با ۳هزار میلیارد اختلاس می‌شد هزار سالن تئاتر ساخت/پول ملت را بردند اما صدایی از دولت قبل درنیامد

عضو شورای شهر تهران با ابراز تاسف از مهجور‌ ماندن هنرهای نمایشی به دلیل کمبود سالن‌های نمایش و تنگناهای مالی، گفت: با ۳هزار میلیارد اختلاسی که در دولت بهار صورت گرفت، حداقل می شد یک‌هزار سالن نمایش ساخت و یا گوشه‌ای از مشکلات قشر هنری کشور را رفع کرد ولی حیف که پول ملت را بردند و صدایی هم از دولت قبلی درنیامد.

محسن سرخو که روز گذشته برای بازدید از تماشاخانه پالیز به این مرکز هنری رفته بود؛ با اعلام این مطلب و در جمع مدیران این تماشاخانه افزود: امیدوارم پس از بازگشت این پول به خزانه، دولت تدبیر و امید بخشی از آن را مصروف توسعه بخش فرهنگی-هنری کند.


رئیس کمیته حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه با اشاره به اینکه تا چند سال پیش تئاتر جزو مشاغل زیان‌ده محسوب می‌شد اما امروز با تلاش بخش خصوصی تبدیل به یک مجموعه درآمد‌زا شده‌ است، اضافه‌ کرد: اگرچه این بخش در چند سال اخیر سعی کرده با کمک بخش خصوصی کمی روی پای خود بایستد و با راه‌اندازی سالن‌های نمایش برای بسیاری از جوانان اشتغالزایی کند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.

فرامرز پالیزدار (مالک و رئیس هیأت مدیره تماشاخانه پالیز) نیز با بیان این مطلب که نگاه دولتی به تئاتر مشکل اساسی حرفه ماست، گفت: در دوره آقای شاه‌آبادی و دولت قبل بیش از یک میلیارد تومان برای تئاتر هزینه شد در صورتی که اگر آن را به بخش خصوصی می‌دادند بسیاری از مشکلات این بخش حل می‌شد.

وی افزود: وقتی منابع مالی را در اختیار بخش دولتی قرار می‌دهند هیچ رقابتی صورت نمی‌گیرد اما بخش خصوصی برای آنکه بتواند روی پای خود بایستد نیازمند تحرک و پویایی است که این موضوع خود به خودباعث رقابت و در نهایت رشد و اعتلای این بخش خواهد شد.

محمد عمروآبادی (مدیر سایت تیوال) نیز با پرداختن به این موضوع که عدم حمایت درست دولت از بخش خصوصی بزرگترین مشکل ما است؛ گفت: نداشتن امنیت دغدغه بسیاری از مجموعه‌داران فرهنگی هنری است و از آنجاکه هیچ تضمینی برای ادامه کار پس از پایان قرارداد اجاره‌شان با مالک وجود ندارد، آنها احساس ناامنی می‌کنند. در صورتی که دولت می‌تواند با حمایت غیرمستقیم از جامعه هنری به کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، کمک کند.

وی درباره چگونگی حمایت غیرمستقیم ازسوی دولت‌ افزود: در حال حاضر ۱۰ مجموعه فرهنگی-هنری در شهر تهران با داشتن سالن‌های بزرگ وکوچک دایر است که برخی از این مجموعه‌ها در بیشتر فصول سال با اقبال کمتری از سوی مردم مواجهند در صورتی که دولت می‌تواند با ارائه بسته‌های فرهنگی و بن‌های رایگان یا نیمه‌رایگان به مردم و قشر کارمند آنها را مشتریان پروپا قرص محصولات فرهنگی هنری کند. بدیهی است با این کار از ما نیز حمایت کرده است. البته این یکی از راه‌های حمایت غیرمستقیم از جامعه هنری بخصوص در بخش تئاتر است. نهادهای دیگری همچون شهرداری نیز با ارائه تسهیلات می‌توانند در این راه گره‌گشا باشند.

محسن سرخو در پاسخ به این نکته؛ با اشاره اینکه سالن‌های جدید بستری برای اشتغال‌زایی جوانان و استفاده مردم از این هنر فراهم کرده است، گفت: من هم موافقم که دست بخش‌دولتی در اجرای بسیاری از کارها محدود است. مشکل بودجه نیز هست اضافه‌تر اینکه بخش دولتی چابکی بخش خصوصی را هم ندارد. خیلی از معیارها در بخش دولتی ثابت است درحالیکه بخش خصوصی تغییرپذیر است بنابراین با سپردن کار به بخش خصوصی نه تنها به اقتصاد کشور کمک شده که برای بسیاری از مردم هم شغل ایجاد کرده‌ایم. به نظر اشتغال تنها تولید وصنعت نیست بلکه رشد و شکوفایی هنر تئاتر نیز باعث چرخش اقتصادی و اشتغال شده و حتی در بسیاری موارد پویایی و شادابی را برای جامعه به ارمغان می‌آورد. بنابراین دولت باید موانع و بوروکراسی را کم کند زیرا یکی از زمینه‌های توسعه اشتغال در کشور هنر است.

وی در پایان افزود: وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان و همچنین شهرداری باید هرکدام در چارچوب قانون و بدون تبعیض تسهیلاتی را برای ارائه خدمات به کسانی که در این راه تلاش می‌کنند، قائل شوند. اداره ارشاد سالانه تسهیلاتی را باعنوان خرید یا ساخت مجموعه‌های فرهنگی در اختیار صاحبان این موسسات قرار دهد. شهرداری نیز امتیازاتی را برای این بخش قائل شود و وزارت جوانان نیز می‌تواند با خرید خدمات این بخش و ارائه آن به جوانان برای آنها فراغت‌سازی کند.

https://www.academytaraneh.com/107455کپی شد!
1330