لیلا حاتمی، مریلا زارعی، محسن تنابنده، محمدحسین مهدویان، وحید جلیلوند، کامبوزیا پرتوی، منیره قیدی و علیرضا داودنژاد سیمرغ‌های مهم را به خانه بردند/اسامی برگزیدگان

مراسم اختتامیه با حضور سینماگران، اهالی رسانه، مدیران و مدیران فرهنگی کشور دقایقی دیگر آغاز می‌شود.

اجرای این مراسم را احسان کرمی برعهده دارد.

۱۸:۳۰/ خبرنگاران جایگاه خود را از دست دادند

مراحل آماده‌سازی سالن برج میلاد برای اختتامیه جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر به دقایق پایانی خود می‌رسد. در ابتدای این مراسم و درحالیکه جایگاه ویژه‌ای برای خبرنگاران درنظر گرفته شده؛ اما در ابتدای همین مراسم جایگاه خبرنگاران از آنها پس گرفته شد و به‌جای آنها ماموران شهرداری و مدیران شهری به آن جایگاه هدایت شدند. درعوض خبرنگاران به انتهای سالن هدایت شدند و این درحالی بود که رفتار ماموران برج و برگزارکنندگان از همان آغاز با خبرنگاران شایسته نبود.


۱۹:۰۱/مهمان ویژه اختتامیه از راه رسید

اختتامیه جشنواره سی و پنجم یک مهمان ویژه دارد: محمدجواد ظریف. مرد اول سیاست خارجی ایران که محبوبیت زیادی در میان اهل هنر و اندیشه دارد و چه بسا اگر نبود حضورهای گاه و بی‌گاه او، رویارویی هنرمندان و صاحبان اندیشه با دولت یازدهم بسیار زودتر از این‌ها خود را نشان داده و شکاف واقعی میان آنها با رییس دولت یازدهم آشکارا رخ می‌نمود.

ورود محمدجواد ظریف با دومین وزیر ارشاد حسن روحانی یعنی سیدرضا صالحی امیری و نیز رییس سازمان سینمایی حجت‌الله ایوبی وارد سالن اختتامیه همراه بود.

با ورود وزیر امور خارجه به همراه وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی؛ مراسم اختتامیه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و خواندن آیاتی از کلام الله مجید به‌طور رسمی آغاز شد.

۱۹:۲۰ /به یاد صندلی‌های خالی

کرمی که آغازکننده مجموعه سخنرانی‌های اختتامیه جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر است و البته به ایراد سخنان طولانی در اجراهای خود مشهور است؛ در آغاز این مراسم حاضران را دعوت به تماشای یک کلیپ کرد. نمافیلمی که در آن چهره‌هایی دیده می‌شد که امروز در جمع حاضران در مراسم اختتامیه حاضر نیستند… دنیا فنی‌زاده، داود رشیدی، جعفر والی، حسن جوهرچی و …

این کلیپ به یاد هنرمندان درگذشته سال ۹۵ ساخته و پخش شد.

۱۹:۴۰ /آیا سینماگران به دشواری‌های اقتصادی و مشکلات جامعه نگاهی اغراق‌آمیز دارند؟

اما اولین سخنران رسمی این مراسم به روال دیگر افتتاحیه‌ها یا اختتامیه‌ها، دبیر جشنواره بود. محمد حیدری پس از آنکه از حاضران ازجمله ظریف برای حضورش در مراسم تشکر کرد، از صالحی امیری و ایوبی سپاس ویژه داشت و گفت: سپاس فراوان از دکتر صالحی امیری؛ وزیر محترم ارشاد و آقای ایوبی دارم که به من اعتماد کردند.

او سخنانش را اینطور ادامه داد: سلام به سینمای نجیب ایران. سلام به سینمایی که مقصودش جدل فرهنگی است برعکس فضای امنیتی دنیا. چقدر خوب است که فرصت چنین جدل‌های فرهنگی را داریم که این ایده‌ال انقلاب است. دشواری‌های اقتصادی و مشکلات جامعه را باور داریم. باعث افتخار است که سینماگرانمان به این مضامین نگاه دارند هرچند اغراق‌آمیز. افتخار ماست که در خدمت سینمای پرشکوه ایران هستیم. بیایید سینمای خودمان را پاس بداریم. حرمتش را حفظ کنیم. افتخار کنیم که تولید آرمانهایمان در خدمت مردم عزیز است. توفیق در قلب مردم رفتن تحفه‌ای است که باید از آن محافظت کنیم. امید امید امید..

از قرار معلوم وزیر ارشاد بنا ندارد در اختتامیه جشنواره سخنرانی داشته باشد. از همین رو برگزارکنندگان مراسم دست به کار شده و سعی کردند ابتکار به خرج دهند. آنها با انتخاب بخش‌هایی از سخنان وزیر ارشاد در تلویزیون این جای خالی را پرکردند.

۱۹:۴۰ /افزایش سیمرغ‌های جشنواره- فیلم کوتاه هم صاحب سیمرغ می‌شود

پس از سخنان دبیر جشنواره، حجت الله ایوبی و امیر توده روستا برای اهدای سیمرغ نمادین فیلم کوتاه روی سن حاضر شدند.

کاوه مظاهری با فیلم روتوش؛ سیمرغ نمادین فیلم کوتاه را از آن خود کرد و گفت: ممنون از آقای حیدری و آقای ایوبی که جایزه را به ما برگرداندند. تشکر می‌کنم از تدوینگر و بازیگر فیلم‌ام. دوست دارم این سیمرغ را تقدیم کنم به ۶ فیلمی که می‌توانستم به وسیله آنها سیمرغ بگیرم.

از قرار معلوم؛ از سال آینده سیمرغ فیلم کوتاه رسما به جشنواره فجر اضافه خواهد شد.

در ادامه برنامه و پس از پخش کلیپی با صدای همایون شجریان، احسان کرمی برای محمدرضا شجریان فخر؛ هنر ایران؛ آرزوی سلامتی کرد که این جمله تشویق پیاپی حاضران را به دنبال داشت. حاضران در مراسم اختتامیه برای چند ثانیه محمدرضا شجریان را تشویق کرده و برای او دست زدند.

جایزه بهترین دستاورد فنی مستند به سیدوحید حسینی اهدا شد. این مستندساز وقتی جایزه‌اش را گرفت، گفت: معمولا مستندسازان از این تریبون از غربت‌شان در جشنواره می‌گویند. سالن‌های ما خالی رفت تا منتقدان و اهالی رسانه حمایت نکنند و مردم فیلم‌ها را نمی‌بینند..

بهترین کارگردانی مستند نیز به یاسر خیر اهدا شد. این مستندساز پس از دریافت جایزه خود گفت: خیلی احساس خوبی دارم. از بچگی این جشنواره را می‌دیدم و ممنون از هیئت داوران که این جایزه را به من دادند. همچنین ممنون از گروهم که ۳سال با من همراه بودند. از شخصیت‌های فیلم هم ممنونم که اجازه دادند وارد زندگی خصوصی‌شان وارد شوم. چه خوب است که فیلم‌های مستند هم به بخش اصلی بیایند و هئیت انتخاب آنها را داوری کنند تا مخاطبان حق انتخاب داشته باشند.

سیمرغ بهترین فیلم مستند نیز به حسام اسلامی برای فیلم متهمین دایره بیستم تعلق گرفت. او پس از دریافت جایزه خود گفت: تشکر می‌کنم از بچه‌های حمایت از کودکان کار که بدون وجود آنها این فیلم ساخته نمی‌شد.

سیمرغ بهترین عکس فیلم به امیرحسین شجاعی برای فیلم رگ خواب اهدا شد. شجاعی نیز گفت: تشکر می‌کنم از حمید نعمت‌الله که تا جایی که طرفیتش را داشتم مرا راهنمایی کرد.

سیمرغ بهترین چهره‌پردازی هم نصیب ایمان امیدواری برای فیلم زیر سقف دودی شد.

سیمرغ بلورین به مهدی قاسمی برای فیلم ویلایی‌ها اهدا شد. قاسمی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: خیلی برای این جایزه زحمت کشیدم. .ممنون که من را برای این کار انتخاب کردند. ممنون که مارا در جمع خودتان پذیرفتید.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به بهزاد جعفری طادی برای فیلم ماجرای نیمروز اهدا شد. وی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: این جایزه را تقدیم می‌کنم به همه عوامل ماجرای نیمروز.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری نیز به پرویز آبنار برای فیلم فراری اهدا شد. او نیز گفت: امشب دعوت بودم و به احترام سینما به این مراسم آمدم. امشب مراسم نامزدی مادیا دختر اصغر شاهوردی‌ست. از همینجا به ایشان تبریک می‌گویم.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به سیدعلیرضا علویان برای فیلم بدون تاریخ بدون امضاء اهدا شد. او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از هیت داوران تشکر می‌کنم (سه بار). نه به خاطر اینکه سیمرغ گرفتم. به خاطر اینکه از کودکی همیشه دوست داشتم اسم‌ام با این بزرگان (هیئت داوران) در تیتراژ باشد.

ثریا قاسمی که برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن شده بود، در این مراسم حاضر نبود.

نوید محمدزاده برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد نقش مکمل هم پس از دریافت جایزه‌اش در این مراسم گفت: پارسال حرف نزدم اما امسال حرف می‌زنم. خیلی خوشحالم. امسال سومین سیمرغم را دریافت می‌کنم. اگر از آن پشت سیمرغ را به من بدهند. برخی شیطنت‌هایی بعد از اعلام نامزدها کردند تا جایی‌که مادرم به من زنگ زد و گفت؛ اشکال نداره امسال جایزه نمی‌گیری. این هیات داوران عقبه‌ی سینما هستند باید به نظر آنها احترام بگذاریم. کمترین کار برای علی و وحید جلیلوند، گرفتن این سیمرغ است. حالا حالاها دوست دارم بیام بالا و سیمرغ بگیرم.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم به کریستف رضاعی برای فیلم نگار اهدا شد. رضاعی گفت: باعث افتخار و خوشحالی است که من را لایق دانستید. مرسی از داوران، مرسی از رامبد و عوامل پشت صحنه که بدون آنها اتفاقی برای موسیقی نمی‌افتاد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین نیز به سهراب خسروی برای فیلم تابستان داغ اهدا شد. خسروی نیز پس از دریافت جایزه‌اش گفت: با تشکر از هومن بهمنش و جواد نوروزبیگی که همیشه کنار من بودند. این فیلم یک فیلم کاملا مستقل بود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش برای تابستان داغ اهدا شد. بهمنش پس از دریافت سیمرغ بهترین فیلمبرداری برای فیلم تابستان داغ با در آغوش گرفتن محمدجواد ظریف گفت: من مجری طرح تابستان داغ بودم و دوست داشتم به کار تهیه و تولید و وارد شوم و در کار آقای نوروزبیگی دخالت کنم. گویا در ۱۳ رشته به اشتباه کاندیدا شدیم. من از هیات داوران عذرخواهی می‌کنم که به نامردی و ناجوانمردانی از شما انتقاد کردند. سیمرغ ارزش این بی‌اخلاقی را ندارد. پارسال اژدها وارد می‌شود را در جشنواره داشتم ولی پیمان شادمانفر سیمرغ گرفت، اما سال پیش از امسال خوشحال‌تر بودم و امسال کام‌ام تلخ است.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به محسن تنابنده برای فیلم فراری اهدا شد. محسن تنابنده پس از دریافت جایزه‌اش گفت: بالاخره جوجه داد آقای ظریف! حرف‌ها را نوید محمدزاده زد و من فقط تشکر می‌کنم از هئیت داوران و آقایان کوثری و داودنژاد.

دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به مریلا زارعی برای فیلم زیر سقف دودی و لیلا حاتمی برای فیلم رگ خواب اهدا شد. این اولین بار است که به نقش اول بازیگر زن دو سیمرغ بلورین اهدا می‌شود.

لیلا حاتمی وقتی جایزه‌اش را دریافت کرد، گفت: ممنون و خیلی خوشحالم. مرسی.

مریلا زارعی نیز گفت: اعتراف می‌کنم یکی از مهیج‌ترین و جذاب‌ترین جشنواره فیلم فجر را نسبت به سال‌های گذشته پشت سر گذاشتم. خیلی خوشحالم در کنار لیلا حاتمی که هنرمند مورد علاقه من است، حضور داشتم. به نوید محمدزاده و حرف‌هایی که زد باید رجوع کنید. خوشحالم سومین سیمرغ را از جشنواره‌ای گرفتم که پوستر آن مزین است به شاعر سینمای ایران و خوشحالم این جایزه را در کنار یادگار علی حاتمی دریافت کردم.

سیمرغ بلورین و لوح ویژه هیات داوران به علیرضا داودنژاد برای فیلم فراری اهدا شد. داودنژاد در این زمان گفت: چرا رسانه ملی درباره جشنواره و این شور و حال، کارهایی می‌کند که جو را متشنج کند؟ رسانه ملی وقتی فیلم‌های ما را نمی‌خرد و تبلیغ نمی‌کند؛ شما چطور توقع دارید برنامه‌ای بسازد که از این جشنواره حمایت کند؟ این را طبیعی بدانید که برنامه‌ای که بسازد پر از انکار و حمله و سرکوب سینمای ایران. امیدوارم این رفتار خصمانه پایان بپذیرد.

سیمرغ بلورین به کامبوزیا پرتوی برای فیلم فراری اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به محمود رضوی برای فیلم ماجرای نیمروز اهدا شد. او وقتی جایزه‌اش را دریافت کرد، گفت: با اجازه از هیئت داوران از عوامل فیلم ماجرای نیمروز می‌خواهم دعوت کنم بیایند جایزشان را بگیرند.

سیمرغ بلورین بهترین استعداد درخشان فیلم اول به منیره قیدی برای فیلم ویلایی‌ها اهدا شد.

سیمرغ بلورین و لوح ویژه هیات داوران نیز به علیرضا داودنژاد برای فیلم فراری اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به وحید جلیلوند برای فیلم بدون تاریخ بدون امضأ اهدا شد. او در زمان دریافت جایزه‌اش گفت: من مثل سایر رفقایم حرف‌های تلخی داشتم. رسانه ملی، هفت، افخمی و فراستی… شما می‌خواستید ما با هم قهر کنیم. من مهدویان و ایرج‌زاد را بغل کردم. برای علیرضا داودنژاد و پوران درخشنده تا کمر خم می‌شوم. رسانه ملی سعی کرد بین خانواده سینما و ما اغتشاش به وجود آورد اما نمی‌تواند.

احسان کرمی در پایان اهدای جوایز از حضار خواست؛ برای سرمایه سینمای ایران (فاطمه معتمد‌آریا) دست بزنند و حاضران نیز در پاسخ به این درخواست، به شدت سیمین سینمای ایران را تشویق کردند.

محمدجواد ظریف، حسین فریدون، علی ربیعی، حجت‌الله ایوبی، معصومه ابتکار و محمد حیدری مهمانانی بودند که برای اهدای سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی روی سن حاضر شدند و سرانجام این وزیر امور خارجه خوش خنده بود که نام برنده را اعلام کرد.

منوچهرشاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) یکی از مهمانانی بود که برای چند دقیقه‌ای بالای سن حاضر شد تا درباره چند و چون آرای مردمی در جشنواره و انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم به حاضران اطلاعاتی را ارایه دهد. او گفت: تا شش صبح امروز جمع‌بندی آرا ادامه داشت و ساعت یک و نیم شب؛ آخرین صندوق آرای مردمی به خانه سینما آمد. یقین بدانید در مقام امانت‌دار آرای مردم در این اتفاقات، ما تهمت و ناسزا شنیدیم و هیچ نگفتیم و نخواهیم گفت. چون ما به درستی کارمان را انجام دادیم. هر تهیه‌کننده‌ای می‌تواند از شنبه برای تماشای بازبینی آرای مردم به خانه سینما بیاید.

هاتف علیمردانی نیز که در بخش آرای مردمی فیلم آباجان او رتبه دوم را داشت، در این مراسم گفت: این جایزه را به بانوی بزرگ سینمای ایران فاطمه معتمدآریا تقدیم می‌کنم. قاعده بازی این است که در جشنواره داورانی وجود دارند و هر کدام سلیقه‌ای دارند. اما آنچه در این هفت سال یاد گرفتم احترام به نظر داوران بود. در زمان آقای ایوبی، من ۴ فیلم ساختم و ایشان فضای بازی را در سینما ایجاد کردند که در سال‌های گذشته آن را تجربه نکرده بودیم.

مشروح اسامی برگزیدگان سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر

فیلم کوتاه

سیمرغ بلورین و لوح تقدیر به کاوه مظاهری کارگردان فیلم کوتاه روتوش به صورت نمادین اهدا شد.

https://www.academytaraneh.com/106769کپی شد!
902