ارجاع ۱۳ پرونده تخلف چاپخانه‌ها به ارشاد/چاپ نشان‌های معروف برای کالای تقلبی بیشترین مورد تخلف

برزین ضرغامی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین رسیدگی‌‌ها به پرونده‌های تخلف در حوزه نشر گفت: تخلفات ناشران در قالب پرونده‌های مختلف به صورت دوره‌ای انجام شده و بررسی‌های آنها به پایان رسیده است و عملا در حال حاضر پرونده جدیدی در این زمینه در دست نداریم.

برزین-ضرغامی
او سپس با اشاره به قبول مسئولیت جدیدی در حوزه رسیدگی به حل اختلافات و داوری بین طرفین دعوا در حوزه چاپ گفت: وظیفه حل اختلاف و داوری و اینکه طرفین دعوا دعوت شده و مساله‌‌های مختلف در حوزه‌های چاپ و نشر را به صورت حکمیتی سامان دهیم از دیگر مسئولیت‌های ماست همچنین هیئت رسیدگی به تخلفات چاپخانه‌ها به تازگی با جدیت کار خود را آغاز کرده و براساس شیوه‌نامه و بخش‌نامه‌هایی که به ادارات کل ارشاد استان‌ها ابلاغ شده؛ وظایف مختلفی در حوزه نظارتی به آ‌نها محول شده است. کارگروه کمیسیون تحقیق و توسعه همچنین می‌تواند در مواردی که نیاز باشد آرایی حتی با حکم پلمپ چاپخانه‌ها صادر کند.

ضرغامی همچنین درباره ماموریت‌ها و وظایف هیئت تخلفات چاپخانه‌ها و کارگروه کمیسیون تحقیق و توسعه یادآور شد: نظارت به صورت سیستم‌های بازرسی یا خودگزارشی از سوی برخی چاپخانه‌ها که احیانا به دلیل تخلف متضرر شده‌اند صورت می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین موارد تخلف که در این مدت شاهد بودیم چاپ و تکثیر بسته‌بندی و جلد برای قطعاتی است که اصل آنها در بازار از شهرت خوبی برخوردارند اما به صورت تقلبی و فیک با چاپ بسته‌بندی آنها روانه بازار می‌شود. لوازم آرایشی بهداشتی و همچنین انواع قطعات یدکی و فنی و حتی برخی برندهای معروف مواد غذایی از این قبیل تخلفات در امان نبوده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ادامه داد: به دلیل اعتمادی که مردم به نام‌های تجاری شناخته شده دارند گاهی سوءاستفاده از چاپ و بسته‌بندی این نام‌ها منجر به تخلفات جدی می‌شود به عنوان مثال در یکی از آخرین دعواها چای گلین از چاپ و تکثیر بسته‌بندی محصول خود در یک چاپخانه ناشناخته در ظهیر الاسلام شاکی شده بود. البته توجه داشته باشید که ما به بحث صنعتی و محصول کاری نداریم اما چاپ و تکثیر بسته‌بندی از جمله مواردی است که باید مورد نظارت بخش فرهنگ باشد. درثانی ما در حال حاضر بیشتر وظایف نظارتی را برعهده خود چاپخانه‌ها واگذار کردیم و چاپخانه‌دار از نظر قانونی مکلف است وقتی سفارشی برای چاپ و بسته‌بندی یک محصول دریافت می‌کند مجوز استاندارد بهداشت و مدارک اصل بودن را از سفارش دهنده درخواست کند. طبیعتا اگر سفارش دهنده واقعی باشد تمامی مدارک را تحویل می‌دهد.

ضرغامی همچنین اظهار داشت: از دیگر تخلفاتی که با آن مواجه هستیم فعالیت ماشین‌آلات چاپ بدون مجوز یا در چاپخانه‌هایی بود که از ابتدا برای آن ثبت‌نام نکرده بودند. بر طبق قانون هر ماشین چاپی شناسنامه مخصوص به خود دا رد و برای اضافه شدن به یک چاپخانه با مشخص بودن محل آن مجوز می‌گیرد. طبیعتا هم باید ماشین چاپ مذکور در همان چاپخانه نصب و راه‌اندازی شود و استفاده از آن در محل دیگر تخلف محسوب می‌شود در همین راستا جابجایی، خرید و فروش و تجهیز ماشین‌آلات چاپی نیز باید با وزارتخانه هماهنگ شود. این اطلاع‌رسانی کمک می‌کند ظرفیت‌سنجی، ساماندهی مناسبی درباره توان حوزه چاپ کشور داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در تکمیل توضیح مرتبط با نمونه‌های تخلف چاپخانه‌ها گفت: براساس قانون بسته‌بندی‌های محصولاتی که از زبان انگلیسی نیز استفاده می‌کنند باید اندازه فونت مشخصی برای آن در نظر بگیرند. قانون می‌گوید در چنین مواردی فونت فارسی با اندازه ۷۰ و فونت انگلیسی با اندازه ۳۰ باید منتشر شود در غیر این صورت تخلف به حساب می‌آید.

او در پایان درباره روند برگزاری جلسات هیئت رسیدگی به تخلفات چاپخانه‌ها گفت: جلسات رسیدگی به این موضوع به صورت هفتگی با حضور نمایندگانی از اتحادیه چاپخانه‌داران و نماینده اداره چاپ وزارت ارشاد برگزار می‌شود. البته وقتی گزارش تخلفی به ما می‌رسد اولین قدم ثبت و ضبط محصول مذکور است و سپس برای آن پرونده تشکیل می‌دهیم تا به وزارتخانه ارجاع داده شود. در کنار ارجاع پرونده پیشنهادات رأی نیز فرستاده می‌شود که جریمه‌هایی مثل تعلیق ، جریمه نقدی و حتی پلمپ را شامل می‌شود. در آمار کلی نیز تعداد پرونده تخلفات چاپخانه‌ها سال۹۳ تعداد ۱۰۶ فقره، سال۹۴ تعداد ۸۴ فقره و سال ۹۵ تعداد ۱۳ فقره بوده است. البته موارد تخلف در سال ۹۵ هنوز کاملا در آمار لحاظ نشده اما از سال ۹۳ در مجموع ۲۰۳ فقره پرونده به وزارت ارسال شده که ۱۴۳ با رای نهایی و ۶۰ مورد هنوز در دست بررسی است.

https://www.academytaraneh.com/104558کپی شد!
243