بغض

یه بغضِ توی این دل به اندازه ی چشمات

به اندازه ی حسِ نفسگیرِ نفسهات

یه بغضِ توی این دل مثِ کوچه ی بن بست

خدا هم انگار امشب دراشو رو دلم بست

ستاره خوب می فهمه بعض ِ دل شکسته

مثِ پرنده ای که قفس راهشو بسته

یه بغضِ توی این دل کاشکی طاقت بیاره

مونده تو راهی امشب بباره یا نباره

بیا با من بمون و بزار بغضم بباره

تو این پاییز سردم، دستات حکم ِ بهاره

https://www.academytaraneh.com/98384کپی شد!
1085
۱۴
۱

درباره‌ی نرگس حفیظی

اصالتا لرستانی، ساکن اصفهان، فوق دیپلم گرافیک، لیسانس روابط عمومی و فوق لیسانس جامعه شناسی دانشگاه اصفهان، کارمند هستم و به دنبال خانواده ای شاعر و علاقه مند به هنر و ادبیات، آمده ام یاد بگیرم. عریان؛ مانده در برهوت خیره به آسمان به هیچ چیز و همه چیز می نگرم لابه لای ستاره های مدفون شده در چشمانت "نرگس"

  • mostafa golmohammadi دیدگاه*سلام خانم حفیظی... بهتر از این ازتون انتظار دارم.. موفق باشید
  • محمد قاسمی (شاهد) سلام و درود بانو حفیظی. کارهای شما همیشه زیباس. البته بنظرم شما خیلی بهتر از این هم میتونید بنویسید. موفق باشید.
  • بهروز دولت آبادی درود خانم حفیظی حس کارتون خوب بود ? اما خب به نظر من یه مقدار سخت گیری بیشتر به خودتون شما رو در ادامه ی راه موفق تر خواهد کرد . ساده گویی در ترانه خوبه اما این بدین معنی نیست که هیچ کشفی در کار به عمل نیاد و فقط به حرف خلاصه بشه من این رو حرفهایی دیدم به همراه احساسی ناب اما فقط این کافی نیست . یه مقدار بیاین دقیق تر شیم به کارتون : در بیت اول تشبیه بزرگی بغض به چشمها از نظر من اصلا خوب نبود چرا که چشم نهایت بزرگیش باز هم جز کوچک ها به حساب میاد و من از این مصرع شاید این رو برداشت کنم که بغض کمی در دل منه در صورتی که شما میخواستین عکس این رو بیان کنید و اینجاست که ضعف تالیف به وجود میاد . مصرع بعدی رو میشه قبول کرد اما به عنوان مصرع دوم ضربه ای که باید رو نداشت . مصرع بعدی هم مثل بیت قبل تشبیه خوبی استفاده نکردین . مث کوچه ی بن بست : یعنی چی ? کوچه ی بن بست چطور میتونه نماد بغض باشه ? مصرع بعدی قابل قبوله اما فقط در حد حرف نه شاعرانگی . بیت بعدی ضعف دستوری داره چرا که در مصرع برای کامل شدن معنی به "رو" نیاز هست . ستاره خوب میفهمه بغض دل شکسته رو ... و اما اینکه ستاره چطور بغض دل شکسته رو میفهمه جای سواله ? مصرع دوم هیچ ارتباطی با مصرع قبل نداره چرا که گفتین ستاره بغض دل شکسته رو خوب میفهمه مثل پرنده ای که قفس راهش رو برای پرواز بسته ! خب در این جمله پرنده بر میگرده به ستاره چه ارتباطی هست که این دو رو مجاز به هم کرده ? از نظر من هیچ ارتباطی وجود نداره . بیت بعدی مصرع اول قابل قبوله اما مصرع بعد مونده توو راهی امشب یعنی توی یک راه در صورتی که شما گفتین بین بباره یا نباره قرار گرفته و برای این لازمه که به جای راهی دوراهی استفاده کنین . در نهایت اینکه من از این شعر شک بر این دارم که ترانه سرا دایره واژگان ضعیفی داره و این فقط با مطالعه حل میشه . امیدوارم جسارت من رو ببخشین و اینکه این نظر شخصی من بود و ممکنه که اشتباه باشه . موفق تر باشین ?
    • نرگس حفیظی سلام آقای دولت آبادی فکر کنم شما رو اولین بار هست پای ترانه هام می بینم و از این بابت خیلی خوشحالم. و خیلی خوشحال تر که این قدر با دقت و حوصله ترانه رو خوندید و به نقد کشیدید. با تمام مواردی که شما بیان کردید موافقم اما مثل این می مونه که زیبایی یک فرد رو به صورت کلی نبینیم و به صورت جزیی مورد بررسی قرار بدیم. ممنون می شدم که در مورد کلیت کار هم نظر می دادید. امیدوارم که این روند نقد و بررسی در همه ی کارهای دوستان باشه تا باعث پیشرفت و بهتر شدن اثرها بشه. از شما، آقای علی اصغر شریفی - ابوالحسنی و دیگر دوستانی که بدون هیچ چشم داشتی کار رو نقد می کنید خیلی خیلی ممنونم. با آرزوی بهترین ها
  • اشکان آقایی سلام عرض شد خانم حفیظی ترانه با احساسی سرودین و مشک لحن ترانه رو حل کردین بی شک هر روز بهتر خواهید شد به امید کارهای بیشتر و بهتر موفق باشید.
  • شهاب حسینی سلام /من ترانه های قبلی شما رو هم خوندم و اعتقاد دارم توانایی های شما بسیار بالاتر از سطح این ترانست/ فقط به یک نکته اشاره میکنم چشمات و نفسهات با حذف حروف الحاقی نه تنها هم قافیه نیستند بلکه چشم و نفس به هیچ عنوان هم آوا هم نیستند /ضمنا بن بست کلمه مستقلی نیست و نمیتونه با دلم بست قافیه باشه/به امید خواندن ترانه های بهتر از شما/شاد باشید و سربلند
    • نرگس حفیظی سلام آقای حسینی. خیلی خوشحالم که شما رو پای ترانم می بینم. این ترانه های اخیر مربوط به سال های قبل میشن و من فقط برای شناخت خودم در زمینه های مختلف کار می کنم تا بهتر بتونم به اون چیزی که مد نظرم هست دست پیدا کنم. و با تذکر و نقد شما دوستان دارم می فهمم توی این سبک نوشتن موفق نبودم. ممنونم از راهنمایی هاتون. با آرزوی بهترین ها
  • کامبیز جمشیدی سلام خسته نباشید خانم حفیظی ترانه ی خوبی بود البته بیت شروعش بهترین بیت کار بود ... این مصرعشو : ستاره خوب می فهمه بعض ِ دل شکسته آیا منظورتون این بوده که ستاره خوب معنی بغضی که توی دل شکسته هست رو می فهمه ؟ اگه اینه منظورتون که مصرع بعدی باید جمله تونو کامل کنه ولی شما برای مصرع بعدی حستون رو به حس یه پرنده ی در قفس تشبیه کردین مثلاً می تونستید اینجوری بگید : یه بغض بی سرانجام توی دلم نشسته مث پرنده ای که قفس راهشو بسته .... البته این فقط یه مثال بود و امیدوارم حمل بر دخالت نذارید . توی این بیت می گید یه بغض توی این دل کاشکی طاقت بیاره / مونده تو راهی امشب بباره یا نباره ... اول اینکه به نظرم اگر این اینجوری نوشته می شد بهتر بود : توی دلم یه بغضه کاشکی طاقت بیاره / سر دوراهی مونده ، بباره یا نباره ............. اما مشکل اصلی تر این بیت مصرع اولشه ؛ تو مصرع اول می گید بغضی تو دلتونه و ای کاش که طاقت بیاره و نترکه ، خب قاعدتاً تو مصرع بعدش باید دلیل این آرزوتونو بیان کنید که چرا کاشکی طاقت بیاره ؟؟؟؟ ولی شما تو مصرع بعدی نوشتید مونده تو راهی امشب بباره یا نباره ..... امیدوارم زیاده گویی منو ببخشید و حمل بر بی ادبی نکنید . موفق و سربلند باشید
    • نرگس حفیظی سلام آقای جمشیدی عزیز خیلی ممنونم که با دقت و وسواس کار رو خوندید و به نقد کشیدید. از اینکه کمک می کنید تا کار بهتر بشه واقعا ممنونم. صادقانه میگم کاش این اتفاق برای همه ی ما بیفته تا بتونیم بهتر کار کنیم. نقد باعث رشد میشه و امیدوارم که ادامه دار باشه. حتما از نقطه نظراتتون استفاده می کنم. با آرزوی بهترین ها
  • علیرضا کنعانی هرندی سلام خانم حفیظی عزیز تو مصرع (ستاره خوب میفهمه بغض دل شکسته ) فکر کنم یه که جا انداختید (ستاره خوب میفهمه "که" بغض دل شکسته ..... بنظر بنده این طور وزنش بهتر در بیاد شاید هم اشتباه تایپی بوده و جا انداختید . و مورد دوم اینکه از واژه بغض خیلی استفاده کردید و این تکرار یه کم به کار شما آسیب زده ، باز میگم این نظر بندس و هر کس هر جور بخواد ترانشو مینویسه . امیدوارم همیشه موفق باشید. یا علی مدد
    • نرگس حفیظی سلام آقای کنعانی گرامی ممنون از حضورتون پای ترانه.(ستاره خوب می فهمه بغض ِ دل ِ شکسته) نه که جا نیفتاده. اگر "که" بیاد معنی مصرع کامل عوض میشه و در واقع منظور من رو نمی رسونه. و دومین مورد کلمه ی "بغض" رو قبول دارم که خیلی تکرار شده اما توی خیلی از کارهایی که حتی خوانندگان بزرگ خوندن این اتفاق افتاده البته خود من هم با نظر شما موافقم که آسیب میزنه. اما خوب ترانه گاهی می طلبه. با آرزوی بهترین ها برای شما