قطارِ خوشبختی

چشامو این قطارِ خوشبختی زده
حالم از دوریه ریلاش چه بده
دو تا ریلن کنار هم و دوشا دوش
میرن که تا بهَم برسن توو آغوش
وقتی میبینمش یهو یادم میاد
حرفای دروغت زیاد بودن زیاد
بذار که زیرم کنه بی ترمز و بوق
بذار که له شم ولی تو نگو دروغ
بیا که شادیامونو هم ببینیم
باید کنارِ هم بیایم و بشینیم…
یه تقدیر سوزنبان انداخت رو هم
مسیرِ دیدار و نگاهِ ما توو هم
پس توو کوپه های تلخ چرا جدا
حالا که همقطارمی پا شو بیا
بیا تو پیشِ من با هم توو راهروآ
سرمونو بیرون بدیم ,داد و هورا
بی اون نگات نمیتونه بسوزونه
زغالا رو ,هِه ,کورَشون نامیزونه
بدون مهم نیست که مقصدم چیه
فقط واسم مهم تویی نه بقیه
ببین بلیط نداریم و توو این قطار
آره قاچاقی اومدیم تنهام نذار
تا آخر مسیرم(هم) دنبالت میام
بیا که دنیا رو بی تو اصن نخوام

مهدی کامرانی

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/38702کپی شد!
957
۴۷

  • ازاده ربانی @};- سلام آقای کامرانی ترانتون رو خوندم و در باره ی وزن با یه جا به جایی ها و حذف ها مشکل حل میشه در مورد قافیه هم بعضی موارد عیوب قافیه در بعضی ابیات موجوده .در کل عیوب قافیه گاهی در بعضی موارد اونقدر نا محسوس میتونه باشه که فقط وقتی در کنکاشهای بلاغی و ادبی بحث قافیه ی ناب و تبحر وتفاخر شاعر در میون میاد این موارد مورد اشاره قرار میگیره اطلاع از کمال یا نقص اجزای یه آفرینش ادبی در حوزه ی تخصصی بلاغی یه بحثه و سخت گیری وریزبینی در مورد اولین گامهای شکل گیری کاراکتر ادبی و سرکوبگری انگیزش روح شاعرانه یه بحث دیگه نه اینکه نباید نقص ها رو شناخت ولی نقص داریم تا نقص ایراد داریم تا ایراد در خیلی از مواردی که گاه دوستان به درستی هم اشاره میکنند حتی شعرای طراز اول ما در ادبیات کلاسیک مرتکب این موارد شده ا ند نمونه در هر مورد متعدد داریم عرض کردم تازه در ادبیات کلاسیک و در مورد شاعران ممتاز !پیشنهاد من به همه ی دوستان اینه که کتابهای ساده ای که در مورد عروض و قافیه چاپ شده بخونند بطور مثال کتا ب فنون ادبی از دکتر کامل احمد نژاد می تونه در مواردی بطور کامل پاسخگوی ابهامات باشه دیگه اینکه از اینترنت هم میتونند جستجو کنند تحت عنوان قافیه /عیوب قافیه/حروف قافیه/ حرکات قافیه من در همین کامنت های دوستان مواردی رو دیدم که به نظر بنده و تاحدی که سوادم میکشه ایرادی نبود خلاصه امیدوارم با مطالعه سرفصل ها نیاز اولیه وپایه ی خودمون رو در بحث دانش شاخصه های کمال ونقص آثار فراهم کنیم آقای کامرانی در مورد وزن در این ترانه در فرصتی که دست بده با کمال میل حاضر به جرح و تعدیل لازم در کنار شما هستم موفق باشید و روزگار شاد @};-
  • مطهره ستوده موضوع زيبايى بود @};-
  • محمد حسین قیصرزاده @};- لذت بردم . یه جاهاش می لنگید اما زیاد ایراد بزرگی نیست مهم خوانندس چطور بخونه ولی در کل عالی بود خسته نباشی @};-
  • ابراهیم شاهزری حس خوبی داشت و البته موضوع متفاوتی رو انتخاب کردی @};-
  • ديانا ادريس زاده چشم :"> جسارتا رهروآ-هورا چيه -بقيه ميام-نخوام بسوزونه-ناميزونه هم قافيه نيستن رو يه سري از قافيه هام تجديد نظر كني و عوضش كني 100% كار بهتر ميشه مهدي جان شما يكي از افراد خوب آكادمي هستي كه برات خيلي احترام قائلم و فقط دوست دارم پيشرفتت رو ببينم اميدوارم كامنتمو از حسن نيتم بدوني @};-
    • مهدی کامرانی دیانا جان ممنون ولی جسارتا رو چه حساب و اصولی گفتی اینا قافیه نیستن؟!!!!!!!!!! :) جدن رو چه اصولی؟!! اینا کجاشون مشکل داره؟نوع ایرادشو بفرما لااقل راهروآ و هورا (مختوم به آ و بدون مشکل) چیه و بقیه؟! و میام و نخوام؟!(اینکه دو تا فعله دیگه :) اگه با کلمه نخوام مشکل داری که عین محاوره گفتم "اصا(اصلا)نخوام و بی مورده ) بسوزونه نامیزونه ب سوزون ه نا میزون ه از نظر قافیه چه ایرادی دارن؟! من نمیدونم شما وقتت انگار خیلی کمه کلا توضیح نمیدیا :) بمن لااقل یاد بده این یکیو جدن(اینو آموزش میخوام ظاهرا)که موردش چیه ضمنا اینا نهایت توشون بقیه و چیه و راهروآو هورا جزو ایراد قافیه حساب بشن نه اینکه قافیه نباشن :) با هم فرق دارن این دو حرف و منم که ایراد نمیبینم شایدم باشن
    • مهدی کامرانی البته حواسم نبود راهروآ نشانه جمع داره میپذیرم ایراد داره قافیش :) ولی بقیه رو اصلا :) @};-
  • ديانا ادريس زاده سلام دوست عزيزم ممنون زيبا سرودي :-) با ميلاد عزيز در مورد وزن كار موافقم اما قافيه هم تا حدودي مشكل داره حالا كه قراره ويرايش بشه خيلي خوبه روو قافيه هم كار بشه :-) مطمئنم كار بسيار عالي ميشه چون بيس ترانه هدفمنده
    • مهدی کامرانی ممنون دیانای عزیز @};- کار که قرار نیست ویرایش شه :) فقط قراره ایراداش معلوم شه ولی خدایی دیگه قافیه رو که میتونین بگین دو تا کلمه ست دیگه چرا نمیگین موردا رو ,کلی میگین همش :) کدوم قافیه ایراد داشت میشه بفرمایین؟
  • بهروز دولت آبادی این دفه قطار ایول میزونه میزون @};- اول نتونستم درست بخونم کار رو ولی به خاطر اینکه نقد بی اساس نکنم چند بار خوندمش و فهمیدم که اشکال از خوانش اول من بود @};-
    • مهدی کامرانی ممنون بهروز جان لطف کردی وقت گذاشتی خوندی(عجب آدمی هستیا واقعن که :)) ;)) ) خوشحال شدم یکی پیدا شد تونست بخونه میدونی وقتی با یه ریتم توو ذهنت میگی و حواست به داستانِ ترانست خصوصا که این ترانم داستان داشت و واسه همین طولانی شد دیگه یادت میره خواننده در نگاه اول مشکل میخوره البته بازم شاید وزنش مشکل داشته باشه ولی وزنا سعی کردم لااقل خیلی نزدیک بهم باشن بذارین رو بی تجربگی و ضعفم ;) مخلصم @};- @};- @};-
  • میترا باقری درود جناب کامرانی زیبابود و خیلی جالب شاعربمانید @};- @};-
  • میلاد نمکیان خواستی با من تماس بگیر تا اون جایی که در توانم هس... مشکل وزن رو حلش کنیم @};- @};-
    • مهدی کامرانی من اگه میدونستم ایراد داره که نمیذاشتم شما اگه ایراد میبینی باید با مورد بگی راهنماییم کنی حالا مسله ای نیست که بخوام ویرایش کنم ولی اگه موردا رو بگب کمک میشه بهم خصوصا که گفتی هیچ کدوم دوست دارم 4 تاشو بگی تا از ضلال مبین دربیام ;) فدای تو ضمنا شیوه ی ویرگول نقطه ای میخوای بزنی باز ؟ :) مزاح میکنم قربونت میلاد جان نظرات متفاوت ولی مطمئنا ایرادی هست و خودت دیدی مثلا اون ترانت سفر که نقدشو میدم بهت که بازم دوتا ایراد داره ولی بهتر شد با راهنماییت و کسی اول روون نتونست بخونه و بازم ضعفه و من علامت نمیذارم ترانه خودش باید معلوم شه وگرنه ینی ضعف مگه اینکه دوسه بیت باشه نمونه برای کل ترانه میگم که ایراد بگن هست موردا رو بگین باز بحرفیم اگه خواستین ;) فدای تو @};-
      • میلاد نمکیان شما الان چند بیت ترانه تو با ویرگول واسم بنویس شاید من اشتباه میکنم شاید این جوری وزنش دستم بیاد
      • مهدی کامرانی دوست عزیز بهت گفتم من همچین کاری نمیکنم مگه اینکه اون بیتارو بگی که ایراد داره رو هوا هم نباید بگی باید بگی سکته داره و کجاش سکته داره یا وزنش با قبلیا فرق داره چرا (استادت عروض رو هم بهت یاد داده؟) یا طبق چیزایی که ظاهرا فکر کردی خودت فقط بلدی هجاها یکی هست تعدادشون یا نه بعد من توضیحمو میدم به شیوه خودم
      • میلاد نمکیان پس یغما گلرویی هم ضعف داره دیگه چون تو کتاب پرنده بی پرنده تصور کن و کتابای دیگه ش ویرگول گذاشته اصلن این حرف شما جدا از قانون و اصولِ ترانه س... مگه شما نمی گین نقد کنین راهنمایی کنین تا کارتون درست شه پس چرا عصبانی و ناراحت میشین دوست من؟ با من عذر میخوام دیگه من حرفی نمیزنم اشتباه از من بود
      • مهدی کامرانی عزیزم اولن یغما توو کتاباش همش ویرگول نذاشته و استاد هست کسی نمیگه ضعف داره شما خودتو با ایشون مقایسه نکن که ورداشتی ترانتو ویرگولستان کردی من گفتم راهنمایی کن با گفتن ایراد ترانم نگفتم آموخته هاتو بگو که شما از تقطیع میگی اینجا جای آموزش نیست و فک نکنم اونقد دانش داشته باشی چرا که درخت افتاده سرش پایین تره هنوز زوده شما نکات ترانه رو یاد بگیری, عروضی ارتباط طولی عرضی ارجاعات بیرون و درون متنی و رعایت هرمونتیک اثر و ... نمیگم منم بلدم اما هیچوقت نمیام برای دیگران حس آموزش بگیرم تقطیعو همه بلدن شما اگه نقدی داری بفرما اگرم نه که مزاحمت نمیشم برو آموزشت رو جایی دیگه بده
      • میلاد نمکیان اونایی که رو من شناخت دارن میدونن من اصلن ادم مغرور و از خود راضی نیستم و از این اخلاق هم متنفرم دوومن شما برو به کتاب رقص در سلولِ انفرادی یه نگاه بنداز می بینی که همه ی ترانه ها مصرع ها توش ویرگول به کار رفته..... من هیچ وقت ادعای دانشمندی نکردمو نخواهم کرد... بد عزیز به نظر من دانش و معلومات به سن و سال نیس
      • مهدی کامرانی میلاد جان کار آموزشت خوش منظر و خروجیش اصلا پسندیده نبود شما اینجا باید نقد کنی ظرفیت من در نقد هم مشخصه از کامنتای توی ترانه های قبلیم که میتونی بری ببینی ایرادهامو پذیرفتم و از دوستانی خواستم بی مهر بیان نقد کنن برو حتما توو ترانه "اتاق"م ببین کامنتاشم هست عینن و ایرادامو اونجا میبینی پذیرفتم و رو ترانه های دیگم که کارامم کم ایراد ندارن ولی نقد باید باشه ایراد, ینی بررسی اثر با مصداق ,آموزش و اینا نباشه من که به سنت اشاره نکردم و سن شما فقط رفتارت رو میتونه توجیه کنه که تا چیزی رو یاد گرفتی سریع خواستی یاد بدی فکر کردی دیگران یاد ندارن و عجول بودی همین ایشالا موفق باشی @};-
  • میلاد نمکیان مهدی جان عزیزم سلام امید وارم جسارتِ منو ببخشی برادر ولی هیچ کدوم از بیت های ترانه وزن ثابتی نداشت... ولی مشکل قافیه نداشتی تو رو خدا ببخش بابت جسارتم @};-
    • مهدی کامرانی ممنون میلاد جان این همه میگیم با مورد بگین باز اینجوری گفت :) با مورد نگین موردداره ها :) شما بفرما موردو و این که وزنشون چه تفاوتی داره مثلا 4 بیتشو لااقل بمن یاد بده تروخوداااااا :)
      • میلاد نمکیان ببین همیشه هجا های مصراع هات باید با هم مساوی باشه همیشه کلمات مصرع اولتو بخش کن بعد با هم جمع شون کن ببین با هم چند تا میشه هر چند تا شد تعداد هجا های مصرع های بعدی ترانه ت باید همون قد باشه مثلن اگه 10 تا شد بقیه مصرع هاتم باید 10 تا باشه یه چیز دیگم هس که اصلن اینجا نمیشه گفت..... فوتِ کوزه گریه یه جورایی خواستی تماس بگیر بهت بگم @};-
      • مهدی کامرانی میلاد جان دستت درد نکنه دیگه دیگه این تقطیع هجایی رو هرکسی بلده شما موردو بگو عزیزم آموزش چرا میدی؟لازم نیست حتما استاد داشته باشی که تقطیعو بلد باشی همه بلدن کجا هجاها یکی نیستن بفرما لطفا فوت کوزه گری هم پیشکش باشه برای خودت مفت چنگت
      • میلاد نمکیان یه چیزی راجبه تقطیع هستش.... شما همیشه تو مصرع ترانه ت باید تعداد کلماتِ قبل از ویرگولت با بعد ویرگولت یکی باشه که کم تر کسی اینو رعایت میکنه مثلن چشمامو این قطارِ 7تاس (خوشبختی زده) 5 تاس در صورتی که مثِ چشامو این قطارِ باید 7 تا باشه..... (چشامو این قطارِ) خوشبختی زده
      • مهدی کامرانی عزیزم ویرگول سرخود داریا میلاد جان :) ویرگولت زیادی کردنا هر مصرع ترانه 12 هجاست این فوتو هم از من یاد بگیر که وزن ترانم روی "مفاعلن" هست البته بحر نیست "مفاعلن مفاعلن مفاعلن" چون توو ترانه لازم نیست بحر و عروضی رعایت شه خواستم بگم که اصل اینه نه اون ویرگول که روشای ظاهرا میان بر هست استادا به تازه کارا آموزش میدن و همینطور تقطیع که برای چک کردن هست , و وقتی تجربت زیاد شد میبینی که شفاهی وزن دستت میاد و نیازی به عروضی و یا پایین تر از اون تقطیع هم نیست مگه اینکه میگم برای چک کردن نهایی ویرگول چیه شما گفتی ؟ :) اول گفتی ایراد وزنی و وزنا یکی نیست و نگفتی چیه بعدش گفتی تعداد هجاها یکی نیست الانم که این ممنون از کمک هات واقعا ولی لازم نبود عزیزم اینجا جای درس نیست و من لازمش ندارم شما فقط مورد ترانمو بگو ممنون میشم اون فوتو هم از من یاد بگیر ;) @};-
      • میلاد نمکیان من تمام فوت هامو از یاد یاد گرفتم ممنونم
      • میلاد نمکیان گفتین هر مصرع 12 هجاس درسته؟ پس چرا اولی 12 تاس دوومی 11 تا؟؟!! چشامو این قطارِ خوشبختی زده حالم از دوریه ریلاش چه بده
      • مهدی کامرانی آفرین بالاخره یاد گرفتی فوقش میگیم اشتباه بوده و ایراد داشته دیگه مشکلی نیست که عزیزم توی "ریلاش"(لاش) کشیده هست و دوتا هجا حساب میشه کرد و اینجا خصوصا من اول لاش رو یک هجا حساب کردم خوندم دیدم از وزن خارج شد دو تا گرفتمش درست شد و همینطور که اینجا خودت شفاهی بخونی میبینی مشکل وزنی نداره خشک و حفظی اثر رو بررسی نکن بازم اگه موردی دیدی بگو
      • مهدی کامرانی ینی اول "لاش"یه هجا بود یه کلمه "هم" توی مصرع بود و مصرع اینطوری 12 تایی خوندم ایراد داشت وزنش بعد کلمه "هم" رو حذف کردم و "لاش" دو هجا گرفتم درست شد
  • الهه صادقي درود جناب كامراني @};- موضوع جالب ولي منم تو خوندنش مشكل داشتم... :-? 8-> شما با اين توانايي قلمتون مشكل وزن رو براحتي با مطالعه ميتونين حلش كنين... به اميد خوانش بهترينها از شما... @};- @};-
    • مهدی کامرانی ممنون الهه خانوم تروخدا یکی بمن بگه فقط مشکل کجاست :)) چرا منو توو این موقعیت میذارین :) من حرفی ندارم میگم وزنش خیلی روون نیست و سرضربی ,ولی همشون بنظرم توو یه وزنن و سکته نداره بنظر من شما موردای ایرادو بفرما کجاست همین فقط من اینو میخوام ازت :) ارادت @};- @};- @};- الان باز نفر بعدی میاد میگه ایراد داره, من که حرفی ندارم(با صدای پایین میگما :) ) فقط لطف کنین ایرادو بگین کجاست کجاهاش روون نیست و مشکل داره ایراد داره چقد حرف زدم :) @};- @};- @};-
      • الهه صادقي درود آقا مهدي بزرگوار @};- @};- @};- شرمنده من خودمم اينجوري عصباني ميشم كه به اشكال اشاره نشه اما چه كنم اصلن و اصلن و اصلن خودمو تو جايگاه اشاره به اشكالات نميدونم....وقتي استادان عزيزي تو آكادمي هستن كه با همه ي وجودم ازشون درس ميگيرم به خودم اجازه نميدم هيچي بگم......هيچي.... ;)) ;)) ;)) اشكال خاصي تو ترانتون نديدم فقط بعضي جاها سكته حس كردم كه شايدم خوانش من مشكل داشته.....يقينا همين طوره پس دوباره ميرم بخونمش... @};- يه چيزيم خواهرانه بهتون بگم....هيچ ترانه اي رو اوجوري كه خود شاعرش ميتونه بخوندش نميشه خوند و شايد اين موجب ميشه كه خيلي وقتا سكته هاي وزني ترانه رو خومون متوجه نشيم...... من كه بيشتر حرف زدم:-))))) شبتون پر از......خدا....... @};- @};-
      • مهدی کامرانی بازم بفرمایی ممنون میشم منم که میشناسی دیگه بعد این چن ترانه پذیرای نقدم همه جوره فقط با مصداق زنده باشین منتظرم @};-
      • ديانا ادريس زاده من عاشقتم الهه 8-> =D> @};- :-x
      • الهه صادقي اين عشق و عاشقيا آخرش عاقبت نداره ها آبجي ;)) من ديوونتم ديانا :-x :-x :-x :-x :-x
  • مجید صادقی سلام مهدي عزيز به قول سعيد عباسي موضوع جالبي بود ولي جسارتا من نتونستم روون بخونمش ببخشيد دوست خوبم
    • مهدی کامرانی ممنون جسارت چیه مجید جان اتفاقا کمک میکنی بهم اگه بگی کجاهاش روون نبود(ینی همش روون نبود؟:) )واین که روون نبودن ینی سکته داشت یا وزنا فرق و مشکل داشت؟چون ریتمشون یکیه فقط خیلی بحر مناسبی و عروضب مشخصی نداره ولی یه ریتم و وزن داره فک کنم بازم بگو کجاهاش شاید درست بگی چون کلی که نمیشه حرف زد مصداق بیار قربون لپای این کوچمولوی توو عکس @};- @};-
      • مجید صادقی سلام مهدي جان دوست خوبم من جسارت نكردم كه مشكل داره چون در حد نقد شعر شما نيستم فقط گفتم من نتونستم روون بخونم واين ضعف منه ..در كل نتونستم كلمات هيچ مصرعي رو روون كنار هم نخونم بازم عذر مي خوام
      • مهدی کامرانی فدا سرت ;) ممنون لطف کردی فک کنم خودم فقط بتونم بخونم تازه بازم کمی ایراد داره :) @};- @};-
  • سعید عباسی موضوع جالبی داشت و حس فوق العاده =D> @};-