نام مقاله :جستاری بر تب خو ا نندگی (قسمت اول )

بسمه تعالی
با سلام و عرض ادب خدمت هم ترانه های عزیز و دوست داشتنی
نام مقاله :جستاری بر تب خو ا نندگی (قسمت اول )

موضوع مقاله : خیلی از دوستان و هم ترانه های عزیز که علاوه بر ترانه رایی علاقمند به موسیقی و خوانندگی هستند سوالتی درباب مقوله خوانندگی و خواننده شدن و چگونگی رسیدن به این مهم را از بنده حقیر سوال کردند که بنده سعی کردم مهمترین آموزش های و مختصری از نکات ساده ولی کاربردی خوانندگی را جهت هم ترانه های عزیز و دوستان خوبم جمع آوری و به صورت نکات کلیدی و ارزشمند در این مقاله قرار دهم که شامل تمرین ها و تکنیک های تءوریک و تجربی که میتواند راه گشای موفقیت دوچندان عزیزان را فراهم آورده و یا حداقل اطلاعاتی را در مورد چند و چون هنر خوانندگی برای شما بزرگواران ارمغان آورد .
با تشکر از همه هنردوستان این مرز و بوم
گرد آورنده و نویسنده :امیر علی تاج
چکیده
سخن نویسنده
توصیه های نویسنده برای توجه به نکات ساده و کاربردی که برای علاقمندان هنر خوانندگی یک ابزار شناختی و آشنایی با عوامل مقدماتی و اصولی خوندن و آواز خوانی که به صورت خیلی ساده و روان و شیوا برای هر فردی (زن و مرد ) با هر نوع شخصیت صدایی میتواند مثمر ثمر واقع شود و با نگاه هوشمندانه تری به این عرصه فرهنگی و هنری قدم بگذارد مطمئنا خیلی از این مطالب و مباحث در کلاس های خوانندگی و آموزشگاه های موسیقی با دریافت شهریه های گزاف با کمی تغییر در ساعات تدریس آموزش داده میشود که بنده سعی میکنم حتی المقدور مختصر و مفید دور نمایی از این هنر جذاب را برای شما عزیزان در این مقاله قرار دهم که مقدمه ایباشد از علم خوندن که با در نظر گرفتن موارد ساده نظری و تمرینات موثر عملی و تجربی زمینه شناخت شما عزیزان از دنیای خوانندگی رو فراهم آورم که با همت و تلاش و مطالعه مستمر بعدی بتواند راهگشای دوستداران این هنر را فراهم آورد .
خواننده چیست و خوانندگی چیست :
خواننده به فردی اطلاق میشود که تکنیک خوندن صحیح کلمات و واژه ها را آموخته است و با اجرای زیبای خود میتواند اثر بخشی احساسی بر مخاطب خود بگذارد که شنونده اثر بتواند با واژه ها و شعر و کلام او ارتباط معنایی گرفته و موجبات حزن و یا شادی مخاطب را برآورده سازد به علم یادگیری این هنر خوانندگی گویند .

مقدمه : عزیزان و هنرجویان خوانندگی از حیث سبک و سیاق به انواع سبک های مختلف تقسیم بندی شده است که شامل سبک های سنتی و غربی میباشد که عمده ترین آنها شامل هیپاپ ، پاپ ، راک ،بلوز و کانتری و کلام میباشد که با توجه به گستردگی آن تنها به توضیح سبک باب یا همان استایل باب بسنده خواهیم کرد .

خواننده خوب چه خصوصیات اولیه ای باید داشته باشد .:
۱- حتی المقدور صدایی زیبا از نظر جنس و رنگ و حجم داشته باشد که شنونده از شنیدن آن لذت برده و قابل عرضه برای عموم باشد .
۲- خواننده خوب بایدیک مجری کارکشته و مسلط و توانمند در امر اجرای صحیح کلمات و واژه ها و ترانه و ادای آنها طوریکه حس و معنی کلمه را بتوا ند به خوبی به شنوند ه القاء کند .
۳- در شناخت کلی شعر و ترانه و اصول آن توانا و در استایل های عامیانه گویی و ترانه های عموم بسند و عموم فهم از تسلط کامل برخوردار باشد .
۴- از صدایی واضح و رسا در خوندن ترانه و شعر و ادای کلمات برخوردار باشد تا شنونده آهنگ کلمات را هم به درستی درک کند و بشنود و ارتباط برقرار کند .
۵- با ادبیات معاصر و ترانه های عامیانه و ترانه سرایان عصر خود آشنایی کامل داشته باشد
۶- وزن در شعر و موسیقی را بشناسد
۷- صدایش از نظر حجم و جنس و محدوده صوتی با تمرین های صدا سازی گیرایی لازم را داشته باشد .

خوندن حرفه ای و اصول آن
خوندن حرفه ای یک سری اصول کاربردی و مهم اما ساده دارد که بر طبق آنها عمل خوندن انجام میگیرد
۱- درست خوندن
اولین و مهمترین عامل در خوندن درست خوندن است که شما بتوانید راه درست نفس کشیدن و تنفس صحیح و کاربردی در خوانندگی را یا بگیرید و تمرین کنید که شامل نفس کشیدن از راه بینی و کنترل تنفس که این امر در شما باید به عادت تبدیل شود .
۲- دوم انجام تمرین های فراتکنیکی و تجربی که توضیح خواهم داد .

تمرین های تنفسی آواز خوانی چیست :

تکنیک درست و استوار آواز خواندن نتیجه کنش های متفاوت در بدن انسان میباشد که تا حدود زیادی به رابطه سالم و متوازن اعضاء تنفسی با یکدیگر بستگی دارد که عبارتست از
تنفس درست ،زیر و بمی صدا ، رزونانس ،ادای دقیق و چالاک واژه ها ،و تمرکز و سلامت بدن .

تکنیک ها و تمرین های تجربی و ساده در تقویت صدا

۱- خواندن هنرجو با صدای خواننده های مختلف که به این روش گام ها و نت ها ی آهنگ ها را کم کم یاد گرفته و با انواع ریتم ها بسادگی آشنا خواهد شد و فواصل زمانی و تکنیک های خوانندگان مختلف را به طور تجربی یا د خواهد گرفت .
۲- خوندن در کوه و بیابان و حتی حمام خانه با داد زدن به طوریکه به حنجره صدمه وارد نشود اینکار باعث تقویت گام و محدوده صوتی هنرجو میشود همه این موارد استمرار و علاقه شرط اصلی تمرین میباشد .
۳- تمرین های هوازی مثل دویدن در فضای باز و شنا کردن در تقویت دستگاه تنفسی و حجم ششها و در نتیجه کم نیامدن نفس حین خوندن و تمرکز و تسلط را خواهد آورد .
۴- آرامش بدنتان و دفع استرس با تمرین هایی از قبیل ریلکسیشن و یوگا و دفع تنش از بدنتان که خیلی موقع خوندن مهم است .
۵- روی شخصیت صداتون فکر کنید و سعی کنید زیباتر بخونید مخصوصا با خوندن ترانه های خوب نه هر چیزی دادن اونو بخونید .
موارد بعدی در بخش دوم مقاله شامل :حالت ها و تمرین های فراتکنیکی ،عوامل تاثیر گذار یک موسیقی موفق ،مختصری بر آهنگسازی و مراحل مختلف آن ، قیمت تولید یک آلبوم موسیقی در کشور ، و نکات خواندنی دیگر از حواشی جذاب موسیقی کشور .

تا بعد سرافراز باشید و سربلند

https://www.academytaraneh.com/89185کپی شد!
1331
۲۰

  • قائم ذبیحی البت لایک یادم رفت بگم ممنون =D> =D> :"> :">
    • QaemZabihi حیف خصوصیا خرابن و گرنه یکم بیشتر از حضورتون استفاده میکردم... میشه یه آدرس ایمیلی چیزی ازتون داشته باشم استاد؟!! :"> ممنون میشم :-x :-x @};-
      • امیرعلی تاج عزیزم حرفای خوبی زدی و ممنون از حسن نظرت فعلا به این نکته بسنده میکنم که شاید باورتون نشه سالنه بیش از ۲۵۰۰ آلبوم موسیقی مجاز و غیر مجاز و زیرزمینی ساخته میشه فکر میکنی چند تاشون تو ذهن مردم میمونن فکر میکنی چرا فقط تعداد انگشت شماری کنسرت برگزار میکنن فارغ از مقوله لابی گری باید به خاص بودن خوانندگانی مثل یگانه .جهانبخش . خواجه امیری . همایون شجریان . ووو سون .و یزدانی .وووووووو بقیه دوستان اذعان داشت این عزیزان بغیر از چند تاشون بقیه از هوش ذاتی و استعداد و ممارست در تمرین برخوردار بودن نه ثروت و با تلاش و گذروندن روزهای سخت تونستن خودشون رو روی استیج نگه دارن تا غاینجاشو داشته باش عزیز تا بعد @};-
      • QaemZabihi مممنونم ازتون.... بله حق با شماست :-/ بنظر منم خاص بودن جواب بیشتری میده... محسن یگانه که اصلن اعجوبه ای هستش... و از هیچی همه چی ساخته واسه خودش... مممنونم @};- @};-
  • قائم ذبیحی سلام آقای تاج... مممنون مطلب جالبی بود و من شدید منتظر نسخه بعدی این مقاله هستم.. من همین صبحی توی شبکه نسیم برنامه "شب کوک"البته مال شبه من صبح میبینم :-))... آقای خشایار اعتمادی مهمون بود و حرفای جالبی میزد... مثلن میگفت الآن یه مشت آدم که حرفه ای نیستن و از اصول و قوانین موسیقی چیزی سر در نمیارن اومدن و بخودشون میگن خواننده... البته میگفت کسب شهرت و پرسیژ از این راه خیلی خوبه ولی نه اینجوری که یکی میاد یه سال میخونه و بعد از اون محو میشه کلن... والا کلاسای سلفاژ و موسیقیایی خیلی گزافن شهریه هاش... و نمیشه رفت اون کلاسارو با این وضع ضیغ زندگی ماها... :-))) میدونین الآن همه تب دارن که خواننده بشن ولی حداکثر تا دو سال دیگه این تب میخابه به نظر خیلیا وخودم البته... و آماتور ها خود به خود خط میخورن و آدمای با استعداد تر جاشانو پر میکنن و یا میرن یه جای دیگه... مثل شادمهر عقیلی که رفت و محسن یگانه به خوبی جاشو پر کرد توی ایران... من خودم به شخصه از خواننده شدن لذت نمیبرم و از موزیک و آهنگسازی خیلی بیشتر خوشم میادش.. من نمیدونستم شما استاد آواز هستین و الا حتمن مزاحم میشدم و از حضورتون استفاده میکردم... اینکه گفته بودین با آهنگ های دیگه بخونین یا توی حموم یا کوه و بیابون بخونین واقعن جواب میده... بخصوص حموم چون فضاش شرجیه و خیلی بازده ای خاصی داره و بنوعی اکولایزر هستش... من خودم صدام با این کارا ۱۸۰ درجه نسبت به سال پیش تغییر کرده ... ولی خوب اصولی نیست کارایی که میکنم ...خداییش نمیشه از راه بینی تنفس کرد.. خوب توجه بکنه آدم میبینه امثال محسن یگانه بابک جهانبخش افشین آذری و خیلیای دیگه از دهن نفس میکشن وسط آهنگ و کاملا واضحه... ... شما بنظر یه استاد ، آینده ی موزیک پاپ و خوانندگی پاپ ایران رو چطور میبینین ؟!! بنظرتون افراد نوظهور خیلی میان رو صحنه و استیج یا نه؟!! بنظرتون از این حجم عظیم کم نمیشه؟!! و خیلیا موزیکو میبوسن میزارن کنار؟!! ممنون میشم.. هههه... یه ترک میخای بدی بیرون نزدیکیای ۸۰۰ تا ۱ میلیون خرجشه، چه برسه یه آلبوم بخای بدی بیرون . دیگه هزینش میرسه به رستوران گردون برج میلاد :-))) ولی به نظر من اگه هر کاری روی یه اسلوب و یه سیلاب خاصی باشه حتمن جواب میده... البته انگیزه و پشت کار هم مهمه... مممنونم استاد از این مقاله خیلی فیض بردیم ایشالا تو هر نوبت بروز کردن سایت شاهد مقاله هاتون باشیم... یا علی .ع.
  • ناهید ملکی @};- @};- @};- @};-
  • محسن یاران مرسی @};- @};- @};- @};- @};-
  • حسین خزایی از مقاله پربار شما کمال استفاده رو بردم .. سپاس از تلاشتون در جمع آوری و نشر این مقاله @};- @};- @};-
  • رشید زرین قلم سلام آقای تاج @};- خسته نباشید و سپاسگزار @};- @};-
  • مریم سپید درود جناب تاج...مطالب بسیار مفید و بجایی بود...استفاده میکنیم... از زحماتتون سپاسگزارم @};-
    • امیرعلی تاج با سلام خدمت خانم سپید عزیز با ارزیابی هایی که بنده از صدای خانم ها در استدیوها و آموزشگاه ها کردم خانمها بسیار در امر خوندن استعدا دارن و خیلی هم زودتر از آقایون به دلیل نوع صداشون زودتر استعدادشون شکوفا میشه و خواننده خوب زن زیاد داریم @};-
      • مریم سپید سلام مجدد... بله صد درصد .. :"> ولی ای کاش خط قرمزها دست و پای ما خانما رو نمیببست ;)) ممنون.. @};-
  • بهزاد صنعتی کارتون درسته استاد @};- @};- @};- @};- @};-
  • وحیدی(سورمه) سلام آقای تاج ممنون بابت جمع آوری این مطالب ارزندتون واقعا ممنون طبق معمول این مطالب رو ذخیره می کنم تا با دقت در وقت مناسب مطالعه کنم لایک۱ تقدیمتون @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
    • امیرعلی تاج سلام عزیز خدمتت عرض کنم هر کدوم از این مطالب که بنده مختصر و مفید و چکیده کردم و براتون گذاشتم شاید در ظاهر ساده باشه ولی کلید موفقیت برا کسانی که میخان خوانندگی رو تجربه کنن بخدا کسی اینها رو به من نگفت و خودم با سماجت و تحقیق و حضور جمع عزیزان خواننده و هنرمند یاد گرفته و در اختیار شما عزیزان بی منت قرار خواهم دا @};- @};- @};-