دولت نباید برای سالن‌ها از هنرمند پول بگیرد/ اگر بالیدن تئاتر را نمی‌خواهد به همین رویه ادامه دهید

عزت‌الله مهرآوران با حضور در غرفه خبرگزاری ایلنا در نمیاشگاه مطبوعات، در پاسخ به خبرنگار ایلنا، گفت: امروز همان سالنی که برای دولت است و دولت آن را با مالیات ساخته؛ در ازای دریافت پول از هنرمند اجاره داده می‌شود که برود کار فرهنگی در آن انجام دهد.

او با تاکید بر اینکه «این بدترین نوع نگاهی است که به تئاتر می‌شود داشت» گفت: تئاتر باید تقویت شود از طرف شهرداری‌ها و وزارتخانه‌ها چون تئاتر یک حرکت فرهنگی است، پول‌ساز نیست. تئاتر یک ضیافت است. بنابراین نمی‌توان مثل سینما به آن نگاه کرد یا مثل یک شغل بازاری.

مهرآوران با بیان اینکه «تئاتر هنری است که جایگاهش در تاریخ فرهنگی ما مشخص است» گفت: بالیدن‌های فرهنگی ما در این تاریخ با تئاتر و هنرهای دیگر است. اگر این بالیدن را نمی‌خواهند همین کار را بکنند که الان دارند انجام می‌دهند؛ اما اگر این بالیدن و والایی را می‌خواهند باید بکوشند که این والایی واقعا جایگاه خودش را هر لحظه بیشتر کند که ما شایسته این هستیم که تاریخ فرهنگی‌مان سرآمد کارهای دیگرمان باشد.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره انتظارات اهالی فرهنگ و هنر از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهم‌ترین خواسته عمل به همین عنوان فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ ما اگر بخواهیم حرف بزنیم باید حرف‌های سال‌های پیش را تکرار کنیم. فکر می‌کنم اگر آقای وزیر، گذشته این فرهنگ و هنر و وزارتخانه را مرور کند حتما به خواست‌های ما می‌رسد و شاید هم بداند که فرهنگ، جایگاه والا و بالایی در تاریخ فرهنگی ما دارد و تئاتر هم هویت و شناسنامه آن است و باید به آن توجه کنند.

%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87%d9%85%d9%87%d8%b1%d8%a2%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%86
مهرآوران ادامه داد: اگر به آرمان‌های یک ملت واقعا اعتقاد دارند باید توجه داشته باشند که هنر از این آرمان‌ها جدا نیست و هنرمند،‌ همین آرمان‌ها را با خودش روی صحنه می‌برد و از انسانی صحبت می‌کند که در تاریخ باید دیده شود.

او همچنین با اشاره به اثر جدید تئاتری خود گفت: مشغول بازی در نمایش «هیچ در هیچ» به کارگردانی سیاوش تهمورث هستم؛ «هیچ در هیچ» کار تازه‌ای است چون بداهه است و نمایشنامه ندارد و اتفاقاتی روی صحنه می‌افتد و بازیگران با تجربیاتی که دارند به این اتفاق قوام می‌دهند.

مهرآوران ادامه داد: این نمایش هرشب یک مهمان دارد که می‌تواند وارد بازی شود. «هیچ در هیچ» تجربه جدیدی است که می‌تواند جوانان را به سمت بداهه‌گویی سوق دهد و بگوید اینکه همه نمایش، نمایشنامه نیست؛ قسمتی از آن هم بداهه است و ما در فرهنگ تئاتری خودمان هم این را داریم؛ مثل نمایش روحوضی که بازیگران باهم گفتگو می‌کنند و روی صحنه می‌روند. در واقع پایه و پیشینه نمایشی ما همینگونه بوده است.

این بازیگر همچنین با اشاره به کار تلویزیونی خود گفت: مشغول بازی در سریال «لیسانسه‌ها» به کارگردانی سروس صحت هستم که در مورد زندگی چند دانشجو است و گونه طنز متفاوتی را ارائه می‌دهد و من در نقش پدر یکی از این جوان‌ها هستم.

https://www.academytaraneh.com/105664کپی شد!
205