جنگ انفرادی

تو حضورت واسه من کافی بود،رفتی و دنیای من نابود شد
من جهانم بعد تو بی وقفه،به فضای تخت خواب محدود شد

تا میام یادم بره رفتن تو،خاطراتت باز منُ غرق میکنن
این روزا آهنگایی که گوش میدم،با زمان بودنت فرق میکنن

گاهی وقتا می زنم بیرون ولی،دیگه از حِسای خوب دل کندم
وقت تنهایی توو بغضم گمم و،بین مردم مصنوعی میخندم

مثل مردی که تووی جنگِ با خودش،
به هجوم ترکشا هم راضیه
خیلی وقتی واسه زنده موندنش،
عطر پیرهنت توو دنیاش کافیه

روی دوشم غصه مثل کوهِ و،واسه من فرهاد شدن ممکن نیس
سرنوشت من شکست عشقیه،دیگه آینده برام روشن نیس

روز و هفته،ماه سال انگاری،معنیاشون بعد تو فرق داره
تو بُتم بودی خودم شکستمت،روی دنیام کفره که میباره

بعد آغوش تو خیلی وقته که،من شدم مَردی بدون سرزمین
تو کتاب زندگیم به جای عشق،دیگه چیزی نیس بغیرِِ نقطه چین

مثل مردی که تووی جنگ با خودش،
به هجوم ترکشا هم راضیه
خیلی وقتی واسه زنده موندنش،
عطر پیرهنت توو دنیاش کافیه
امید منتظری

۲۲۶
۲

  • درودها
    موتیف بسیاری از ترانه سرایان عزیز (معشوق رفته و عاشق تنها) رو برای نگارش انتخابکردید پس
    میبایست به لحاظ واژه پردازی وسواس بیشتری به خرج دهید و به قولی در ترانه وقت کشی نکنید

    تو حضورت واسه من کافی بود،رفتی و دنیای من نابود شد
    من جهانم بعد تو بی وقفه،به فضای تخت خواب محدود شد

    بند اول (مطلع کار) به مانند قلاب ماهیگیری است و میتواند مخاطب را صید کند و یا می تواند دلیلی بر نخواندن
    کل اثر باشد حتی اگر در ادامه کشف و شهود نابی باشد
    خط اول این بند به خصوص مصراع دوم به شدت دست دوم و نخ نماست بارها و بارها گفته شده و خوانده شده وشنیده شده
    خط دوم به لحاظ مفهومی دچار نقص هست یا بهتر بگم گنگ و دارای انتزاعی نامفهوم است اینکه بخواهید در تخت خواب بی وقفه
    گذران کنید بیشتر به مانند انسان بیماری است که دردی جسم او را گرفتار کرده باشد و وقتی واژه تخت خواب را بدون ضمیر ملکیت
    مثل تختخوابمون ، تختخوابم و .. به کار میبرید بیشتر به این شخص مشکوک میشمویم که چه چیز انسان را بی وقفه به تختواب محدود کند؟
    و آیا منظور همه ی تختخوابها هستن؟ اساسا این خط فاقد بار معنایی است
    این بند میتواند از کل ترانه ی شما حذف شود
    ….
    مثل مردی که تووی جنگِ با خودش،
    به هجوم ترکشا هم راضیه
    خیلی وقتی واسه زنده موندنش،
    عطر پیرهنت توو دنیاش کافیه

    وجه شبه هجوم ترکشا کاملا نامشخص است
    یادمان نرود یک ترجیع بند خوب میتواند سطح کار را چندین قدم پیش ببرد حتی اگر در کل کار اتفاقی شاهد نباشیم
    ارتباط دو خط با یکدیگر به لحاظ مفهوم کمتر رعایت شده
    و خط دوم هم دچار تکرار مکررات است

    ممکن نیست و روشن نیست
    قافیه نیستند

    روز و هفته،ماه سال انگاری،معنیاشون بعد تو فرق داره

    چه فرقی ؟
    بعضی مضامین در ترانه باید تکمیل شوند و نباید رها بشن این امر مارا به جهت همزاد پنداری مخاطب
    کمک میکنه

    موفق باشید

  • ترانه تون زیبا بود. موفق باشید