پشت‌پرده‌ لباس‌های المپیک ایران چیست/ لباس‌هایی با اشکالات فاحش+عکس

رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه ایران با بیان اینکه کشورهای دیگر شق‌القمر نمی‌کنند؛ گفت: نمی‌توانم بپذیرم کمیته ملی المپیک در طراحی و دوخت این لباس دقت نظر نداشته و کوتاهی کرده باشد. احتمال می‌دهم شرایط و افراد دیگری در این کار دخیل باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند روز پیش در حالی‌ از لباس رژه کاروان ورزشی ایران برای حضور در المپیک ۲۰۱۶ ‌ رونمایی شد که حاشیه‌های فراوانی را به همراه داشت.

در تورنمنت‌های مهم ورزشی به خصوص المپیک؛ لباس هر کشور در مراسم رژه نشان‌دهنده فرهنگ یا نمادی از پرچم آن کشور است این در حالی‌است که لباس رونمایی شده نه رنگ و بویی از پرچم ایران را دارد و نه نشانی از فرهنگ کشورمان‌.
۳۸

صدیقه پاک‌بین (رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه ایران) درباره طراحی لباس رژه کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۱۶ گفت: از دیدن این لباس و رنگ‌های بکار رفته در آن بسیار متعجب شدم چراکه این رنگ‌ها همخوانی مناسب را در لباس با هم نداشتند.

او با اشاره به اینکه می‌توان با استفاده از تکنیک‌ها مختلف این‌ رنگ‌ها را به هم نزدیک کرد، گفت: باتوجه به اینکه افرادی که نمایندگان ایران در جامعه بین‌المللی هستند قرار است از این لباس استفاده کنند و این لباس نشان‌دهنده فرهنگ جامعه ما است پس باید نشان دهیم که ایران دارای چه فرهنگ غنی است.

رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه ایران با بیان اینکه تمام کشورهای حاضر در این مسابقات از مدت‌ها قبل درباره دوخت و طراحی لباس‌های رژه تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: آنها با برنامه‌ریزی دقیق لباس‌هایی را برای این مراسم آماده می‌کنند که همخوانی صحیحی بر تن ورزشکار داشته باشد اما متاسفانه این لباس از نظر دوخت، الگو، طراحی، رنگ دارای مشکلات فاحشی است و عیوب آن به وضوح قابل مشاهده است.

پاک‌بین با اشاره به اشکالاتی فنی که در الگو و دوخت این مانتو‌ها بود، اظهار کرد: استانداردهایی که در دوخت مانتو رعایت می‌شود مانند اندازه فاصله بین جادکمه‌ها، اندازه جیب‌ها، و جانمایی مناسب و قرینه‌بودن جیب‌ها،‌ خط برش پرانتزی و … رعایت نشده است و مانند این است که شخصی که هیچ آگاهی نسبت به خیاطی نداشته این لباس را تهیه کرده است.

۵۷۳۲۲۵۵۲

او معتقد است؛ این لباس در شأن ورزشکاران ما برای حضور در یک میدان جهانی نیست و اظهارکرد: با توجه به تمدن‌ و طراحی‌هایی لباس‌ها در تاریخ کشور ما دارند، می‌توانست طراحی‌ مناسب‌تری برای این لباس صورت گیرد چراکه نوع رنگ و طراحی در این لباس باعث می‌شود وزرشکاران ما شادابی و نشاط خود را از حضور در این تورنمنت بزرگ جهانی از دست بدهند.

رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید براینکه انجمن طراحان لباس و پارچه در طراحی این لباس نقش نداشته است، اضافه کرد: از آنجا که انجمن با طراحان و صاحبنظران این رشته ارتباط تنگاتنگ دارد قطعا می‌تواند از مشاوره آن‌ها استفاده کند البته این در صورتی است که مسئولان نیز طالب این مشاوره‌ها باشند.

پاک‌بین در پاسخ به این سئوال که آیا کمیته ملی المپیک پیشنهاد طراحی این لباس را به انجمن طراحان داده است یا نه گفت: حدود دوسال پیش کمیته ملی المپیک سفارش دوخت گرم‌کن‌های ورزشی را برای المپیک ۲۰۱۶ به انجمن طراحان داده بود.

۱۲

او با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ طرح به کمیته ملی المپیک ارائه شد، خاطرنشان کرد: از طراحان مطرح کشور خواستیم تا طرح‌های خودرا دراین باره ارائه دهند که حدود ۲۰ طرح مورد تایید کمیته ملی المپیک قرار گرفت و پس از جلسات متعدد و براساس تحقیقات انجام شده یک طرح مورد تایید واقع شد.

رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه ایران با توضیحاتی درباره الگوی این گرم‌کن‌ها ادامه داد: در این گرم‌کن‌ها از نمادهای اسلیمی مسجد شیخ‌لطف‌اله و رنگ‌بندی کاشی‌های این مسجدکه ترکیبی از رنگ آبی، زرشکی ارغوانی و طلایی مایل به اُکر است و رنگ‌های اصیل ایرانی هستند، استفاده کردیم.

پاک‌بین با اشاره به اینکه شرکت لینینگ مسئولیت دوخت این گرم‌کن‌ها را به عهده داشت، توضیح داد: با توجه به تحقیقاتی که روی گرم‌کن‌های دیگر کشورهای حاضر در المپیک انجام دادیم، رنگ آبی را انتخاب کردیم البته شرکت لینینگ در رنگ این گرم‌کن‌ها تغییراتی ایجاد کرده و با طرح اولیه کمی تفاوت دارد.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا تمامی لباس‌ها از جمله لباس رسمی و گرم‌کن‌ها به یک طراح سفارش داده نشده و آیا نباید هماهنگی بین‌ این لباس‌ها وجود داشته باشد، گفت: این اتفاق باید انجام می‌شد که در حال حاضر نشده است. ظاهرا باتوجه به رنگ آبی که در گرم‌کن‌ها استفاده شده در رنگ لباس رسمی کاروان ورزشی هم از رنگ آبی استفاده شده اما رنگ لباس رسمی و لباس گرم‌کن‌ها هیچ همخوانی باهم ندارند.

رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه ایران ادامه داد: با کمیته المپیک تماس گرفتم و علت اینکه چرا کمیته در راستای کار گرم‌کن‌های ورزشی، طراحی لباس‌های رژه را به انجمن واگذار نکرده است که آن‌ها در پاسخ گفتند اطلاعی از این موضوع ندارند.

پاک‌بین با یادآوری اینکه کمیته ملی المپیک بر طراحی گرم‌کن‌ها نظارت دقیقی داشتند، خاطرنشان کرد: بعد از رونمایی از این لباس بسیار تعجب کردم که کمیته ملی المپیک چگونه طراحی این لباس را تایید کرده است. در حالی‌که این لباس نشان‌دهنده هویت ایرانی در بزرگترین میدان ورزشی جهان است و معتقدم در این‌باره کوتاهی صورت گرفته است.

او با تاکید دوباره بر اینکه این انجمن طراحان لباس و پارچه در طراحی این لباس هیچ نقشی نداشته، گفت: متاسفانه ما هر دوره که قرار است در تورنمنت‌های خارجی شرکت کنیم در لباس ورزشکاران با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم و معتقدم این به دلیل عدم آگاهی مسئولان از جایگاه طراحان در ایران است.

رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه ایران افزود: گاهی اوقات نیز براساس یکسری رابطه‌ها، طراحی و دوخت این لباس‌ها به افراد و ارگان‌هایی که در این زمینه تخصص دارند، سفارش داده نمی‌شود.

پاک‌بین با اشاره به اینکه برای طراحی این لباس زمان کافی نیز درنظر گرفته نشده، خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر نیز درباره طراحی لباس‌هایشان شق‌القمر نمی‌کنند بلکه با مراجعه به گروه‌های متخصص و استفاده از طراحان خُبره و همچنین زمان لازم برای اجرای طراحی، دوخت مناسب‌ترین لباس را برای ورزشکاران‌شان آماده می‌کنند.

او با اظهار تعجب از اینکه چرا کمیته المپیک درباره این لباس هیچ دقت نظری نداشته، گفت: هنوز هم نمی‌توانم بپذیرم که کمیته المپیک برای دوخت گرم‌کن‌های ورزشی نظارت‌های دقیق که البته لازم و ضروری هم است را داشته باشد اما درباره لباس رژه کوتاهی کرده باشد و احتمال می‌دهم شرایط و افراد دیگری در این کار دخالت داشته‌اند.
۱۳

https://www.academytaraneh.com/103910کپی شد!
790