شهرام شکیبا: «شوایک» را بخوانید و از تعطیلات لذت ببرید/ مگر کسی مطالعه می‌کند که کتاب چاپ کنم؟

شهرام شکیبا درباره پیشنهاد مطالعه برای تعطیلات آخر هفته به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت:‌ در روزهای گذشته برای چندمین‌بار مطالعه رمان «شوایک» اثر یاروسلاوهاشک با ترجمه کمال ظاهری را آغاز کردم که کتاب بسیار زیبا، جذاب و خنده‌داری است و پیشنهاد می‌کنم که علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی این اثر را در تعطیلات پایان هفته مطالعه کنند و از آن لذت ببرند.

n00239317-b

این طنزپرداز مطرح کشورمان در توضیح دلایل پیشنهاد این کتاب به مخاطبان اظهار کرد: اگر از ترجمه هنرمندانه این اثر بگذریم، «شوایک» یک طنز فوق‌العاده خوب و گزنده است، چراکه نویسنده با هنرمندی تمام به بیان یک داستان خوب و منسجم پرداخته است.

وی درباره موضوع کتاب گفت: کتاب به داستان مردی می‌پردازد که در خدمت سربازی به او نامه‌ای می‌دهند که در آن تایید شده این فرد آدم احمقی است. این آدم با شروع جنگ جهانی وارد جنگ می‌شود، اما همه فکر می‌کنند که او در حال فرار کردن است، در حالی‌که او دوست دارد برای کشورش بجنگد و همین داستان را خنده‌دار کرده است. در واقع این اثر هجو مناسبات رسمی و مناسبات اداری و نظامی است.

این طنزپرداز ادامه داد: «شوایک» رمانی است ضدجنگ و تصویری که نویسنده از دنیای میلیتاریستی امپراتوری نشان می‌دهد، تصویری است که خواننده را به خنده‌های پیاپی وامی‌دارد.

نویسنده کتاب «صفحه‌ آخر» با اشاره به روند انتشار آثارش اظهار کرد: انتشار کتاب‌های جدیدم را متوقف کرده‌ام، چراکه دلیلی برای انتشار کتاب نمی‌بینم. به‌نظر شما کسی کتاب می‌خواند که من بخواهم کتاب چاپ کنم؟

شهرام شکیبا، منتقد سینما، شاعر، طنزپرداز و مجری تلویزیون در سال ۱۳۵۱ در تهران متولد شد. وی تاکنون در جشنواره‌های ادبی و طنز مختلفی به‌عنوان داور یا ناظر شرکت داشته‌ است. شکیبا علاوه بر نوشتن مطالب طنز برای سایت‌ها و مجلات گوناگون، تاکنون چند عنوان کتاب مستقل نیز به چاپ رسانده‌ که «دو تخم مرغ در مه»، «صفحه‌ آخر»، «در دوردست عقل»، «گردوی چهارگوش» و «شعر طنز امروز ایران» برخی از آثار اوست.

https://www.academytaraneh.com/104182کپی شد!
329