نقد ترانه تصویر (ترانه سرا:شاهین شاهین زاد/خواننده:فریدون آسرایی)

Fereydoun Asraei - Tasvir

سلام

امروز بر خلاف حالت عادی تصمیم گرفتم به جای ترانه با نقد یک اثر همراهتون باشم…

نام ترانه:تصویر / اجرا:فریدون آسرایی / ترانه سرا:شاهین شاهین زاد

متن ترانه:

منو یه خونه پر از نبودنت

منو خاطره منو تنهایی منو یه تصویر از تو دریا همین…امضا شاهین…

یه تصویر از تو و دریا همه دارو ندارم شد

یه حسرت از همون چیزی که میخوام و ندارم شد

یه تصویر از تو و دریا پر از موج کرده روزامو

تو طوفانت برام دنیاست ببین شور تماشا مو

یه وقتا رنگ چشماتو نمی بینم

آخه دریا کناربرق چشماته نمیشه فرقشون پیدا

یه قاب از حرم این دستا میسازم تا که این تصویر

یه تکه از وجودم شه

مثه قسمت مثه تقدیر

میمونم خیره رو عکست برام زندس پر از غوغا

چه لبریزم من از یادت تو رو دارم تو این دستا

نگاهم خنده هام بغضم همه بوی تو رو داره

چقدقصه چقد حرمت از این تصویر سرشاره

بذار اشکام بشن آیینه بشینن روبروی تو

تلاقی شون باهم نابه میسازن بی نهایت رو

حقیقت داره این دوری تو رفتی نیستی تو خونه

ولی فکرت غم عشقت شده مهمون و میمونه

—————————————————————————–

حالا بخش بخش ترانه رو به نقد میکشیم و نقاط قوت و ضعفش رو بررسی میکنیم.

شروع کار دکلمه ی زیبایی با صدای شاهین شاهین زاد دارد که فضاسازی مناسبی را پیش از شعر ایجاد کرده است.

——————————

شعر در حقیقت از اینجا شروع می شود:

یه تصویر از تو و دریا همه دارو ندارم شد

یه حسرت از همون چیزی که میخوامو ندارم شد

سریعا به این نتیجه میرسیم که قافیه با دقت و ظرافت انتخاب شده.

——————————-

بند دوم ترانه:

یه تصویر از تو و دریا پر از موج کرده روزامو

تو طوفانت برام دنیاست ببین شور تماشا مو

نارسایی در معنی و دلیلش آنکه:چرا یک تصویر از محبوب میتواند روزهای شاعر را پر از موج بکند؟؟؟

یا روزهای پر از موج یعنی چه؟؟؟

یا وفتی گفته میشود (تو طوفانت برام دنیاست) منظور شاعر چیست؟

البته کل بند دوم را میتوانیم با تصاویری ذهنی برای خودمان بسازیم با توجه به اینکه بند اول هم بی ارتباط با بند دوم نیست.

اما قطعا پرداخت کار دارای ایراد است و اگر برای این بند دقت بیشتری صرف می شد خیلی زیباتر پرداخت می شد.

ایراد بعدی در (تو طوفانت برام دنیاست) هست.(تو) و (ت) در کنار هم قرار گرفته که یکی از آن دو اضافی است و باعث شده شنونده از این بخش کار به اندازه ی کافی لذت نبرد.

اگر شاعر به جای (تو) از (تا) استفاده کرده بود کار بهتر جلوه می کرد.

—————————–

بخش سوم:

یه وقتا رنگ چشماتو نمی بینم

آخه دریا کناربرق چشماته نمیشه فرقشون پیدا

یه قاب از حرم این دستام میسازم تا که این تصویر

یه تکه از وجودم شه

مثه قسمت مثه تقدیر

این بخش از ترانه یک بند به حساب نمی آید.

همان طوریکه دوستان اطلاع دارند کل اثر چهار پاره است این بخش ترانه در قواعد چهار پاره نمیگنجد.
به علاوه قافیه هم ندارد.

و دوباره پرداخت ضعیف کار در قسمت ابتدایی یعنی:

یه وقتا رنگ چشماتو نمی بینم

آخه دریا کناربرق چشماته نمیشه فرقشون پیدا

انتقال معنی به حدی با ایراد مواجه شده:رنگ چشمهای معشوق دیده نمیشود چون دریا کنار آن است.پس دریا بر چشمان معشوق غلبه دارد.در صورتیکه قرار است معشوق بهتر باشد و به عبارتی ممتازتر.

و اینکه جابه جایی ارکان در ترانه کار اشتباهی است:نمیشه فرقشون پیدا.

اما بعد از لحاظ معنایی به قسمتی زیبا میرسیم:

یه قاب از حرم این دستا میسازم تا که این تصویر

یه تکه از وجودم شه

مثه قسمت مثه تقدیر

تصویر شاعرانه ی زیبا و به نسبت نابی را در اختیار داریم.

شاعر عکس معشوق خود را در دست (آغوش) گرفته و دستهای شاعر به خیال خود او برای تصویر در حکم قاب عکس قرار گرفته و چون تصویر در آغوش شاعر است شاعر آن را قسمتی از وجود خود دانسته.

ولی در همینجا لازم به ذکر است که در زبان محاوره که زبان ترانه ی امروز است از (تیکه) به جای (تکه) استفاده می شود

————————–

بند چهارم:

میمونم خیره رو عکست برام زندس پر از غوغا

چه لبریزم من از یادت تورو دارم تو این دستا

باز هم جا به جایی ارکان:میمونم خیره رو عکست…

————————-

بند پنجم:

نگاهم خنده هام بغضم همه بوی تورو داره

چقدقصه چه قد حرمت از این تصویر سرشاره

ایراد در انتخاب واژه: چقدقصه چقد حرمت از این تصویر سرشاره

(حرمت)و(سرشاره) معنای درستی را در این بخش کار ارائه نمی دهند:حرمت از تصویر سرشاره!!!

و (از این تصویر سرشاره) منظور ترانه سرا این بوده که تصویر مورد نظر او پر از حرمت و قصه است.

پس باز هم به جای (سرشاره) میشد از کلمه ی (میباره) استفاده کرد.دوباره پرداخت ضعیف

————————-

بند ششم:

بذار اشکام بشن آیینه بشینن روبروی تو

تلاقی شون باهم نابه میسازن بی نهایت رو

ابتدای بند: (بذار اشکام بشن آیینه بشینن روبروی تو)تشبیه زیبای اشک به آینه به خاطر شفافیت هر دو.

اگر بار اولی باشد که به این ترانه گوش می دهید بی شک این ۲ بیت را به عنوان شاه بیت های کار انتخاب میکنید ولی وقتی در بیتها دقیق میشوید متوجه ایراد کار می شوید.

مثلا اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که چرا اشک یا آینه باید روبروی کسی بنشینند؟

و جواب آن را اینطور بدهیم که: شاعر میخواسته چهره ی وافعی محبوب را به خود محبوب نشان بدهد ولی آیا چنین چیزی به راحتی از نوشته درک میشود؟…..ایراد پرداخت…

و بعد اشکالی که دوستانی که به درس هندسه تسلط دارند بهتر از من می توانند روی آن نظر بدهند!

تصویری که شاعر در این بخش ساخته چنین است:اشکهای ۲ چشم شاعر از چشمان او جاری شده و موازی با هم پایین می آیند.میدانیم ۲ خط موازی هیچ گاه به هم نمیرسند.و اشک های شاعر هم هیچ گاه به هم نمیرسند و تا بی نهایت پیش می روند!!!!!!!.اما شاعر با بی توجهی از کلمه ی (ناب) استفاده کرده که این کلمه معنای (خالص) میدهد.پس اشکال در انتخاب لغت مناسب وجود دارد.

و من به عنوان موضوع آخر و یک نظر شخصی راجع به این بند باید بگویم :معنای خاصی از آن دریافت نمی شود حتی با تحلیل های پی در پی ذهنی هم به تصویر خاصی دست پیدا نکردم.

————————————-
دوستان این فقط یک نقد بود.

و درجهت بالا بردن قدرت تحلیل ترانه سرایان.

و قصد انتقام یا … نبوده است.

همانطوری که دیدید از بخش های خوب کار تعریف شده است.

خوشحال میشوم نظرات سایر دوستان را بدانم به خصوص هر بخشی را که معتقدید اشتباهی در تحلیل رخ داده.

و منتظر نقد های شما هستم البته احترام ترانه سرای اثر فراموش نشود…

تشکر

م.ر

https://www.academytaraneh.com/73911کپی شد!
2894
۱۸

  • حسين باران سلام خانم رفيعان خواهر ارجمندم :-) @};- خوشحالم اينجا نيز شمارا ميبينم و از دانشتان استفاده ميكنم بسار آموزنده بود بزرگوار درود بر قلمتان =D> =D>
  • معین صباغ مقدم با سلام و درود در مورد بند دوم ترانه از این بند شاید این مفهوم دریافت میشه : ی عکس از ی شخص که کنار دریا گرفته شده باعث به هم خوردن (پر از موج شدن یا همون بالا و پایین شدن)زندگی روزمره شاعر شده که ارتباط خوبی هم داره (دریا،موج،طوفان) در مورد تو طوفانت برام دنیاست هم، میشه گفت که اگه دریا طوفانی بشه مرگ را در پی خواهد داشت اما طوفان، دنیا (زندگی) شاعر هست و همین طور به کار بردن دو ضمیر هم به نظر بنده مشکلی ایجاد نکرده وباعث ی ریتم زیبا شده که واج آرایی خوبی هم داره با نظر شما در بخش سوم موافقم و نقد بند پنجم هم عالی بود. و اما بند ششم با عرض پوزش با نظر شما مخالفم به جز در مورد کلمه ناب که بجا بود و کاملا موافقم باید بگم من با 100 بار گوش دادن این ترانه بازهم همین بند را به عنوان شاه بیت ها انتخاب میکنم و شاهکار شاعر میدونم. به نظر من شاعر اینجا میگه:بذار من جلوت اشک بریزم تا ببینی چقد عاشقتم،که آخر این عشق هم خوشبختی(بینهایت)خواهد بود. که معتقدم ایراد پرداخت نداشت و در مورد هندسه و خط موازی!!! میشه توجیه ، نطریه رسیدن دو خط موازی بهم در بینهایت رو بکار برد. در پایان باید به ترانه سرا تبریک گفت و همچنین به شما خانم رفیعیان که این کار ارزشمند رو انجام دادید. و کلام آخر اینکه این فقط نظر شخصی بنده بود، امید بر آنکه حرکتی برای پیشرفت باشد.ممنون از کارتون =D>
  • امیرعلی تاج ترانه زیبایی بود و نقد اثر هم خیلی نقد سازنده ای بود @};- =D>
  • سعید غلامی سلام ،تشکر میکنتم از شما برای نقد ترانه تصویر که خودم شخصا خیلی دوسش دارم یه وقتا رنگ چشماتو نمی بینم آخه دریا کناربرق چشماته فکر میکنم منظور شاعر از دریا همون رنگ چشمان آبی معشوق است بذار اشکام بشن آیینه بشینن روبروی تو تلاقی شون باهم نابه میسازن بی نهایت رو شاعر انقدر حسه قشنگیو به شنونده منتقل میکنه که نیازی به دانستن هندسه نباشه ممنونم برای انتخاب ترانتون @};- پایدار باشید @};- @};- @};-
  • لاله رمضانیان =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
  • صادق شيخي مرسي..كار قشنگي كردين.. درمورد بند دومتون بايد بگم با نقدتون مخالفم.اين بند مراعات نظير خوبي داره،دريا/موج/طوفان.منظور مولف هرچبزي ميتونه باشه،شايد معشوق رو مترادف دريا گرفته،شايد ميخواد بگه فكر معشوق متلاطمش كرده يا حتي اينكه عصبانيت معشوق هم براش خيلي با ارزشه.درواقع برداشت براي مخاطب آزاده..منكه مشكلي با 2تا "ت" ندارم.. درمورد بند سوم با شما موافقم اما اين ترانه احتمالا رو ملودي گفته شده و نميشه به وزنش ايراد گرفت.جابجايي اركان هم بنظر من ايراد نيست اگر براي تصحيح وزن و قافيه باشه.. با نقد بند پنجمتون موافقم... نقد بند ششم يكم سختگيرانه س.بذارين به حساب روياپردازي مولف... موفق باشيد :-) @};-
    • مریم‏ ‏رفیعیان سلام آقای شیخی تشکر من فکر نمیکنم ترانه روی ملودی نوشته شده باشه ولی اگه روی ملودی نوشته شده باشه حق با شماست قطعا بند دوم هم به قول یکی از دوستان شاید برابری معشوق و دریا رو میرسونه و حرف شما هم به نظرم میتونه درست باشه ولی من عر چی این ترانه رو گوش دادم نتونستم به این نتایج برسم...امیدوارم این بخش نقدم حالت شخصی پیدا نکرده باشه باز هم تشکر بابت توجهتون
      • سید ایمان پورحسینی این ترانه روی ملودی نوشته شده.... :-)
      • مریم‏ ‏رفیعیان تشکر آقای پورحسینی بابت اطلاعاتی که دادید پس در مورد اون بند حق با شماست که به خاطر ملودی به این صورت در اومده ولی بالاخره توو قالب 4 پاره نمیگنجه هر چند که ترانه سرا هم کاری نمیتونسته بکنه
      • سید ایمان پورحسینی :-) @};- @};-
      • مریم‏ ‏رفیعیان :-) :-) :-) :-) :-) :-) مرسی
  • سید ایمان پورحسینی درود....نقد خوبی بود و شخصا با تحلیلی که از بیت دوم شد مخالفم. @};- @};- @};- @};-
  • محمود فراهانی سلام @};- @};- @};-