*تقدیم به تو*

(ترجیع بند):
همیشه ناکام بوده نطفه ی اولِ عشق
کاش می شد این بچه لا اقل مرد بالغ شه
زمونه آبستنِ یه مش(ت) غصه هس(ت)، به درک
بذار هر لحظه صد شکم درد فارغ شه
(پل)*:
نه! تو کنارمی… حلّه! خیالی نیس! غم ناله رو به انتهاست، شعره همش!
احساسِ مثبتم…. اونقدری که همه… فک می کنن ضعیفه نیست، تقدیم به تو
جیبم که خالیه، به تخمِ مرغ! یه پا داره! ما به پولِ مملکت… نه بی خیال
این قلبِ آهنی… ناقابله ولی… از کیسه ی خلیفه نیست، تقدیم به تو
(بند):
تو صدات قدغنه، من عقایدم
عمریه دلم از التماس زاره
موقعیتم که تو هواست، پخشه!
شایدم که آرزوم آسم داره!
(گوشواره)**:
نه! تو کنارمی… حله! خیالی نیس!
(ترجیع بند):
همیشه نارس نمونده نطفه ی اولِ عشق
بذار این بچه لا اقل مرد بالغ شه
زمونه آبستنِ یه مش(ت) غصه هس(ت)، به درک
بذار هر لحظه صد شکم درد فارغ شه
(گوشواره):
نه! تو کنارمی… حله! خیالی نیس!

*****************************************
*پُل (Bridge): پُل با شکل‌گیری و گسترش موسیقی راک به‌طور جدی وارد ساختمان ترانه شد. پُل، بندی است که اغلب فقط یک‌بار در ترانه می‌شنویم. معمولاً وقتی دو بار تکرارِ بند و ترجیع‌بند را شنیدیم، با پُل مواجه می‌شویم؛ یک بندِ مستقل که از نظر شکلی و مفهومی با بقیه‌ی ترانه متفاوت است. اگر ترانه به تکرار افتاده باشد، پُل فضا را می‌شکند و حواس مخاطب را دوباره متوجه کار می‌کند (چیزی شبیه گره‌افکنی در فیلم‌نامه‌نویسی).

**گوشواره (Refrain): بخش‌های تکراری کوتاه‌تر از بند را که از نظر ملودی و محتوا در ادامه‌ی بند هستند (و نه بخشی مستقل)، گوشواره می‌گوییم؛ که ممکن است یک جمله و حتی گاهی یک کلمه باشد.

*تقدیم به تو!*
امیدوارم روزی برسه که بتونم تو همین سایت علاوه بر متنِ ترانه، حداقل آکوردهای گیتارِ مدِ نظر رو هم بنویسم.

https://www.academytaraneh.com/101120کپی شد!
1026
۴

  • علی اصغر شریفی سلام علیرضای عزیز میخواستم با توجه به توضیحات پایانی کارت، منبع و یا کتابی هست معرفی بکنی تا شفاف تر و جامع تر به بحث پرداخته باشه و بیشتر یاد بگیریم. موفق باشید.
    • علیرضا سرمدیان این توضیحاتو می تونیم توی اکثر کتاب های songwritering ببینیم، که اکثرا زبان اصلین. ولی مطلع شدم به تازگی کتابی توسط حسن علیشیری و ایرج افشار و ... درحال ترجمه و جمع آوریِ همه ی این اطلاعات هست که می تونید با عضو شدن در کانال کارگاه آزاد ترانه @kargahbot قسمتی از اون ها رو بخونید. فک کنم چند ماه پیش هم توی سایت موسیقی ما توضیحاتی در مورد ساختمان ترانه به اسم *ترانه شعر نیست* قرار داه شد، که با یه سرچ ساده می تونی در موردشون بخونی. این قواعد مورد تایید افرادی مثه شهیار قنبری و... هست که رد پایی از اون ها رو می شه تو کتاب هاشون دید، مثلا کتاب بنویس ساعت پاکنویس خود شهیار قنبری. اما من هنوزم در حیرتم که چرا هیچکی نمی گه این اطلاعات رو دقیقا از کتاب شیلا دیویس و ... گرفته ایم و همه دوس دارن بگن فقط ما این قواعد رو می دونیم و با تجربه به دست آوردیم. همین الانشم دارم عصبانی می شم چون واقعیت اینه که من این همه ادعا و خودخواهی رو تو هیچ رشته ای نمی بینم به جز مسئله موسیقی و هنر توی ایران، انگار ماها یاد گرفتیم با به رخ هم دیگه کشیدن، خودمونو بالا بکشیم و مطمئنیم اگه یکیو زیر پامون له کنیم خودمون بالاتر می ریم. خلاصه بهت این ردها رو دادم می تونی دنبال کنی. اگه کتاب زبان اصلیشو بخونی صد در صد بهتره که اسمشم یه بار دیگه گفتم، The songwriter's Idea باز هم سرچ کنی به جز این هم کتاب های زیادی پیدا می کنی که من واقعیتش هنوز فرصت نکردم پی اشونو بگیرم و دلیلشم این بوده که فعلا وقتمو واسه موسیقی گذاشتم و تا چند ماه دیگه سراغ دیگر کتاب ها هم می رم. اونا حتی در مورد نحوه صحیح سوار کردن کلام بر موسیقی هم مفصل صحبت کردن که من فعلا زمینه علمیشو ندارم و باید کمی متخصص تر بود تا بشه واردشون شد. همه ی این اطلاعات برای یک ترانه سرای خوب لازم و ضروری هست. شما هم که می دونم خوب و پیگیری. موفق باشی دوست عزیز.
  • یاسر بهبهانی سلام علیرضای عزیز. خوشحالم که باز تو سایت فعال می بینمت. چه پیشنهاد خوبی که آکورد ها رو روبروی هر مصرع بنویسی. تو صدات قدغنه، من عقایدم عمریه دلم از التماس زاره موقعیتم که تو هواست، پخشه! شایدم که آرزوم آسم داره! موفق و در حال پیشرفت ببینمت همیشه.
    • علیرضا سرمدیان سلام یاسر بهبهانی عزیز. از لحاظ فعالیت که قطعا دوس دارم بیشتر فعالیت کنم چون سایت آکادمی واقعا حرفه ای تر شده، در رابظه با پیشنهاد هم که هنوز تواناییشو ندارم ولی به زودی اینکارو می کنم و دوس دارم کسای هم که می تونن این کارو کنن. در رابطه با پیشرفت هم هرکار کنیم به پای شما نمی رسیم. باید دوباره شروع کنیم تا هممون از هم یاد بگیریم، من که خودم همیشه ازت یاد می گرفتم مرد بزرگ.