بویِ…

بوی آشپزخونه می‌ده تنت / بوی چربِ قرمه‌ی نذری
بوی سبز و تلخِ لاهیجان / عطرِ دم کشیده توو کتری

قلب تو رنده می‌شه توو خورشت / که تندتر قُل بزنه غذامون
حس تو توی قرمه جا افتاد / از دهن نیوفتاده خنده‌هامون

دست پختِ تو فقط / سازگار با منه / دستِ تو نباشه زخم / توی معده می‌زنه

قد کشیدی توی دیگ برنج / عطرت تموم خونه رُ برداشت
بندری شده طعمِ بودنت! / عشق، نونُ توو سُفرمون گذاشت

بعد از اینکه از تو پُر می‌شم / حال می‌ده پای سفره خوابیدن
بعدشم یه استکان چایی و / از در و همسایه پرسیدن…

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

666
۱۳

  • سلام نتوستم با شعرت ارتباط برقرار کنم(نظر شخصیه) موفق باشید
  • سلام مهدی جان گفتنی هارو که دوستان گفتند...این ترانت انتظاراتمو برآورده نکرد... گل لبخند بر لبانت جاری
  • سلام جناب دمی زاده ی عزیز ..چه گفتگوی خاص و متفاوت ودر عین حال صادقانه ای .. بسیار هم استادانه بیان شد ..اگرچه مجزا تر از حال و هوای یک ترانه میشه ارزیابیش کرد.یک دل نوشته با قابلیت مثلا تیزر شدن . البته نظر شخصی منه .بسیار هم عالی. لایک
  • سلام مهدی عزیز. سبک ترانه سرایی شما واقعا خاصه . اما با ترانه های قبلیت بیشتر ارتباط می گرفتم . اینو یکم سخت خوندم . موفق باشی دوست عزیز
  • سلام اقای دمی زاده ترانتون متفاوت بود ولی انتظارمون از شما بیشتره موفق باشید
  • سلام آقای دمی زاده زیبا بود نکاتی بود که دوستان گفتن موفق باشید
  • جالب بود فقط متوجه منظورتون در مصراع آخر نشدم: از در و همسایه پرسیدن!!! موفق باشید
    • وقتی راوی غذا رو خورده و داره استراحت میکنه از مخاطب در مورد همسایه ها و اتفاقات سوال میپرسه... در مورد کلیت کار ام با آقای زال نژاد موافقم
      • به علاوه اینکه تصویری بعضی جاها به جای اینکه کمک کنه تو ذوق میزنه اوجش هم "قلب تو زنده میشه تو خورشت" هستش...
  • سلام جدا آقای زال نژاد میخونه و با آگاهی و دلسوزی نظر میده درست میکن.موفق باشی حال عجیبی داشت ترانتون
  • سلام آقای دمی زاده کتری و نذری قافیه نیست، حتما یه حالی به فکر قافیه بیت اول بکنید چون مطلع خیلی مهمه. فضا سازی ترانتون خاص بود با بعضی از کلمات لوکیش های جالبی ترسیم کردین و این خودش امتیازه اما نتیجه فضا سازی خاص باید یک حرف خاص و نتیجه خاص باشه ولی شما فقط ترسیم کردین و این ضعفه کاره. از درو همسایه پرسیدن و ... نقطه اوج این ضعفه، مخاطب شمارو میخونه و پیگیره راویتون میشه تا تهش به چیزی برسه که اسمش خاتمست. تمام اهمیت خاتمه هم به نتیجه و ضربه ایه که باید به مخاطب وارد کنه ولی ترانه شما فاقد این دوتا مقوله بود. جسارت و رک بودنم رو بزارید به پای اینکه اومدیم برای نقد شدن و پیشرفت کردن موفق باشید
    • رضا رو چه حسابی کتری با نذری هم قافیه نیستن؟؟برام سواله واقعا...همینطور بنظرت دو کلمه ی (بشناسه و برسه) هم قافیه هستن؟؟
      • سلام آقای شعبانی کتری یک کلمه کامله و حرف الحاقی نداره ولی نذری در واقع نذر بوده که مصوت (ی) بهش ملحق شده. اگر نذری و کتری قافیست، پس کتری و متری چیه!! فرا قافیست؟ تو قافیه هایی که مصوت بلند، آخر کلمات قرار میگره فقط (ا) و (و) هستند که به تنهایی اساس قافیه محسوب میشن. مثل: "صنعا" و "ما". تبصره دیگه ای که مربوط به حروف الحاقیه میگه: به آخر کلمات قافیه ممکنه یک یا چند حرف ملحق بشه که جزء حروف مشترک قافین و رعایتشون لازمه. (ی) آخره بعضی از واژه ها که به (ا) و (و) ختم میشن قافیه محسوب میشن. مثل "خدای و جای". خدا+ی ... جا+ی . حالا سوال اینجاست!آیا (ی) در کتری و نذری همچین ویژگی ای داره که قافیه محسوب بشه؟ نکته اینجاست که فقط یک کلمه نذری "ی" الحاقی داره. کلا مبحث قافیه خیلی پیچیده و گستردست. شاید شما با تبصره ی دیگه ای که ازش اطلاع دارید و بنده الان حضور ذهن ندارم بتونید اثبات کنید که کتری و نذری قافیست. فرض میکنیم که ثابت بشه و قافیه درست باشه. آیا نمیشد قافیه محکم تری برای بیت اول گرفت؟ تاکید من بیشتر رو اینه، اهمیت قافیه خوب برای مطلع ترانه. نه،ف چون قافون کلی قافیه وصوت+صامت یا صامت های پایانیه، اما اینجا شما صامت دارید+مصوت ( س+ ِ ). قافیه باید دارای حرف اصلی باشه که هست اما مصوت های قبل حرف اصلی فرق میکنن. یکی مصوت بلند (ا) و دیگری مصوت کوتاه ( ِ ). به نظر من اصلی ترین رکن قافیه مصوت پایانیه که همین مصوت پایانی قافیه رو زیبا و موزون میکنه