یکی بود…یکی نبود

    طرح آغاز یه قصه  یکی بودیکی نبوده

یکی بود منه صبور  یکی نبود بنده ی دوده


مرد من حبابی از  هوای مسمومه دروغه

چشمای میشی اون  برقی نداره بی فروغه


اونی که می گفت باهاتم  تا تموم ته جاده

اونی که توو پرسه هامون  میومد پای پیاده

توو میونبرای جاده تازه فهمید توو سرابه

گریه هام برش نگردوند  ندونست برام عذابه


آره مرد من دیگه یکی نبود  قصه هام شد

شرح اعتیاد اون زخم کبود قصه هام شد


مرد من اسیر تریاک و کراک و اعتیاده

می سوزه زخم دل از تیزیه شیشه وقتی شاده


یکی بودم که می خواست ما بشه با یکی نبودم

چمدونم پره جاده های بکره از وجودم


میرم از قصه ی تلخی که کشونده تا جنونم

آخرش مونده من و خدا و بغض چمدونم

رها






                                   

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

  • قشنگ بود @};- موفق باشی
  • سلام با توجه به شناختی که از شما دارم میدونم کارهای بعدی بهتر هم خواهد شد. =D>
    • در مورد قافیه و وزن ترانه ها نظرهای دوستان رو مطالعه کردم و مطمین هستم بهتر خواهند شد... راستی بهتون پیشنهاد میکنم که ترانه های خانم اعظم هاشمی(هانیه) رو هم مطالعه کنید و ببنید در مورد همین موضوع اعتیاد چطور تونسته یه لطافت خاص به ترانش بده که مجبور میمنه شنونده رو به تفکر و اندیشه و البته تحسین... فکر میکنم بتونید از نوشته های ایشون کمک بگیرید برای پرورش دادن بیشتر و بیشتر احساسات خودتون. ارادتمند شما. @};- =D>
      • حتما جناب حدادی مستفیذ میشم بازم ممنون از توجهتون @};-
    • ممنون استاد عزیز میدونم ترانه هام به پای ترانه های فوقالعاده زیبای شما نمیرسه ولی خوشحالم که ترانه نوازی کردید و نظر گرامی تونو بیان کردید من میدونم که چه قریحه پرداز و چه استادی اینجا میون ماست ..بسیار از حضورتون در اینجا خوشوقت شدم با عرض ارادت ... @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
      • من واقعا لیاقت این همه ابراز لطف رو ندارم و از صمیم دل برای شما آرزوی موفقیتی میکنم که اعتقاد دارم حق مسلم شماست با این همه ذوق و استعدادی که دارید. =D> =D> =D> =D> =D> =D>
  • سلام و عرض ادب احساس زیبای ستودنی ست مفهوم کار زیباست فقط پرداخت کار ضعیفه وزن هم ایراد زیادی داره شما توانمند هستید و با عرق ریزان شاعرانه می تونید کار خوب و بدون ایرادی از همین کار بسازید. موفق باشید
  • سلام عزیزم...شروع کار خوب بود اما تو همون مصرع دوم وزن و از دست دادی بیت سوم ترکیب تمومه ته جاده درست نیست...تموم یا ته یک معنارو میده و اینجا باید از یکیش استفاده کنی کلمه جاده خیلی تو کارت تکرار شده و از زیبایی کار گرفته من اگه جای شما بودم چند تا بیت و حذف میکردم...به خصوص بیتی که کراک و ... داره در کل احساس خوب تو کارت کم نبود لایک
    • سلام دوست گرامی ...ممنون از اینکه خوندی ..قضیه ی اعتیاد توو جامعون داره بیداد میکنه و اگه مستقیم سراغش رفتم برای اینه که ملموستر باشه هرچند شاید از زیبایی کار کم کنه در ضمن ته و تموم کجا به یک معنیه ته به معنای اخر و انتهاست و تموم بسته به اینکه توو چه جمله یا مصراعی قرار می گیره معناهای متفاوتی می گیره مثلا من غذامو تموم کردم یا با فلانی تموم کردم که اینجا به معنی پایان یه جریانیه ولی مثلا تو تموم دنیای منی یا ای تمام هستی من...که اینجا به معنای وسعت و بی نهایتیه ترانه معروف داریوشو در نظر بگیرید که ترانه سُراش با چه ظرافتی از این واژه در کنار هم استفاده کرده که هر کدوم یه معنا داره تمام نا تمام من با تو تمام میشود از اینکه وقت گذاشتی و نظر با ارزشتو گفتی واقعا سپاسگذارم @};- @};- @};-
  • درود بر شما یکم با وزنش مشکل داشتم...اما خوب بود @};-
  • سلام تبریک میگم کار خوبی بود اما یه جاهای کار داشت بیشتر دقت کنین =D>
  • دخترم من بخاطر این که بدانید قافیه ووزن ردیف را حرام نکردم برای شما نوشتم بد بختانه هرچی من مینویسم که عزیزان این ترانه های امروزی دو ماه بیشتر تاریخ مصرف بیشتر ندارد این جوان خوش است بنویسد ترانه سرا من خواننده ایگس وتنظیم ایگرگ که همه این جا بدانند یا فامیل بداند ایشان ترانه ساخته ولی بخدا ده سال بگذرد بگوش من ساز گار نیست در شعر ناب که مدیر ترانه سرائی بودم به تمام دوستان میگفتم ترانه های گوگوش..هایده..مهستیووورا ببینید ترانه باید داستان داشته باشد الهی ناز نیم قرن در دلها حکومت میکند بخدا در صدا با خانم سیما بینا تمرین که میکردیم برای ضبط با اینکه همه هنرستانی بودند بیچاره میشدیم تا آهنگ تازه محلی را تنظیم کرده وضبط کنیم دخترم از هر 100 شاعر ممکن است یکی ترانه سرا شود بلکه از هر 1000 نفر یکی بیژن ترقی ..یا سیمین ویا شاعران زمان ماجناب قمبری خسته شدیم بسکه گفتیم هر کسی نمی تواند ترانه بگوید باقافیه وزن ردیف.. بگوید ولی شعر با داستان زیبا باشد هست ولی کم پیدا میشود ببینید خود تان قضاوت کنید مجبوریم بگوئیم قلم آزاد ترانه زیبا تمام یادها رفتند وبر دل ماند فریادی عزیز بهتراز جانم دمی از دل نما یادی سکوت غرق فریادم زسر بردست شیدایی در این ویرانه دل دارم برایت کنج آبادی بیاوآشیانم را به خنجر رنگ وبویی ده ستانم از کفم جان راکه تیر انداز واستادی من از بیگانه می نالم تو از من ناله را کم کن زچشمانت گمان دارم نگاهی از سر شادی: من ترانه سرای شهر باران زده ام ://sherotaranehbidel.blogfa.com/
    • سلام جناب بیدل ..خیلی از اظهارات وتجربیات مفید و با ارزشتون استفاده کردم و امیدوارم زیر سایه ی استادان گرانقدری مثل شما ودر کنار شما بتونیم ارزش کارامونو از نظر هنری و تکنیک بالا ببریم ..من هیچ وقت خودمو ترانه سرا نمیدونم ومی خوام از تجربه و حضور گرم شما یاد بگیرم استاد..من خاک پای شما هستم ...انشااله همیشه زنده و سلامت باشید ..ارادتمندم @};- @};- @};- @};- @};-
  • چه مضمون بکری داشت ترانتون ؛ جذاب بود برام لایکید @};- @};-
  • سلام خانوم موسوي مضمون خوبي داشت كارتون @};-
    • ممنونم ..فقط مضمون..؟ کاش یه کمی نوشتمو نقد می کردید .مرسی که خوندید @};-
      • سلام خانوم موسوي نقد با اساتيد مجرب ما كه كسي نيستيم در حوزه دانش من ايراد قافيه نداشت ولي يه جارو روون نخوندم طرح آغاز یه قصه یکی بودیکی نبوده یکی بود منه صبور یکی نبود بنده ی دوده + مصرع دومشو ميگم موفق باشيد @};-
      • سلام جناب صمدپور ممنونم که پی گیری می کنید .بیت اول طرح آغاز یه قصه یکی بود یکی نبوده یکی بود منه صبور؛ یکی نبود ، بنده ی دوده شاید اگه خودم براتون می خوندم از لحنم متوجه معنیش می شدید چون همونطور که میدونید یه جمله یا یه عبارت با تغییر لحن معنی دیگه ای می گیره مثل خبری یا پرسشی مثلا فلانی رفت. که ممکنه پرسشی هم باشه....فلانی رفت؟ منظور من از این بیت :گاهی قصه ها با یکی بود و یکی نبود شروع میشه توو این قصه (یکی بود )یه زنیه که صبوره و بودنِ خودشو ثابت کرده ولی (یکی نبود ) مردیه که همسر این زنه کسی که خودشو به نیستی کشونده و بودنشو از دست داده و اگه شما به یکی بود و یکی نبود به چشم دو شخصیت این قصه نگاه کنید متوجه معنی این بیت می شید . یکی بود من هستم که صبورم . یکی نبود کسیه که تمام زندگیش دود و اعتیاده عذر می خوام که مطلبم طولانی شد چون این ترانمو خیلی دوست دارم و می خوام که از نظر مفهومی برای دوستان گلم مثل شما جا بیفته امیدوارم تونسته باشم بهاری باشید دوست من @};- @};- @};-
  • خیلی زیبا بود @};- یک ترانه خوب باید یک فیلم نامه خوب داشته باشه و ترانه جزی از شعر هست . تصویر ساز کار رو دوست داشتم و میتونستی زیبا ترش کنی در کل ترانه خوبی خواندم @};-
  • سلام دخترم ما عوض اینکه ببینیم داستان ترانه چیه یاد گرفتیم بنویسیم وزن و قافید خوب نبود بیشتر دوستان در @};- @};- @};- باره ترانه سرائی چیزی نخوندن وفقط شعر می نویسند ترانه پایه واساس داره ترانه اگر بخوای مونده گار بشه باید اول مثل یک فیلم داستان در نظر گرفته بشه وبعد روش کار بشه من این ترانرو نوشتم تا محک بزنم ببینم دوستان نظرشون چیه تو وبلاک قسمت اول ترانه سرائی را نوشتم قسمت دوم مانده ممنونم از شما ونظر خوبتون
    • سلام جناب بیدل بزرگوار..با نظرتون که یه ترانه باید تصویر سازی خوبی داشته باشه کاملا موافقم.ولی نکات فنی هم اگه در نظر گرفته بشه کار زیباتر میشه البته شما درست می فرمایید که ما نباید قلممونو تو حصار وزن و قافیه حبس کنیم که در حال حاضر بیشتر ترانه هایی که این روزا شنیده میشه اغلب قواعد ترانه دخالتی نداشته وبا ملودی و آهنگسازی تونستن مطرح بشن .استاد عزیز..شما به ترانه های ترانه سُراهای مطرحی که در گذشته فعالیت داشتند مثل : استاد بهمنی , قیصر امین پور , جنتی عطایی , و معاصر مثل : جناب کاکایی ، افشین یدالهی , یغما گلرویی ، نیلوفر لاری پور و ....اگه دقت کنیم تمام اصول ترانه اعم از قافیه و وزن رعایت شده و غیر از پرداخت مناسب و تصاویر زیبا ر بکار گیریه همین قواعد باعث ماندگاری و مطرح شدن ترانه هاشون حتی بعد از چند دهه شده .کسی نیست که ترانه های بانو هما میر افشارو از یاد ببره ولی در حال حاضر با موج ترانه های بی پایه واساسی که باعث به ابتذال کشیدن موسیقی و پایین آوردن شعور موسیقیایی مردم شده , فکر و ذهن وحتی قریحهٌ استعدادهای جوون ما اثر گذاشته و، وقتی که میبینند بدون اندیشه عمیق و گرد آوری چند تا واژه می توونن ترانه عرضه کنن خودشونو به زحمت نمی ندازن.من اینجا نیومدم که از لایک گذاشتن و گل دادن وتعریف دوستان به وجد بیامو خودمو ترانه سرا بدونم نه من هنوز ( ت ) ترانه سرا هم نیستم و اومدم که یاد بگیرم اگه دیدگاهامو ببینید سعی کردم اگه چیزی به ذهنم میرسه که باعث بهتر شدن ترانه دوستان میشه حتما بنویسم و تعریف وتمجید بیجا نمیکنم حتی شاید دوستی ازم دلخور بشه ولی ما برای یاد گیری اینجا هستیم وتا ترانه هامون نقد نشه به جایی نمیرسیم من تا واقعا لازم نباشه ایراد بی جای وزن و قافیه نمی گیرم وبی مطالعه اینکارو نمی کنم .استاد عزیز شما سرور مایید و باعث افتخار بود تونستم مطلبی از شما یاد بگیرم ....با ارادت زیاد محضر جنابعالی @};- @};- @};-
  • درود بر شما سروده ای زیبا ازتون خوندم. خودمو در حدی نمی بینم که نقد کنم اما بایست بگم خیلی راحت باهاش ارتباط برقرار کردم و این حس خوبی هست که کارتون کار موفقی بود. مانا باشید و همواره جاری @};- @};- @};-
  • مضمون خوبیه اما احساس میکنم پرداخت اونقدر قوی نبود که مخاطب رو جذب کنه شادزی @};-
  • سلام بانو موضوع خوبی انتخاب کردید چند وقت پیش ترانه ای از خانمی خوندم که از بدبینی شوهرش گله می کرد این ترانه منو به یاد اون انداخت تلاشتون رو برای نوشتن بیشتر و بیشتر کنید هجاهای هر مصرع رو به دو تا هشت تا تقسیم کنید تا روون تر خونده بشه به فکر کشتن لحظه / به فکر کشتن من بود ولی هرگز نمی فهمید / سپیدی با تن من بود در هر مصرع دو تا هشت هجا وجود دارد و این به روانی کار کمک می کند البته ترانه هایی با هجاهای به هم پیوسته در حد چهارده هجا هم داریم مثلا یکی از ترانه های خودم توو هجوم این همه دلواپسی یه نفس مونده برا عاشق شدن قلب من واسه عبور از جاده ها یه لباس تازه می کنه به تن هر مصرع یازده هجا به هم پیوسته داره امیدوارم توضیحات این کوچک گامی برای پیشرفت شما باشه یا علی مدد
  • سلام "مرد من اسیر تریاک و کراک و اعتیاده می سوزه زخم دل از تیزیه شیشه وقتی شاده" این شیشه بااون شیشه فرق داشت....بانه :-) @};-