بیش از ۷ درصد درآمد ایتالیایی‌ها صرف فعالیت‌های فرهنگی می‌شود

در حالی که خانواده‌های ایتالیایی در سال ۲۰۱۳ میلادی ۶.۶ درصد از هزینه‌های سالیانه خود را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده بودند، این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۷.۱ درصد افزایش یافته است.

۲۱۲۱۷۶۶

به گزارش خبرنگار مهر، در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۶ میلادی کشور ایتالیا با کاهش چشمگیر آمار ازدواج و نرخ خام زاد و ولد نسبت به سنوات گذشته، ۶۰ میلیون و ۶۵۶ هزار نفر جمعیت داشته است. باید به این آمار، جمعیت ۵ میلیون و ۱۴ هزار و ۴۳۷ نفر مهاجر خارجی (۱ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی) را نیز افزود.

در ادامه، قسمت دوم و پایانی از گزارشی تفصیلی از آمارهای فرهنگی این جامعه آماری در سال ۲۰۱۵ میلادی بر مبنای آخرین آمارهای فرهنگی مؤسسه ملی آمار ایتالیا (ISTAT) و گزارش عملکردهای فرهنگی سال ۲۰۱۴ میلادی وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا ارائه می‌شود.

موسیقی:

با نمایش رشدی در حدود ۱ درصد در قیاس با سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۹.۳ درصد ایتالیایی‌های بالای ۶ سال در سال ۲۰۱۵ میلادی لااقل در یک کنسرت موسیقی حضور داشته‌اند. آمارها گویای آن است که تنها ۱۴ درصد جوانان ۱۸ تا ۳۴ سال ایتالیایی در این سال از کنسرت موسیقی سنتی بازدید کرده‌اند؛ رقمی که در خصوص کنسرت‌های دیگر به ۴۳.۴ درصد افزایش می‌یابد.

همچنین آمارها به تفکیک جنسیت گویای آن است که استقبال زنان زیر ۱۷ سال ایتالیایی از کنسرت موسیقی سنتی و زنان زیر ۱۹ سال و ۵۵ تا ۵۹ سال از هر گونه کنسرتی؛ از مردان ایتالیایی در همین رده سنی بیشتر بوده است. به طور کلی می‌توان گفت که ۲۰ تا ۲۴ ساله‌های ایتالیایی مخاطبان نخست کنسرت‌های غیرسنتی و ۶۰ تا ۶۴ و بالای ۷۵ ساله‌های این کشور مخاطب نخست کنسرت‌های موسیقی سنتی بوده‌اند. در خصوص استقبال از کنسرت‌های موسیقی سنتی، آمارهای شمال و مرکز ایتالیا لااقل ۴ درصد از آمارهای جنوب ایتالیا بالاتر است. در شهرهایی که برای شرکت در این کنسرت‌ها امکان دسترسی با مترو وجود داشته است، به ترتیب ۲۳.۳ درصد و ۱۲.۹ درصد شهروندان بالای ۶ سال، در کنسرت‌های موسیقی شرکت کرده‌اند.

تئاتر:

۱۹.۶ درصد ایتالیایی‌های بالای ۶ سال در سال ۲۰۱۵ میلادی لااقل یک تأتر دیده‌اند. این آمار به ترتیب در میان شهروندان ۱۸ تا ۱۹ سال (۳۰.۶۰ درصد)، ۶ تا ۱۰ سال (۲۶.۵ درصد) و ۴۵ تا ۶۴ سال (۲۱ درصد) از دیگر رده‌های سنی بالاتر بوده است. آمارها به تفکیک جنسیت گویای آن است که به ترتیب ۲۱.۹ درصد و ۱۷.۲ درصد زنان و مردان ایتالیایی بالای ۶ سال در سال ۲۰۱۵ میلادی مخاطب تأتر بوده‌اند. در این میان زنان ۱۸ تا ۱۹ سال با ۱۶ درصد استقبال بیشتر از مردان این رده سنی از نخستین مخاطبان این هنر در ایتالیا محسوب می‌شوند. از حیث دفعات بازدید تأتر، ۱۲.۳ درصد ایتالیایی‌های ۶۵ تا ۷۴ سال با دیدن بیش از ۷ تأتر در سال ۲۰۱۵ میلادی در رتبه نخست قرار دارند.

از حیث پراکندگی جغرافیایی نیز، این آمارها در جنوب ایتالیا ۵ تا ۷ درصد از شمال و مرکز این کشور پائین‌تر است. همچنین آمارها گویای آن است که ۳۰.۴ درصد شهروندان بالای ۶ سال ایتالیایی که جهت مراجعه به تأتر امکان استفاده از مترو را داشته‌اند و ۲۲.۵ درصد از ساکنین بالای ۶ سال حومه چنین شهرهایی، به همراه ۲۱.۵ درصد ساکنین بالای ۶ سال شهرهایی با بیش از ۵۰ هزار نفر شهروند، در سال ۲۰۱۵ میلادی لااقل یک تأتر دیده اند.

سینما:

با ۱.۷ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۴ م. ، ۴۹.۷ درصد از شهروندان ایتالیایی بالای ۶ سال در سال ۲۰۱۵ میلادی مخاطب سینما بوده‌اند. این مخاطبین ۸۴.۷ درصد ایتالیایی‌های ۱۸ تا ۱۹ ساله، ۶۸.۷ درصد شهروندان ۲۵ تا ۳۴ سال، ۲۲.۴ درصد ۶۵ تا ۷۴ ساله‌ها و در نهایت ۸.۳ درصد شهروندان بالای ۷۵ سال را شامل می‌شوند. ۵۱.۱ درصد از این مخاطبین مردان ایتالیایی بوده‌اند. البته در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، ۸۴.۶ درصد زنان ایتالیایی این رده سنی (۳.۵ درصد بیشتر از مردان) مخاطب سینما بوده‌اند.

همین آمارها گویای آن است که به ترتیب ۵۲.۹ درصد، ۴۹.۳ درصد و ۴۸.۳ درصد شهروندان بالای ۶ سال نواحی مرکز، شمال و جنوب ایتالیا در سال ۲۰۱۵ میلادی مخاطب سینما بوده‌اند. آمار ۵۸.۷ درصدی مخاطبین سینما در شهرهای ایتالیایی دارای سرویس مترو و آمار ۵۴.۹ درصدی این مخاطبین در حومه چنین شهرهایی، گویای تأثیر مثبت امکان دسترسی به سینما با استفاده از سرویس مترو در افزایش مخاطبین این هنر است.

کتاب و کتاب خوانی:

در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۳ هزار و ۴۵۷ کتابخانه ملی و خصوصی در ایتالیا فعال بوده‌اند (۲۲.۱ کتابخانه به ازاء هر ۱۰۰ هزار شهروند). ۶۶۱۸ کتابخانه از این تعداد در استان‌های شمالی واقع هستند (۲۴ کتابخانه به ازاء هر ۱۰۰ هزار شهروند) و استان‌های مرکزی در رتبه دوم قرار دارند (۱۹ کتابخانه به ازاء هر ۱۰۰ هزار شهروند). بیشترین مراجعه به کتابخانه در استان شمالی لومباردیا مشاهده می‌شود. ۲۲ کتابخانه از ۴۶ کتابخانه دولتی – ملی ایتالیا در مرکز این کشور واقع است. در سال ۲۰۱۳ میلادی با ۴.۶ درصد رشد عناوین و ۱.۲ درصد رشد شمارگان نسبت به سال گذشته، ۶۱ هزار و ۹۶۶ عنوان کتاب در شمارگان ۱۸۱ میلیون نسخه منتشر شده است. با ۷.۲ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی، ۶۳.۲ درصد عناوین کتب منتشر شده در سال ۲۰۱۳ میلادی چاپ نخست بوده است که شمارگان آن نیز ۲۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

علاوه بر کتب دانشگاهی (۱۲ درصد از کل عناوین منتشر شده در این سال)، ۱۱ هزار عنوان از کتب چاپ نخست این سال با شمارگان ۵۰ میلیون نسخه داستان کوتاه و بلند بوده است. ۵ هزار عنوان کتب دینی با شمارگان ۱۵ میلیون نسخه و کتب ورزش و سرگرمی نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

این کتب توسط بنگاه‌های انتشاراتی که عمدتاً به ترتیب در شمال غرب، مرکز، شمال شرق و جنوب ایتالیا واقع هستند به چاپ رسیده که در این میان، انتشارات بزرگ ایتالیا با چاپ ۷۶.۲ درصد از کل عناوین و تخصیص ۸۹.۷ درصد از کل شمارگان کتب منتشر شده سال ۲۰۱۳ میلادی به خود، سیاست‌گذاران اصلی صنعت نشر ایتالیا بوده‌اند. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۲ درصد از شهروندان بالای ۶ سال ایتالیا، حداقل ۱ کتاب غیردرسی یا خارج از تخصص شغلی خود را مطالعه کرده‌اند.

در این سال آمار مطالعه زنان از مردان بیشتر بوده است. به ترتیب رده‌های سنی ۱۷ – ۱۵ سال (۵۳.۹ درصد)، ۱۴ – ۱۱ سال (۵۲.۱ درصد) و ۱۹ – ۱۸ سال (۵۰.۳ درصد) بالاترین آمار مطالعه در این سال را به خود اختصاص داده‌اند. ۴۵ درصد از کل جمعیت کتابخوانان ایتالیا در سال ۲۰۱۵ میلادی تا ۳ کتاب در سال را مطالعه کرده‌اند و ۱۳.۷ درصد آنها حتی بیش از یک کتاب در ماه خوانده‌اند (به ترتیب ۱۴.۶ درصد و ۱۲.۴ درصد زنان و مردان بالای ۶ سال). به ترتیب ۴۹.۶ درصد، ۴۸.۸ درصد، ۴۵.۹ درصد، ۳۳.۱ درصد و ۲۸.۸ درصد از ایتالیایی‌های بالای ۶ سال که لااقل یک کتاب در سال ۲۰۱۵ میلادی مطالعه کرده‌اند، در شمال شرق، شمال غرب، مرکز، جزایر و جنوب ایتالیا پراکنده بوده‌اند. تنها ۱۷.۵ درصد از کتابخوانان ایتالیا در سال ۲۰۱۵ میلادی که بیش از یک کتاب در ماه خوانده‌اند، شهرنشین بوده‌اند.

https://www.academytaraneh.com/103298کپی شد!
240