به پای من

همین لحظه پایان رؤیای ماس
همینجا ته قصه ی ما دوتاس
از این قصه باقی میمونه فقط
من و بغض و تنهاییِ توو تراس

من و بغض و تنهایی و دلهره
ولی تو خیالت نباشه،برو
عقب برنگرد و نذاری نگات
نمک روی زخمم بپاشه،برو

میدونم میخواستی که دنیایِ من
توو دستای تو جا شه اما نشد
میدونم به هر در زدی خوب من
دلم سهم تو باشه اما نشد

نشد حالا باید نخواسته تو رو
همینجوری تسلیم رفتن کنم
باید بعد تو حتی من با خودم
همه خاطراتم رو دشمن کنم

***به پای من بذار برو ، از خاطرت خطم بزن!
با سایه روشن نگات ، این صحنه رو قلم بزن
به پای من فقط بذار یه بار دیگه ببینمت
این سرنوشتِ تلخ رو آهسته تر رقم بزن***

ببخشم که ساده میذازم بری
میخام که ازت هر بدی دورشه
یکی از ما باید تو این ماجرا
نتونه بره اما مجبور شه

برو قبل از اینکه بگن توو دلم
جای عشق تو زخمی بدخیم گرفت
ببخش که دلم میگه باید بری
ببخش که بجای تو تصمیم گرفت

***تن پوشِ رؤیاهای من همقدِ دنیای تو نیس!
پاسوزِ آرزوهای دور و درازِ من نشو
نگاه آخرت رو به غرورِ جاده ها ببخش
به پای من ، بیشتر از این خاطره ساز من نشو***

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/90333کپی شد!
1344
۳۷

  • مهدي دمي‌زاده سلام دوست من بیشتر بنویسو بخون سعی کن ایجاز رو هم رعایت کنیو تصویر رو جایگزین صراحت کنی
  • nasim beiranvand عکس پروفایلتون تصویر زمینه ی گوشی منه و منو یاد قالب دوست داشنی وبلاگم انداخت:) این تصویر رو خیلی دوست دارم.
  • nasim beiranvand ترانه ی قشنگی بود...من خیلی باهاش ارتباط برقرار کردم...یه جاهایی اگه از کلماتی که تلفظشون راحت تره و بهتر روی ترانه سوار میشه استفاده میکردید از بعضی جهات بهتر میشد مثل مصرع:"جای عشقتو زخمی بدخیم گرفت" یه مقدار تلفظش مشکله؛ اما خب من هم پیرو اون دسته از افرادی هستم که معتقدن احساس رو نباید فدای قید و بندهای شعر کرد...بنابراین میگم که در کل ، یه اثر قوی رو از شما خوندم. ممنونم:)
  • مرتضی دشمیر خیلی زیبا بود موفق باشی
  • مجید صادقی سلام مریم عزیز ترانه بسیار زیبا و با احساسی بود مرسی
  • ناشناس سلام مریم عزیزم ترانه ی زیبایی بود و نکات گفتی رو آقای شمس و پور کاشانی گفتن قلمت نویسا دوست گلم
  • نيما سكوت همین لحظه پایان رؤیای ماس همینجا ته قصه ی ما دوتاس از این قصه باقی میمونه فقط من و بغض و تنهاییِ توو تراس من و بغض و تنهایی و دلهره ولی تو خیالت نباشه،برو عقب برنگرد و نذاری نگات نمک روی زخمم بپاشه،برو درود بانو سپید زیبا بود لذت بردم
  • وحیدی(سورمه) سلام مریم جان ترانتو خوندم به نظرم بسیار زیبا بود از نظرات آقای پور کاشانی و آقای شمس هم کمال استفاده رو کردم
  • عباس مقدم ترانه ی زیبایی بود خانم سپید لذت بردم
  • علیرضا سرمدیان سلام مریم سپید عزیز .... ترانه خوبی خوندم ازتون ...البته قبلی ها رو بیشتر دوس داشتم ....از صحبت های آقای پور کاشانی و آقای شمس عزیز کمال استفاده رو بردم و بر خلاف ایشون(با احترام به سلیقه محترمشون) اتفاقا من بند آخرو بیشتر دوس داشتم ... موفق که هستی موفق تر باشی ...
  • کوثر عابدی سلام گلم کارخیلی قشنگی بود درود برتو
  • امین بهاری زاده سلام کار زیبایی بود...آفرین...با دو بند آخر ترانتون مثله مجید شمس عزیز زیاد موافق نیستم...
  • مجتبی بستان پیرا ترانه خوبی بود همین لحظه پایان رؤیای ماس همینجا ته قصه ی ما دوتاس از این قصه باقی میمونه فقط من و بغض و تنهاییِ توو تراس
  • مجید شمس سلام خانم سپید گرامی کارتون رو خوندم و فکر می کنم نسبت به آخرین کاری که مدتها پیش ازتون خوندم قلمتون بهتر شده بریم سراغ ترانه ساختار ترانه شما خوب بود تصاویر خلاقانه ای وجود نداره و این کار شما رو از یه کار خاص دور می کنه قافیه های انتخاب شده ی شما چندان خلاقانه و تازه نیستن، البته ابیات اکثرن مردف هستن و به موسیقی کناری کار کمک کردن. اتفاق در ترانه تون وجود نداره ، این ایراد نیست از نظر من اما بودن اتفاقات تازه خیلی به ارزش ترانه تون اضافه می کنن . راجعبه می خواستم / خواستی و میخام می خواستم و میخام ؟ دوگانگی در نوشتارُ تصحیح کنید یا می خواستم و می خوام یا میخاستم و میخام /// ببیند جای عشق تو زخمی بدخیم گرفت جای عشقتو رخمی بدخیم گرفت کاملن مشخصه که این دو جمله با هم تفاوت معنایی دارن حالا من فکر می کنم جمله ی دوم منظور شما بوده چون معنی اصلی رو می ده نکته : " را "ی مفعولی تو زبان گفتار از نظر صوتی به دو شکل متغیره و یکیش اینه اگر اخرین واج کلمه ی ما قبل " را " صامت باشه " را " به صورت _ُ تلفظ می شه عشق تو را عشقت را خب می بینیم که واج " ت " قبل از " را " وجود داره پس می شه به دو صورت روی کاغذ بنویسیم عشقتُ عشقتو اما سعی بر اینه که " را " که تغییر داده شده حداقل به صورت یک کلمه ی حتی تک حرفی، باقی بمونه در نوشتار. در نتیجه می نویسیم جای عشقتو رخمی بدخیم گرفت جدا نوشتن " تو " صحیح نیست در این مورد و باعث می شه معنی تغییر کنه . ............................................................... یه بار میگید "برنگرد به عقب" و بعد می گید "یه بار دیگه ببینمت" و نهایتن می گید " نگاه آخرت رو به غرور جاده ها ببخش " فکر می کنم شاید سردرگمی و پریشون حالی خودتون رو به تصویر کشیدید . بندآخر ترانه رو دوس ندارم و کاش همون بند ترکیب اولو قرار می دادین و بهتر می شد . در کل کارتون خوب بود موفق باشید
    • مریم سپید سلام اقای شمس ممنونم از نظرات خوب و سازنده تون.. و همینطور نظر لطفتون... بله قبول دارم من اشتباهات نگارشی تو ترانه زیاد دارم..هم درمورد میخام و می خواستم و هم در مورد عشقتو.... حق با شماست.. در مورد اینکه یه جا میگم نگام نکن و یه جا دیگه میگم بذار من ببینمت: من از معشوق میخام که اون نگاهم نکنه و بذاره که من فقط نگاهش کنم(حتی از پشت سر)....(چون نمیخام نگاهش که به نگام بیفته باعث بشه از تصمیم رفتنش منصرف شم) و البته تعبیری که شما هم بکار بردین خوب بود(آشفته حالی) از دیدگاه های سازنده تون سپاسگزارم...زنده باشید
  • مصطفی خدادادی مقدم سلااام بعد از بی قید و شرط ترانه هاتون منو درگیر نکرده بود. البته میتونین اینو به حساب بد سلیقگی من بذارین اول ترانه که یه شروع طوفانی بود. جاهاییم که خوشم نیومد بگم؟ در هر صورت آفرین
  • مجتبی پورکاشانی سلام خانم سپید عزیز ترانه خوبی ازتون خوندم. نوع نگاهتون به یه داستان ساده رو دوست داشتم. ضربه های خوبی لابه لای ترانه به کار برده بودید به خصوص بیت اول رو خیلی خوشم اومد اما یه سری ایراد جزئی هم وجود داشت توی "عقب برنگرد و نذاری نگات" اگه به جای "و" از "تا" استفاده کنید فکر کنم معنی به مصرع برمی گرده یه جاهایی از ترانه تون بهتره بگم روون نبود. استفاده از دو ترجیع بند متفاوت هم فکر می کنم خیلی به ترانه کمک نمی کنه. فارغ از اینها کارتون رو دوست داشتم. ادامه بدید شاد و سلامت باشید
    • مجید شمس مجتبی جان ترجیبع بند یا بهتر بگم بند ترجیع وبند تکرار ، بندیه که تکرار می شه و این ترانه بندترجیع نداره!! اونی که اشاره کردین در نزدیک ترین حالت می تونه ترکیب بند باشه به نظر من.
      • مجتبی پورکاشانی مجید جان شاید منظورم رو بد نوشتم. در اصل منظور من هم این بود اسم این دو تا رو نمیشه ترجیع بند گذاشت و خانم سپید اگه فکر کرده این کار به ترانه ش کمک می کنه اینطور نیست. ضمنا اگه دقت کنیم در مورد خود ترجیع بند هم نباید خیلی مطمئن صحبت کنیم.چیزی که ما در ترانه استفاده می کنیم همه ویژگی های ترجیع بند در شعر کلاسیک رو نداره. به خصوص بحث قافیه متفاوت که شاید فقط در غزل ترانه بشه مصداقش رو عملی دید. من اگر هم اینجا اسمش رو ترجیع بند گذاشتم یا جای دیگه هم بهش با این نام اشاره می کنم واسه عرف و اینه که ترانه سرا آدرسی که میدم رو پیدا کنه. وگرنه من این ترجیع بندهای ترانه رو اون ترجیع بندهای شعر کلاسیک نمی دونم. اما اینکه چرا اسمش رو ترکیب بند نگذاشتم دو دلیل داره: اول اینکه اصلا گمان نمی کنم ترانه سرا قصد عامدانه استفاده از چیزی شبیه ترکیب بند رو داشته باشه دوم اینکه من اصلا استدلالی پیدا نمی کنم که ما پای ترکیب بند رو به ترانه باز کنیم. چون این ترانه قبل و بعد از این ابیات مورد نظر تفاوت نکرده. دقیقا همون ترانه ست که بیت به بیت و بند به یند داره با قافیه های مجزا جلو میره. اینکه دو تا یهو فقط وزن عوض شده که معنیش ترکیب بند نیست. اگه ترکیب بندهای جناب وحشی بافقی رو به عنوان یه نمونه کامل نگاه بندازیم می بینیم که به این ترانه نباید ترکیب بند بگیم .
      • مجید شمس عزیز دل ترجیع بند نام قالبه اما ترجیع یا برگردان (تصحیح کامنت قبلم که گفتم ترجیع بند) بندی هست که در ترجیع بند ، نوحه ، تصنیف و بعضی ترانه ها تکرار می شه و این تعریف جدا از قالب ادبی ترجیع بنده ...(واژه نامه هنر شاعری ص ۷۹) اما راجعبه ترکیب بند من گفتم نزدیک تره و نگفتم ترکیب بنده که مشخصه نیست. اما ترجیه دادم بند ترکیب بگم به جای بند ترجیع .
      • مجتبی پورکاشانی برادرم، استاد گرانقدر، عزیز ما اگه اندازه دوستان استاد و خوب نباشیم، در حد و اندازه خودمون با قالب های شعری آشنایی داریم. حتی ترجیع بند رو تجربه هم کردیم. که اگه نبود کلاهمون پس معرکه بود برادر. بندی که تعریف درستش رو در ترانه و ... فرمودی،قبول دازی که تعریف ابتداییش برگرفته از همون قالب ترجیع بنده؟ شما همون بند ترجیعی که مطالعه کردی اعتقاد داری حتما باید اینطوری صداش کنیم(البته مدتهاست بزرگترین ترانه سرایان هم در اصطلاح رایج بهش میگن ترجیع بند) رو برام تعریف می کنی؟ بند ترجیع ، بیتی با قافیه جدا از سایر قافیه ها و داری لفظ و معنای یکتا. آیا این تعریف دقیق چیزیه که ما تو ترانه ازش استفاده می کنیم؟ منظور من اینه عزیز، چیزی که ما چه در ترانه، چه تصنیف و ... ازش استفاده می کنیم یادمون باشه با نقص از کجا داریم وام میگیریمش،حالا قاعده ای که اساسا داره رعایت نمیشه چه نیازیه وقتی دو تا بند شبیه هم نبودن بگیم قاعده بند ترجیع به هم خورده است و شده بند ترکیب؟ اگه روزی تعریف جدید و درستی ارائه شد، من هم خوشحال میشم. ایشالا که متوجه موضوع شده باشی
    • مریم سپید سلام جناب پورکاشانی....ممنون از لطفتون.. از پیشنهادتون سپاسگزارم.. اگه میگفتین چه جاهایی ممنون میشدم تا اصلاح کنم...البته صبر میکنیم شاید دوستان اشاره بکنند به هرحال ممنون...زنده باشید
      • مریم سپید درمورد اون دو بند متفاوت هم بنده عامدانه گذاشتم تا نظرات دوستان رو راجبش جویا بشم که آیا در ترانه بجز از اوردن بندمشابه،استفاده از بندهای متفاوت جایزه و اگر جایزه چه شرایطی داره....