داشتم لایک @};-
  • علیرضا روشنی کار متفاوتی بود و همین کافیه برا خوب بودن....
  • ديانا ادريس زاده سلام دوستم :-) كلا شما به سبك شارانه اعصاب نداريناااااا:D!!! به هر حال ترانه دلنشيني بود ممنون =D> @};-
  • علی ادریس زاده درود علی رضا.کارت و خیلی دوست داشتم.روون و ساده با نگاهی جدیدو شاعرانه.لایک =D> این بند عالیه خوب میدونم تو هم میگی دیوونم خوب میدونم دیگه دوسم نداری
  • فریبا سید موسوی ضمنا به خاطر نگاه پر صلابت و صریح ومتفاوت حتما می پسندم @};-
  • فریبا سید موسوی سلام جناب مرتضی قلی ..آفرین ..وزن کوبه ای بسیار جالبی رو نسبت به مضمون ترانتون انتخاب کردید و چقدر لذت بردم از پرداخت قوی صریح و مقتدر کارتون.. خوب میدونم کنار چوبه دار...چار پایه رو خودت برام میاری =D> =D> مانا باشید @};- @};-
  • علی رنجبر سلام جناب مرتضی قلی . واقعا زیبا تصویر سازی کردین . به نظر من نقد بر سوژه و محتوا به خودی خود کار بیهوده ایه و باید دید شاعر چطور از پس اون محتوا بر اومده موافقید جناب مرتضی قلی؟ بررسی موضوع از نظر روانشناسی اجتماعی و.... با نقد محتوا فرق داره به هر حال من ترانه ی شما رو دوست داشتم و خوشحالم که سومین ترانه ای که امروز خوندم انقدر منو جذب کرد
    • علی رضا مرتضی قلی سلام اول از همه باید از خانم پهلوان و آقای رنجبر تشکر کنم از اینکه به ترانه ی من با دقت نگاه کردن و نظر دادن......... دوم اینکه خیلی خیلی خیلی خوشحالم از اینکه تو قسمت نظرات ترانه ی من این بحث های خیلی خوب اتفاق می افته((البته خوشحالتر میشدم اگر بحث ها به کل کل نکشه)) این و واقعا گفتم.... و سوم اینکه آقای رنجبر از من سوالی پرسیدن و من هم نظرم رو میگم((جدا از نحوه ی بحث هر دو دوستم)) به نظر من نقد به محتوا و سوژه نه تنها بیهوده نیست بلکه باعث عمیق شدن جهان بینی ترانه سرا در کارهاش میشه .....ما نمیتونیم بگیم محتوا و سوژه از کار جداست.... اگر قرار ترانه سرا محتوای کارش به خودش مربوط باشه پس بهتر کار رو برای خودش بخونه و جایی ارائه نده((خود من بسیار از این ترانه ها در دفترم دارم))اما اگر بنده یا هر دوست دیگری ترانه ش و برای نظر گرفتن ارائه میده نمیتونه محتوارو از بدنه ی کار جدا کنه ....البته این نظر شخصی منِ..... هیچ رفرنسی هم نداره.... در آخر از شما خانم پهلوان و علی رنجبر عزیز بسیار متشکرم و خوشحالم که دوستان ریزبینی مثل شما دارم
      • عادل عبادی جناب مرتضی قلی سلام من پیگیر بحث های زیر این ترانه بودم و همه از مطلبی که من نوشتم شروع شد بنابر این مجدد لازم میدونم تا مطالبی رو عنوان کنم در یک کار احساسی مثل کار شما شک نکنید که من مقصودم این بود که با توجه به سلیقه ای که داشتم کار اول شما نسبت به اینکار بیشتر رو پسندیدم و بنابر این دنبال نقد محتوا نبودم و خودم رو هم در جایگاهی نمی دیدم که محتوای یک کار احساسی رو نقد کنم اما یک چیز رو از یغما گلرویی نازنین یاد گرفتم و اون اینه که اگر یک کار اجتماعی سروده شه و این کار اجتماعی مخل و عقب بر جامعه باشه نه تنها من نوعی بلکه همه ی دوستان متعهد دیگر باید واکنش نشون بدن به عنوان نمونه عرض میکنم از خود یغما که نباید به جامعه حقنه کنیم که سکوت هم یک سنگره...(آخرین سنگر سکوته)...کاری با ترانه سراش ندارم که اتفاقا قلم ایشون رو هم بسیار دوست دارم اما نباید به همین جامعه ی بیمار هم حقنه کرد که میشه در سنگر سکوت پناه گرفت و از درد ها و رنج های جامعه چیزی نگفت اینجاست که نه تنها من بلکه همه ی دوستانیه که در خودشون ذره ای تعهد احساس میکنند باید واکنش نشون بدن در مورد کار عاشقانه هم همینطوره ولی من به شخصه خودم اون رو پای احساسات یک شاعر میذارم و از کنارش رد می شم و فقط میگم که خوشم نیومد و بس مثلا وقتی شکنجه گر تویی شکنجه اشتباه نیست.... یکی از اون دسته ترانه های خودآزاره که متاسفانه مقبولیت زیادی رو هم در جامعه به دست میاره به دلیل احساسات حاکم بر جامعه ی بیمار ما ................... اگه در کامنت های اولم گفتم که نقد بر محتوا رو کاری خلاف ادب می دونم هنوز هم بر این باورم و اعتقاد دارم که نباید به احساسات شاعر تاخت اما اگر این یک کار اجتماعی بود و اگر مخل جامعه ی بیمار ما بود بدون شک وظیفه می دونستم که در برابرش واکنش نشون بدم ............................. به هر صورت از دل این بحث ها من هم مطالب خوبی یاد گرفتم و این ترانه ی شما و نظر من باعث شد دیدگاههای خوبی مطرح شه که از دل تمام اینها میتوان یک نتیجه گیری خوب کرد ..... در پناه حق @};-
  • مهسا پهلوان درود دوست من... اولین ترانه ای هست که از شما میخونم و باید بگم هنوز فایل صوتی رو نشنیدم و تمایل دارم به چشم یک ترانه روی کاغذ با آن برخورد کنم و نظر و نحوه نگرشم را در مقابل چیزی که میبینم عنوان کنم. جدا از ملودی و تنظیم و شیوه خوانش و صدای خواننده که تا چه حد ترانه را سوق داده یا باعث نزولش شده نکته ی اولی که باید ذکر کنم مبحث نقد هست. دوستان باید اطلاع داشته باشند که عرصه ی نقد در نقد لغوی خلاصه نمیشه و منتقد بایستی جوهر و معنی و مضمون یک اثر ادبی و هدف شاعر رو مورد بحث قرار بده که البته شرط لازم و کافی برای این کار بی طرف بودن منتقد هست... یعنی نظرات شخصی رو وارد نکنه و بدون هرگونه جهت گیری شخصی مضمون و هدف شاعر رو بررسی کنه .نقد محتوایی به سه دسته اخلاقی ، روانشناسی، اجتماعی و تاریخی تقسیم بندی میشه که بخش عمده و مهمی از نقد اصولی رو در بر میگیره. پس اینکه ما بخوایم چشممون رو روی مضمون هر اثر ادبی ببندیم صرف اینکه احساس شاعر رو زیر سوال نبریم کار غیر حرفه ای و نادرستیست... تمام این بندی که نوشته شد بدور از هر گونه اشاره ای به ترانه ی شما بود دوست عزیز و در راستای بحثی که در ابندای کامنت ها خواندم آورده شده. و اما ترانه باید بگم احساس به خوبی منتقل میشد و هر واژه بار حسی و معنایی رو شونه به شونه تا انتهای ترانه به دوش میکشیدند و چیدمان کلمات درخورد مضمون بود. هر بند جدا از ارتباط عمودی مستقل بود با بار احساسی خیلی خوب. به جز بند چهارم مصرع دوم که برخلاف تمام ترانه کلیشه ای نوشته شده بود. تبریک میگم برای ترانه و ممنونم از احساس.بامهر.پهلوان @};-
    • علی رنجبر نقد محتوایی به "سه دسته" اخلاقی ، روانشناسی ، اجتماعی و تاریخی تقسیم بندی میشه؟ 1 - اجتماعی / 2- روانشناسی / 3 - اجتماعی / 4 - تاریخی این که 4 تا دسته شد :-?
      • مهسا پهلوان اجتماعی و روانشناسی در یک دسته قرار دارند. من و ببخشید بابت رعایت نکردن در شیوه ی درست نگارش... اقای رنجبر نظر شما درست است و نقد بر محتوا هم دقیقا یعنی همینی که شما گفتید. یعنی اینکه شاعر چطور از پس محتوا بر آمده و آیا توانسته با رسایی و فصاحت با احساسات مخاطب ارتباط برقرار کنه و اصلا چیزی که نوشته تا چه حد قابل لمس و محسوسه... آقای رنجبر دسته بندی نقد محتوایی با کمی اختلاف نظر در ادیبان همان چیزیست که ذکر کردم. اگر نقد روانشناسی و اجتماعی در حوزه نقد محتوایی نیست در حوزه نقد لغوی است آیا؟ و یا ما دسته ی سومی هم داریم؟ پ
      • علی رنجبر میشه منبع ، کتاب یا نظریه ی منتقدی که نقد محتوا و موضوع رو اینطوری دسته بندی کرده مستند بگذارید؟ کنجکاو شدم بدونم این نظر از کجا اقتباس شده 8->
      • مهسا پهلوان حتما دوست من... پیش پا افتاده ترین کتابی که میتونم بهتون معرفی کنم که گمان کنم مقدمه ای است که همه دوستانی که در ادبیات پا میگذارند باید مطالعه کرده باشند کتاب قافیه و عروض دوره پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی هست... نکته ای باید هنوان کنم و اون اینکه مضمون قسمی از محتواست و از هم جدا نیستند. موفق باشید
      • علی رنجبر کتاب قافیه و عروض پیش دانشگاهی؟ :S :S من تقریبا بخش های عروض و قافیه این کتابو واسه دوستام تدریس کردم ولی همونطور که از اسمش مشخصه و خودتونم میگید مربوط به قواعد عروض و قافیه ست نه نقد محتوا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-? مثل اینه که بگید روز چهارشنبه ، نمازِ جمعه برگزار شد! به هر حال ممنون از راهنمایی تون....
      • مهسا پهلوان کتاب قافیه و عروض- نقد ادبی . مولف بخش سوم دکترعبدالحسین زرین کوب اگر تدریس کرده باشید میدونید که این کتاب سه بخش داره و بخش سوم مربوط به نقد ادبیست. :-) خواهش میکنم. بامهر :-)
  • محمد رضا باغیشنی عالی بود به مخصوص فضاشو خیلی دوسش داشتم :-) @};- @};- @};-
  • لیلا حقگو وحشی بودن و دیوونگی تم جالبی داده به این ترانه :-) =D> @};-
  • سید علی برقعی درود علیرضای عزیزم :-x :-) واقعا از این شعر لذت بردم ... همیشه انقدر خوب باشی ... @};-
  • راحیل زنگنه @};- @};- @};-
  • معصومه قریشی واقعا کار زیبایی بود من که لذت بردم از کار و به خصوص محتواش رو بیشتر دوست داشتم چون عاشق این جور دوست داشتنایه مازوخیسمی ام ;)) تبریک می گم بهتون =D> =D> می پسندم @};- @};- @};- @};-
  • حميده سادات غفوريان سلام آقای مرتضی قلی ممنونم ازترانه تون. این ترانه دقیقا از اون جنس شعرهاییه که خیلی مشتاقم میکنه فایل صوتیش رو بشنوم. به نظرم همه چیز توی این ترانه باهم سازگاره، بین وزنی که انتخاب کردید ومحتوی هارمونی دلنشینی وجود داره و جزو معدود ترانه های عاشقانه ایه که توجهم رو جلب کرد بخاطر نوع نگاه خاص شاعر،خشونت و عصیانگری درکنارعواطف ازنقاط قوت ترانه س. ونقطه ی اوج این تراژدی توی این بندبود. خوب میدونم تو هم میگی دیوونم خوب میدونم دیگه دوسم نداری خوب میدونم کنار چوبِ یه دار چارپایه رو خودت برام میاری دعوتید به کلبه ی کوچکم. ((ماندگارباشید))
  • امیررضا طالبلو سلام علیرضای عزیز کار زیبایی بود. @};- @};- @};- @};- حتما فایل صوتیش هم مثل خودش زیباست. کمی لطیف تر بود بهتر نبود ;)) من که به شخصه ترسیدم :-S
  • شادی وکیلی خیلی ریتمیک و زیبا بود @};-
  • سلمازشجاعیان من این ترانه رو خیلی دوس داشتم هنوز نشنیدمش اما برام تازگی داشت ممنون @};-
  • عماد بهاری علیرضای عزیز درود ترانه را خواندم و فایل صوتی را هم شنیدم . نقد بعد از اجرا غالبا به نوش دارو بعد از مرگ سهراب می ماند فقط نکته ای در حاشیه ی نظر جناب عادل عبادی عرض کنم و آن مخالفتم با نقد محتواست ، آنهم در محدوده ی آثار هنری ، به خصوص در وادی شعر و بالاخص ترانه.. نکته ی قابل توجه این است که خالق اثر هنری در چیدمان هنری خود چگونه ایفای نقش میکند! حال این نقش میتواند از جزئیات و کاراکترهای منفی ساخته شود یا مثبت ، میتواند یک قاتل جانی باشد یا الهه ی مهربانی مرام و آئین نقد به کسی حق اعتراض در این مساله را نداده و نمیدهد زیرا به اذعان همگان اثر هنری به مثابه ی نوزادی ست که پا به عرصه ی هنر نهاده است (چه خلف و چه ناخلف!) نقد محتوا همت گماشتن بر نابودی این نوزاد است و از مذموم ترین باریکه های نقد پوزش میطلبم
    • عادل عبادی جناب عماد بهاری سلام با حرف شما کاملا موافقم من محتوای ترانه رو نقد نکردم و به خودم جسارت نقد به محتوا رو ندادم هرگز لطفا برداشت اشتباه از کامنت من نداشته باشید من به عنوان یه خواننده ی این اثر فقط نظر شخصی خودم رو گفتم که نسبت به کار قبلی کار قبلیشونو خیلی بیشتر از این کار دوستش داشتم و گفتم که این یک سلیقه ی شخصیه و شاید دوستان دیگه با این اثر بهتر ارتباط برقرار کنن خدای نکرده جسارت نقد رو به خودم ندادم چون اولا من منتقد نیستم ثانیا خودم هم با نقد به محتوا به شدت مخالفم و کاری مذموم می دونم من صرفا به عنوان یه خواننده عرض کردم که کار قبلیشون شاعرانگی بیشتری داشت و برای من حقیر لذت بخش تر از اینکار بود پیام من این بود و لطفا برداشت دیگری ازش به عمل نیاد حق نگهدار
      • عماد بهاری درود مجدد جناب عبادی برداشت خطایی در کار نبوده و نخواهد بود در ذیل پیام بالاترتان عرضِ غرض نمودم .. با مهر دو چندان
  • عادل عبادی سلام وزن این کار رو چقد دوس داشتم این ترانه اجرا شده و شاید نقدش صحیح نباشه اما اجازه بدید که با محتواش مخالف باشم راستش کار قبلی شما خیلی شاعرانه تر و دلچسب تر بود البته میدونم که شاعر باید در وادی های متفاوت قلم بزنه... این یه بحث سلیقه ایه و من نوعی شاید از محتوای این کار لذتی نبردم شاید دوستان دیگه براشون خیلی دلچسب تر هم باشه نسبت به کار قبلی شما اما من کار قبلی شما رو بیشتر از اینکار و خیلی بیشتر دوس داشتم خوشحالم که دوستی هنرمند چون شما در کنارمون حضور داره و با ما تبادل افکار میکنه زنده باشید شاعر @};- @};-
    • عادل عبادی این ترانه اجرا شده و شاید نقدش صحیح نباشه اما اجازه بدید که با محتواش مخالف باشم اجازه بدید عرض کنم که شاید از این قسمت پیامی خلاف آنچه که در نظرم بوده به ذهن متبادر شه شک نکنید که من خودم رو در جایگاهی نمی بینم که منتقد باشم و مثل اکثر دوستان خودم رو یک کارورز ترانه می دونم و سرشار از خطا و اشتباه آنچه میخونید نظر شخصی من نسبت به لذت بردنم از ترانه ی قبلی نسبت به این کار هست و این هم یک نظر کاملا سلیقه ایه و لا غیر امیدوارم حمل بر جسارت نشه نظرم و شک نکنید که قصد و غرضی در کار نبوده و شاید نوع کامنم باعث کژتابی در فهم مسئله شده وگرنه به خوبی میدانم که هر اثر هنری مانند نوزاد یک شاعر هستش و هر شاعر با توجه به بینش و جهان بینی که داره به تولید اثری اقدام می کنه و خرده گرفتن بر شاعر بخاطر اینکه چرا چیزی رو سروده کاری خلاف ادب و کاملا غیر حرفه ایست اینها رو نوشتم که بدونید قصد من خدای نکرده خرده گرفتن به کار شما نبود فقط شاید به دلیل لذت وافری که از کار قبلی شما برده بودم بخاطر بالا رفتن توقع انتظار کاری مانند اون کار و خیلی بهتر رو داشتم و باز هم تاکید میکنم این یک نظر کاملا سلیقه ایه به هر صورت باز هم از اینکه دوستی توانمند در آکادمی حضور داره و سطح توقع مخاطبین رو با آثارش بالا می بره خوشحالم برای شما آرزوی موفقیت و کامیابی دارم
      • عماد بهاری ممنونم جناب عبادی این کامنت دوم تان که بعد از خواندن انگاره های بنده نوشته شده است کمی کار را درست کرد ولی حق بدهید که از جمله ی شما آنجا که نوشتید: «اجازه بدید که با محتواش مخالف باشم» توضیحات بعدی تان برداشت نمیشود به هر روی ممنونم که اصلاحیه ای برای تعویض ظاهر کلامتان با باطنی مطابق با واقع سامان دادید.. با احترام
      • علی رضا مرتضی قلی سلام ممنون از نطرت عادل جان و همین طور شما عماد بهاری عزیز به نظرم این خیلی خوبه که درباره ی یک کار نظر داده بشه حتی وقتی اجرا شده باشه ،چون در نوشتنه کارهای بعدی میشه ازشون استفاده کرد..... و اتفاقا چیزی که تو آکادمی ترانه که خیلی دوسش دارم (چون ترانه سراهای بی ادعا و علاقه مندی داره) به چشمم میاد همینه که دوستان با نظراتشون همدیگه رو کمک میکنن... منم دوست دارم نظرات همه رو بشنوم و بهشون فکر کنم..... درباره ی محتوای این کار دفاعی ندارم فقط این و میدونم که من با نوشتن ترانه آروم میشم و ترانه همیشه از درون خودمه حالا بعضی وقتا درون من مثل محتوای این ترانه دوست داشتنی نیست.... بازم ممنون از نظراتتون دوستان خوبم