منو تنها نذار

به حالِ من نگا بکن / تصویرِ تو توی نگام
از بس صدا زدم تو رو / تکرارِ تو شده صدام
میدونی تو اگه بری / پروانه ها مست میشن
سمت نورِ تو میرن و / باا نقشِت یه دست میشن

واسه رسیدنِ به تو / دنیامو خط خطی کنم
اگه فقط تو باشی پس / احساسِ راحتی کنم
تمومِ این خونه بی تو / یه زندونِ عذاب و بس
نرو منو تنها نذار / هر لحظه با تو خاطرس
کاشکی همیشگی بشی / بی تو تمومم ناقصه
توو بی روحیِ زندگی / تو یعنی شورِ حادثه
تویی حسِ رهایی و / تویی ترنمِ امید
بی تو منم قدِ سقوط / قصم به آخرش رسید

واسه رسیدنِ به تو / دنیامو خط خطی کنم
اگه فقط تو باشی پس / احساسِ راحتی کنم
تمومِ این خونه بی تو / یه زندونِ عذاب و بس
نرو منو تنها نذار / هر لحظه با تو خاطرس

مهدی کامرانی

از این نویسنده بیشتر بخوانید:

https://www.academytaraneh.com/29392کپی شد!
1175
۳۲

  • محمد اسماعیلی خیلی زیباست =D> =D> =D> :-x
  • ديانا ادريس زاده تمومِ این خونه بی تو / یه زندونِ عذاب و بس نرو منو تنها نذار / هر لحظه با تو خاطرس =D> @};- :-)
  • احسان نوری سلام به مهدی عزیز زیبا بود و احساسه بسیار قشنکی تو کارت بود. @};-
  • آراس . مقامی سلام مهدی کامرانی عزیز کار خوب و رونی بود درود بر شما
  • کریم غمخوار سلام.اگه به عنوان یک ترانه بگم از اون لذت بردم باهات روراست نیستم.اما اگه شما تو این کار هنوز تجربه زیادی نداری بعنوان تمرین قابل قبوله.موارد خوبی تو نقدها اومده مخصوصا ضعف تالیف که من با بیشتر اونها موافقم منتظر کارای خوب بعدیت هستم.فک میکنم همه نظرات فقط سلیقه نیست و برخی اشکال است و باید مرتفع شود
    • مهدی کامرانی ممنون از نظر روراست شما یه نقد وجود داشت عزیزم نه نقدها! اونم از دوست بزرگوارمون رسول جان که من جوابم فکر کنم قانع کننده باشه اگه خونده باشی گرچه خب ممکنه ایراداتی هم باشه اگر شما نقدی داری که چرا لذت نبردی یا فقط بعنوان تمرین قابل قبول بوده ممنون میشم بفرمایی و نقد باید کامل باشه و مصداقی دوست من نه اینکه فقط بگی که کار خوب نبوده از نطرت البته شاید ضعف من باشه ولی بعد از جوابی که دادم شما بفرما نقدتو که اگه جوابم ایراد داشته متوجه بشم ممنون
      • کریم غمخوار سلام مهدی جان.همانطور که گفتم مواردی که در نقدها اومده صرف نظر از اینکه همه آنها را یک نفر نوشته موارد درستی ست و بیان مجدد آن ها لطفی ندارد.در عین حال به احترام شما در مورد همان بند اول توضیح می دهم: به سمت من نگا بکن: حرف ب در نگا بکن اضافه است و می شد بگی به سمت من نگاه کن تصویر تو توی نگام: ضعف تالیف به دلیل حذف بدون قرینه فعل.(نگاه کن در مصرع اول نمی تواند جایگزین فعل در این مصرع باشد) از بس صدا زدم تورو: اشکالی ندارد و آغاز زیبایی برای یک بیت است تکرارِ تو شده صدام:ضعف تالیف در عدم انتقال درست مفهوم مورد نظر.من نمی فهمم تکرار تو شده صدام یعنی چه؟اگر می گفتی درنمیاد دیگه صدام مشکلی نبود.ولی این را حداقل من بعنوان یک مخاطب نتوانستم درک کنم می دونی تو اگه بری:بین می دونی و اگه حرف اضافه که قرار بدی بهتر از ضمیر تو هست چون تو در "بری" مستتر است(می توان گفت این سلیقه ای است) پروانه ها مست میشن:صفت مشخص پروانه سوختن تا پای مرگ به گرد نور شمع است. توضیح شما قانع کننده نبود و باید برای منتسب کردن یک صفت دلایل بهتری باشد سمت نورِ تو میرن و / باا نقشِت یه دست میشن:این قسمت دومش رو که اصلا نمی فهمم اما با توجه به قسمت اول چه ارتباطی با مصراع اول دارد.شما گفته اید اگر تو بری پروانه ها مست میشن:یعنی پروانه اگر تو باشی مست نیست و بارفتن تو مست می شود که نگاه جالبی نیست.حال اگر با رفتن و دوری از تو می سوخت و از بین می رفت یه چیزی. در عین حال حتی رعایت این موارد به تنهایی نمی تواند تضمین کننده موفقیت ترانه باشد.بلکه انتخاب دقیق و تاثیرگذار کلمات و خیال پردازی های شاعرانه از عوامل جذابیت است که صد البته به قریحه و استعداد ذاتی هم نیاز دارد.هر چقدر بیشتر باشد خواننده بیشتر لذت می برد .من لذت نبردم چون ندیدم یا اشکالاتی که عرض کردم نمی گذاشت متوجه آنها شوم.این نظبرر من است نه سلیقه .شاید هم درست نباشد.موفق باشید @};-
      • مهدی کامرانی ممنون آقا کریم یه سوال ,شما توو صحبتت نمیگی به کسی : منون نگا بکن؟!پس ب زاید نیست و میشد حذف بشه اما بخاطر وزن موند در جواب حذف فعل به قرینه اشتباه کردی عزیزم اینجا فعل "است" مثه فعل "شد" در ادبیات فارسی و دستور زبان فارسی داریم که میتونیم اینارو به اصطلاح "حذف به قرینه معنوی" بکنیم عزیزم اونی که شما گفتی "حذف به قرینه لفظی " بود که اینجا مشخصه اون نیست. تصویرِ تو توی نگام(هست)این نکته رو از دستور زبان فارسی براتون نقل میکنم : مثلا : چه بد(هست) بیرون هوا سرد(بیرون هوا سرد است) یا مدلای دیگش بیرون سرده(بیرون هوا سرده) مثلا عامیانه تر : فلانی حرفات همه مبهم(حرفهایت همه مبهم هستند) تکرارِ تو شده صدام (تکرارِ تو, صدای من شده)این مبهمه الان؟!من نباید توضیح بدم وقتی شما دقت نمیکنین موقع خوندن :) یه تعبیره شاعرانه بود که ینی انقد تورو صدا کردم تکرار تو شده صدای من!همین!نمیگیم یکیو انقد توو ذهنمونه همیشه تصویرش جلو ذهنمون میاد؟یا یکی ورد زبونمون شده؟مثه همونا کریم جان "میدونی که اگه بری" رو شما بخون یبار توو ترانه میبینی که وزن "میدونی تو اگه بری" بهتره و بخاطر وزن بهترش من گذاشتمش ضمنا میشه هر مصرعو یجور دیگه گفت :) قرار نیست هرکدومشو بگیم اینجوری بهتره :) وزن مهمه و آوردن "تو " غلط نیست بنظرم اینجوری بهتر اومد من منظورم از رفتن تو اینه نورت از دور میتابه و پروانه ها رو مست میکنه و سمتش میان تا بسوزن وقتی هستی پروانت فقط منم که مستتم! و نورت فقط برای منه این خیلی مستتر بود اما جواب منه بخاطر ایرادی ک وارد شد چون ایراد نبود :) من این توضیحاتو میدم چون مجبورم کردینا ;) مست شدن کنایه از "از خود بیخود شدن" (الان توو همین جمله "هست" رو به قرینه معنوی حذف کردم! ;) ) ولی شاید ایراد باشه کارم نمیدونم شاید باید راحت تر و ساده تر میگفتم بذار به حساب ضعف من در تالیف ینی میخوای بگی من استعداد ذاتی ندارم؟ ;) :)(مزاح(باز هم بود حذف ;) ) من میدونم سوادم کمه ولی نقدتونو جواب دادم و فکر میکنم استعدادشو داشته باشم ایرادم اینه کریم جان مفاهیمم بیشتر نو هستن و ساده نیستن ولی اونطوری هم نیست که کسی نگیره!که بعد بیاد بگه مثلا اینا باعث شد من لذت نبرم! نهایت درمورد پروانه باهاتون موافقت کنم رو بخش نورش که بازم جواب دادم بقیه رو که حذفو که حواستون نبود اشتباه کردین (خودمونیم دیگه ;) ) پس حالا دوباره بخون شاید لذت بردی گرچه میدونم ترانه خوب اونه که ساده تر باشه من یکم از سادگی فرار میکنم گاهی ولی نامفهوم فک کنم نبودن ارادت (حذف به...) ;) @};-
  • میترا باقری درود برادره گلم جناب کامرانی سپاس که به این ترانه ی زیبا دعوتم کردین @};- ترانه روال خوبی داره و پراز تعبیرهای زیبایی بود که خیلی دوس داشتم.خیلی ترانه رو خوب شروع کردین فقط یه جا شکست وزنی داشتین.این بیتو دقت کن: میدونی تو اگه بری / پروانه ها مست میشن سمت نورِ تو میرن و / باا نقشِت یه دست میشن تموم مصرعها در سایر بیتها 8 سیلابی هستن اما این بیت ترکیب 8 و 7 سیلابی هست درکل باید بگم ترانه ی بسیارزیبایی خوندم =D> =D> =D> =D> وبسیار می پسندم @};- @};- @};-
    • مهدی کامرانی میترا خانوم شما دقت کنین :) کلمه هایی مثل "مست" و "دست" خب کشیده هستن و جای دو هجا میشینن پس پاره ها میشن 8 هجایی ممنونم از لطفتون به ترانم @};-
      • میترا باقری ببخشید اصلا حواسم نبود درست میگین :-( :-( جسارتمو ببخشید @};- @};- @};-
      • مهدی کامرانی اختیار دارین جسارت نبود همه اینجا قراره با هم تبادل داشته باشیم
  • رسول آدینه سلام مهدی جان ترانه ی خوبی بود از نظر وزن و مختصات زبانی سطح ترانه بالا بود ولی یه اصطلاحی هست که میگن ضعف تالیف که تو اکثر کارای حرفه ای هستش ویه مقداری گسستگیِ معنایی وپراکندگی حس کردم البته دارم از نوع سخت گیرانه ای این توضیحات و میدم فکر میکنم کار خودمه وسرش حساسم مهدی جون ------------------------------------ به حالِ من نگا بکن / تصویرِ تو توی نگام از بس صدا زدم تو رو / تکرارِ تو شده صدام میدونی تو اگه بری / پروانه ها مست میشن سمت نورِ تو میرن و / باا نقشِت یه دست میشن نگا و تگام صدا و صدام معلومه کار با حساسیت شروع شده واین ترتیب ها در مصرع ها اتفاقی نیست شروع ترانه همیشه باید کوبنده باشه و پر معنی چون ادامه ی ترانه رو شروع کار میچرخه ببین تکرار صدا رو میتونستی به موارد دیگه هم بسط بدی البته نمیگم حتمن این کار و بکن مثلا مثل فلان ترانه ولی بزار یه مثال بزنم: اگه با کوه درد و دل میکردم صدامو لااقل تکرار میکرد ------------------------------- این ترانه رو یادم نیست دقیق کی گفته و محسن یراحی اگه اشتباه نکنم خونده تو این بیت با قدرت زیادی بدون اشاره مستقیم به غربت و غم اوج تنهایی و غربت رو به تصویر کشیده این یه بیت فوقالعاده اس واگه با همچین معیاری کارت رو مقایسه کنیم تو یه ترانه ی خوب و یا خیلی خوب رو شروع کردی میدونی تو اگه بری / پروانه ها مست میشن سمت نورِ تو میرن و / باا نقشِت یه دست میشن ------------------------------------------------- مهدی عزیزم فکر میکنم بیت ضعیفی بود با احترام خیلی زیاد بدون رو در بایستی میگم از نظر من پروانه رو باید با مصداقای مربوط به خودش در ترانه نشوند پروانه،سوختن،پیله ی تنهایی،دور کسی چرخیدن وخیلی المان های مربوط به این کلمه پروانه با مست شدن اصلا نمیخونه بازم یه مثال دیگه: پروانه ها وقتی که میسوختن،تقدیرتو دوختن به تقدیرم هر وقت دلت میگیره میسوزم،هر وقت دلت میسوزه میمیرم این تولی های عاشقانه رو میبینی چقدر زیبا از آب در اومده مطمعنم با توجه به بعضی ترکیبات زیبایی که توکارت هست اصلا سخت نیست برات این توالی های زیبا رو بوجود بیاری ------------------------------------------------------------------------- **به حالِ من نگاه کن خیلی اهمیت داره میتونستی از این شروع زیبا که باقی کارت خواه نا خواه رو این مدار میچرخه بهترین استفاده رو بکنی به حال من نگاه کن و مصرع دوم شرح حال میتونستی حداقل شروع دو بند رو با این مصرع زیبا آغاز کنی وشرح حال هایی زیبایی بیان کنی که خیلی انسجام میداد به کار زیبات وزیباترش میکرد ----------------------------------------------------------------------- واسه رسیدنِ به تو / دنیامو خط خطی کنم اگه فقط تو باشی پس / احساسِ راحتی کنم اینجا مصرع ها هماهنگ نیستن اول خط خطی کمی از لحاظ معنایی در ترانه ایت ننشسته واسه رسیدن به عشق چرا باید دنیا رو خط خطی کرد منظور از خط خطی رو متوجه نشدم و در مصرع بعد با یه نثر از روی کارت توضیح میدم پس اگه فقط تو باشی احساس راحتی کنم!! بدون تنها اگه تو باشی احساس راحتی میکنم فکر میکنم تفاوت ها مشهوده این نمونه ای از اون ضعف تالیف که قبلا گفتم عزیزم ایده ی شروع مصرع هات عالیه وعملی کردنشون خیلی مهمه ------------------------------------------- تمومِ این خونه بی تو / یه زندونِ عذاب و بس نرو منو تنها نذار / هر لحظه با تو خاطرس =D> =D> =D> =D> ------------------------------------------- کاشکی همیشگی بشی / بی تو تمومم ناقصه توو بی روحیِ زندگی / تو یعنی شورِ حادثه ناقص و حادثه رو خیلی پسندیدم هرچند ممکنه بقیه دوستان ایراد بگیرن که این اکفا درست نیست ولی من خیلی پسندیدم قابل پیش بینی نبود =D> =D> =D> =D> تمومم ناقصه رو بازم مورد دارم باهاش تضاد بی روحی با شور حادثه هم عالی بود حرف نداشت =D> =D> ---------------------------------------------------- تویی حسِ رهایی و / تویی ترنمِ امید =D> =D> بی تو منم قدِ سقوط / قصم به آخرش رسید بازم در این بیت ایده ی اولیه عالی بود ولی نوشتن این ایده بنظرم موفق تر از این میتونست باشه قد سقوط...سقوط اندازه گیری نمیشه تو الان با معیار اندازه گرفتن سقوط رو اوردی وهمین ضربه زده رو به سقوط...در حال سقوط بهتره داداش -------------------------------------------------- مهدی جان بازم میگیم صد در صد سلیقه تا حدودی نقش داره در هر نقدی ولی مهم اینه میزانش اینقد زیاد نباشه که کل نقد سلیقه ای بشه وهمچنین من خودم از تو خیلی چیزا یاد گرفتم پس درسی هم اگه پس دادم از روی دلسوزی بود از این حرفا گذشته و با تاکید به اینکه من اصلا تعارفی باهات ندارم بگم نکات مثبت هم در ترانه ات ومخصوصا احساس ترانه زیاد بود که چند مورد رو گفتم در حد خودم کارت رو دوس داشتم مهدی جون @};- @};- @};- =D> =D> =D> =D>
    • مهدی کامرانی ممنون رسول عزیز خیلی خوشحالم کردی که انقدر کامل بهم جواب دادی و بند ب بند اون قضیه بسط دادن تکرار صدا و مستی پروانه که گفتی نظرت نه اینکه بگم فقط سلیقه ای باشه نمیدونم شاید منظورت با مثال بد شده ولی پروانها میدونی که مثه یه آدم مست از خود بی خودن برای منبع نور این بندم توو شعر چیز جدیدی نیست شاید توو ترانه جدید باشه ولی به فضای کار میخوره تکرار رو هم که خب شاید قدرت من اونقدر نبوده برای اون مدل بسط دادن و اینکه نباید خب مثلا بگی چرا اینو اینطور نگفتی اگه ایرادی نداشته اون بند, و تازگی برام خیلی مهم بود مثلا شما گفتی اون خط خطی چی بود خب توضیح نمیخواد واضحه برای رسیدن به تو حاضرم دنیامو خط بزنم و نابود کنم(خط خطی کنم)خط خطی کردن برای سیاه کردن و ممخدوش کردن و از بین بردن هست دیگه یا مثلا در رابطه با "قد سقوط" خب یجور شاعرانگی درست شده بود و یه ترکیب جدید بود من نمیخواستم ترانم کلیشه باشه که از پیله بگم دقیقا از عمد نگفتم از پیله و گفتم از مست شدن و قضیه جلب شدن پروانه ها به نور و اینجا از "قد سقوط" گفتم یه بازی با کلمه و حس آمیزی که بیمعنی هم نیست چون هر سقوطی از یه ارتفاعی انجامی میشه و یجور به قول معروف شاعرانگی ها بودند رسول جان این دوتا رو که برداشت خودت بوده من نگفتم ولی واقعا فرق دارن؟ پس اگه فقط تو باشی احساس راحتی کنم!! بدون تنها اگه تو باشی احساس راحتی میکنم من فرقی نمیبینم تازه برداشتت بوده بنظرم مشخصه و جملم کژتابی نداره اگه فقط تو باشی ,پس,احساس راحتی کنم مشخصه توضیح لازم نداره فک کنم بی تو تمومم ناقصه هم ینی تمامم همه ی من همه ی وجود من بی تو ناقصه نمیدونم شاید توو ذوق میزده واقعا ازت ممنونم رسول جان لطف کردی وقت گذاشتی و خب به نکاتی پشمم باز شد اما خب شاید تالیف من ضعف داشته باشه اما دوست دارم کارم کلیشه ای نباشه و مثلا وقتی پروانه میشنویم خودبخود همه منتظر کلمه پیله و پروازن ک نمیخواستم و میخواستم یچیز چدید باشن بنابراین نباید بنظرم کارها رو با هم مقایسه کنیم نه اینکه ازون ور بام هم بیفتم برای فرار از کلیشه که اگرم یه ترکیبی مثه قد سقوط میگم توجیه شده باشه از نظر شعری بازم ممنون رسول عزیز از وقتی که گذاشتی @};-
      • رسول آدینه علی عزیزم من قصدم اصلا مقایسه کردن نبود اون مثال ها رو زدم که بتونم نظرمو واضح تر توضیح بدم متفاوت بودن وتلاش کردن برای این کار کاملا معلوم بود در کارت واین خیلی خیلی خیلی مثبته بنظرم ومیتونی موفق بشی من نمیگم قد سقوط ترکیب بدیِ اصلا(البته شخصا نمیتونم مثلا مقیاس اندازه گیری به یه حالت مثل سقوط بدم حالا بازم ارتفاع وسقوط هم قابل تامله ولی به هر حال اختلاف سلیقه اس دیگه)علی بنظر من بعضی ترکیبات هستن که جدید بودن و نا آشنا بودنشون با گوش میتونه تاثیر بزاره بر ارتباط خواننده اتفاقا تنوع طلبی رو خیلی نیاز داریم در ترانه البته تنوع های منطقی وحتی غیر منطقی ولی تفکر آمیز مثلا:همیشه چشم به ابر و دریا و بارون وانتظار وراه و... نسبت داده شده وحالا یکی بیاد چشم رو به رعد و برق نسبت بده پذیرفتنش کمی سخته ولی منطقی واگه چشم رو به مثلا به درخت نسبت بده دیگه پذیرفتنش خیلی خیلی سخته مگه در ادامه با شرح توصیفات زیبا این نسبت رو پذیرفتنی بکنه البته اصلا منظورم این نیست تو چشم رو به درخت نسبت دادی بنظرم ترکیباتی که بکار بردی با مرور زمان بیشتر به چشم میاد خودم دایم دارم کارتو میخونم تا بیشتر به این قضیه خو بگیرم وهر چی هم بیشتر میخونم راحت تر و راحت تر کنار میام علی جون داداش من خودم سر تا پا اشکالم نگی دایم میاد یه مشت ایراد آبکی میگیره میره :-) من سعی میکنم نظرمو کامل و بی تعارف بگم مطمن باش از قشنگی کار بگم چند برابر این مینوشتم ولی مهم اختلاف نظرا بودن داداشم @};- @};-
      • مهدی کامرانی رسول جان اول از همه "علی" کیه؟ :) ;) مهدی ام من خوشحالم از نقدی ک کردی و میدونم حرفت چیه من اصلا دلم میخواست نقد بشم که بهت گفتم بیای نقد کنی عزیزم و شاید واقعا ضعف تالیف داشتم و کژتابی بازم ممنونم ازت که با مصداق نقد کردی و وقت گذاشتی برای ترانم بهم کمک کردی ممنون @};-
      • رسول آدینه علی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-? :-? دوشب نخوابیدم بخدا مهدی جون.شرمنده ات داداش
      • مهدی کامرانی فدای تو زنده باشی
  • امین شیخی بسیار زیبا سرودید... می پسندم.
  • علیرضا صیادی سروده ی زیبایی بود... =D>
  • مهدی کامرانی ممنون از لطف دوستان
  • حسین خزایی ترانه زیبای بود فقط بیط دوم .. مصرع اول : حس میکنم یه مقدار از وزن خارج شده .. البته جسارت نباشه یه پیشنهاد کوچیک ... سمت نورِ تو نمیرن / باا نقشِت یه دس(ت) نمیشن (( به سمت نورت نمیرن)) / ........ مانااا باشی @};- @};-
    • مهدی کامرانی سلام حسین جان ممنون از نظرت خوب اشاره ای کرده ای چون نسخه ویرایش شدمو نذاشته بودم الان هم همون مصرع هست ولی فک کنم دیگه مشکل وزنی نداشته باشه درسته؟
  • امیر حسین نجف آبادی قشنگ بود ممنون