حاج‌رضایی: آمارهای منتشر شده از کتابخوانی فاجعه است

آمارهای منتشر شده از کتابخوانی فاجعه است. متاسفانه آمار مطالعه در ایران خیلی پایین است و به تازگی شنیده‌ام که سرانه مطالعه برای هر ایرانی به یک عدد تک‌رقمی رسیده است. این روزها صحبت‌هایی درباره سلطه تکنولوژی مطرح می‌شود و برخی از دوستان اعتقاد دارند که رشد تکنولوژی باعث کاهش سرانه مطالعه شده است، اما من مخالف این نظر هستم، چراکه پیشرفت تکنولوژی مغایرتی با مطالعه ندارد.

n00242056-b
وی ادامه داد: تلاش‌های انجام شده از سوی خبرگزاری «ایبنا» قابل تحسین است، چراکه تلاش دارند تا مردم را به کتاب و کتابخوانی دعوت کنند، اما «ایبنا» به تنهایی نمی‌تواند شرایط را تغییر دهد و امیدوارم با افزایش رسانه‌هایی که به شکل تخصصی به حوزه کتاب می‌پردازند، شاهد افزایش کتاب و کتابخوانی در جامعه باشیم.

این کارشناس فوتبال با اشاره به اهمیت توسعه کتاب و کتابخوانی در جامعه اظهار کرد: به اعتقاد من هیچ‌چیز در جهان به اندازه کتاب منجر به آگاهی جامعه نمی‌شود و به همین دلیل دولت باید برای کتاب و کتابخوانی یارانه بدهد. دولت باید تسهیلاتی ایجاد کند تا ناشران و مولفان با انگیزه بیشتری فعالیت کنند و مردم با علاقه بیشتری به سمت کتاب بیایند. کارهای زیادی برای کتابخوان کردن جامعه می‌توان انجام داد، اما زمانی جامعه کتابخوانی خواهیم داشت که خانواده‌ها در سبد خرید ماهیانه، هزینه‌ای را نیز برای کتاب کنار بگذارند.

وی افزود: کتاب نیاز فرهنگی جامعه ماست اما متاسفانه تعداد کتاب‌های تخصصی در حوزه ورزش و به‌خصوص فوتبال کم است. در سال‌های گذشته و به همت حمیدرضا صدر، عادل فردوسی‌پور و وحید نمازی کتاب‌های تحقیقی وارد حوزه فوتبال شده است، اما این کافی نیست و امیدوارم که با گسترش این کتاب‌ها، شاهد ورود نگاه جدیدی در فوتبال باشیم.

حاج‌رضایی در توضیح مشکلات اقتصادی حوزه نشر نیز گفت: ما نباید فقط انتقاد کنیم و باید به مسائل اقتصادی نیز توجه داشته باشیم چراکه یک ناشر نمی‌تواند بیش از حد ضرر کند و کتاب‌هایی را منتشر کند که با حمایتی روبه‌رو نمی‌شوند. متاسفانه کتاب‌های تحقیقی و جامعه‌شناسی در فوتبال بسیار کم است و امیدوارم که با پیگیری رسانه‌ها شاهد رشد و شکوفایی این حوزه باشیم.

https://www.academytaraneh.com/105605کپی شد!
266