یک درصد

از عشقمون یک درصدی مونده
باقیش سرتاپامو سوزونده
خاکسترش چهرم رو پوشونده
اما هنوز حال خوشی داری!

وقتی که ذهن شهرمون پوچه
کم میشم از هر کوچه پس کوچه
داروی درد کولیا کوچه
امسال هم سال خوشی داری

###

روی تنم انگار میسوزم
با هر پُکِ سیگار میسوزم
در حال استمرار میسوزم
میسوزمو حال خوشی داری!

با شیر فالم رُ سفیدش کن!
بختِ محالم رُ سفیدش کن!
هر قیلو قالم رُ سفیدش کن!
تو قهوه ی قاجار کُشی داری!

###

هر کَسو کارم رُ به پات دادم!
ایلو تبارم رُ به پات دادم
من اعتبارم رُ به پات دادم
اینه که احوال خوشی داری

من خسته از عشقای یک درصد
گیرم توی دنیای یک درصد
میسوزه بازم جای یک درصد
اما تو قصد نسل کُشی داری!

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/99267کپی شد!
460
۱۴
۳

  • حسن عرب لاریمی پسندیدم کار بسیار زیبا و دلنشینی بود تبریک به شما
  • علیرضا کنعانی هرندی سلام جناب دمی زاده کار بسیار زیبا و جالبی از شما خوندم مثل کارهای قبلی قوی و تأثیر گذار .............. موفق باشید
  • حسین خزایی جناب دمی زاده مانا باشید .. خوانش لذت بخشی بوود .. هم از قلم شما و هم از نکته نظرات دوستان آموختیم .
  • بهزاد صنعتی سلام و درود جناب دمی زاده عزیز... بسیار عالی بود... فوق العاده زیبا... موفق و پیروز باشید
  • علی ادریس زاده درود مهدی دمی زاده عزیز انقدر خوب و محبوب و با دانش شعری هستی که به شایستگی جزو ستاره های آکادمی انتخاب شدی و بهت قلبا تبریک میگم... ازت کارهای متفاوت زیادی خوندم و شنیدم و لذت بردم و یاد گرفتم... شاخصه اصلی کارهات نوآوری بخصوص تو استفاده از کلمات مدرن و تصویرهای خاصه...با تاکید بر وزنهای کوتاه در اکثر مواقع و برخی مواقع صحت وزن با تاکیید بر نوع خوانش محقق میشه تو ترانه هات... اما با افتخار این اثر رو با اجازت دقیق تر میخونم و نظرات شخصیم رو میگم: - اولین نکته سبک نگارش کار بود که خیلی نظرم رو جلب کرد.3-1 خیلی خووب.روون و با قابلیت اجرای بالا (خیلی علاقه مند شدم تو همچین سبکی خودمو محک بزنم) - تصاویر بند آغازین بسیار برای شروع به دلم نشست - مصراع دوم بند اول "باقیش" از تبصره هجای بلند "ی" تو خوانش به جا استفاده کردی - در بند دوم بهترین اتفاق کل ترانه میوفته (داروی درد کولیا کوچه) خلق یه تصویر عالی که ارتباط معنایی عالی با بیت اول همین بند داره - نکته مهم قافیه سازی 4 و 8 علاوه بر 3 قافیه داخلی هر بند هست که "حال و سال" با ردیف "خوشی داری" خیلی به ملودیک تر شدن کار کمک میکنه.لذت بردم - بند 3 هم تصاویر خوبه و در ارتباط عمودی مناسب با دو بند قبل - اما بند 4 با دو نکته مواجه هستم. اول "هر قیل و قال" که "هر " کاملا حشوه و به کار با این کیفیت ضربه زده که توچشم میاد - دوم "قاجار کشی" حرف "ر" از وزن میوفته و "قاجا کشی" تو وزنه ... البته میدونم با خوانشت رفعش میکنی اما اینجا از اون قسمتاست که تو خوانش هم کمی معلوم میشه ... - اما قافیه 4 و 8 که در قسمت اول کار با ردیف(خوشی داری) رعایت شده بود اینجا با ردیف (داری) انجام شده و ( کشی و خوشی) که سماعی میتونه قافیه باشه رو گرفتی که چون تو دو بند بالا خوشی باشه ردیف بود یه لحظه تردید ایجاد میشه برای قافیه نداشتن. - با نهایت احترام بدترین قسمت تو کل ترانه مصراع اول بند پنجم هست. "هر کس و کارم" به شدت این حشو تو ذوق میزنه . شاید چون باقی کار سلامت کلامی و تصویری و... بالایی داره - نکته بعد در واقع ایل و تبار درسته که متفاوت از کس و کار هست اما تصاویر فحوایی نزدیکی رو دارن القا میکنن و من اگر بودم مصراع دوم رو که عالی شده با ایل و تبار حفظ میکردم و مصراع اول رو کامل تصویرش رو عوض میکردم و یه مصراع و تصویر متفاوت هدیه میدادم به مخاطب.از شر "هر" حشو هم راحت میشدم. - در مصراع سوم همین بند "من" حشو هست اما تو ذوق نمیزنه و میتونه تاکیدی هم تلقی بشه و به شخصه مشکلی با چنین حشوی ندارم. - در مصراع آخره بند پنجم فحوا و استفاده بسیار خوب از کنایه با بکارگیری "اینه" رو خیلی خیلی دوست داشتم. - اما بند آخر فحوای کلی خوبی برای جمع بندی داره - مصراع سوم این بند تصویرش خیلی خیلی خاصه خودته و نشسته...ممنون ازت - مصراع چهارم "نسل کشی" حرف "ل" از وزن میوفته و "نس کشی" درسته که مثل همون قاجار با خوانش خودت و تند هم کمی تو چشم میاد ... - اما قافیه 4 و 8 در دو بند آخر باز هم " کشی و خوشی" هست و "داری" ردیف و اینکه توی دو پارت از این ترانه این موضوع تکرار شده و تو پارت اول به شکل دیگه بوده و تعمدی از نظر تکنیکی هم نشون نمیده میتونه مورد نقد و تفکر قرار بگیره در انتها خیلی خیلی این ترانت رو دوست داشتم و بسیار اجرایی تر از کارهای دیگت که شنیدم...خیلی ارتباط خوب عمودی و تصاویر خووب و احساسی و خاص خودت... گاهی تصاویرت برام حال و هوای ترانه "ته سیگار" رستاک حلاج رو تداعی میکرد " حال خوشی داری" "حواست نیست" این ترانه رو هم خیلی دوست دارم. زیاده گویی هام رو ببخش و چون شدیدا قلبا به شعر و شخصیتت علاقه دارم و ازت یاد گرفتم اجازه دادم به خودم تنها نظرات شخصیم رو جزعی بیان کنم. ممنون ستاره شخصیت وشعر
    • نرگس حفیظی با احترام به آقای دمی زاده که واقعا کارهاشون کلاس درس هست برای ما تازه کارها و از این ترانه هم لذت بردم. از شما آقای ادریس زاده می خواستم درخواست کنم که لطف کنید و در حد توان و زمانتون ترانه های ما تازه کارها رو هم به نقد صریح و دقیقتون مزین کنید. ما اومدیم اینجا یاد بگیریم به خصوص از اهل فن مثل شما. امیدوارم که این اتفاق خوش یمن بیفته. با آرزوی بهترین ها برای هر دو عزیز.
      • علی ادریس زاده درود بانو...لطف دارین.به روی چشم.من هم همشاگردی هستم کنار شما و دوستان و نظرات شخصیم رو میگم.اگه دقت کرده باشید در هر بروز رسانی یک یا دو کار رو به صورت رندوم تصادفی میخونم ونظرات شخصی رو جزعی میزارم.اما حتما ترانه بعدی شما در اولویتم هست و از دعوتتون با کمال افتخار استقبال میکنم. تنها یه نکته که نکاتی که پای کار هر کودوم از دوستان میخونیم از نظر یادگیری عمومیت داره و من از همه نظرات همه کارها برای ترانه های خودم استفاده میکنم.شادو سلامت باشی بانو
    • علی ادریس زاده شرمنده یک نکته هم جا موند و استفاده از 4 بار کلمه "هر" بود که کمی ضربه میزد چون یا معنی هم داشت یا حشو یا... شادیت مدام رفیق
    • مهدي دمی زاده سلام دوست من اگه نت گوشی اجازه بده البته کاراتونو مرور کردم اینکه دغدغه داری بسیار ستودنیه
    • مهدي دمی زاده سلام دوست قدیمی ممنون از اینکه به دقت نقد کردی یاد میگیرم ازت
  • مصطفی اعلایی سلام و درود مهدی جان... نقد کردن از کارهای پیشکسوتانی چون شما در این سایت رو می سپرم به اهلش.... ولی ترانه خوبی بود و به دلم نشست... سبز و پرترانه باشی به مهر مهدی جان.... ضمنا خوشحال میشم نقدهای شما رو در مورد آثارم بدونم دوست خوبم
  • عليرضا عباسي سلام مهدی جان کار جالبیه معمولن ما ایرانی ها اول از کارای همدیگه تعریف می کنیم بعد شروع میکنیم به ایراد گرفتن. با شیر فالم رُ سفیدش کن!/ با این قسمت ارتباط برقرار نکردم اگه به جای فال بخت بود که قافیه ش بدتر تو ذوق میزد و اینو من باب مثال اوردم شاید برام ملموس تر بود . میدونم که مصرع بعدی برای ارتباط دادن به این قسمت اومده اما ما فال رنگی نداریم. هر کسو کارم رو به پات دادم/تو شروع این مصرع یه مقدار سهل انگاری کردی /و مثلن باید مگفتی من کسو کارم ... و در ضمن میگن به پات ریختم /بیشتر ردیف ریختم به این قسمت میومد. و مصرع آخر" نسل " وزن روونی نداره. و مورد دیگه خیلی وقته ازت کار نخونده بودم این کار یه جورایی از کارای قدیمت متفاوت تر بود .تو ترانه های قبلی که ازت خونده بودم روی تصویر سازی و اوردن واژه های جدید خیلی بیشتر تاکید داشتی . برات آرزوی موفقیت دارم.