اشکاتو هیچ دستی نمی نویسه

وقتی که نیمه ت توی چنگ گرگه

وقتی غمت قد ِ خدا بزرگه

وقتی صدات در نمیاد، گرفته

وقتی لبات با قفل ِ زنگی چفته

دردتو وقتی هیچ کسی ندونه

وقتی بهت هرجا بگن دیوونه

وقتی که پشتت پشت ِ هم بلرزه

به خاطر ِ صد تا نگاه ِ هرزه

وقتی که حقتو ازت گرفتن

ازت هزار و یک غلط گرفتن

وقتی که دنیا تو رو پس میزنه

موقع ِ باختت سوت و دس می زنه

وقتی سکوتت می شه حکم جلبت

تا ساده تر پا بذارن رو قلبت


تحملش سخته ولی ممکنه

تا وقتی نیمه ت به دلت مومنه

تا وقتی هست … حتی تو چنگ ِ گرگا…

تا وقتی چشماشو می بینی …اما…

وقتی که نیمه تم ازت بگیرن

از عشق پاکتون غلط بگیرن

اینجاس که بغضت مثه گریه خیسه

اشکاتو هیچ دستی نمی نویسه…

دیگه نمی شه دردو طاقت آورد

نمی شه… اینجاس که فقط باید مرد


شهریور ۱۳۸۹

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/4002کپی شد!
1619
۹۳

  • gelauol2005 درود بر شما خواندم و لذت بردم منتظر کارهای بعدی شما هستم
  • خابور سلام ودی جون اینجاس که بغضت مثه گریه خیسه اشکاتو هیچ دستی نمی نویسه… =(( زیبا بودش دردای مارو تازه کردی گلم
  • محمد انصاری سلام ترانه زیباییه @};-
  • عباس اسماعیل زاده از خوندن بحث جالب دو تا از اعضای آکادمی زیر ترانتون لذت بردم چون باعث شد یه کم بیشتر فکر کنم اما در کل حس می کنم "حس" مهم ترین چیزیه که باید در مورد ترانه بهش دقت کرد اما نباید از تکنیک دور شد! ترانتون رو خوندم و از لحاظ تکنیکی ارزش خوب و از لحاظ حس ارزش نسبتاً عالی رو بهش میدم امیدوارم همیشه زیبا بگید... :-) @};-
  • آنیتا نجفی سلام ودیعه جان کاربسیارزیبایی بودعلاوه برقواعددرست ترانه بارمعنایی بسیارخوبی هم داشت ممنون گلم @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- لایک
  • سامان سعیدی 8-> 8-> 8-> 8-> 8-> استاد گلم...........عالی
  • محمددوستدار حس میکنم..این ترانه یکم حال و هوای فمنیستی داره..من همیشه سعی کردم به حقوق زن ها احترام بزارم...وهیچوقت جنسیت رو مبنا هیچ کدام از تصمیماتم قرار ندادم..خیلی زیبا بود
  • امید آزاد مرسی فوق العاده بود =D>
  • مهسا پهلوان خوب بود.لذت بردم از ترانه...فقط مصراع آخر زیبا تر هم میشد کار کرد.بامهر.مهسا =D> =D> @};-
  • نازنين محمدي =D> سلام واقعا قشنگ بود لایک @};- @};-
  • مهدی صفا ضمنن وزن کار هم مستفعلن مستفعلن فعولن هست
  • محمد علیزادگان موقع ِ باختت سوت و دس می زنه =D>
  • مهدی محمدزاده سلام... ترانه ی خوبی بود ... با اینکه واسه سال 89 هستش امیدوارم نقدام بدردت بخوره. شروع ترانه تا بیت چهارمش به صورت یه گام نوشته شده که این کمی طولانیه ، با توجه به اینکه ترجیع بند خاصی هم بعد بیت چهرم وجود نداره . موسقسی کار یه تک هستش و همین تکرار در بیت شش هم وجود داره. توی مصرع اول هم سکته وجود داره ضمن اینکه وجود که هیچ تاثیری توی کار نداره . فقط برای پوشش وزن کارت اومده . این تکرار توی بیت چهر مصرع اول هم تکرار شده . توی بیت پنج هم این تکرار رو میبینم. تکرار این وقتی هارو هم اگه بشماریم میشه دوازده تا که واسه یه کار دوازده بیتی توی هر بیتی دیده میشه . برمیگردیم به همون قسمت پوشش دادن ریتم و گام ترانه که توی قسمت دوم هم همون روند وجود داره ... اینجاس که بغضت مثه گریه خیسه : تشبیهی که کردین تهش خواست گریه رو به تصویر بکشه و ته بغض کردن هم شکستن و گریه کردنه یعنی شروع کرد به گریه کردن و اما مث گریه خیسه میخواستم بدونم بغض کردن چه ربطی به خیس بودن داره . رعایت میزان هم در اکثر ابیات وجود نداره . تا ساده تر پا بزارن رو قلبت هم ... ویرایشش به این صورته*** تا ساده پا بزارن روی قلبت ... وجود سکته هم حذف میشه همین تکرار تویه بیت آخر هم وجود داره...نکته ی بعدی این که اومدین تا چند بیت شرح حال خودتون رو انجام دادید بعد اومدین یه بیت و نصفی از عشقتون گفتید بعد دوباره شرح حال خودتون و یه نتیجه گیری یه مصرعی که سریع کار رو کات کرد . اونم یه نتیجه ای که از اول میشد حدسش زد. اما در مورد فلسفه ی کارتون تهش فقط به دو جمله ختم میشه اونم اینکه : تا وقتی عشقت بهت ایمان داره همه چیز حله ولی وقتی ایمانش نباشه هیچی ... آیا من تونستم از این تنیجه گیریتون تویه کل این ترانه یه بیت سوغات بگیرم؟؟؟ جوابش نه هستش و واسه یه ترانه که همچین موضوعی رو داره پرورش میده واقعن حیفه که نشه ازش بیتی رو سوغات گرفت چون دست به هر بیتی بزنم از قبلش باید بدونم.و این هم به خاطر خلع ترجیع بند یا یکنواختی و مشترک بودن ابیاته امیدوارم آبجی گلم تعریف های الکی کارتون رو یکنواخت و ضعیف تر نکنه و کمی به چاشنی کارتون اضافه کنید یا علی @};-
    • ودیعه عزیزدوست سلام دوست من تا بیت 4... 4 بیتی که هجاهاشون کمه و به نظرم خیلی طولانی نمیاد:) سکته فقط در "وقتی که پشتت پشت هم بلرزه " وجود داره و باقی مصراع ها هیچ سکته ای ندارن و احتمالا این مشکل به روند خوانش شما بر می گرده. و در مورد "که" به نظر خودم لازم بوده. تکرار یه واژه رو خودمم خیلی نمی پسندم اما باز بستگی به نوع کار داره. و بعضی از انواع کارها تکرارهای این چنینی رو می طلبه. بغض و خیسی هم بهش حس آمیزی گفته میشه.. مثل سکوت سرد که سرما و سکوت خب ربطی به هم ندارن :) در مورد مصراع ویرایش شده هم اتفاقا اون مدلی که شما ویرایش کردین به نظرم سکته داره و این نشون میده که مدل خوانش شما از کار متفاوته . من هدفم تشریح حال و روز خودم بود ( نه شرح حال معشوق یا هر چیز دیگه) در مورد باقی مسائلم از اونجایی که نظر شخصی شماست و خودتونم به سوالاتتون جواب دادین دیگه نیازی به توضیح نمی بینم :) و در مورد تعاریف به قول شما الکی دوستان هم نظرم اینه که اتفاقا کلی امیدبخشه و اگه کارم ضعیف تر شد پای این چیزا نذارید :) امیدوارم نقدهای بعدیتون از حب و بغض دور تر باشه و امیدوارم دلیل این نوشته هم (که فقط شامل ایراد شماری بود ) به دلیل نظری که پای شعر شما نوشته بودم، نباشه :) یا علی
      • مهدی محمدزاده سلامی دوباره ... خب این مشکل خیلی جاهای دیگه هم دیده شده، عیب ادبیات کشور ماست که هنوز نقد و نقد پذیری جا نیوفتاده ... نه آبجی گلم هیچ غرض ورزی در کار نبود اتفاقن من از نقد خیلی خوشم میاد و بیشتر باعث پیشرفتم میشه نقد شمارو هم قبول داشتم البته برای یک شعر، نه ترانه چون استفاده از قافیه در ترانه دو شکله نوع اولش مثل شعره و نوع دومش قافیه ی آواییست به خاطر همین چیزی . اما در مورد کارتون مواردی رو ذکر کردم که اشکال بود.اینقدر هم جبهه گیری نداشت.در مورد تکرار، در ترانه روند کلی رو با یک مثال براتون ذکر میکنم . ترانه : وقتی کسی رو دوست داری کامران و هومن ترانه : مریم حیدرزاده تکرار زیاد در ترانه به این شکل قابل قبوله، مدلی که سبک کار مریم حیدرزادست.اما در ترانه شما آیا چنین روندی شکل گرفت ؟ در مورد یه تک بودن کار هم اگه دقت کرده باشی از هجاهای کشیده و صدادار تا چهار بیت برای قافیه سازی استفاده کردید این یه کش دادن اضافیه . برای درک بهترش، خودتون شروع کنید به خوندنش تا موضوع دستتون بیاد ... در بیشتر ترانه هایی که این روند وجود داره آهنگ ساز یا خود ترانه سرا یه ترجیع بند با یک وزن متفاوت که اونم قاعده داره استفاده میکنه. امیدوارم موفق باشید.ضمنن دوباره میگم حب و بغضی در کار نبود و فقط یک نقد بود روی ترانتون همین. @};-
      • ودیعه عزیزدوست منم دوباره سلام می گم و خیلی خیلی خوشحالم که بازم اومدی و نقاط تاریک ذهنمو روشن کردی. :) و خیلی خوشحالم که دور از حب و بغض بوده. باور کن من جبهه گیری نکردم فقط نظرمو در موردت ایرادات گرفته شده گفتم :) در مورد قافیه های کارتون هم پای ترانه ی خودت میایم و صحبت می کنیم. البته اگه اشکالی نداشته باشه. و باور کن من هنوز با ریتمش مشکلی ندارم.... و کشش اضافی هم اصلا نمی خواد. خیلی راحت خونده میشه . اگه باز قانع نشدین من دکلمه شو می فرستم براتون :) در مورد تکرار هم خودمم گفتم نمی پسندم و اینکه در مورد ترانه ی من این اتفاق افتاده یا نه! فقط نظر یک یا دو نفر نمی تونه ملاک باشه. به نظرم باید جامعه ی آماریمونو کمی گسترده تر کنیم. و در مورد ترجیع بند هم درسته من نذاشتم اما اگه خواننده ای بخواد این کارو بخونه و نیاز به ترجیع بند داشته باشه من برای پارت اول ترجیع بند رو "تحملش سخته ولی ممکنه تا وقتی نمیمه ت به دلت مومنه / قرار میدم و بعدش به پارت دوم می رسیم که ابتدای پارت دو هم همین بیته.:) و باز هم ازت ممنونم که دوباره قبول زحمت کردی و اومدی برادر خوبم
      • مهدی صفا سلام / موردی که لازم میدونم در موردش بنویسم و از خانم عزیز دوست که احتمالن بیطرفی و رعایت اصول اخلاقی من برای ایشون شناخته شده تر هست شروع میکنم/ خانم عزیز دوست شما در پاسخ هر گونه نقدی اجازه ی دو کار رو ندارید. 1 اگر با سند و مرجع توان اثبات کردن سلامت کارتان را ندارید بهتر است سکوت کنید. 2:اتهام حب و بغض رو برای همیشه در خودتون هضم کنید و هرگز به زبان جاری نکنید چون در این دنیا هیچ چیز صد در صد نیست و اگر یک در صد خطا کرده باشد بدهکار وجدان خود میشوید....... این از خانم عزیز دوست.. بریم ببینیم چه اتفاقی در ابیات شما رخ داده وقتی که نیمه ت توی چنگ گرگه. وق/تی/ک/نی/مت/تو/ی/چن/گ/گر/گ=ب ب ک ب /ب ب ک ب /ک ب ب وقتی غمت قد ِ خدا بزرگه وق/تی/غ/مت/قد /دِ/خ/دا/ب/زر/گ=ب ب ک ب/ب ب ک ب/ک ب ب= دِ در اختیار اشباع بلند میگردد وقتی صدات در نمیاد، گرفته وق/تی/ ص/دات/در/ن/می/یاد/گ/رف/ت=ب ب ک ب/ ب ب ک ب/ک ب ب هم دات و هم یاد در اختیار اشباع میتواند بجای کشیده .بلد خوانده شود/می=ی اضافیست و صرفن برای راحتی بیان در گویش جای میگیرد مثل گیاه=گی یاه=گ یاه/اش /تی/یاق=اش/ت/یاق وقتی لبات با قفل ِ زنگی چفته وق/تی/ل/ بات/با/قف/ل/زن/گی/چف/ت=ب ب ک ب/ب ب ک ب/ک ب ب گی=ب اما بدلیل فاصله ی کوتاهی که با هجای بعد دارد از کیفیت صوت ان کم میشود با قف ل زن گیچف/ت////لذا کوتاه خواهد بود دردتو وقتی هیچ کسی ندونه در /دِ /ت/وق/تی/هیچ/ک/سی/ ن/دو/ن=ب ب ک ب/ب ب ک ب/ک ب ب/هیچ هم بیشتر از بلند کشش ندارد وقتی بهت هرجا بگن دیوونه وق/تی/ب/هت/هر/جا/ب/گن/دی وُ ن=ب ب ک ب/ب ب ک ب/ک ب ب/ طبق نمونه قبلی (میاد) در اینجا دی رو داریم و وفتی مصوت ی در بین کلمه به مصوت و یا ا بچسبد کوتاه محصوب میگردد وقتی که پشتت پشت ِ هم بلرزه به خاطر ِ صد تا نگاه ِ هرزه چون خسته شدم بیت 4 رو شرمنده/ اما سکته مصرع اول=اولن تعریف سکته خیلی سادس. قسمتهایی که در یک مصرع استپ یا سنکوپ های اجباری داریم سکته گفته میشود.و برای خوانش صحیح نیاز به علامت ویرگول دارد. این مصرع مثل اب روانه چطور شما سکته دار میخونید؟ وقتیکِنیمَتّویچنگِبادِ//// تعجب میکنم . تا ساده تر پا بذارن رو قلبت/// تا ساده پا بذارن روی قبلت...؟ این الان از سکته خارج شده؟ این که الان جمله ساده و بدون اهنگ هست؟ (در مورد یه تک بودن کار هم اگه دقت کرده باشی از هجاهای کشیده و صدادار تا چهار بیت برای قافیه سازی استفاده کردید این یه کش دادن اضافیه . برای درک بهترش، خودتون شروع کنید به خوندنش تا موضوع دستتون بیاد ؟؟ ببخشید منظور از هجای کشیده و صدا دار چیه؟ مگه میشه حروف رو بدون صدا تلفظ کرد؟ ضمنن هجای پایانی مصرع که طبیعتن باید قافیه باشه هر اسمی که داشته باشه یعنی اگر دار=کشیده اگر در=بلند و اگر نِ =کوتاه باشد در هر سه مورد فقط و فقط بلند ادا میگردد به همین دلیل تمام خطوط وزنی عروضی با علامت _ یا همان ب که مخفف بلند است صحیح است در مورد محتوا و احساسات شعر هم من دخالتی نمیکنم. اما خوشحال می شوم مرجع هایی که با استناد به ان نقدتان را نوشته اید را بیان کنید تا ما نیز اگر نا اگاهی داریم یاد بگیریم و اینکه در مورد قافیه شعری و اوایی هم همین طور ممنون میشم مرجعتون ررو بدونم// پایند و برقرار باشید
      • ودیعه عزیزدوست سلام جناب صفا :) واقعن مرسی که تشریف آوردین .. و واقعا شرمنده بابت اشتباهاتم :)
      • مهدی محمدزاده سلام دوست گلم آقای صفا، ازینکه تشریف فرما شدید خوشحالم ... راستش من برای ترانه ارز ش قائلم و از اینکه دلسوزانه مینویسید ممنونم و نقدم رو الکی نمینویسم یا ترانه رو نمیخونم یا میخونم با نقد میخونم و از تعریف های الکی هم بدم میاد ... در کل جوابیه شما میشه اظهار نظر کرد که اونم یه جنگ اساسی بین صاحبنظران ترانست اگه دیدتون به عنوان ترانه، از منظر عروض و قافیست من قبول دارم اما تا کجا ؟؟؟جایگاه عروض و قافیه در ترانه کجاست ؟؟؟ شما موسیقی رو در ترانه چی میدونید ؟؟؟ من میتونم ترانه ای براتون مثال بزنم که اصلن نشه تقطیعش کرد.در مورد اون نظرتون چیه ؟؟؟؟ میخواستم ازتون یه سوالی بپرسم وقتی میایم شعر حافظ رو یا شعر یک شاعر دیگه رو تقطیع میکنیم آیا این روند باید تا آخر وجود داشته باشه یا نه ؟؟؟ برای مثال فاعلاتن فاعلاتن فاعلن اگه غزلی با این وزن گفته بشه آیا میتونیم در بیت چهارم از مفاعیلن مفاعیلن فعولن استفاده کنیم ؟؟؟ جوابش خیلی واضحه اما در ترانه چطور ؟؟؟ جواب اینم خیلی واضحه.... در ترانه میتونیم این روند رو استفاده کنیم ...... دیدیم که ترانه خیلی ساده تونست قانون عروض رو بشکنه ... پس چطور یه قانون شکسته شده میخواد ترانه رو توصیف کنه؟؟؟ در ترانه هیچ وقت این تقطیعی که شما انجام دادید صورت نمیگیره (البته بعضی جاهاش مثل بیت اول که اشتباهه وق /تی /که /نی/مه.ت/ تو/یه /چن/گ/ گر/گه - - ن - - - ن – ن – ن *** در تقطیع تلفظ مهمه --- گرگه = ه آخر اِ خونده میشه ) بلکه ترانه سرا با ریتم ومیزان پیش میره که گاهی ممکنه تعویض بشه، چیزی که در شعر کلاسیک وجود نداره و الا، همه غزلیات حافظ رو میخوندن خیلی هم پر مفهوم و بدون اشکال در وزن.... سبک و سیاق ترانه خلاف چیزی هستش که خیلی ها به اشتباه دارن با اون پیش میرن ،پس تفاوت ترانه با شعر کلاسیک چیه ؟؟؟ فقط استفاده از کلمات عامیانه ؟؟؟، هیچ وقت منظور از وزن در ترانه رعایت وزن عروضی نیست .. واسه همین برای بیشتر آهنسگ سازها تعریف میزان وسط کشیده میشه که دنبال کردن اون نیاز به یادگیری موسیقی داره. برای مثال این ریتم رو براتون مثال میزنم دیش دن دیش دن،دیش دن دیش دن فرض میکنیم ترانه ای با این روند گفته بشه اگه این روند تا چند بیت پشت سر هم تکرار بشه بهش میگن یه تک، حالا فرقی نداره چهار بیت به صورت قافیه سازی با هجای ساکن دار باشه یا هجای کشیده .... ا َ ا ِ ا ُ ...آ ای او... (دار) و (در) که مثال زدید مهم نیست، بلند یا کوتاه ادا بشه مهم اینه چهار بیت بعد اون همین روند تکرار میشه ...( ر ) در هر دو مورد به سکون ختم میشه... چیزی که تا چهار بیت اول در این ترانه دیده شده ... خواننده هایی رو براتون مثال میزنم مثل سیاوش قمیشی ، محسن یگانه ، مجید خراطها ، علی تک تا ... این خواننده ها از اون دست خواننده هایی هستن که نت خوانیشون به صورت زیاد خیلی قویه و این هم به خاطر حنجره ی قویه این خواننده هاست ولی تو کار هیچ کدومشون سراغ نداریم که بیشتر از دو بیت یا کم و بیش سه بیت رو یک گام خونده باشن. در مورد ویرگول هم لازمه اشاره بکنم هدف قرار دادن ویرگول در ترانه حذف کردن سکته نیست داداش گلم ،هدفش همون پوشش میزانه ، البته به سبک ما ترانه سراها که به صورت شمارش در هجا ازش استفاده میکنیم ... در مصرع اول سکون اول روی هجای پنج قرار داره ولی در مصرع بعد روی هجای چهارم روندی که مصراع های بعدی اونو تکرار میکنن بیت اول 0 0 0 0 0 / 0 0 0 0 0 0 5 - 6 0 0 0 0 / 0 0 0 0 0 0 0 4 - 7 بیت دوم 0 0 0 0 / 0 0 0 0 0 0 0 4 - 7 0 0 0 0 / 0 0 0 0 0 0 0 4 - 7 بیت سوم 0 0 0 0 0 / 0 0 0 0 0 0 5 - 6 0 0 0 0 / 0 0 0 0 0 0 0 4 - 7 میبینیم که هر بیت چه روندی داره اما در مورد قافیه های مورد استفاده در ترانه که دو دسته هستن: یکیش همین قافیه هایی که استفاده میکنید و مطایق با عروضه اما دسته ی دوم قافیه های آواییست که خیلی ها ازش استفاده کردن و میکنن .مخصوصن ترانه های ملودیک که هدف پوشش ملودی کاره... برای مثال کمای سه حمید عسگری رو مثال میزنم که آهنگ بی عشق تو یک نمونه از اون کاره، این آلبوم هم بیشتر ترانه هاش ملودیک ساخته شده... مثل: من با غم ... منه = غمه میزنه = آدمه کتاب مکث در مه کمی در مورد این موضوع توزیح داده ولی خیلی کم ... ضمنن دوست گلم ترانه یه موضوع نو پا هستش و اکثرن تجربی با اون برخورد کردن. اگه معروف ترین کتاب رو برات مثال بزنم همین کتابه که بیشترش شبیه کتاب تاریخه تا آموزش ترانه سرایی ... همین ... واسه ترانه گفتن علاوه بر شاعرانگی شناخت موسیقی هم لازمه (شاهکار بینش پژوه) موفق باشی داداش گلم یا علی @};-
      • مهدی صفا سلام/ اول از همه برای زمانی صرف کردید ممنونم/ گرگه=گر/گِ منظور شما همینه؟ من اگر گ رو ساکن فرض کرده بودم که بینش اسلش قرار نمیگرفت اگر هم شما ه غیر ملفوظ رو اجرا میکنید که مشکل از من نیست. گفتید شعری برای من می اورید که عاجز از تقطیع ان باشم؟ من عرض مبکنم این توانایی را دارم که حتی متن ارسالی شما را هم تقطیع کنم/ نوشته اید تا چه زمانی باید با عروض درگیر باشیم. جواب = تازمانی که قدرت بیان داریم چون بدون اصوات کلام وجود ندارد و عروض خط نمایش اصوات است . در دو مورد بعدی جواب شما سوالی بود با پاسخِ واضحه . اگر هم برای من واضح باشد که نیست شما باید به عنوان دفاع از نقدتون مرجع معرفی کنید چه کسی اعلان کرده که ترانه به راحتی توانسته است قافیه و عروض را بشکند؟ سیروس شمیسا؟ فرهنگستان ادب؟ میر جلال الدین کزازی؟چه کسی؟ منبع خودتون رو به ما هم معرفی کنید/ نوشته اید تغییر در خط عروض چگونه است شدنییست؟ جواب خیر/ مصرع اول در هر شعر مبنایی است تا انتها و باید که تناسب اصوات رعایت شود/ اما در اشعاری که برای اجرا در کنار الات موسیقی گفته میشود به گفته ی دکتر پرویز ناتل خانلری وزن شعر فارسی مورد نظر نه عروضی است و نه هجایی/بلکه به نیاز نوای ساز خواننده میتواند بلندی و کوتاهی اصوات را تغییر دهد. از موسیقی صحبت کردید /قبل از جواب به شما عرض میکنم تا از اطلاعات طرف مقابل بحث اگاه نشده اید سعی به تخصصی کردن و سنگین جلوه دادن موضوعی به این سادگی نکنید شما برای من فراد تمام گام های مینور و ماژوری که میشناسید را ارسال کنید من اکورد های انها را برایتان با ذکر نام و ترسیم در حامل ارسال می کنم/ موسیقی؟ اگر در نگارش شعر اصول را رعایت کنید حاصل ان هارمونی در تمام ابیات است و این یعنی موسیقی. ببینید دوست من شما راجع به جنگی اساسی صحبت کردید /من نمیدانم که صاحبنظر هستم یا نه اما مطمئن هستم که با کسی جنگ ندارم/ ا وقتی شاعر اهنگ و نوای نهفته در کلمات را درک کند هرگز/هرگز/هرگز نمیتواند فالش بنویسد وتمام اصوات با نظمی عمودی و افقی بر مکان خود قرار میگیرند و محال است که شاعر متوجه ایراد وزنی کار در هنگام نوشتن نشود/ شما به اصرار تصمیم گرفته اید مترونوم درونیِ یک نویسنده را تغییر دهید؟ شما اگر یک صفحه هم به من معرفی کنید که تعاریف شما از ترانه را تائید کند من برای همیشه دست از نگارش بر میدارم. اما من برای شما به مرجعیت خودم ترانه را تعریف میکنم . ترانه نغمه ها و دوبیتی هایی فولک میباشد که اعصار تاریخ همراه با نوا خوانده میشده و گویشی صمیمی دارد و لی محال ممکن است بدون استفاده از صنایع ادبی و حالات و صور خیال یک بیت ترانه نوشت/ولا غیر پیشنهاد میکنم به پاسخ هایی که به مقالات کاکایی و دکتر معینی داده ام در صفحه اصلی انجمن مراجعه کنید / از خواننده هایی که نام بردید فقط اقای قمیشی را میشناسم که خود اساسن شاعر است اما متوجه نشدم که نت خونیشون به صورت زیاد قوی هست یعنی چی//و نوشته اید که اینها نهایتن در هر دو سه بیت گام رو عوض میکنند. و من میگم که اونها اکورد رو عوض میکنند و این شق القمر نیست . گام یعنی طی کردن مسیر یک نت تا نت همنام بعدی و اکورد به زبان ساده معدل گیری از هر گام میباشد که شامل صدای همزمان 3 نت یک گام است/ این از اکورد درام هم که ضرب کار براش مشخص هست و داره میزنه ملودی رو در پوزیشن گامهایی که اکورد از اونها استخراج شده مینویسند و بسته به ذوق اهنگ ساز دارد و همه ی این ها باید درخدمت بیان باشند نه اینکه خواننده واژه ها رو بخوره و کم و زیاد بگه که ملودی و ریتم و بیس و .... راحت باشن. با نمونه ی تقطیعی که نوشته اید که عینن کپی شده و در زیر میبینیم واقعن باید به حال خط عروضی گریست/ اولین راز در نوشتن خط عروضی فصیح خواندن و نوشتن به شکل گفتار هست /// ببین عزیزم وق تی کِ نی مَت تُ ی چن گِ گُر گِ / شما دقیقن نوشته ی شاعر رو برای ما خرد کردید. وق /تی /که /نی/مه.ت/ تو/یه /چن/گ/ گر/گه - – ن – - – ن – ن – ن اما زیبا ترین نکته ی شما/ ترانه یک موضوع نوپاست؟ این رو شما خودتون گفتید یا نه مستند هست حرفتون؟ دوست عزیز ترانه پیشینه ی باستانی داره این حرف رو جایی نزنید. به شاهکار بینش پژوه هم بگید مهداص گفت شما بیجا میکنی در مورد شعر نظر میدی شاعر موسیقی در ذاتش هست . و این ارسال اخرین پاسخ من به نقد های بی پایه و اساس هست و این هم به رسم ادب انجام شد
      • مهدی محمدزاده سلامی سه باره ... ازتون تشکر میکنم و به نظرم کش دادن این بحث هیچ راه علاجی برای درد دل ما نیست . آقای صفا باید خوب بدونید یکی از نکات خیلی مهم درون ادبیات ، تخریب نکردن شخصیت هاست ... وقتی بنده نوشتم شاهکار بینش پژوه یعنی آدمی که بیوگرافیش میگه : دکتر، مدرس دانشگاه ، شاعر ، آهنگ ساز، خواننده و دیگه نمیدونم آیا چیز دیگه ای مونده که در زمینه ادبیات و موسیقی بهش نصبت داد یا نه ؟؟؟ واقعا باید به حال چنین جامعه ی ادبی گریست. بنده بیوگرافی خاصی از شما ندارم ولی اینقد میدونم با یک یادگیری ساده ی گیتار و یکی دو ماه زحمت کشیدن میشه آکورد هارو شناخت و ترسیمشون کرد و کار خیلی شق القمری نیست . یه آدم خیلی کم سواد هم میتونه این کار رو انجام بده . و هیچ احتیاجی برای ترانه سرایی هم نیست. بله پیشینه ی ترانه به زمان ایران باستان برمیگرده و گاتهای زرتشت اصلن ترانه بودن. اما سبک ترانه ی امروز مربوط به اون موقوع نیست. بازتابیست از ترانه های غربی و ترکیبش با ادبیات عامیانه ی خودمون ،ترانه ی امروزی که میشنویم از خیلی از خواننده های بزرگ مثل محسن یگانه یا حمید عسگری (که دومین آلبوم پر فروش بعد انقلاب رو داشته ) که شما اصلن نمیشناسیدشون، پیشینش صد ساله داداش گلم... من میخواستم بدونم کجای ایران باستان ترانه ی ترنس اجرا میشد ؟؟؟ در مورد عروض و قافیه هم همین طور ... عروض یک قانون مهم داره اونم اینه وقتی بیت اول رو شروع کردید با یک وزن سرودن تا آخر باید ادامه داشته باشه ،ولی در ترانه همچین چیزی نیست. من در ترانه میتونم مصراع ها رو کوتاه بلند کنم که شما درون عروض برای تقطیع هجا کم میارید ، میتونم با چند وزن بنویسم که قانون عروض نقض میشه وقتی صحبت از آلات موسیقی میکنید یعنی ترانه . کمکیه برای سرودن .. ترانه موسیقیه و موسیقی هم ترانه (دکتر شاهکار بینش پژوه) ضمنن ترانه احساسه و مثل اشعار کلاسیک ،عروض دست و پاشو نمیبنده ... این مشکل رو اون شاعرایی بوجود اوردن که درون اشعار کلاسیک و نو چیزی نشدن و چون دیدن ترانه خیلی خیلی راه برای پیشرفت داره وارد این عرصه شدند و دوباره داد زدن عروض عروض ... کاکایی هم همین موردی هستش که اسم بردین که شهرت امروزشو مدیون ترانست. موفق باشی داش مهدی ، ضمنن بحث کردن از کوره در رفتن نداره. در مورد منابع هم وقتی محسن یگانه رو نمیشناسید فکر نکنم ... استاد عرفان پرقوه یا استاد قناد یا معینی کرمانشاهی یا علی سجادی رو بشناسید بله مهدی جان(مهداص) =D> یا علی ...
      • مهدی صفا :-) @};-
  • پيمان عابدزاده (آریایی) سلام دوست خوب ترانه ی خیلی صمیمی و روانی بود ((وقتی غمت قد خدا بزرگه )) احساس می کنم با این قسمت خیلی ارنباط برقرار کردم البته در مجموع بسیار ترانه ی خوب و قابل قبولی بود تقدیم به شما @};- @};- @};-
  • مهدی عطاران سلام خانم صفا كار زيبايي بود لذت بردم @};-
  • بهروز قاسمی(رها) زنده باشی تا همیشه از این ترانه های زیبا بسرایی @};- می پسندم
  • مسعود داشی زیبا بود بخصوص که فلسفه ی عشق افلاطونی (نیمه ی گمشده) را در ترانه تون مستتر کرده بودید موفق باشید
  • مهدی صفا سلام خانم / از زیبایی های کارتون هرچیزی که بنویسم کم هست /به دو سه مورد خاص اشاره میکنم و بعد به تماشای شعر شما میشینم وقتی که پشتت پشت ِ هم بلرزه وقتی که پشتت یه سره بلرزه//بهش فکر کنید خانم عزیز دوست برام سوال شد که چرا در بعضی ابیات اصلی رو رعایت کردید که در بیشتر مصرع این کار رو با اینکه توانایی و قدرتش رو دارید انجام ندادید اشعار اعتراضی یا تاکیدی بهتر هست که واژه ی مشترک در هر بیت یک بار بیاد شما این کار رو در ابیات وقتی سکوتت می شه حکم جلبت تا ساده تر پا بذارن رو قلبت // وقتی که نیمه تم ازت بگیرن از عشق پاکتون غلط بگیرن وقتی که پشتت پشت ِ هم بلرزه به خاطر ِ صد تا نگاه ِ هرزه ///// توجه میکنید که چقدر کوبنده هست؟ و من باید شما رو تحسین کنم برای اندیشه ای که دارید و عذر خواهی میکنم که فقط همین ابیات رو از نوشته ی شما اینجا نوشتم حقش بود که تمام شعر رو کپی میکردم.. بیت ما قبل اخر مصرع اول رو یه باز بینی بکنید شروع جمله به تغییر نیاز داره و مفهومش هم کمی ایرادمند شده// از غلوی که در مصرع دوم کارتون هست خوشم اومد اما ارزو میکنم واقعی نباشه خانم عزیز دوست سعی کنید همیشه قافیه هاتون بی حرف و حدیث باشه/ اما هرگز تمام کننده ی جمله نبوده و نیست. شما توانایی های بالایی دارید حیفه واقعن کم توجهی به این موارد/ یه تنها اونجا هم معنی رو کامل میکرد و هم قافیه رو بی حرف ////////////////////////////// من در اینده ای نزدیک شما رو بر سکو ها خواهم دید این رو بهتون قول میدم / و کمتر پیش امده که من نوشته ای به کسی هدیه کنم مگر کسانی که باور کنم شاعرند .چند بیت از مثنوی اسرار عشق تقدیم میکنم در عاشق پیشه گی چون نورِ مهتاب به تاریکی عطا کن پرتوئی ناب که در این گفته ام رازی نهان است مه از عشقی چراغ اسمان است بتاباند به شب ها نورِ خورشید که هور از عشقِ مه همواره جوشید جهانی از فراقش گشته پر نور نباشد بین ما عاشق تر از هور نماد بخشش وُ مهر و وفا بود برابر میدهد بر خار و گل سود... ......................................طبعتان سرشار از زیبایی ها باد
    • ودیعه عزیزدوست سلام جناب صفای عزیز خوشحالم که هستید و مثه همیشه از زیبایی های نظرتون استفاده می کنم و لذت می برم در مورد پشتت پشت هم بلرزه عدم روونیشو قبول دارم... اما دو پشت با معانی مختلف مجابم کرد که تغییرش ندم اما باز هم به پیشنهاد قشنگتون فکر می کنم. و در مورد اما... اون بیت کامل نیست و از نظر معنایی کاملا با بیت پایین در ارتباطه و در کنار هم معناشون کامل میشه. تا وقتی چشماشو می بینی، اما وقتی که نیمه تم ازت بگیرن اینجاس که بغضت مثه گریه خیسه که کاملا در امتداد همن و در کنار هم معنا رو کامل می رسونن. و البته من بابت نوشتارش عذر می خوام شاید اگه بعد از اما خط تیره میذاشتم وابستگی معنایی رو راحت تر منتقل می کرد. و از ابیات زیبایی که نوشتین هم نهایت سپاس رو دارم :) سایه ی پر مهرتون مستدام
  • محسن علیوردی سلام ودیعه عزیز منم فقط میتونم بگم عالی بودددددددددددددد @};- =D> @};-
  • زهره راد گه تو برای ترانه ی من حرفی نداشتی ... من در برابر این کار زیبات چی می تونم بگم.................. ؟! خودت بگو ؟! ودیع جان همه چیز عالی یه و دلنشین @};- @};- @};- دست ترانتو میبوسم @};-
  • سید حامد سید کریمی سلام ودیعه همشهریه ماستاااااا 8-> 8-> ;)) ;)) خیلی خوشحالم از اینکه میتونم ترانه های اینچنین زیبا رو بخونم پرچم بالاس هنوز.. فدا مدا @};- @};- @};- @};- @};-
  • ملکه نوری ودیعه جان خیلی دلنشین بود مصراع عا کرتاه موضوع جالب لایک =D>
  • میلاد زمانیان سلام ودیعه جان...ترانت فوق العاده زیبا بود...ممنون @};- لایک @};-
  • حسین حبیبی سلام ودیعه جان من آدم رکی هستم و بی رحمانه نقد می کنم...پس وقتی از یه ترانه تعریف می کنم یعنی واقعا و بدون هیچ تعارف و مماشاتی نظرمو دارم میگم ترانه ات خیلی خوب بود...خیلی از ترکیب هایی که استفاده کرده بودی زیبا و بدیع بود...چند وقت بود هیچ ترانه خوبی تو سایت نخونده بودم و ترانه تو امیدوارم کرد از نظر محتوا هم خوب بود...فرم و محتوا هم پوشانی خیلی عالی داشتن لایک @};- موفق باشی همیشه @};-
    • ودیعه عزیزدوست سلام درسته که نقد می کنی اما بی رحمانه نه :) بی رحمانه اونه که امید نوشتنو از آدم بگیره و دیگه نذاره آدم دس به قلم شه :) اما نقدات همیشه خوب و مفید بوده و همیشه ازش استفاده کردم. و وقتی میگی خوشم اومده یه دنیا خوشحالم می کنه که تونستم دوست سختگیری رو راضی کنم. مرسی که هستی :)
  • پرویز کدخدایی سلام خانم عزیز دوست... کاراتون همیشه محشرن...خیلی زیبا می سرایید @};- =D> ممنونم بدرود @};-
  • فروغ حیدری سلام ودیعه جون خب وقتی تو این قدر خوشکل سرودی من جز اینکه لذت ببرم و بهت افتخار کنم چی کار می تونم بکنم ؟ :S خیلی عالی بودهم محتوا و هم پرداختت زبان ترانه ت خیلی قشنگه عزیزم مواظبش باش :-x :-x @};- @};-
  • حامد تقی خواه با این همه تیشه دست و سنگ و شیشه غصه نخور عاشق فردا درس میشه زیبا بود @};-
  • فرشاد محمدی عالی بود ..درود =D> =D> @};- @};- @};-
  • مریم جلائی سلام ودیعه جان ترانه ی دلنشینی بود و صد البته زیبا.... با جناب شمس موافقم یاد ترانه ی شکار با صدای ابراهیم حامدی افتادم... وقتی رسید آهو هنوز نفس داشت... برات بهترین هارو آرزو دارم @};-
  • آنیتا نجفی امیدی که توی ترانه ت ازش حرف زدی باوجودتمام کم آوردنای طرف ،جای لایک داره @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-
  • حمزه زارعی قشنگه ... لایک
  • امیر علیزاده سلام ودیعه جاان..عالی بود عالی..خیلی لذت بردم..امشب دارم ترانه های فوق العده خوبی و می خونم.. دعوتی به ترانه ی فال.. +لایک @};-
    • ودیعه عزیزدوست ترانه ی نااازتو خوندم نمی دونی چقد لذت بردم =D> واقعا مرسیییی اگه این عالی بود پس ترانه ی خودت یه چیزی خیلی خیلی اون ورتر از عالیه :-)
      • امیر علیزاده بازم میگم ترانت محشر بود بازم خوندمش واسه چندمین بار..ممنونم که اینهمه به شعرم لطف داری و خشوحالم دوسش داشتی ولی بازم میگم شعرام خاکبوس شعراتن.. @};-
      • ودیعه عزیزدوست :-) @};- @};-
  • صدیقه میری سلام ودیعه جان ترانه ت بی نهایت شیرین و دلچسب بود با یک معماری خوب! لایک @};-
  • آرزو منتظر اینجاس که بغضت مثه گریه خیسه اشکاتو هیچ دستی نمی نویسه… عالیییییی بود ودیعه جووون =D> :-x :-x خیلی باش ارتباط گرفتم :-) ;)) @};-
  • جاسم ثعلبی (حسّانی) خیلی عالیییییییییی درود لایک @};- =D>
  • نینا دلسوزی دردتو وقتی هیچ کسی ندونه وقتی بهت هرجا بگن دیوونه عاليه وديعه جان. چيزي ندارم بگم جززيبايي خانوم خانومااين گلام واسه احساس دلنشينت @};- @};- @};- @};- @};-
  • اعظم اکبری سلام ودیعه انچه از دل براید لاجرم بر دل نشیند زبان محاوره ایت اینقدر قویه که مخاطبو درگیر شخصیت سازی میکنه وقتی که حقتو ازت گرفتن ازت هزار و یک غلط گرفتن میدونم که با بیت بالا حکایتها داری @};- @};- @};- وقتی سکوتت می شه حکم جلبت تا ساده تر پا بذارن رو قلبت ودیعه معلومه اینو تجربه کردی @};- @};- @};- واین اوج کارت بود که یه شعر کامله اینجاس که بغضت مثه گریه خیسه اشکاتو هیچ دستی نمی نویسه… @};- @};- @};- حس کارت عالی بود چون برای بسیاری از مخاطبها اشنا بود و خیلی ها درگیرش بودن اما یکی دوجا مبهم بود مثل تا وقتی هست … حتی تو چنگ ِ گرگا…/تا وقتی چشماشو می بینی …اما…/خوب خودت میدونی چیکار کردی اما باید این به مخاطب هم نتقل بشه و با همهی قشنگی کار میتونستی به ایجاز هم توجه کنی موردیو که اشاره کردم تمایل به شاعرانگی هم داشت @};- لایک با احترام و تواضع
    • ودیعه عزیزدوست سلام عزیزم مرسی از این همه مهربونی و لطف :) در مورد اون بیت مبهم هم باور کن من چیزی رو حذف نکردم اون نقطه چینا هم تنها برای کمی مکثه :) و ایجاز هم نکته ایه که خودم همیشه برام مهم بوده اما چون هجاهای هر بیت کم بود ، ادامه دادم و شد 12 بیت . :) از محبتت یه دنیا ممنونم دوست خوبم
  • سحر دهقان تحملش سخته ولی ممکنه تا وقتی نیمه ات به دلت مومنه... بهترین بخش ترانه بود لایک
  • سعید باباجانی حتی با خوندن هزار باره ش بازم دوست داشتنیه و خوندنیه دلم نیومد دوباره بخونمش و بازم نظر ندم دست مریزاد خانوم عزیزدوست سال نو میلادت سال نو میلادت ، بی برف نوروز است برای دل سرگشته ی ننه سرما درختهای کاج صف کشیده اند که هم قد دلتنگی ات شوند هم قد تویی که مصلوب عشقی و روح مرا به دار کشیده ای تا بی بدن تر از همیشه از جنس کاج نورانی ام کنی اینبار گوزن های شمالی سورتمه ی نگاهت ، از جنوب آمدند تا طعنه بزنند به رسم مغناطیس زمین که عشق ، سرش نمی شود رسوم زمین @};-
  • سعید باباجانی سلام مثه همیشه عالی بود یه ترانه ی زیبا و بی نقص ازتون خوندم مملوو از احساس لطیفتون خسته نباشی @};-
  • مرضیه لیان سلام عزیزم کم پیش میاد ترانه ای رو به خاطر بسپارم حتی نوشته های خودمو، اما این از اون ترانه هات بود که از حفظم ممنون که نوشتیش
  • مـیــنا ملکی وقتی که دنیا تو رو پس میزنه موقع ِ باختت سوت و دس می زنه...چقدر این بیتُ دوست داشتم.... خیلی عالی بود همه چیز سر جاش بود،موضوعشم که دیگه حرف نداشت دیگه .....خیلی دوست داشتم ...خیلی زیاد...... =D> =D> =D> @};- @};- @};- @};-
  • مجید شمس وقتی رسید آهو هنوز نفس داشت داشت هنوزم بره هاشو می لیسید @};- @};- @};- عالی بود ودیعه جان @};- @};- @};- @};- اعتراض :-)