ترانه ی«روبروی دریا»

%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d9%87%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d9%81%d9%87

روبروی دریا

نشستم روبروی یک؛سیاهی که نمی بینی
منو ‌تاریکی چشمات؛عجب وحشت شیرینی

نشستن روبروی تو٬مثه رفتن رو به دریاست
یه طرحی از تو میبینم٬که انگار عکسی از رویاست

به من لبخند بزن آروم٬ بفهمم فکر من گم نیست
تا ثابت شه به چشم من٬ که این تصویر توهم نیست

تو این حق کشی هر لحظه٬ مقابل تو کم میشم
نگاه تو ستمکاره٬ ولی من متهم میشم

داری باعث میشی امشب٬ تو دریات غرق رؤیا شم
علیه قلب درگیرم٬ شریک کودتا باشم

میگن هرکسی تو این شهر میخواد یک لحظه باشه جات
شنیدم موج یک دریاست که تبدیل شده به موهات

https://www.academytaraneh.com/104834کپی شد!
960
۱۰
۴

  • مصطفی اعلایی خانم حسین خانی درود بر شما... ترانه ی قشنگ و زیبایی بود ولی با توجه به اینکه هدف من از حضور در آکادمی ترانه البته بعد مدت نسبتا طولانی این هست تا از دوستان یاد بگیرم و تا اونجایی که دانشمندان اجازه بده به دوستان کمک کنم و با عنایت به اینکه نظر سایر دوستان هم مطالعه کردم، بنابراین نکات زیر رو اشاره می کنم: ۱- همونطور که می دونید وزن این ترانه مفاعیلن مفاعیلن یکی از مرسوم ترین وزن های ترانه می باشد که احساس می کنم شما در بعضی از جاها شکستید که حتی در موقع کشیدن هجاهای کوتاه هم در اون جاها نمیشه وزن رو در آورد... به خصوص در هجاهای کوتاهی فتحه دارند یا در بین دو واژه یک کلمه هست. ۲_ هر دو ترانه ای که ازتون خوندم از قافیه های مناسب و خوبی استفاده کردین که این نشان دهنده اشرافیت در این مقوله هست و همچنین خلاقیت ۳-از لحاظ ارتباط عمودی باید بگم که شروع ترانه خوب آغاز می شه ولی به طور خیلی به قول معروف یهویی در وسط ترانه اشاره به حق کشی و ستم و اتهام میشه که از فضای رومانتیک که از ابتدا برای مخاطب ساختین کاملا پارادوکس ایجاد می کنه و نمی تونه دلیل این موضوع رو از بندهای ابتدایی دریافت کنه در حالی که در پایان باز فضا رومانتیک با الهام از نمادهای نچورالیزم میشه. به هر حال جسارت و پرحرفی من رو ببخشین... سبز باشید به مهر
    • مصطفی اعلایی #اصلاح می کنم: اگه دانشم اجازه بده...
      • أسما حسین خانی سلام جناب اعلایی. سپاس مجدد از وقتی که گذاشتید. نظرات شما کامل و مفصل بود که جای تشکر‌داره.. اما در مورد«1» که اشاره به وزن ترانه کردید... فکر میکنم که منظور مصراع اول از بیت دوم باشه که در اونجا اگر بین «رو» و «به» شکست نیفته و باهم خوانده بشن و -سکوت- دقیقا به بعد از این دو واژه و قبل از واژه ی «دریاست» منتقل بشه٬در قالب وزن قرار داره... در مورد «3» و حضور واژه های «حق کشی » و« ستمکار» و « متهم » شاید جا داره که منظورم رو بیان کنم.. در واقع در ذهنیت من این واژه ها کاملا در راستای فضای رمانتیک ترانه هستن و واژه ی «ستمکار» برای بیان جایگاه ویژه و خارج از عرف *نگاه* معشوق است که چون این زیبایی خارج از محدوده تحمل عاشق هست به «ستم» تشبیه شده و عاشق «متهم»به شکست در برابر این زیبایی و عاشق شدن به آن شده است. ممنون از محبت شما...
  • Mehdi zaman سلام بنده هم با نظر آقای شریفی موافقم.و این که دارم واسه کارتون نظر میدم به این دلیل که ترانتونو دوست داشتم.اگه یه خورده بیشتر روی وزن این کار وقت صرف میکردین علاوه بر تصویر خوبی که از ترانتون تجسم میکردم براحتی و بدون این که از روی این صفحه ببینم میتونستم از حفظ بخونم.پایدار باشید.
  • رشید زرین سلام خانم حسین خانی ترانه خوب و زیبایی سرودید . در اجرا هم زیبا میشه . موفق باشید
  • بهزاد صنعتی سلام و درود... ترانه بسیاز زیبایی بود... قافیه های به جا و قشنگی بکار برده شده... میتونه یه ترانه اجرایی هم باشه... پیروز باشید
  • حسین خانی سلام ممنون از نظرتون... شاید اگر بهتر از فواصل و «کسره» توی نگارش ترانه استفاده میکردم سکوت ملودی و کشش واژه ها٬ وزن رو مشخص تر میکرد... با تشکر.
  • داریوش شریفی با سلام دوگانگی زبان جابه جایی ارکان وزن رونی نیست همش در حال سکته ی وزنیه تصویرت رو ترانه عالیه و ولی ایکاش بیشتر رو اهمیت وزن سعی میکردین موفق باشین