امروز در سینما به نویسنده نیاز داریم

هفته فیلم مروری بر آثار ناصر تقوایی عصر امروز یک شنبه سوم مرداد در خانه هنرمندان با حضور سیروس الوند و ،فریدون جیرانی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، ناصر تقوایی که همزمان با سالروز تولدش در این مراسم حضورپیدا کرده بود؛ با اشاره به درگذشت عباس کیارستمی خودش را غمگین خواند و افزود: بعد از درگذشت عباس کیارستمی من در خانه مانده بودم و از خانه بیرون نیامده بودم و در خلا زندگی می‌کردم. از روزی که عباس کیارستمی از بین ما رفته، اولین باری است که از خانه بیرون آمدم. بعد از درگذشت او در خلأ زندگی می‌کردم.

تقوایی

وی ادامه داد: کیارستمی بسیار زحمت‌کش بود و متاسفانه در اوج هنرش، از میان ما رفت. هرچند آدم‌هایی مانند او هرگز نمی‌میرند.

وی با اشاره به اینکه برخی فیلم‌های کیارستمی شبیه شعر است، افزود: کیارستمی بعد از آنکه به عنوان گرافیست در کانون پرورش فکری فعالیت کرد فیلم نان و کوچه را ساخت و این فیلم شبیه شعر است.

تقوایی بر قدرت ادبیات و لزوم رابطه سینما و ادبیات تاکید کرد و افزود: در حال حاضر سینما از ادبیات فاصله دارد و اگر ادبیات را از آن بگیریم ۷۵ درصد سینما از بین می‌رود.

کارگردان ناخدا خورشید با ذانتقاد از افزایش تعداد زیاد کارگردانان سینما در سالهای اخیر گفت: سینما بیشتر از کارگردان نیاز به نویسنده دارد و ما در سینما نویسنده می‌خواهیم. امروز هنرمندان جوان ما این توان را دارند که سینما را صادر کنند و باید بنیادهایی برای سرمایه‌گذاری سینمایی ایجاد شود زیرا سینما سودآور است و بسیاری علاقه‌مند هستند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه سینما امروز در جامعه ایران نهادینه شده است، گفت: امروز سینمای ما مقلد نیست بلکه برعکس بسیاری از فیلم‌سازان در جهان مقلد کارگردان‌های ایرانی همچون عباس کیارستمی هستند.

وی ریشه بسیاری از مشکلات سینما را نگاه رسمی به سینما دانست و افزود: مردم همیشه به عنوان تماشاگران سینما با همه فیلم‌ها به خوبی ارتباط گرفته‌اند البته هر فیلمی تماشاگر خود را دارد و قرار نیست همه مردم از یک نوع خاص فیلم خوش‌شان بیاید و اگر فیلم‌های هنری ما رشد کرده به دلیل ساخت فیلم‌های تماشاگرپسند است آن فیلم‌ها باعث می‌شود مردم به سینما بروند.

کارگردان فیلم کاغذ بی خط رفتن مردم به سالنهای سینما را بسیار مهم دانست و افزود: سینما با تمرکزی که در سالن ایجاد می‌کند موفق خواهد شد. در اینجا یک تماشاگر خوب می‌تواند یک سالن را هشیار کند و این اتفاقی است که با فیلم دیدن انفرادی در خانه به دست نمی‌آید به همین دلیل اگر به دنبال شناخت خود از فیلمسازی هستیم، باید از شناخت تماشاگر آغاز کنیم و فیلمسازانی که به مخاطب بی‌توجه هستند هرگز آثار پرفروشی نخواهند ساخت.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت فیلمسازانی همچون رخشان بنی اعتماد و فروغ فرخزاد گفت: مردان به مسائل زنان کامل آگاه نیستند به همین دلیل فیلمسازی درباه زنان باید توسط خود زنان انجام شود.

سیروس الوند هم طی سخنانی گفت: تقوایی در کارهایش به ادبیات و عکاسی توجه جدی دارد البته به دلیل تجربه‌اش در استودیوهای سینمایی امروز یک مهندس سینماست.

فریدون جیرانی نیز طی سخنانی گفت: بعد از کودتای ۲۸ مرداد در آبادان نسلی بوجود آمد که تقوایی نیز جز ان نسل بود و به دنبال ترجمه‌های جدیدی بودند.

وی ادامه داد: در کارهای تقوایی تفکر چپ مدرن و همین‌طور میزا‌سن بسیار مهم است زیرا وی به سینما و ادبیات کاملا مسلط است.

درپایان این برنامه کیک تولد ناصر تقوایی با حضور سهیل محمودی ومرضیه وفا مهر همسر تقوایی بریده شد.

https://www.academytaraneh.com/103883کپی شد!
488