سگدونی

ترانه: سگدونی
۷ دیماه ۱۳۹۲

حال و هوای زندگیم/ حال و هوای سگدونیست
هرروز عمر، احوالِ من/ یا فریاده یا لالمونیست

خونه برای من شده / مثل یه لوونه تنگ و تار
دور و بَرم میرَن میاند / یه مُشت رفیق لَت و پار

دلم پُره دلمشغولی/ قادر به هیچ، تصمیم نیست
توو ذهن آش و لاشمم/ آینده ای، ترسیم نیست

بدبینی ها مثل یه سَم/ تزریق میشن توی سَرم
سکانس شب،برداشت غم/تدوین شده توو باورم

دیگه امید توو زندگیم / یه واژه ی مصنوعیه
فردایی خوش برای من / منطقه ی ممنوعیه

آیه ی یأس، فکرای بد / رژه میرن توو مغز من
میفتند باز به جون من/ مثل یه جنگ تن به تن

سرزنش و زخمِ زبون / برای من عادت شده
دادو بیداد، مُشاجره/چاشنیِ هرساعت شده

تیکه های رنگ و وارنگ / کَلّم از این حرفا پُره
توی دلم خالی شده/ جز یأس و ترس و دلهره

چاره کار چیه خدا / اینروزا با خودم بَدم
کجای کار، قید تو رو / توو امتحاناتم زدم

کجای راه، کج رفتمو / حالا باید تاوان بِدم
به حال و روز لعنتیم /کی میتونم پایان بِدم؟!

https://www.academytaraneh.com/79869کپی شد!
929
۴۶

  • مهیا غلامی سلام برادر خوبم... بادمه تو وبلاگم منو به اسم خانم غلامی سخت گیر مورد خطاب قرارداده بودید و بعدازون راستش می ترسم همه جزئیات ترانه رو نقد کنم... :-( اما دعوتم فرمودی و قبول دعوت کردم و ناچارا چند مورد رو خدمتت عرض میکنم... برادر خوبم ...شما زبان ترانه هات کمی فرسوده است...فرسوده یعنی زبانی که دیگه حتی تو غزلهای امروز هم به ندرت می بینیم .. ترانه های خوب و سالم زیاد گوش کن و امروزی تر بنویس... قبلا ها اینجوری نبودی آخه .... حال و هوای زندگیم/ حال و هوای سگدونیست...سگدونیست ؟ اونم در ترانه؟ هرروز عمر، احوالِ من/ یا فریاده یا لالمونیست...یا فریاده یا لالمونیست ...برای فریاد به ضرورت وزن فعل رو امروزی اوردی ولی برای لالمونی نه...خب مجبور نیستی حتما از قافیه بخصوصی استفاده کنی...سخت نگیر خیلی خونه برای من شده / مثل یه لوونه تنگ و تار دور و بَرم میرَن میاند / یه مُشت رفیق لَت و پار...وزن لت و پار با تنگ و تار یکی نبود و لطمه زده به روونی کارت دلم پُره دلمشغولی/ قادر به هیچ، تصمیم نیست توو ذهن آش و لاشمم/ آینده ای، ترسیم نیست بدبینی ها مثل یه سَم/ تزریق میشن توی سَرم...اینجا هم جناب نوروزی اشاره کردن اگه توو سرم باشه وزنت درست میشه سکانس شب،برداشت غم/تدوین شده توو باورم دیگه امید توو زندگیم / یه واژه ی مصنوعیه فردایی خوش برای من / منطقه ی ممنوعیه...اینجا هم گیر دستوری بدم بهت...فردایی خوش باید با منطقه ای ممنوعه بیاد...یا فردای خوش /منطقه ی ممنوعه آیه ی یأس، فکرای بد / رژه میرن توو مغز من میفتند باز به جون من/ مثل یه جنگ تن به تن سرزنش و زخمِ زبون / برای من عادت شده دادو بیداد، مُشاجره/چاشنیِ هرساعت شده...با کدوم پیش زمینه پای مشاجره را وسط کشیدی؟رو تصاویر و ارتباطشون باهم کمی دقت کن تیکه های رنگ و وارنگ / کَلّم از این حرفا پُره توی دلم خالی شده/ جز یأس و ترس و دلهره چاره کار چیه خدا / اینروزا با خودم بَدم کجای کار، قید تو رو / توو امتحاناتم زدم کجای راه، کج رفتمو / حالا باید تاوان بِدم به حال و روز لعنتیم /کی میتونم پایان بِدم؟! برادرخوبم...همیشه گفتم رو کاری که میگی کمی دقت داشته باش ...طولانی ننویس ..سعی کن از تصاویری استفاده کنی که هرکی میشنوه خوشش بیاد چون مسلاما کسی ترانه ای رو که برای دل خودش میگه اینجا به نمایش عموم نمیذاره... واینکه یه کاری کن که منم هیچ ایرادی ازش نگیرم یعنی نتونم ایرادی بهش بگیرم...انشالا به امید خوندن بهترین ترانه از شما @};- @};- @};- @};- @};-
    • علی اصغر شریفی قبول دارم که یک مقدار امروزی تر و از کلمات نو تر استفاده کمتری میکنم.( این رو اتفاقا جناب استاد بمانی هم بهم گفته بود:"سبک شعر امروزیه ولی کلماتش نه") البته در مورد این کار فقط نه ، کلیه کارهام. با "لت و پار " و "تنگ و تار" تا حدودی موافقم . اما اوج سختگیری هست. :-) با اونجایی هم که جناب نوروزی هم اشاره کرده بودند موافقم. اما در مورد پیش زمینه مشاجره: ما توی ترانه خیلی نمیتوانیم جزئی نویسی بکنیم و برای هرچیزی مقدمه چینی بکنیم. من دارم فضا و ویژگی های یه خونه و یه فردی که داغونه و از زندگی حال و اطرافیان خودش خسته شده است صحبت میکنم. که یکی از این ویژگی ها و چاشنی ها صددرصد میتونه مشاجره باشه، دیگه فکر میکنم خیلی نیاز به تشریح قضیه نیست. چون به قول خودتون کار طولانی خواهد شد. خواهش میکنم مصراع های قبلی و حتی بعدیش رو دوباره بخونید. :-) به نظر من هرکی که بگوید یک ترانه ، یک اثر، یک فیلم رو در وهله اول برای دل خودش و برای دغدغه ها و تفکرهای درونی خودش خلق نکرده صددرصد دروغ میگوید. من جسورانه عرض میکنم که تمام کارهایی که حالا یا اینجا یا در وب منتشر کردم دغدغه دل خودم بوده و با افتخار و بدون ترس اونها رو منتشر میکنم. اما همیشه مثل یه شاگرد منتظر و شنوا برای شنیدن نقدها هستم. و میخوام ببینم و بسنجم چقدر از نظر روحیات و تفکرات و سبک کاری با دیگران اشتراک نظر یا اختلاف نظر دارم. اما باید تمام جنبه ها رو در هرکاری در نظر داشت که عمومیت پیدا کند و مورد پسند بقیه هم قرار بگیرد. بعضی ها از کار خوششون هم اومده و بعضی ها هم نه. این به نظر من نسبی هست، و بحث سلیقه و تفکر اون مخاطب درمیان هست. ممنون که وقت گذاشتید و لطف کردید پای این ترانه هم حضور پیدا کردید. نقد من رو اذیت نمیکنه، نیومدن و ندیدن من رو اذیت میکنه.( منظورم به بعضی از برادران و خواهران خوبم هست) خیلی خیلی ممنونم . ایشالله همیشه سرزنده باشید و قلمتان نویسا. @};- :-) @};-
  • معصومه قریشی راستشو بگم ؟؟؟؟ :"> دوست نداشتم ترانه و مشبه به سگدونی رو .... زیباییه کار رو گرفته بود به نظرم :"> به امید کارهای بهتر دوست خوووووووووبم @};- @};-
  • زینب(یلدا) نعمتی سلام مرسی که اومدین خوندم ولذت بردم @};- @};- @};-
  • لاله رمضانیان علی جان چه کردی با این ترانه :-? لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک لایک خیلی خوب نوشتی،تبریک میگم =D> @};-
  • مریم جلائی درود جناب شریفی ترانه ی زیباتون رو خوندم.. آفرین خیلی خوب بود =D> جاوید باشید @};-
  • حسن عرب لاریمی لایکه @};- @};-
  • مجید صادقی سلام علي اصغر جان بسيار ترانه خوب و زيبايي بود مرسي
  • محمد زاهدنژاد جدا از اشکالات کوچیکی که دوستان گفتن ترانه ی خوب و دلنشینی بود @};- لایک..
  • فریبا رئیسی (نرجس) به چز 3بند اول ترانه خووبی بوود شروعش رو دوست نداشتم اما رفته رفته بهتر شد =D> @};- @};- @};-
  • علی عزیزی سلام علی جان نمیشه گفت نسبتا خوب بود. پس ترانه ی خوبی ازتون خوندم. من هم پسندیدم کارت رو. @};-
  • مریم(آرزو) حامی دوست لایک @};- سکانس شب،برداشت غم/تدوین شده توو باورم @};- چاره کار چیه خدا / اینروزا با خودم بَدم کجای کار، قید تو رو / توو امتحاناتم زدم =D>
  • فریبا رستگار سلام آقای شریفی ازنظرموضوع خیلی خوب بودومصرعای خوبی هم توو بعضی بندابودولی میتونست بهترم باشه. @};- لایک برادرم. @};-
    • علی اصغر شریفی صددرصد هیچکاری مطلقا خوب نیست و میتونه بهتر هم باشد ممنون که همیشه هستید خانم رستگار :-) اگه نظری و پیشنهادی هم دارید با کمال میل مطالعه میکنم. باز هم ممنون :-) @};- @};- @};-
  • مهدی نوروزی سلام اقای شریفی .. حس کردم در حال تغییر سبک هستید .. دوره ی تغییر .. تو این دوره معمولا ترانه های عالی نمیشن ولی دلپسندند.. تصاویر که باب دل من بود ... یه جاهایی وزن مشکل داشت... که جاهایی اشتباه تایپی بود مثه تزریق میشن توو سر م و جاهایی هم ناچارا پیش میاد .. همون اول لایک کردم @};- @};- @};-
  • سمیه سرتنگی سلام جناب شزیفی ترانه خوبی بود لذت بردم لایک تقدیمت
  • سامان جاويدان لذت بردم جناب شریف دست مریزاد @};- فقط این قسمت زیاد روون نبود مثل بقیه قسمتها یا فریاده یا لالمونیست اما قلمتون ستودنیه @};- لایککککککککککک @};-
  • امین بهاری زاده سلام با شروع کارت مشکل داشتم و نتونستم ارتباط برقرار کنم....کار رفته رفته بنظرم سر و شکل بهتری گرفت...در کل کار خوبی بود..آفرین... =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
  • رحیم ممبنی گرمسیری سلام @};- @};- @};- @};- @};- @};-
  • سميرا اكبرزاده زيبا بود آقاي شريقي عزيز ممنون @};-
  • محمود فراهانی سلام جناب شریفی کار خوبی بود ممنون @};- @};-
  • امین شیخی سلام علی جان این بهترین ترانه ای بود که نتا حالا ازت خوندم...آفرین...پیشرفتِ خیلی خوبی داشتی =D> =D> =D> بعدن مفصل در مورد ترانه ت مینویسم پسندیدمت رفیق @};- @};- @};-
  • سعید سروی سلام جناب شریفی جالب بود موفق باشی و لایک تقدیمت
  • وحید انفرادی عالی بود علی اصغر عزیز ممنونم @};- @};- @};- لایک @};- @};- @};-
  • پگاه دهقاني درود جناب شريفي كار نسبتا زيبايي ازتون خوندم لايك تقديم شما @};-