داریم جدا میشیم…

داریم از هم جدا میشیم.
چقد سخته فراموشی
تو آغوشت میام اما
چه تلخه این هم آغوشی

داریم دل میکنیم از هم
چقد تقدیر بی رحمه
من وتو عاشقیم اما
اینو قسمت نمیفهمه

چقد سخته که عاشق شی
ولی مجبور به دل کندن
منم دق میکنم بی تو
تو هم دق میکنی بی من

جدایی آخرین راهه
باید رفت دیگه راهی نیست
اسیر شبی هستیم که
تو تاریکیش چراغی نیست

تو چشمات خیره میمونم
نفس تو سینه میگیره
برو اما کسی جاتو
تو قلب من نمیگیره

امید من به آینده اس
یه روزی کاش برگردی
تویی که تا دم رفتن
پی یه چاره میگردی

https://www.academytaraneh.com/101742کپی شد!
1222
۸
۴

  • نوید جمالی درود فراوان ترانه خوب و روونی رو ازتون خوندم که با بر طرف کردن یک سری ایرادات جزئی میتونه به یک ترانه مناسب برای اجرا تبدیل بشه. تحلیل بیت به بیت داریم از هم جدا میشیم. چقد سخته فراموشی تو آغوشت میام اما چه تلخه این هم آغوشی بیت اول و دوست داشتم و تونسته بود تا اندازه ی زیادی فضای کلی داستانِ ترانه رو بیان کنه و تصویر روشن و با احساسی و در ذهن مخاطب ایجاد کرده داریم دل میکنیم از هم چقد تقدیر بی رحمه من وتو عاشقیم اما اینو قسمت نمیفهمه احساس این بیت هم دوست داشتم و با کلماتی ساده تونسته بود منظورشو برسونه. ویژگی هایی که برای یک اجرایی خیلی مهمه: روون بودن، سادگی، احساس و زیبایی. که این بیت سه مورد اول و داشت به نظرم. چقد سخته که عاشق شی ولی مجبور به دل کندن منم دق میکنم بی تو تو هم دق میکنی بی من دو مصرع اول این بیت و نمیفهمم. انگار یه چیزی کم داره این بیت. اگه میخواستین بگین که چقدر سخته عاشق شی و بعدش مجبور بشی دل بکنی، که دو مصرع اول این منظور و نمیرسونه و ضعف تالیف داره. اگر هم میخواستین بگین که چقدر سخته عاشق دل کندن بشی که بازم مفهوم خیلی روشن و قشنگی نیست. جدایی آخرین راهه باید رفت دیگه راهی نیست اسیر شبی هستیم که تو تاریکیش چراغی نیست اینجا از ردیف به جای قافیه استفاده کردینو راهی و چراغی قافیه نیست. این کار فقط در جایی قابل توجیه هست که کل بیت انقدر قوی باشه که با تغییرش زیباییشو از دست میده ولی در این بیت این مورد دیده نمیشه و بهتره از قافیه استفاده کنید. مصرع سوم ایراد وزنی داره : " اسیر شبی هستیم که" . مثلا میشد نوشت : اسیر یک شب گنگیم، که تو دنیاش ماهی نیست مشکل قافیه هم بر طرف میشه. تو چشمات خیره میمونم نفس تو سینه میگیره برو اما کسی جاتو تو قلب من نمیگیره نمیگیره و میگیره هم قافیه نیستن. بیت و اگه به طور منفرد نگاه کنیم یک بیت معمولیه ولی خب از نظر روایت داستان جای خوبی قرار گرفته و داستان رو جلو برده. امید من به آینده اس یه روزی کاش برگردی تویی که تا دم رفتن پی یه چاره میگردی دو مصرع آخر مفهوم خیلی روشنی نداره. میتونست بهتر نوشته بشه. در کل ترانه ی خوبی بود ولی بیت ها در یک سطح بودن و نیاز بود که یک بیت خیلی قوی توش باشه تا ترانه نظر مخاطب رو بهتر جلب کنه. شروع ترانه بهتر از انتهای کار بود و کم کم بیت ها داشتن قدرت خودشون رو از دست میدادن. ترجیع بند با وزن متفاوت هم به ترانه اضافه کنین خیلی بهتره، مخصوصا برای اجرای آهنگ دست آهنگساز و باز میزاره برای ملودی سازی بهتر. موفق باشید و مانا
  • Mohammmad91 سلام. زیبا بود. میتونید به جای چراغی از ماهی استفاده کنید. تو تاریکیاش ماهی نیست یا هر چیز دیگه. موفق باشید :)
  • حسین سمیری سلام خانوم محترم بسیار زیبا آفرین واقعا به دلم نشست خیلی زیبا و لذت بخش بود
  • نيما سكوت درود بانو ترانه زیبایی بود دو جا قافیه هات ایراد داشت نمیگیره و می گیره و چراغی و راهی اسیر شبی هستیم که وزنش غلطه موفق باشید
  • حامد جاویدان سلام خانم حقیقت کار خیلی زیبایی بود اما این قسمت اسیر شبی هستیم که تو تاریکیش چراغی نیست مشکل وزن داره ودربعضی از بیتها مشکل قافیه دیده میشه اما در کل ترا نه ی بسیار زیبایی بود موفق باشید .عیدتان مبارک
  • شقایق موسوی با سلام و درود خانم حقیقت عزیز، ترانه فوق العاده زیبایی بود... جسارتا توی این بیت قافیه درست قرار نگرفته، چون (راه و چراغ) قافیه نیستند: ‏"جدایی آخرین راهه باید رفت دیگه راهی نیست اسیر شبی هستیم که تو تاریکیش چراغی نیست" پایدار و پیروز باشید...