هزارو سیصدوعمره

تو پشتم هستی و قلبم، با عشق ناب هم مرزه
دلم قرصه نمی ترسم نه از طوفان نه پس لرزه

چه حاله خوبیه با تو، مث ِ آیینه شفافم
یه نورم که با چشمکهام، سیاهی ها رو می شکافم

تو که دستامو می گیری، خدا نزدیکتر میشه
غمای قلب بی تابم، همه میخشکن از ریشه

هزارو سیصدوعمره، که تو اسطوره ای واسم
فقط آرامش محضو، با چشمای تو می شناسم
هزارو سیصدو عمره، که با عشقت نمک گیرم
تو که هستی کنار من، دیگه هیچ وقت (هرگز) نمی میرم

تو پشتم هستی میدونم، تموم میشه زمستونم
بهار ِ آرزوهامو، به اعجاز ِ تو مدیونم

مسیرم گاهی تاریکه، ولی مثل یه فانوسی
توی شب های تردیدم، یه اسم رمزِ مخصوصی

برای زندگی کردن، دلیل تازه ای دارم
تو پشتم هستی میدونم ،می تونم کوهو بردارم

هزارو سیصدو لحظه س، که تو اسطوره ای واسم
فقط آرامش محضو، با چشمای تو می شناسم
هزارو سیصدو لحظه س، که با عشقت نمک گیرم
تو که هستی کنار من، دیگه هیچ وقت (هرگز) نمی میرم

۷۳۳
۵۰

درباره‌ی شكوفه عبدلي

شكوفه عبدلي / یک قرن مرده بودم در انتهای فریاد دست مرا گرفتی، گفتی شکوفه برخیز برخاستم ولی نه، در این زمانه هستم حرف نگفته ای در این واژه های ناچیز امشب که با تو هستم ، جای دو چیز خالیست یک مولوی کم است و، دیوان شمس تبریز / آدرس وبلاگم: http://nmidanm.blogsky.com
عضویت

  • کار با احساسی بود
    میتونست بهتر هم باشد.
    به قافیه بیشتر بپردازید.
    میشه ، ریشه
    پس لرزه ، هم مرزه(هم مرز)
    و…
    موفق باشید.

  • سلام و درود شکوفه بانو
    یکی از بهترین ترانه های امشبو از شما خوندم،بسیار بسیار زیبا و قشنگ بود
    موفق و پیروز باشید

  • سلام گیلاس:)
    تو پشتم هستی میدونم، تموم میشه زمستونم
    بهار ِ آرزوهامو، به اعجاز ِ تو مدیونم
    خوبه خوبه خوبه
    نابه نابه نابه
    میخوامت شدید:)

  • سلام شکوفه خانم..احساس زیبایی ترانه تون داشت…اما اونجاش که میگی هرگز نمیمیرم دیگه خیلی اغراق بود..خخخ…از نظر وزن هم بنظرم مشکلی نداشت…سبز باشی

    • سلام و عرض ادب
      خیلی ممنونم از نگاهتون
      و اما در جواب اون قسمت که فرمودید اغراق باید عرض کنم اغراق جز آرایه هاییه که شعر و زیباتر می کنه و از طرفی خیلی هم اغراق نیست ، آدمی که عشق داشته باشه هیچ وقت نمیمیره . یه برداشت آزاد از این شعر معروفه یه برداشت امروزی و به سبک ترانه:

      هر گز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
      ثبت است بر جریده ی عالم دوام ما

      امیدوارم رفع ابهام شده باشه. خخخخج

      • خخخخخ

      • شکوفه خانم…تو صفحه خودم(ترانه خیلی خوشحالم) که راجبه ملودی پرسیده بودین..یه توضیحات مختصری براتون نوشتم با یه کلیپ کوتاه هم از پاشایی گذاشتم …سبز باشی..هااااا

      • سلام باشه دستتون درد نکنه حتما میخونم و اون کلیپ ر وهم گوش می کنم

  • سلام آبجی گلم
    کار زیبا و با احساسی بود…احسنت…
    هزارو سیصدو عمره یا هزارو سیصدو لحظه س توو ترانتون چه کاربردی دارن اونوقت!!؟؟
    فکری به حال این دو بخش از ترانتون بکنید حتماً…این یه دستوره…روزم که روزه جوان هستش و شما ناچار به پذیرش دستور…
    هزارو سیصدوعمره، که تو اسطوره ای واسم
    فقط آرامش محضو، با چشمای تو می شناسم
    هزارو سیصدو عمره، که با عشقت نمک گیرم
    تو که هستی کنار من، دیگه هیچ وقت (هرگز) نمی میرم
    و
    هزارو سیصدو لحظه س، که تو اسطوره ای واسم
    فقط آرامش محضو، با چشمای تو می شناسم
    هزارو سیصدو لحظه س، که با عشقت نمک گیرم
    تو که هستی کنار من، دیگه هیچ وقت (هرگز) نمی میرم

    • سلام و عرض ادب و احترام
      ممنون از نگاه دقیقتون
      راستش اون قسمتی که فرمودید هزار و سیصدو عمره در قسمت دوم هم میخواستم همینو بنویسم اما چون یه بار با ویرایش هزارو سیصدو و لحظه س نوشته بودمش موقع فرستادن دیگه فراموش کردم لحظه س رو به عمره تغییر بدم

      و اما در مورد کاربردش هر چند نباید اثر رو توضیح داد اما قصدم این بوده که یه تاریخ رو یاد آوری کنم اما به جای تاریخ دقیق بگم که برام یه عمره این زمان. مثلا وقتی میگیم سال هزارو سیصدو نود یه اتفاق خوبی برامون افتاده و دوست داریم این تاریخ تو ذهنمون بمونه، من اینجا گفتم هزارو سیصد و ….ودیگه تاریخو نگفتم به نظرم یه عمر بوده این مدت بنابراین گفتم هزارو سیصدو عمره البته معناهای دیگه هم میشه ازش برداشت کرد که بستگی به طرز فکر مخاطب داره.
      امیدوارم توضیحاتم کافی بوده باشه اگر یک بار دیگه کار رو بخونید متوجه منظورم میشید.

      ممنونم و موفق باشید.

  • بسیار عالی
    خیلی خیلی لذت بردم
    مطمئنم واسه مخاطب خاصیه که منم خیلی دوسش دارم
    همیشه ترانه هامو اینطوری میگم براش بدون المان به راحتی و با تموم احساس

    تو پشتم هستی و قلبم، با عشق ناب هم مرزه
    دلم قرصه نمی ترسم نه از طوفان نه پس لرزه

    چه حاله خوبیه با تو، مث ِ آیینه شفافم
    یه نورم که با چشمکهام، سیاهی ها رو می شکافم

    تو که دستامو می گیری، خدا نزدیکتر میشه
    غمای قلب بی تابم، همه میخشکن از ریشه

    هزارو سیصدوعمره، که تو اسطوره ای واسم
    فقط آرامش محضو، با چشمای تو می شناسم
    هزارو سیصدو عمره، که با عشقت نمک گیرم
    تو که هستی کنار من، دیگه هیچ وقت (هرگز) نمی میرم

    فوق العاده بود
    اللهم عجل لولیک الفرج
    آمین

    • سلام و عرض ادب جناب قاسمی بزرگوار برادر خوبم
      خیلی خیلی ممنونم از لطف بی دریغتون
      شما به بنده لطف دارید.
      بله من اکثر ترانه هامو با قلبم می نویسم تا با مغزم.
      موفق باشید

  • سلام خانم عبدلی
    یه ترانه زیبا و دلنشین
    موفق باشید

  • سلام کار خوبی بود و بله منم اعتقاد دارم میشد زیباترم بشه..

  • سلام شکوفه جان. ممنون از ترانه زیبات. می دونی سخت ترین مشکلی که واسه ترانه عاشقانه گفتن هست چیه. اینکه همه حرفا قبل از ما گفته شدن اونم به زیباترین شکل ممکن. خیلی سخته که حرف تازه ی عاشقانه ای زد. ولی از طرفی صحبت از عشق انقد شیرینه که تکرارش هم لذتبخشه. دوست دارم ترانه هایی با موضوعاتی غیر از عشق هم ازت بخونم. سعیتو بکن عزیزم.

    • سلام انیس جان
      بله تا حدودی باهات موافقم. اتفاقا ترانه های در زمینه های دیگه هم دارم . حتما در هفته های آینده اونارو هم میزارم.
      ممنونم از نظر و حضورت

  • سلام شکوفه ی عزیزم ترانتونو خوندم بسیار زیبا بود از ای قسمت خیلی خوشم اومد
    مسیرم گاهی تاریکه، ولی مثل یه فانوسی
    توی شب های تردیدم، یه اسم رمزِ مخصوصی

  • سلام خانم عبدلی
    شروع ترانتون خوبه تصویرشم کاملا واضح هست
    بند بعدی گنگه و به وضوح شروع کار نیست – شفاف سیاهی ها
    با هزارو سیصدوعمره مشکل دارم…ترانه شما عاشقانست پس یه عاشق و معشوقی هم وجود داره، مگه راوی چند وقته که با معشوقش آشنا شده که به ۱۰۰۰ و سیصد و خورده ای سال رسیده!!!؟
    هزارو سیصدوعمره، که تو اسطوره ای واسم؛ بیشتر المانی به نظر میادش که مثلا ترانه سرا برای یک شخصیت تاریخی یا مذهبی بخواد بکار ببره.
    هیچ وقت (هرگز) نمی میرم – درسته که اغراق از صنایع ادبیه اما به زیبایی کار کمکی نکرده – نظر کاملا شخصی.
    اسم رمز تعبیر نوعی بود که به شخصه تو هیچ کاری نخوندم…آفرین
    خوب بود؛ موفق باشید

    • سلام و عرض ادب آقای زال نژاد گرامی
      بسیار بسیار ممنونم از وقتی که گذاشتید . نظرات شما و همه ی کسانی که پای ترانه ام اومدن بسیار برام ارزشمنده چون بهم کمک میکنه که کارمو بهتر کنم و از اینبابت ازتون ممنونم.
      اون بندی رو که فرمودید رو خودم روش فکر میکنم که بهترش کنم حق باشماست.

      اما در مورد هزارو سیصدو عمره راستش به هیچ وجه حاضر نیستم عوضش کنم به این دلیل که برای یک مخاطب فوق العاده خاص ،گفته شده واژه هایی مثل اسطوره، اسم رمز، هزارو سیصدو عمره،اعجاز، بهار و اینا همه ی کلمه هاییه که واسه ی این عشق بزرگ به کار بردم به زبان ترانه و با لحنی کاملا عاشقانه. دیگه بیشتر از این توضیح ندم بهتره قشنگی هر شعری به اینه که هر کس برداشت متفاوتی ازش داشته باشه درسته ؟ و توضیح دادن شعر خیلی زیبا نیست.

      در مورد دیگه هرگز نمی میرم نظر شما کاملا برام قابل احترامه ،خوب دیدگاه هر کسی در هر موردی متفاوته؛ از جمله زیبایی شناسی، به نظرم اینکه آدم وقتی یه عشق بزرگ داره یا حتی عاشقه هیچ وقت نمی میره زیباترین مفهوم دنیاست وشاید اصلا اغراق نباشه و زیبایی یعنی همین یعنی که با یه چیزی اونقدر بزرگ بشی که همه ی قوانین عالم مادی رو به هم بریزی.
      بازم ممنون از فرصتی که گذاشتید بسیار بسیار خوشحالم کردید.

  • سلام خانم عبدلی
    ترانه تونو خوندم و خوبی بود
    حرفای انیسم جدی بگیرید
    موفق باشید

  • سلام شکوفه ی عزیز ترانه ت مثل همیشه زیبا بود و پر از حس عاشقانه ی مثبت
    همیشه شاد باشی مثه ترانه هات

    • سلام مهشاد عزیزم
      خوش اومدی گلم. از دیدن اسمت خیلی خوشحال شدم.
      خوشحالم که حس ترانه ام رو دریافت کردی این برام خیلی مهمه.
      شما هم شاد باشی مهربونم.

  • سلام کار زیبایی بود ریتم و معنای ساده و قابل لمسی داشت
    اما فضاسازیتون میتونست بهتر باشه تا یکی از تاپترین کارهای ترانه میشد
    موفق باشید

  • سلام و درود.
    ترانه با اینکه حال و هوای کلیشه رو داش اما خوب پرداخته شده بود و با احساس بود و زیبا.

    میخشکن… این واژه زیاد جالب نبود به نظرم.

    موفق باشید و شاد.

  • سلام خانوم عبدلی
    ترانه های زیباتون رو همونطور کمه شما برای منو نمیخونید میخونم و لذت میبرم
    یه نورم که با چشمکهام
    سکته وزنی داره

    هزارو سیصدوعمره، که تو اسطوره ای واسم
    فقط آرامش محضو، با چشمای تو می شناسم
    هزارو سیصدو عمره، که با عشقت نمک گیرم
    تو که هستی کنار من، دیگه هیچ وقت (هرگز) نمی میرم

    هزارو سیصدوعمره _____این جاشو دوس نداشتم

    موفق و پیروز باشید

    • سلام و عرض ادب
      ممنون که همیشه پای ترانه هام هستید
      خوب شما مختارید که یه قسمتهاییش رو دوستنداشته باشید اما خودم بی نهایت این قسمتی رو که گفتید دوست دارم یه حس خاصی بهش دارم.
      به هر ممنون که نظرتون رو گفتید.

  • خانم عبدلی زیبا و دلنشین بود . به دلم نشست

  • مسیرم گاهی تاریکه، ولی مثل یه فانوسی
    توی شب های تردیدم، یه اسم رمزِ مخصوصی
    بسیار زیبا درود بر شما دوست گرامی…. امیدوارم شاهد کارهای زیبای بعدیتون باشم

  • سلام ودرود
    روی طول مصرع ها بیشتر کارکنید تا ریتم به هم نریزه
    ممنون موفق باشی

  • به نام خدا
    سلام .
    برای زندگی کردن، دلیل تازه ای دارم
    تو پشتم هستی میدونم ،می تونم کوهو بردارم
    ترانه ی قشنگی بود مخصوصا بیت بالا.
    موفق باشی.
    در پناه حق

  • سلام خانم عبدلی.تبریک بابت کار زیباتون.

  • سلام

    ترانه قشنگ با واژه های قشنگی بود

    ولی به دلیل طولانی بودن مصرع ها اجرای موسقیایی این جور ترانه ها خیلی دشواره و تنظیمشون برای خوندن یه خواننده به عنوان مثال خیلی سخته

    ترانه های طولانی سخت هارمونی و وزن مناسب رو پیدا می کنند شما هم موقع سرودن احتمالا راحت نبودید و برای پیدا کردن واژه فکر کردید

    و از همه مهمتر ارشاد به اینجور ترانه ها مجوز نمیده

    ترانه تون صد در صد استاندارد هست ولی اگه به هدف هماهنگی با بازار موزیک سروده بشه این استاندارد ها رو باید داشته باشه

    حداکثر ۸ بیت باشه (دو بیت حداقل به عنوان اینورس کار قسمتی که ملودی بر اساس اون ساخته میشه و مردم از یه آهنگ با خودشون اون قسمت رو زمزمه می کنند) میمونه ۶ بیت دیگه

    نتیجه می گیریم تا می تونید خلاصه بنویسید و اون حس واقعی رو تو کمترین کلمه منتقل کنید اینجوری اجرای کار راحت ، نوشتنش راحت و خوندنش راحت تر ، اونوقت ترانه تون پس از اجرا با احتمال خیلی بالاتری گل میکنه و حاصل تلاشتون نتیجه میده

    اگه واسه کتاب و چاپ گفتید که دیگه حرفی نیست و مشکل خاصی نداره

    موفق باشید

    • سلام وعرض ادب و احترام آقای اسدی گرامی
      بسیار بسیار ممنونم ازتون.
      واقعا از وقتی که گذاشتید ازتون ممنونم. واقعا لطف کردید.

      ترانه های طولانی ممکنه سخت هارمونی و ملودی شون به دست بیاد اما این بستگی به تجربه ی آهنگساز و خواننده داره

      و از طرفی فکر نمی کنم برای مجوز گرفتن در ارشاد ممنوعیتی داشته باشن چون ارشاد مفهوم ترانه ها رو مد نظر قرار

      میده و به طول بند ها کاری نداره، که اگر اینطور بود که شما فرمودید کلی از ترانه های زیبا از اساتید اصلا به مرحله ی اجرا

      نمی رسید مثل ترانه های آقای محسن شیرالی، دکتر یداللهی و خانم برزویی، خانم عاملی

      البته نظر شما محترم و قابل احترامه اما خودم به شخصه بیشتر با ترانه های طولانی راحتم یعنی میتونم منظورمو بهتر

      برسونم . ترانه هایی که تعداد هجاهای کم تری دارن مشکل ترند که بشه مفهوم رو رسوند البته اینم باز به تجربه و دایره ی

      واژگان بستگی داره و ترانه های با تعداد کمتر کلمات کمتر اجرایی تر هستند و ملودی بهتر روشون اجرا میشه البته و این رو نمی شه نادیده گرفت.
      ولی با این حرف که ترانه هایی که ساده تر و خلاصه ترن زودتر به گوش میرسن و تو ذهن میمنونم تا حدودی باهاتون موافقم از این جهت میگم تا حدودی چون بازم بستگی به نوع خوندن و اهنگسازی و میکس و مسترش داره که چقدر موندگار بشه.

      پر حرفی بنده رو ببخشید.
      بازم ازتون تشکر میکنم.
      موفق باشید.

      • سلام

        ممنون از پاسختون ولی ارشاد این موارد رو مد نظر داره :

        تعداد بیت ، ملودیک بودن کار ، واژه های غیر بیگانه مخصوصا انگلیسی ، موارد ممنوعه و …

        یه ترانه سرایی مثل ما اونجا نشسته اگه با ترانه حال نکنه رد میشه به همین راحتی ! اصلا هم قانون مشخصی نداره ! کسایی که اونجا هستند ذهنشون چارچوبی شده و کار جدید رو بد قبول می کنند

        ترانه سرا هایی که فرمودید کارهای خوبشون ۴/۴ هست البته به نظر من اینا خوبن : جنتی عطایی ، صحرایی ، گلرویی ، پاکسیما و حیدر زاده

        موفق باشید

        سپاس