هم سقف

بـا هـــم زیـر یک سقفیــم  ولـی

تو درکـ غمام عاجـزه حـس تــو

بذار بعضی وقتا که من دلخورم

یکـم بی تفاوتـــــ بشم مـث تـــو

 

چـقـد بعضی وقتـا نـامحـرمـی

که حتی یادتــــــ میره مـن کیـم

واسه چی بدهکارم همیشه به تو

مـن ازدست این زندگی شاکیـم

 

چه مظلوم نشستم همیشه به پات

خیال کردی وظیفم همینه فقط؟

یکم مهربون میشدی سخت بود؟

فـقط خواستـم همین بـود ازت

 

تـَوَ قـُم زیــاد نیس منـم آدمـم

یـه وقتـا دلـم سیـره از زنـدگـی

از آینده ای که سیاهه واسـم

شاید بگذرم بـه همیـن سادگـی

 

 

یـه دنیـا غمو روی دوشم نـذار

من ازدست کارای تـو دلگیـرم

چقد پشتمو خالی گذاشتی ببین

با دلشوره هام سمت فـردا میـرم

 

شبـایی که احساسمـومیکشی

همـه دنـیـا  رو بهــم میـزنـم

فقط کافیـه خـوب نگاهـم کنـی

گناهم همینه که مـن یک زنـم

 

https://www.academytaraneh.com/5817کپی شد!
1203
۴۸

  • مـیــنا ملکی مریم جان ترانه ت رو چند باری خوندم همه چیز این ترانه رو دوست داشتم..... خیلی خوب بود ....خیلی زیاد. ممنون @};-
  • سعید ابطهی خواندمتان @};- گفتنی هارو دوستان گفتن @};- مانا باشید @};-
  • سید حامد سید کریمی @};- @};- @};- ..
  • سمانه نوری گناهم همینه که مـن یک زنـم =(( =(( =D> =D> =D> =D>
    • مريم قدمگاهي سلام سمانه ي عزيزم خوشحالم كه اومدي يه معذرت خواهي بهت بدهكارم :-x :-)
      • سمانه نوری مریم خوب و عزیزم معلومه که میام بانو من عاشق حستم . خیلی شعراتو دوس دارم یکی از کسانی هستی که عاشق اینم که همیشه ازش کاری بخونم :-x توام منو ببخش عزیزم :-x @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
  • آراس .م من از دست این زندگی شاکی ام شاکی نباش ابجی گلم هی سلام منم اومدما
  • آسیه صفامنش سلام کار زیبایی بود @};-
  • سعیده پورمحمد همه چی مطابق با سلیقه ی من بود،خصوصا وزن! قافیه ی بیت اول هم کاملا صحیحه،ممنون @};- @};-
  • سعیده پورمحمد همه چی مطابق با سلیقه ی من بود،خصوصا وزن! قافیه ی بیت اول هم کاملا صحیحه،ممنون @};-
  • محمد علی پورفرخی سلام خانم قدمگاهی ترانه خوبی بود شرمنده که کار شمارو نقد میکنم من شعرو ترانه رو با شما شروع کردم ناراحت نشین ولی این ترانه یکم ضعیف بود سکوت وزنی داشت مثلا: چه مظلوم نشستم همیشه به پات خیال کردی وظیفم همینه فقط؟ یکم مهربون میشدی سخت بود؟ فـقط خواستـم همین بـود ازت زیاد وارد نقد ترانه نمیشم موفق باشین و پیروز بازم شرمنده :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x
    • مريم قدمگاهي سلام الان مثلا نقد كردي :-? خوب قشنگتر نقد كن متوجه بشم :">
      • محمد علی پورفرخی سلام خانم قدمگاهی نقدو دوستان عزیز انجام دادن ولی حالا که میگین نقد کن به صورت خیلی عامیانه نقد میکنم. من زیاد به جزئیات ترانه در مورد قافیه و صامت و اکفا و اینا کار ندارم وقتی یه ترانه - شعر- موسیقی - فیلم - یا هر اثر هنری را برای بار اول بررسی میکنم چیزی که واسم خیلی مهمه سناریوی کار یا داستان یا هدف شخص هنرمند از خلق اثرش هست. چیزی که منو توی این جذب نکرد همین داستان کار بود که تصویر های تکرار داشت. فـقط خواستـم همین بـود ازت یه نقد دیگه اینکه توی این تک مصرع خیلی از سکوت استفاده شده فقط - خواستم- همین - بود - ازت تمام این کلمات از سکوت خاصی بر خوردارند مثلا در مصرع قبل شما گفتین خیال کردی وظیفم همینه فقط؟ همینه فقط--- میتونستین در مصرع بعدی همینه ازت بیارین که این سکوت شکسته بشه. دیگه بسه موفق باشین و پیروز دوست عزیز و گرامی بنده :"> :"> :"> :"> :">
  • عماد بهاری سلام جالبه دوستان قافیه ی بیت اول که یک قافیه ی کامل صحیح و تا حدودی خلاقانه هست رو آوایی دونستن!!! . کسره ( إِ ) + س (ث) در بیت اول به صورت کاملن صحیح قافیه تشکیل داده است. مگر اینکه «مثِ» را بدون مجوزِ نگارشی «مثلِ» بخوانند که با توجه نگارش شما و خوانش فراگیر این لفظ به همین شیوه ی نگارشی بازهم به بیراهه رفته اند . دوستانی که سعی بر نقد دارند شایسته است توجه بیشتری از خود نشان دهند تا بقیه را بدتر به اشتباه نیاندازند . در شعر فارسی «یک مصوت کوتاه» + «یک صامت» به تنهایی و به درستی تشکیل قافیه میدهند . @};-
    • مجید شمس عماد عزیز شاید برای شما اینگونه قافیه ها خلاقانه محسوب میشن ولی در عین حال چندان هم خلاقانه نیست @};- کسره + س + کسره و در کلمه بعدی کسره + ث + کسره یا همون حرف الحاقی. خب شاید من اشتباه میکنم که حروف اصلی قافیه باید در نوشتار یکی باشن و خب شما به صحت بیانت ایمان داری 8-> در ضمن عماد گلم مصوت کوتاه + صامت قافیه هست ماننده غم و کم مثال ساده تر // مس و حس نه مث و حس @};- موفق باشی
      • مهدی صفا سلام با توجه به علم قافیه و ایرادات قافیه در این بیت اکفا رخ داده گروهی از قدما ان را نپذیرفته اند اما گروهی دیگر ان را جایز میدانند /سبز/نبض/حسه/مثه/ در زبان عامیانه اما چیزی مهم است اینکه شاعر میتواند بدون هیچ نقدی در یک بیت از اکفا استفاده کند اکفا= یکی نبودن شکل حرف قافیه که در حروف ت ط/ ظ ز ض / س ث ص ممکن است رخ دهد/با تشکر @};-
      • مريم قدمگاهي سلام جناب صفا خيلي خوشحال شدم از حضورتون ممنونم از شما...و وقتي كه گذاشتين به اطلاعاتم اضافه شد...شاد باشين :-) @};-
      • شهاب آتشزاد سلام @};- بنده عجالتاً فقط برای این خدمت رسیدم که نظر ناقابلمو در مورد قافیه ی بند اول عرض کنم... حتی استفاده از قافیه شنیداری (که شباهت ها و نه مطابقت های صوتی دارن-مث نقض و اخذ))توی این ژانر ترانه از مجموعه موسیقی مردمی نازیبا نیست...برای ما فارسی زبونا که مخارج حروف رو رعایت نمی کنیم حروف هم صدا از یه جنس حساب می شن و به راحتی می تونن واژه ها رو قافیه دار کنن...البته این هنوز یه بحث سلیقه ایه و خودم شخصاً تا مدتی پیش از چنین قافیه هایی پرهیز می کردم و برای اولین بار توی ترانه روبان صورتی عکس و مکث رو قافیه گرفتم...ما اجازه داریم چنین تکنیکی رو نپسندیم اما مجاز به مردود دونستنش نیستیم... جسارت بنده رو از این حضور نصفه و نیمه می بخشید خانم قدمگاهی عزیز @};- سرافراز باشید @};-
      • عماد بهاری _ درود با تشکر از مهدی صفای عزیز و جناب آتشزاد گرامی در مورد دیدگاه جناب شمس هم از ایشان خواهانم به نظرات جناب آتشزاد و جناب صفا مراجعه کنند . به هر تقدیر قافیه ها علیرغم دیدگاه شما آوایی نخواهند بود به صرف تفاوت نوشتار بین (س) و (ث) . ما اکفا را در کارهای بزرگانی همچون یغما گلرویی دیده ایم و می بینیم . با مهر @};- _
      • مجید شمس سپاسگزارم از شما جناب آتشزاد گرامی و همینطور مهدی صفای عزیز خب بنده هم با اکفا مشکلی ندارم و همینطور که شما میفرمائید من هم گاهی وقتا از قوافی آوائی در ترانه استفاده میکنم . و خب من به صورت سلیقه ای گفتم که در بیت اول خیلی دوس نداشتم که قافیه آوائی باشه و خب در نوشتار هم صحیح نبود اما همان طور که میدونیم استفاده از اکفا هرچند غیر مردود نیست اما خب بعضی ها نمیپسندن و من هم در بیت اول نپسندیدم / :-) با حضورتون هم به من و هم به خانوم قدمگاهی گرامی لطف کردین @};- @};- @};- عماد عزیزم از شما هم ممنونم :-) پایدار باشید
      • مريم قدمگاهي سلام جناب آتشزاد از نظرتون استفاده كردم و به آموخته هام اضافه شد مرسي از حضورگرمتون :-) @};-
    • مريم قدمگاهي سلام عماد عزيز ممنونم كه همراه بودي با ترانه م از حضورت خوشحال شدم مرسي :-x :-x
  • سوگند انصاری سلاااام خانم قدم گاهی واقعا زیبا بو.....د عاشق این سبک نوشتم =D> =D> =D> @};- 8->
  • مجید شمس سلام مریم خانوم همیشه خوب مینویسی ولی شروع ترانه با مشکل وزن همرا بود و قافیه آوائی / مث و حس / در بیت اول از زیبائی ترانه کم کرد @};- موفق باشی دوست من
  • امیر نبی زاده @};- سلام خوب بود ممنون
  • جاسم ثعلبی (حسّانی) سلام خانم قدمگاهی ترانه ات رو خواندم حسِ زیبایی داره همش قشنگه ولی این قسمت دوست دارم. لایک یـه دنیـا غمو روی دوشم نـذار من ازدست کارای تـو دلگیـرم چقد پشتمو خالی گذاشتی ببین با دلشوره هام سمت فـردا میـرم به ترانه ی جدیدم هم دعوتی به نام (همیشه در قلبِ منی).
  • محمد بسطامی فقط کافیـه خـوب نگاهـم کنـی گناهم همینه که مـن یک زنـم ___________________ زن بودن جز محاسن شماست قشنگ بود مرسی
  • زهره راد مریم جان کارتو دوست داشتم @};- فقط یه خرده با وزنش مشکل داشتم :S و یه نکته " با به کارگیری یه وا ژه ی " یک " موافق نیستم :-? بهتره بگیم " یه " همیشه می خوانمتان @};-
  • شیما طالبی پاریزی مریم عزیزم :-x :-x با مینا موافقم منم با تمام وجودم احساسش کردم :-x :-x فوق العاده بود بانو ... بی نهایت به دلم نشست ..ممنونم و لایک از صمیم قلب @};- @};-
  • اشکان مولازاده حقیقی با درود. ترانه زیبایی بود. آفرین.لایک =D> @};-
  • مینا یوسفی سلام بانو محشر بود حسش کردم با تمام وجود مرسی @};- لایک @};-
  • وحید خسروی سلام خانم قدم گاهی ترانه ی زیبایی بود .. @};-
  • پرویز کدخدایی سلام خانم قدمگاهی .. بعد از مدتی از نبودتون با دست پر اومدین...خیلی زیبا بود @};- مرسی که می سرایید @};- بدرود @};-